Leren skiën in 1962

En dan lopen mensen tegenwoordig te zeuren dat een ski op lichaamslengte lastig skiet…

@GiGi de sneeuwconditie ziet er daar goed uit, tegenwoordig zijn er veel meer buggels en ijsplaten. Er skiën veel meer mensen. ;)

Dienten Die Alte schule

Geweldig!!! Wat een latten. Enn dat naar boven lopen, jeetje, ik voel het zweet nog op m’n rug, als het zie.
Is er toch wel heeeel veel veranderd.☺???

*bericht bewerkt door marie-louise op 30 dec 2016 20:01

Dat waren nog eens tijden.
Niks 3 dagen skiën en dan met 100.000 mensen weer naar huis.
Nee meestal 3 weken of nog langer.
En met de Kerst hooguit 20 mensen op de piste.En naar huis rustig met de slaaptrein.

@GiGi de sneeuwconditie ziet er daar goed uit, tegenwoordig zijn er veel meer buggels en ijsplaten. Er skiën veel meer mensen. ;)

Elly3 op 30 dec 2016 19:02

Daar zit wel wat in wat betreft buckels. Ik hoor eigenlijk nooit iemand zeuren over lange latten, behalve mezelf op een forse buckelpiste. Het zal ook best wel aan mijn techniek liggen hoor, maar zo’n full camber ski op bijna lichaamslengte, geslepen op 87 graden is toch knap lastig op buckels van een meter hoog. Voor mij dan :-) Toch neem ik zulke pistes, want steil is zo mooi. Maar ik sta meer van het uitzicht te genieten dan dat ik aan het skiën ben. Op ijsplaten heb je volgens mij alleen maar voordelen van lange ski’s.

Prachtige beelden. Zijn dit dan helemaal houten ski’s?

Bergen + Sneeuw = ❤

Prachtige beelden. Zijn dit dan helemaal houten ski’s?

Nelis op 30 dec 2016 21:22

Ik denk het wel. De eerste met plastic gemaakte ski’s kwamen pas later in de jaren '60 bij het grote publiek dacht ik.

Eh
1936 Eerste houten ski met staalkanten.
1946 Dynamic eerste ski met plastic
belag.
1947 Head eerste ski met aluminium en multiplex houten kern.
1954 Eerste volledig kunstof ski “de Holley”
1960 Rossignol Kneisel eerste fiberglas toepassing.

Ik ben toch blij dat jij dat allemaal live hebt meegemaakt, @Hooykaas. Eerstehands verslaglegging is altijd het best.

Wat een gaaf filmpje, Toch een stuk “gemakkelijker” geworden sinds dien.

(De schoenen heb ik hier staan. De bijbehorende latten niet,)

Als ik het lesgeven zo zie is het de techniek van Prof. Kruckenhauser.
Die van 1946 tot 1972 de leraren en leerlingen met gesloten benen bochten liet maken.Wat uiteindelijk “Wedeln” werd.( Voor wie het interesseert natuurlijk )

Nu ben ik ook best benieuwd, wanneer de eerste sleepliften kwamen, en de eerste stoeltjesliften.

Dat waren nog eens tijden.
Niks 3 dagen skiën en dan met 100.000 mensen weer naar huis.
Nee meestal 3 weken of nog langer.
En met de Kerst hooguit 20 mensen op de piste.En naar huis rustig met de slaaptrein.

Hooykaas op 30 dec 2016 20:10

Niks verwarmde 6 persoons stoeltjeslift, gewoon omhoog traverseren.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 31 dec 2016 00:43

@marie-louise Ik kan het me bijna niet meer herinneren @GiGi

1907 eerste(soort van) sleeplift in Bödele Vorarlberg.
1934 eerste echte sleeplift in Davos.
1935 eerste sleeplift Sankt Moritz
1937 eerste sleeplift Zúrs am Arlberg

1936 eerste stoeltjeslift in Sun Valley

Plaats een reactie