Files vermijden via Luxemburg of Kaiserslautern?

Hallo allemaal,
Wij komen uit Zeeland en gaan in de Carnavalsvakantie skiën in Voralberg (we moeten dus bij Ulm de A7 naar het zuiden). Nu vroeg ik me af of het slim is om over Brussel-Luxemburg of Luik-Kaiserslautern te rijden in plaats van Aachen en de A61. Heeft iemand ervaring met deze routes? Het lijkt me rustiger, maar er zullen misschien niet overal brede snelwegen liggen.

(PS: zelf heb ik vooral ook altijd een hekel aan de A8 tussen Karlsruhe en Ulm, maar die is nauwelijks te ontwijken, toch?)

Volgens mij is deze vraag hier niet eerder gesteld, zo ja dan sorry.

Pak GoogleMaps of een analoge kaart erbij en kijk eens hoe je het best kunt rijden. Via Luik en Luxemburg kan maar kost meer tijd en levert verder weinig op. Ipv de 61 kan je ook de 3 en dan de 7 rijden, houdt op dit moment meer op dan de 61 heb ik begrepen. Je kan ook de 61 doorrijden over de 6 en dan de 7, ook om maar je ontwijkt de 8.heb je tijd genoeg kan je een stukje 8 en de dan de 81 nemen en dan langs de Bodensee enz.

Dit is wellicht ook een aardig alternatief?

https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/1993/De-alterna…

Dit is wellicht ook een aardig alternatief? https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/1993/De-alterna…

77steve op 5 jan 2017 14:31

Dat is inderdaad een hele creatieve! Echter, aangezien wij naar Kleinwalsertal gaan is dat toch te veel om.

Volgens Google duurt het via Luik niet langer, en scheelt misschien wel drukte die je op de A61 wel hebt. Dit zou wel eens de meest relaxte route kunnen zijn:

null

Zo ontwijk je zowel de A61 áls de A8, en is slechts 11 minuten langzamer.

Overigens hebben wij een appartement van zondag tot zondag, dus misschien zijn de files wel te overzien…

Tja, en wat nu als het die (reis)dag sneeuwt in de Ardennen of Eiffel of er passeert een ijzelfront over Stutgart of er is de een of andere calamiteit op de weg.
In dat soort situaties is een route via een B-Strasse soms per saldo sneller …

Daarom zie ik het nut niet in van je van te voren blind staren op de kortste resp. snelste route.
Ik bepaal mijn route op het moment van vertrek en pas die zo nodig onderweg aan.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 05 jan 2017 15:07

Rob

Ik bepaal mijn route op het moment van vertrek en pas die zo nodig onderweg aan.

RCGrootveld op 5 jan 2017 15:07

Oh dat doe ik ook, hoor. Ik vroeg me alleen af of het rijden via Saarbrücken of Kaiserslautern een realistisch alternatief is. Ik heb daar zelf nooit gereden namelijk.

Oh dat doe ik ook, hoor. Ik vroeg me alleen af of het rijden via Saarbrücken of Kaiserslautern een realistisch alternatief is. Ik heb daar zelf nooit gereden namelijk.

Mατhιευ op 5 jan 2017 15:18

Ik zie niet in waarom niet.

Ik heb in de loop der decennia zo’n beetje alle voor de hand liggende routes gereden en het is allemaal lood om oud ijzer.

Route via de Eiffel is prima te doen, zorg alleen wel voor een volle tank en maag, want veel faciliteiten heb je er niet.
Wel vrij bochterig en hellingen maar (mijn ervaring) vrij rustig; want het voor de grote meute die door wil jakkeren geen voor de hand liggende route.

Of je nu links om, rechtsom of middendoor gaat; op dit soort afstanden ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel.

De grootste verstorende factor in deze tijd van het jaar zijn de weergoden …

Maar goed, ik lig ik niet wakker van een uur of 100km meer of minder en of ik nu wel of geen 200 mag

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 05 jan 2017 16:06

Rob

Oh dat doe ik ook, hoor. Ik vroeg me alleen af of het rijden via Saarbrücken of Kaiserslautern een realistisch alternatief is. Ik heb daar zelf nooit gereden namelijk

Route via Luik - Verviers - St. Vith - Kaiserslautern is inderdaad wel aan te raden om drukte te vermijden (als je niet tijdens het spitsuur in Karlsruhe passeert kan ik ook de B-weg via Pirmasens en Landau in der Pfalz aanraden), wij doen dat al jaren.
Wel alleen als het weer in de Ardennen en de Eifel goed is, want bijvoorbeeld bij sneeuw in der Ardennen wordt je gek van al die Hollanders (allez, alle laaglanders eigenlijk) die met hun zomerbandjes de sneeuw op de Hoge Venen gaan opzoeken en tegen 30km/u over de autosnelweg kruipen ;)
Is trouwens ook een leuke route als je graag het gaspedaal indrukt: tussen de Belgische grens en de aansluiting met de A61 of A65 is er bijna nergens snelheidsbeperking.

De laatste jaren rijden wij vanuit het noorden van Oost-Vlaanderen meestal de via Keulen - A3 - Frankfurt - Wurzburg en dan van daaruit via de A7 richting Ulm: vanaf Wurzburg tot Ulm vrij rustig en ook heel veel stukken op de A3 en A7 zonder snelheidsbeperking.

Hallo,
Wij komen ook uit zeeland(Veere),en wij rijden al jaren deze route,echt super relax.
Je heb een klein stukje geen autobahn bij Prum ,maar dat is maar 25 km,en daarna is het alleen maar gaan tot aan Mannheim.
Het is al met al iets van 25km om,dus dat valt mee.

Veel ski plezier .

peet3972

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb geleerd dat deze “Eiffel” route dus een prima alternatief is en ik laat de weergoden op de dag zelf beslissen.

Wij zijn altijd via de 61 en daarna de 81 gereden. Over het algemeen rijd dat redelijk goed door en het laatste stuk langs de Bodensee schiet niet heel erg op maar is wel leuk rijden. Als we gelijk met meerdere auto’s reden dan scheelde het vaak bijna niets om via de snelweg en de tunnel te gaan of de route die wij namen. Als het druk was dan hadden wij over het algemeen geen last van files en waren we zelfs sneller. Is echter alweer enkele jaren geleden en ik weet niet hoe het er nu aan toe is met wegwerkzaamheden.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Wij zijn altijd via de 61 en daarna de 81 gereden. Over het algemeen rijd dat redelijk goed door en het laatste stuk langs de Bodensee schiet niet heel erg op maar is wel leuk rijden. Als we gelijk met meerdere auto’s reden dan scheelde het vaak bijna niets om via de snelweg en de tunnel te gaan of de route die wij namen. Als het druk was dan hadden wij over het algemeen geen last van files en waren we zelfs sneller. Is echter alweer enkele jaren geleden en ik weet niet hoe het er nu aan toe is met wegwerkzaamheden.

iorusroos op 5 jan 2017 18:05

Is ook mijn ervaring:
Soms is een doorsteek via een Bstrasse niet alleen qua km korter, maar per saldo ook sneller omdat je minder last hebt van congestie op de Abahn.

Zo ben ik een keer bij heftige sneeuwval langs de Rijn gaan rijden terwijl mede reisgenoten op de A61 zijn blijven ploeteren.
Het verschil:
Wij reden probleemloos van Bingen naar Bonn, zij reden gestressed op de achterlichten van hun voorganger door het door diezelfde voorganger geploegde spoor in de sneeuw.

Rob

Plaats een reactie