Hoeveel kunstsneeuw wordt er gemaakt op de piste?

Nu het droog maar wel koud is staan alle sneeuwkanonnen flink te draaien. Dat weer blijft voorlopig zo.
Vorig seizoen was de opening met kunstsneeuw nogal karig, maar er kon geskied worden.
Nu vraag ik me af hoeveel cm sneeuw wordt er gemaakt als het koud genoeg blijft of blijven ze sowieso doorspuiten zolang het kan?
Zijn er regels voor? Bijvoorbeeld bij 40cm kunstsneeuw moeten ze stoppen of mogen ze tot wel 1 meter doorgaan?

Categorie (toch niet zulke) ‘domme vragen’?
Ik ben ook wel benieuwd.
Ook hoeveel sneeuw een kanon produceert. In kubieke meters per dag, en wat je daarmee kan bedekken.

Ik heb hier wel eens ergens een schema voorbij zien komen op het forum waarin precies stond bij welke temperatuur en bijbehorende luchtvochtigheid er sneeuw geproduceerd kon worden. Tevens viel er dan uit af te leiden hoeveel kuub per uur er geproduceerd kon worden. Helaas kan ik dat diagram niet meer vinden. Wel weet ik dat ze in Winterberg een dusdanig hoge capaciteit hebben dat ze bij 1 dag met zeer goede omstandigheden (stevige vorst en erg lage luchtvochtigheid) voldoende kunnen produceren om al pistes te kunnen openen.

Soms spuiten ze met goede omstandigheden in laaggelegen gebieden zoals in het sauerland en op oefenweides in laaggelegen gebieden soms meer dan een meter kunstsneeuw om warme periodes goed op te kunnen vangen. Zeker oefenweides zijn heel erg kwetsbaar, aangezien daar regelmatig met gelopen word zonder skies onder de voeten. Wanneer mensen met schoenen over de sneeuw lopen trappen ze door de bovenlaag heen en dat zorgt voor een veel snellere dooi van de sneeuwlaag.

Born to Ride

Plaats een reactie