3 Opties tot vertrek [25-2 t/m 4-3]

Ik lees vandaag het volgende:

Het is carnavalsvakantie en de drukste week van de winter! Zuid- en Midden-Nederland, België, Beieren en grote delen van Nordrhein-Westfalen en Zwitserland hebben vakantie. Op 24 en 25 februari is het op de Duitse snelwegen extreem druk naar het zuiden. Denk aan de hoofdverkeersaders A61 Venlo-Mannheim, A3 Arnhem-Frankfurt-Nürnberg en A8 Karlsruhe-München. Hou daarnaast rekening met files rondom München en richting de grensovergangen bij Salzburg (A8), Füssen (A7), Kufstein (A93) en Bregenz (A96) alsmede de Fernpass en Tauernautobahn in Oostenrijk. Op 4 maart is het juist erg druk naar het noorden.

Dit had ik natuurlijk al een beetje verwacht toen wij de vakantie boekten, maar het blijft een domper. Nu hebben wij gisterenavond 3 opties besproken m.b.t het vertrekken.

Graag advies/ervaring gevraagd m.b.t. deze opties:

Situatie: 2 volwassen, 3 kinderen [6 jaar, 5 jaar, 2 jaar]
Gebied: Montafon [afstand 840 km]

1. Om 15:00 vrijdagmiddag te vertrekken vanuit Nederland en door te rijden t/m ongeveer 23:00 . Dan in de morgen verder gaan [hopelijk 2 uurtjes zonder file].

Grote vraag: hoe reageren kinderen op een late aankomst en een vroeg vertrek?

2. Vrijdagavond allemaal vroeg naar bed en om 00:00 - 01:00 opstaan en in de nacht te rijden. Hopende dat we de kinderen rustig kunnen overleggen in de auto en dat ze verder slapen.

3. ZATERdagochtend om 11:00 of 12:00 te vertrekken en achter de files aan te rijden.

Alleen heb je zondagochtend een stressochtend om alles te regelen [les, ski’s etc].

Dus wat zouden jullie aanraden voor deze Zwarte Piste Zaterdag van de wintersportvakantie?

*bericht bewerkt door Mart2 op 12 dec 2016 11:18

Geen van de drie opties: vertrekken rond 23.00/23.30 en in 1 keer naar Oostenrijk rijden. 's Nachts is het heerlijk rijden. Geen drukte, geen felle zon, geen drukke kinderen (al kan ik daar niet over meepraten, maar even uitgaande dat ze aan het slapen zijn) en op tijd op de locatie. Je moet dan wel echt de dag van vertrek aan het einde van de middag, begin van de avond gaan slapen, anders ga je dat op dag 1 van de vakantie merken. Ik kies altijd deze methode en ben eigenlijk nooit echt moe na aankomst.
Enige is wel dat je ter plekke wat te doen moet hebben. In de zomer betekent dat altijd gelijk het strand op, in de winter de piste. :)

Even a bad day skiing is better then a good day at work

In dit geval optie 3 of een variant van 1:
1/ sta je in de file met lokaal verkeer en met vakantiegangers uit DE en in die omgeving ook uit CH en met degenen die optie 2 gekozen hebben. Kan wel maar dan zou ik lekker dat laatste stukje 's middags afleggen. Kan je eind van de middag de passen halen, ski’s huren enz.
2/ je komt op prime time aan op de toegangsknelpunten, zie 1, en dat met een knettergare kop.
3/ je hebt misschien nog wat last van de naweeën maar zal in dit geval het snelste zijn. Is wel nogal afhankelijk van de weersomstandigheden.

Geen van de drie opties: vertrekken rond 23.00/23.30 en in 1 keer naar Oostenrijk rijden.

Thomas op 12 dec 2016 11:34

Dat is eigenlijk onze optie 02, Montafon is in 8 uur te rijden [weten wij uit ervaring].

Wij gaan in die periode naar Neukirchen. Normaal gesproken vertrekken wij op vrijdag met overnachting en skien dan van zondag t/m vrijdag. Dan rijden we op zaterdag terug naar NL. Ik zie het wel erg druk worden nu op beide zaterdagen ivm alle samenvallende vakanties.

Optie waar ik over aan het nadenken ben is om pas op zaterdagmiddag te vertrekken en dan afhankelijk van de files ergens in Duitsland te overnachten (Frankfurt, Neurenberg of Munchen). Vervolgens op zondag de resterende kilometers maken. Dan staan we op maandag voor het eerst op de piste tot en met zaterdag. Zaterdag dan aan het einde van de dag naar huis met overnachtingsstop in bijvoorbeeld Frankrfurt.

Tja, lastig…ik zit met hetzelfde vraagstuk. Wij gaan toch voor optie 1 en vertrekken rond 13 uur uit Arnhem om toch onder Munchen bij Rosenheim te komen. Zorgen wel dat we eten voor de avond meenemen. En volgens mij ga je files niet kunnen ontwijken maar in de nacht rijden vind ik te zwaar. en ja dna in de ochtend maar aanslutien voor het laatste stuk naar Kitzbuhel. Voor wat betreft de kinderen redden die dat wel verwacht ik, bij mij zijn ze 3 en 5. Vaak slapen ze snel weer door, en op de aankomstdag hoeven we ook niet al teveel.

@chriski wij willen zondag al wel aanwezig zijn ivm de skiles voor de kinderen.

Persoonlijk kan ik 's avonds wel 2 of 3 uur slapen en dan rijden, als de kinderen slapen [anders wordt het een ramp].

Wij vertrekken meestal om 22u, dan sta je afhankelijk van waar je moet zijn tussen 7-8u in het dorp. Voor de drukte de berg op en met een beetje geluk kan je genieten van een prachtige zonsopgang. De kinderen liggen tegen 12u 9/10 in slaap.

Vorig jaar carnavalsvakantie zijn wij op vrijdagavond om 21.00u aangereden richting Maria Alm (met 2 kinderen van 5 en 3 jaar).
Om 5.00 u in de ochtend parkeerden we de auto bij ons appartement. We hebben nog nooit zo relaxt gereden. Alles schoot perfect op, totaal geen oponthoud. De kinderen hebben veel geslapen.
Dat we vervolgens in onze auto moesten bivakkeren tot 6.30u was voor ons geen probleem, de bakker ging toen open en we hebben heerlijk ontbeten. Vervolgens was ons appartement al vrij snel gereed, hebben we de skipassen al geregeld en destijds ook de huurski’s van de kinderen.
Ondertussen dat ik alles aan het uitpakken was, hebben de kinderen en manlief een power-nap gedaan. Rond 14.00u stonden we op de piste, om 16.00u een warme hap en om 18.30 ons Oostenrijkse nestje in.
Zondagochtend heerlijk relaxt begonnen aan onze eigenlijke vakantie, en de meiden op skiles/opvang.

Ik bump dit topic even omdat meerdere mensen nu topics aanmaken over het ‘wanneer’ wegrijden. Zelf ben ik er nog niet uit maar optie 03 is in ieder geval afgevallen. Las het advies om de tunnel bij Bregenz proberen te vermijden op zaterdagochtend. Iemand hier ervaring mee?

Plaats een reactie