Allmountain skis kopen: advies gevraagd

Hallo!

Ik heb de laatste weken flink veel informatie proberen in te winnen over het kopen van een nieuw stel ski’s. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet echt meer. Er is zoveel beschikbaar… Ik lees veel goeie adviezen op dit forum dus ik hoop dat iemand mij kan helpen…

Over mijzelf: Leeftijd 29 jaar, Lengte 1,87 , Gewicht 71 kilo,
Ervaring: zo’n 10 jaar, 2 weken per jaar. Dus zo’n 20 ski weken totaal - schat mn techniek in als ‘gevorderd’
Voorkeuren: hou ervan sportief te skien (lees hoge snelheid) en ook offpiste te gaan wanneer er poeder ligt.

Om deze reden ben ik aan het kijken in de categorie ‘All mountain Performance’.

Heb op dit moment Rossignol Experience 78. Lengte 1,66. Vind deze ski’s erg onstabiel worden bij hoge snelheden en kwam er eigenlijk achter dat ze waarschijnlijk wat kort zijn voor mijn lengte. Denk dat ik het maximale hier wel een beetje uitgehaald hebt want ik heb niet het gevoel nog veel beter te worden.

Heb de ANWB tests van 2016 en 2017 erop nageslagen ( http://www.anwb.nl/wintersport/skitest-2017/allmountain-perf…) en daarnaast wat andere review sites. Maar overal lijken wel voor en nadelen aan te zitten.

Heb op dit moment het volgende lijstje, die voornamelijk bestaat uit ski’s uit de ANWB lijsten… van de kleur rood :') omdat ik die gewoon mooi vind. Maar of dat ook echt de beste opties zijn, geen idee.

Nordica GT 80 Evo
HEAD | Power Instinct TI
Atomic Vantage X 83 CTI
Rossignol Experience 88 HD
Head Monster 88
K2 iKonic 85 TI
Kästle | FX 85 HP

Ik weeg namelijk niet bijzonder veel en de HEAD Monster 88 bijvoorbeeld… is erg stijf lees ik. Ben bang dat dat gaat tegenvallen voor mij.

Heeft iemand een goed advies voor mij? ;-)

Groeten,
Maickel

De kleur rood is hier inderdaad wel de… rode draad inderdaad. Verder zijn het allemaal best verschillende ski’s, qua hoe ze skiën. Op de Kästle en de Head Instinct na heb ik ze allemaal geskied. Eens kijken…

De Nordica (ik heb de 76 TI geskied) vond ik wat stuiterig, niet zo veel grip hebben op echt harde sneeuw en ijs. Verder in de verspoorde sneeuw niet zo lijnvast. Nou ben ik wat zwaarder dan jij (ik weeg 87 kg), dus misschien heb jij er minder last van dan ik.
De K2 is zo zacht, dat ik hem op een blauwe piste wel rustig durfde te skiën, maar op iets steilers of met wat meer kracht niet. Met een sportieve stijl denk ik dat je er al snel doorheen trapt, of de klappen vol op je knieën krijgt.
De Atomic vind ik erg instabiel en wiebelig. Eigenlijk gewoon eng. Voor heel lichte skiërs die uitsluitend cruisen is het lekker, maar voor iemand die hard wil niet echt denk ik.
De Head Instinct heb ik niet geskied, maar ik heb gehoord (en gezien) dat veel skiërs hem wat instabiel vinden. Hij heeft ook een vrij kleine radius, dus kan best wel eens onrustig worden op hogere snelheid.
De Head Monster is niet zo zeer heel stijf (de bredere broertjes wel trouwens, dat zijn echt spoorwegbielzen). Hij is vooral loeizwaar (om te tillen), maar verrassend speels. Op harde sneeuw is ie niet zo lijnvast, maar in crud en poeder best lekker.
De Rossignol is eigenlijk een heel brede pisteski. Hij heeft (vind ik) niks speels of energieks. Het is een vrij doodse lat die vrij log is om op de kant te krijgen, maar op zich wel grip heeft. maar het omkanten kostte zo veel kracht en energie dat het al snel niet meer leuk was, vond ik.
De Kästle… niet geskied dus. Maar ik heb even gegoogeld en ik hem hem niet goedkoper gevonden dan voor 800 euro (zonder binding). Dat is wel Kästle eigen trouwens, dat soort prijzen.

Wat dan wel? Ik laat de voorkeur voor de rode kleur even los als je het niet erg vindt…

  • Fischer Pro Mtn 80 TI (180): echt een allemansvriend op zowel de piste als in de poeder. Vooral geschikt voor minder zware en finesse-skiërs…
  • Salomon X-Drive 8.0 FS (175 of 182): een stuk serieuzer en vraagt een wat sportievere/agressievere/krachtigere skiër dan de Fischer. Doet het perfect op de piste en kan crud ook heel goed aan. Drijfvermogen heeft ie niet zo veel; hij knalt meer dóór de poeder dan erover…
  • Nordica Nrgy 90 (177 of eventueel 185): stabiele, leuke ski die het in zachte sneeuw, crud en buckels goed doet onder de voeten van iemand die voldoende techniek heeft; makkelijk te slippen of te carven op de piste. Echte allrounder met minder direct een voorkeur voor harde of zachte sneeuw dan bijvoorbeeld de Salomon (er is ook een 80 of 85 versie eventueel, allebei niet rood, helaas)…
  • Völkl Kendo (177 lijkt me): qua gedrag heel vergelijkbaar (bijna eng-identiek) aan de Nordica Nrgy… andere oplossing gevonden voor het handelen van poeder en crud, maar net zo effectief. En vrij stevig (als in: actieve work-out) op de piste, maar ook relaxed te skiën (maar dan wel geslipt).

Hier meer reviews in deze categorie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/210109 en https://www.wintersport.nl/forum/topic/327413

*bericht bewerkt door GiGi op 09 jan 2017 16:24

Hahaha, rode draad… leuk…

Geweldig zeg, had niet meteen zo’n uitgebreide reactie verwacht. Dankjewel! Ik heb ze allemaal even bekeken.

Nog wat vraagjes dan maar… ;-)

Waarom raad je dan de Salomon X-Drive 8.0 aan en niet de 8.8? Zou die niet meer drijfvermogen hebben? Of lever je dan weer teveel in op andere punten?

Zit er nog veel verschil in die Nordica Nrgy 90 en de 85? De 90 lijkt me voor m’n gevoel zo breed onder de voet. En daarbij vind ik de kleur niet zò…

Daarnaast ben je volgens mij ook niet echt negatief over die Head monster 88? Of is het gewicht van die dingen voor mijn postuur toch teveel een nadeel?

Ik heb de rest van mijn lijstje maar even laten varen. Heb je website ook gevonden, erg interessant om die reviews allemaal te lezen :)

Nogmaals mijn dank!

De X-Drive 8.8 is niet alleen breder, maar ook op andere vlakken (stijfheid o.a.) wat harder werken om te skiën, ik denk net wat te heftig. Maar qua drijfvermogen heb je gelijk.

Ik heb zelf de Nrgy 85 niet geskied, dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik heb hem wel uit staan, dus wie weet later… de Nrgy 90 voelt overigens helemaal niet breed aan.

De Monster 88 is qua gewicht niet zo’n probleem (dat was daar mijn punt). Of hij past bij wat jij wil is een andere vraag. Ik denk dat ie niet stabiel genoeg is.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 jan 2017 13:04

Neem het aan van iemand die de 8.0 en de 8.8 uitgebreid getest heeft in identieke omstandigheden, de 8.8 is een pak heftiger en moet getemd worden. Als je dat kunt en kunt volhouden, is het wat mij betreft een superski (heb hem ook gekocht). Een degelijke conditie is wel een must.
De 8.0 is veel relaxter en soepel te skiën maar toch nog vrij stijf (in vergelijking met bvb de Nordica Nrgy 90).

Kan de kwaliteiten die aan de Salomon x-drive 8.0 worden toegedicht volledig onderschrijven: houdt zich prima op strakke pistes; ook voldoende grip op harde en/of ijzige pistes; erg stabiel op hoge snelheid; ideaal voor verspoorde pistes en heerlijk in de slush (knalt hij strak doorheen); prima voor incidentele uitstapjes in de poeder; maar wel meer een piste-ski dan off-piste. Ski al twee seizoenen met veel plezier op deze ski onder nagenoeg alle piste condities.

Bedankt voor jullie toevoegingen Steven en Patrick! Ik begin erg te neigen naar die X-Drive 8.0! Ben best overtuigd dat ik wel wat aankan, ben een redelijk fanatieke sporter dus prima conditie… Maar misschien is de stap van wat ik nu gewend ben (Experience 78x) naar de X-Drive 8.8 toch wel erg groot. Helemaal aangezien ik echt niet zoveel weeg.

Wat offpiste betreft zal het toch voornamelijk de stukken tussen pistes in zijn etc. Waar natuurlijk vaak al genoeg sporen lopen. Echte diepe poeder is maar zeldzaam. En hoop dat de x-drive 8.0 daar goed genoeg voor is. Anders kan ik later altijd nog een wat meer offpiste georiënteerde ski erbij kopen ;-) Voor de rest zal ik denk ik toch wel veel op de piste zijn om hard naar beneden te knallen

Klopt mijn redenering een beetje?

Voor die verspoorde sneeuw tussen de pistes is die X-Drive 8.0 FS perfect.

Nou heb ze besteld, ben heel benieuwd. 11 Februari ga ik ze uitproberen in de Franse Alpen, nou maar hopen dat ze bevallen ;-) Dank voor je advies GiGi!

oops… dubbele post

*bericht bewerkt door maickelroosenboom op 17 jan 2017 15:16

Plaats een reactie