Live vanuit de Jungfrau Region (31-12-2016/07-01-2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

@vic2000 mooi dat het snowboarden beter ging dan vorige week. En leuk dat je moeder ook op snowboard les ging vorige week. Stoer hoor. Mijn vriendin kon al heel goed skieen en toen ik met haar voor het eerst mee ging op wispo, wilde ze samen met mij ook wel leren snowboarden. Dat ging zeker niet makkelijk! En als je dan zelf weet dat je op ski’s zo de berg af kan… Petje af. Ik wist zelf trouwens niet beter, dus was al blij als ik in de eerste week zonder al te veel vallen beneden kwam.

Veel plezier morgen, geniet van de hopelijk zachte sneeuw en de handgemaakte rösti in de mondaine Zwitserse hutten. ? En als je niet zo snel gaat heb je nog meer tijd van de omgeving te genieten.

Ps. Hartelijk gelachen om het verhaal over je vader. ?

Bergen + Sneeuw = ❤

@vic2000 , Dat is de dalafdaling Holenstein-Grindelwald, die ze aan het prepareren zijn?
Zijn ze ook met andere pistes bezig? Je zou toch verwachten dat ze nu zo snel mogelijk zo veel mogelijk gaan proberen te openen.

Leuk verslag en mooie foto’s!
Het is wel heel erg mooi daar. Ik zou er ook best eens heen willen!

en de handgemaakte rösti in de mondaine Zwitserse hutten.

Verheug me er nu al op, moet alleen nog ff wachten (eind maart)

Rob

@rcgrootveld alvast veel (eet)plezier!

Bergen + Sneeuw = ❤

@rcgrootveld alvast veel (eet)plezier!

Nelis op 6 jan 2017 07:20

Gaat vast wel lukken, eerst Selva

Rob

@Nelis Dat snap ik wel ja… Snowboarden is veel vallen en opstaan terwijl je tijdens het skiën toch wat minder valt. Snowboarden is natuurlijk ook heel anders qua bewegingen dan skiën dus dat maakt het ook niet simpeler.

Hahaha dankjewel, dat is helemaal goedgekomen ?

Een paar dingen die mijn vader deze vakantie veel gezegd heeft:
Groen is het veel mooier.
Al die kuttige sneeuw de hele tijd…
Kunnen we volgende vakantie weer naar een lekkere warme plek?
@Arjen2 Het is inderdaad de Holenstein-Männlichen dalafdaling. Vandaag was de rode piste bij de Fallsbodenbahn geopend en de dalafdaling gaat waarschijnlijk morgen/overmorgen open. Aan de verbindingspiste bij de Gummi lift werd gewerkt (natuursneeuw en 1 kanon) en die staat op het pisteplan als geopend nu. Verder gebeurde er nog erg weinig want die 20-30cm is eigenlijk nog net te weinig…

*bericht bewerkt door vic2000 op 06 jan 2017 22:00

#proudtobepartofleswintersporters

De laatste dag…

Vandaag ben ik deels met mijn moeder onderweg geweest. Mijn moeder skiet niet verkeerd maar ze heeft regelmatig last van haar hoogtevrees en een soort van ‘steilere piste vrees’. We hebben eerst de rode Arven piste en de blauwe dalafdaling gedaan. Daarna ben ik alleen even via Wixi naar de Fallsbodenbahn gegaan.

Deze was vandaag voor het eerst open maar om half 12 lag hij er al uit vanwege een technisch defect… Ik kon dus weer helemaal terug en via de Eigernordwand6er alsnog de piste nemen. De zwarte piste die nodig was om daar te komen was één grote ijsplaat. Met mijn ski’s was dit niet echt een succes maar de rode piste erna was erg leuk!

Daarna heb ik met mijn moeder bij restaurant Bellevue (@RCGrootveld) gegeten en ik heb daar een rösti met spek en ei op. Erg lekker en goede service daar, desondanks vind ik het persoonlijk geen 27 CHF waard. Het vulde goed en smaakte echt goed maar ditzelfde vind ik ook van een cürrywurst mit pommes die 7 euro kost…

Het was ondertussen al 2 uur dus mijn moeder nam de trein naar beneden en ik skiede naar beneden. Na een korte wandeling gingen we nog even naar Männlichen. Twee keer de blauwe Läger afdaling gedaan. Bij de piste van de Gummi lift naar de Läger lift waren ze met twee bully’s bezig om de natuursneeuw te verschuiven om een piste klaar te krijgen.

Doordat het al wat later was, half 5, was de rij om naar beneden te gaan enorm. Ik wilde eigenlijk graag de dalafdaling proberen maar iemand van de pistedienst stopte iedereen. Na even wachten besloot ik om een stukje omhoog te lopen om via een kort off-piste stukje alsnog op de piste terecht te komen. Dit deden heel veel mensen. Precies toen ik naar boven liep kwam één van de Pistenbully chauffeurs naar de man van de pistedienst en die besloten om iedereen de piste maar op te laten aangezien prepareren toch al niet meer ging door de vele skiërs. Dit betekende een makkelijkere afdaling!

Ik snap wel dat de piste nog niet open was, de sneeuw was wel verdeeld maar nog niet samengeperst. De hele piste bestond dus uit ijsblokken wat leuke valpartijen van mensen opleverde. Bij goede sneeuw denk ik wel dat het een hele leuke piste is! Mijn moeder heeft ruim een half uur moeten wachten voor ze de lift in kon. Als de piste niet ‘geopend’ was had deze wachttijd mogelijk tot een uur kunnen oplopen aangezien de rij gehalveerd werd na de opening. Uiteindelijk waren we rond half 7 in het appartement terug, 2 uur later dan normaal…

Het was erg koud vandaag, onder de -10. Er stond bijna geen wind en de zon scheen de hele tijd. Bij Männlichen draaide een aantal kanonnen maar dit was niet echt hinderlijk. In de ochtend lag er een lekker poederlaagje op de pistes en was de sneeuw heerlijk zacht. In de middag was de sneeuw, ondanks 20-30 cm vers, op sommige plaatsen best ijzig.

Ik heb nog nooit zoveel wachttijden gehad op een skidag. Bij de Lauberhorn lift moest ik zo’n 15 minuten wachten en bij de andere liften liep dit op tot rond de 5 minuten. De pistes waren helemaal vol deze dag. Als First geopend is en de andere pistes van Kl. Scheidegg en Männlichen ook geopend zijn zal deze drukte zicht beter verspreiden maar dit was toch wel even veel drukker dan ik hier verwacht had. Bijna alle restaurants waren afgeladen vol tussen de middag en in de trein was het 's ochtends al vechten om een zitplaats!

Aangezien de Gummi lift nu opent is in principe de verbinding tussen Kl. Scheidegg en Männlichen in allebei de richtingen open. Vanaf Kl. Scheidegg via Wixi naar Wengen en dan met de lift naar Männlichen en andersom via Gummi naar Kl. Scheidegg. Met wat geluk volgt binnenkort de echte verbinding via Tschuggen en via de dalafdalingen!

Voor ons zit het er weer op, morgenochtend vertrekken we weer naar Nederland ? Met wat geluk gaat het de komende maanden nog winteren in Nederland en wie weet in de voorjaarsvakantie nog een weekje ofzo…

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

Afhankelijk van hoeveel tijd ik de komende tijd heb komt er misschien nog een uitgebreid fotoverslag! Bedankt voor de reacties en het volgen en tot ziens!

*bericht bewerkt door vic2000 op 06 jan 2017 22:37

#proudtobepartofleswintersporters

Jij bedankt voor de updates, @vic2000!

Leuk om te lezen :-) Hoewel jullie een beetje pech hebben gehad qua sneeuwhoeveelhden en weer hoop ik dat jullie roch een leuke tweede week hebben gehad!

Meer algemeen: hoewel Zwitserland altijd mijn favoriete wintersportland is geweest (bestaat er iets mooiers dan het Ober-Engadin en wat is er leuker dan een dagje Diavolezza?) ben ik toch bang dat de prijs-kwaliteitsverhouding inmiddels zoek is. Natúúrlijk staat Zwitserland voor kwaliteit (en Grindelwald en Wengen al helemaal) maar de prijzen komen m.i dus niet meer overeen met het gebodene. Sterker nog: qua infrastructuur loopt Zwitserland regelmatig zelf (fors) achter. Kijk maar alle sleepliftjes… En is het eten echt zoveel beter dan in Italië? Nee, natuurlijk niet! Al wint de gemiddelde Zwitserse hap het vaak op zijn sloffen van het Oostenrijkse of Franse lunchaanbod. Maar of dat het enorme prijsverschil met die landen rechtvaardigt? Ik denk het eigenlijk niet.

Al met al zijn er natuurlijk genoeg ‘die hard’ fans van Zwitserland maar voor de gemiddelde wintersporter is het met de huidige wisselkoersen toch echt minder interessant dan een tijdje geleden…

@Forza: Eens, het is duur; erg duur en in vergelijking met Italie zeker.
Vergeleken met Oostenrijk vind ik het wel meevallen (obv eigen ervaring en appels met appels vergelijken), in vergelijking met Italie heb je zeker een punt. Maar wij kijken ook naar andere aspecten dan alleen de prijs.
Wij gaan meestal met een groep met last-minute aan en afhakers en dus ben je afhankelijk van de flexibiliteit van hotel uitbaters.
En dan scoort Oostenrijk heel slecht …
En ook de bereikbaarheid speelt bij ons een rol, met andere modaliteiten dan de heilige koe.
En dat staat zeker dit gebied op nummer 1

Rob

Bedankt voor de updates @vic2000! Was leuk om te lezen. Ik hoop dat je een veilige en goede terugreis hebt gehad! Ik zit inmiddels in de wit besneeuwde Alpen en heb het stokje voor Zillertal even overgenomen ? - die lees je hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/334663

Bergen + Sneeuw = ❤

@Forza Dankjewel, ik deed het met plezier! De tweede week was inderdaad alsnog leuk maar mede door het geringe aantal geopende pistes wel zeker minder dan de eerste week! Ober-Engadin lijkt me erg mooi en ik denk dat Zwitserland nog een hoop andere mooie gebieden heeft die ik graag ooit eens ga bezoeken zoals Adelboden, Arosa, Laax en ga zo maar door… Voor het geld krijg je een mooi uitzicht, goed eten, een mooi en gezellig dorp en een uitgebreid vervoersnetwerk maar wat je zegt de prijs-kwaliteitsverhouding gaat erg scheef lopen.

Zwitserland was natuurlijk altijd al duurder maar door de koers is dit nu alleen maar verergert. Als je dan gaat kijken naar de infrastructuur van het skigebied (en dit is natuurlijk niet het enige gebied waar dit speelt) klopt dit niet echt meer. Je betaalt veel meer geld voor een veel zwakkere besneeuwing (Skiwelt meer dan 200km open, Jungfrau-Region in totaal niet meer dan 52km toen ik er was…) en qua capaciteit en soort ook verouderde liften (Tschuggen, Männlichenbahn enzo) + dat het eten inderdaad wel beter is maar ook niet zo enorm dat het een 3.5 keer zo hoge prijs rechtvaardigt! Ik kan me zeker voorstellen dat mensen van Zwitserland houden en het is een erg mooi land maar volgende keer zullen wij toch eerder voor Italië of Oostenrijk kiezen of wie weet een keer Frankrijk!
@RCGrootveld Uit mijn ervaring is Italië juist iets duurder dan Oostenrijk (skipas en skiles, verder ongeveer dezelfde prijs) en is Zwitserland vele malen duurder dan Oostenrijk. Dit zal er waarschijnlijk ook wel vanaf hangen in wat voor accommodatie je verblijft en in welke restaurants je eet maar als ik het gemiddeld bekijk… Qua flexibiliteit kan dat zeker wel kloppen ja en de bereikbaarheid is zeker goed als je je accommodatie goed kiest… In 8 uur zijn we teruggereden dus het is zeker ook voor een wat kortere vakantie erg goed te doen!
@Nelis Dankjewel! De terugreis is goed gegaan qua weersomstandigheden. Leuk! Jij gaat sneeuwtechnisch absoluut een betere week hebben. De verbinding en wat andere natuursneeuwpistes zijn nu open of gaan openen dus dat gaat helemaal goedkomen! Ik ga het zeker volgen omdat het toch leuk blijft om te zien :D

#proudtobepartofleswintersporters

Uit mijn ervaring is Italië juist iets duurder dan Oostenrijk (skipas en skiles, verder ongeveer dezelfde prijs) en is Zwitserland vele malen duurder dan Oostenrijk. Dit zal er waarschijnlijk ook wel vanaf hangen in wat voor accommodatie je verblijft en in welke restaurants je eet maar als ik het gemiddeld bekijk… Qua flexibiliteit kan dat zeker wel kloppen ja en de bereikbaarheid is zeker goed als je je accommodatie goed kiest… In 8 uur zijn we teruggereden dus het is zeker ook voor een wat kortere vakantie erg goed te doen!

Dat zal zeker van de acco afhangen. Wij zitten altijd met een groep in een hotel en dan is Italie toch wel aantrekkelijker dan Oostenrijk.
Bereikbaarheid speelt zoals gezegd een belangrijke rol, mede daarom scoort Zwitserland met z’n “top of the world” (publieke) infrastructuur met name voor ons traditionele lange weekend in maart zo goed.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 08 jan 2017 10:35

Rob

Uit mijn ervaring is Italië juist iets duurder dan Oostenrijk (skipas en skiles, verder ongeveer dezelfde prijs) en is Zwitserland vele malen duurder dan Oostenrijk. Dit zal er waarschijnlijk ook wel vanaf hangen in wat voor accommodatie je verblijft en in welke restaurants je eet maar als ik het gemiddeld bekijk… Qua flexibiliteit kan dat zeker wel kloppen ja en de bereikbaarheid is zeker goed als je je accommodatie goed kiest… In 8 uur zijn we teruggereden dus het is zeker ook voor een wat kortere vakantie erg goed te doen!

Dat zal zeker van de acco afhangen. Wij zitten altijd met een groep in een hotel en dan is Italie toch wel aantrekkelijker dan Oostenrijk.
Bereikbaarheid speelt zoals gezegd een belangrijke rol, mede daarom scoort Zwitserland met z’n “top of the world” (publieke) infrastructuur met name voor ons traditionele lange weekend in maart zo interessant.[post]RCGrootveld op 8 jan 2017 10:34[/post]
Zeker een dorp als Grindelwald, waar de trein ons tot aan het hotel brengt.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 08 jan 2017 10:37

Rob

Plaats een reactie