Pizza-punten met skieen

Hallo,

Ik loop al heel mijn leven met mijn voeten naar buiten gericht dus zo: \ / daardoor staan mijn knieën iets naar binnen gericht. Ik ben net begonnen met skiën en als ik dan de pizza-punt rem techniek moet doen dus zo: /, dan lukt mij dit bijna niet om snel mij voeten om te slaan naar binnen, hierdoor ga ik meestal scheef en rem ik niet voldoende.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet deze persoon wat hier aan te doen is? Of zijn hier oplossingen voor? Ik hoor het graag…

Probeer zsm parallel te gaan, dan ben je ook van die pizza punt af.

Misschien niet het antwoord waar je naar op zoek bent en ik ben zeker ook geen expert oid. Maar is het niet handiger om te gaan snowboarden, zeker als je een beginnende wintersporter bent. Snowboarders , zeker als ze goofy staan juist met de voeten uit elkaar te staan. Dat is dus voor jou veel natuurlijker bewegen lijkt mij.

Als dit klinklare onzin is hoor ik het graag, maar het is het eerste wat in mij opkwam.

Ik heb hetzelfde probleem: als ik mijn knieën recht naar voor laat wijzen staan mijn voeten ver naar buiten gedraaid. Dit zorgt bij skiën ook bij mij dat mijn knieën enorm onnatuurlijk staan door de gefixeerde houding van mijn voeten op skilatten.
De oorzaak hiervoor is bij mij extreme platvoeten met een te flexibele wreef.
De oplossing voor mij bestond er in om zoals eerder aangegeven om te gaan snowboarden.
Een 2e oplossing die werkt is speciale zolen op maat laten maken waarbij de voet gekanteld wordt. Als zeg maar de binnenkant van de voet omhoog wordt geplaatst krijg je een ‘normalere’ stand van de voeten ten opzichte van de knie.
Let wel dat zulke zolen niet goedkoop zijn en ook niet zomaar in elke skischoen zullen passen ( je zal dus moeten zoeken naar een goed-zittende boot).

Maar ook zonder al dit kan je prima-leren skiën met ‘scheve voeten’ het zal wellicht inderdaad net iets moeizamer gaan en onnatuurlijker aanvoelen; eens je echter parallel kan skiën zal je ongetwijfeld veel minder last hebben.

Het is niet nodig om skien opgeven! Er is namelijk een manier om skien te leren zonder pizza te oefenen, gewoon meteen parallel. Je begint met hele korte skis. Vraag bij een ski school, ze zullen je zeker helpen.

Haus Gassner in Niedernsill

Misschien zouden Soma-tec schoenen van Fischer iets verlichting kunnen geven.

null

[https://www.fischersports.com/au_en/technologies/alpine/soma...](https://www.fischersports.com/au_en/technologies/alpine/soma-tec "https://www.fischersports.com/au_en/technologies/alpine/soma-tec")

*bericht bewerkt door Martin7182 op 12 jan 2017 19:18

Als je verder wil met skiën dan is het toch wel belangrijk dat je de pizza punt ( sneeuwploeg) onder de knie krijgt.Als je later skiënd een smal stuk piste tegen komt heb je dat echt nodig.En vooral het remmen is belangrijk ( Gelijke druk zetten op beide ski’s in de vallijn.
Na een dag kan je over gaan om parallel te oefenen.

Neem een goede leraar dan gaat alles wat makkelijker.

Neem techniek les?

Als je nieuwe bent, zou ik in het begin juist veel investeren in lessen, zodat je niet een paar jaar lang verkeerde techniek aanleert en deze vervolgens weer moet afleren.

Je lijkt te gefixeerd op de voorkant van je ski’s, waardoor je vooral probeert je benen naar binnen te draaien wat in jouw geval onnatuurlijk aanvoelt. Bij sneeuwploeg is het vooral belangrijk om breed te gaan en je gewicht voorop te houden.
Dus: licht voorover leunen (gewicht op de bal van je voeten) en de achterkanten van je latten (zo ver mogelijk) naar buiten duwen zonder veel bezig te zijn met de punten. Daardoor ga je sneller geneigd zijn om je benen breder te zetten, wat maakt dat de houding iets minder onnatuurlijk aanvoelt en dat je ploeg breder staat een dus efficiënter afremt.
Meteen volledig parallel skiën is ook een optie, maar ploeg wordt niet zonder reden aangeleerd. Het blijft een waardevolle techniek die iedereen geregeld nodig heeft.

*bericht bewerkt door Morzel op 12 jan 2017 20:33

@Morzel Inderdaad! En een goede sneeuwploeg is echt heel erg belangrijk, dus sla deze niet over.

Click. Click. Peace

Ik weet natuurlijk niet hoever je met je voeten naar buiten loopt maar een ploeg valt gewoon aan te leren, ook al voelt het niet fijn. Ik loop ook met mijn voeten wat naar buiten en als je probeert met je voeten recht naar voren te lopen, voel je je knieën naar binnen knikken. Ook altijd lastig met fitness oefeningen zoals squats. Ik doe de ploeg ook het liefst zo weinig mogelijk maar ik ben het volledig eens met de eerdere reacties, dat een sneeuwploeg onmisbaar is voor o.a. het afremmen op plekken waar je weinig ruimte hebt. Bij een sneeuwploeg doe je niet speciaal de punten naar elkaar toe maar juist de achterkant van je ski’s uit elkaar, zoals @Morzel mooi omschrijft. Het voelt niet lekker, dus is het handig om veel les te nemen zodat je zo snel mogelijk parallel kan gaan skiën. De sneeuwploeg heb je dan maar een enkele keer nodig.

*bericht bewerkt door joepiedepoepie op 13 jan 2017 01:21

Misschien niet het antwoord waar je naar op zoek bent en ik ben zeker ook geen expert oid. Maar is het niet handiger om te gaan snowboarden, zeker als je een beginnende wintersporter bent. Snowboarders , zeker als ze goofy staan juist met de voeten uit elkaar te staan. Dat is dus voor jou veel natuurlijker bewegen lijkt mij.

Als dit klinklare onzin is hoor ik het graag, maar het is het eerste wat in mij opkwam.

Tim91 op 12 jan 2017 18:14

‘Goofy’ betekent alleen rechtsvoor staan, dan staan je benen in principe / / . Je bedoelt duck stance \ / .

Maar ik denk niet dat TS hierop zit te wachten aangezien die een vraag stelt over skiën en niet over snowboarden.

🏂

Heren bedankt voor jullie tips ik ga er mee aan de slag.

Plaats een reactie