Interview na ongeluk in gletsjerspleet afgelopen jaar

Ik vraag me echt af of mensen nu nog steeds niet weten dat het buiten de piste echt voor eigen risico is, en dat ook 50m buiten de piste gewoon, zeker op deze hoogte, alpine terrein is…

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/26961557/___Ine…

Zoals hij in dit filmpje al aangaf hij moest zn board uitdoen omdat hij in vlak terrein in de diepsneeuw stil was gevallen.

Je bent (redelijk) onervaren, gaat gelijk naar het allerhoogste punt voor de eerste afdaling, en duikt gelijk de diepsneeuw in…
Het is triest dat er iemand om is gekomen, maar als je zoveel risico’s neemt weet je gewoon dat je dat risico loopt. In zulke gevallen heb ik niet erg veel medelijden…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 nov 2016 10:02

Born to Ride

Nou, de uitkomst is natuurlijk heel treurig.

Off-piste is natuurlijk eigen risico, maar het is bekend dat niet iedereen dat zo ervaart.
Ik denk dat een extra waarschuwingsbord op deze plek wel op zijn plaats is.

Hekken en touwen niet, want dat is inderdaad vanwege valgevaar

De zwitsers kennende zullen er bij het begin van de afdaling voldoende borden hebben gestaan. De geinterviewde waarschuwt om niet naar dat gebied te gaan vanwege gebrek aan afzetting, naar mijn inzien moet hij waarschuwen om niet zonder kennis buiten de piste te gaan…

Born to Ride

Ik vin deze man een beetje naïef. Hij geeft in feite de schuld volledig aan het gebied, en snapt niet dat er iets mis kan gaan als je buiten de piste board. Om daar nou te gaan lopen is dan natuurlijk nog veel dommer.

Ik ben het wel een beetje met deze meneer eens, als skigebied kun je er natuurlijk donder op zeggen dat mensen daar offpiste gaan, ook al staan er waarschuwingsbordjes boven aan de piste, dus ik vind het verstandig om om het desbetreffende stuk vangnetten te plaatsen.

Gotta go fast

Toch zou ik niet teveel oordelen in zo’n situatie. Vanaf buiten is dat allemaal makkelijk, tot je er zelf mee te maken krijgt, en mensen jou gaan veroordelen.
Vooral heel veel vakantie skiers/boarders hebben inderdaad geen idee wat skien/boarden naast de piste inhoud. Er bestaan veel karikaturen over veiligheid, veel door de commercie verkochte schijnveiligheid en zie daar maar eens als leek de juiste informatie uit te halen. Daarnaast zie je fantastische filmpjes over freeriden, toerskieen en alpinisme waardoor het allemaal heel laagdrempelig lijkt. Wees blij als je zelf wél kennis hebt, en probeer anderen ook te overtuigen die kennis te krijgen als je zulk soort activiteiten wilt ondernemen.
Waarschijnlijk is het ook zeker goed als (gletsjer)skigebieden waarschuwen voor de risico’s en aangeven wat de gevaren zijn, in dit geval gletsjerspleten. Knowledge = powder.

It's all about the turns duuuuuude!

Eerst en vooral: ik vind het jammer dat er mensen sterven of gewond geraken bij het uitvoeren van hun hobby … laat dat duidelijk zijn.

Maar:
dit is eigenlijk toch een zeer zeer rare redenering?
Je gaat een hobby/activiteit uitoefenen in een niet gecontroleerde omgeving … dan mag je toch wel veronderstellen dat je zelf je verantwoordelijkheid moet dragen, en niet een beetje, maar alle? Er staan waarschuwingen (gevraagd aan collega) en er is een duidelijke piste/off-piste verdeling. Er zijn daar -tig mogelijkheden om off-piste te gaan. Een netje hier, dan gebeurt het ergens anders, een netje daar, weer ergens ander,…

Dat afschuiven van verantwoordelijkheden zie ik zo vaak op wintersport, alsof het betalen van een liftpas ineens een verzekering inhoudt tegen al het mogelijke menselijke falen en je daarmee je eigen verantwoordelijkheid hebt “afgekocht”.

In mijn ogen is dit een voorbeeld van hoe mensen graag doodgeknuffeld willen worden. Overal regeltjes, maatregelen, etc, etc die niet meer zijn dan een (schaam)doekje voor het bloeden die schijnveiligheid bieden. En wat is het gevolg: geen zin voor eigen verantwoordelijkheid meer, maar ook een algemene afkeer voor regels die wél uitmaken.

Ik heb het interview zojuist gezien en zijn reactie is, als je het mij vraagt, puur uit onwetendheid, maar wel met veiligheid voor ogen. Je kunt hier van vinden wat je wilt, maar (ver)oordelen heeft niet zoveel toegevoegde waarde. Het is al triest genoeg dat je een vriend verliest en dan ook nog eens tijdens een vakantie.

When life gets too complicated.... SKI

Misschien dat hier wel een mooie kans ligt om als Wintersporters.nl aandacht aan te schenken. Ik denk dat de telegraaf best open staat voor een video waarin de vele gevaren van off-piste beschreven worden. Een beetje net als pas in het topic beschreven is wat over die gevaren ging. Het is dan tegelijk een mooie manier om reclame te maken voor het platform van Wintersporters.

Born to Ride

Verschrikkelijk verhaal natuurlijk. Maar deze man ziet niet eens het belangrijkste verschil tussen on-piste en off-piste. Hij waarschuwt ons in het filmpje dat we zelf moeten opletten als we off-piste gaan…

Zie voor een uitgebreider verhaal: https://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/2016110…

Ik lees het ook als een geval van onwetenheid bij de heren zelf. Helaas met een treurige afloop.

Wat ik mij dan wel afvraag, hoe is dit überhaupt te voorkomen?

Al zet je er een heel hek omheen, men gaat het toch proberen.
In het stuk staat ook: We waren niet de enige die onder het touw door gingen, iedereen wou een vers spoor zetten (sic)

Hij is dus niet alleen, er zijn meerdere mensen die de gevaren niet zien of willen zien. Zeker omdat ze in dit geval zo dicht bij de piste waren (50m)

Wat zou er gedaan moeten worden om dit te voorkomen?

Zie topic: http://wepowder.nl/forum/topic/232014
Te zien is op plaatje 2 dat er een bord staat in 4 talen: Piste niet verlaten: gletsjerspleten!
Dus men is genoeg gewaarschuwd imho. Dus: eigen risico.
Wat Morris ook schrijft; deze zaak kent alleen maar verliezers…

It's all about the turns duuuuuude!

@Frenski

De enige manier is mensen goed voorlichten

Genieten

Wat ik mij dan wel afvraag, hoe is dit überhaupt te voorkomen?

Al zet je er een heel hek omheen, men gaat het toch proberen.
In het stuk staat ook: We waren niet de enige die onder het touw door gingen, iedereen wou een vers spoor zetten (sic)

Frenski op 7 nov 2016 15:05

Het is inderdaad niet te voorkomen. Misschien kan voorlichting iets helpen. Tegenwoordig wordt off-piste wintersport aangeprijsd alsof het “normaal” is. Ook verzekeringen bieden soms off-piste dekking aan waardoor misschien de suggestie gewekt wordt dat het wel veilig is. Even een vinkje zetten en de risico’s verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar-niet-heus.

Wat mij betreft wordt off-piste wintersport beschouwd als iets gevaarlijks en mag er niet zomaar reclame voor worden gemaakt. Let wel, ik heb niets tegen off-piste als mensen de risico’s begrijpen en aanvaarden. Net als andere “gevaarlijke” sporten (b.v. base-jumpen, bergbeklimmen, diepzeeduiken) vind ik het alleen maar fascinerend en mooi. Maar besef a.u.b. welke gevaren je loopt en maak voor jezelf een goede afweging.

@Martin7182 Voorlichting kan niet iets helpen, voorlichting (cursus) kan alles helpen. Als een kip zonder kop het terrein in duiken is inderdaad gevaarlijk. In cijfers: half zo gevaarlijk als base jumpen. Je gaat toch ook niet autorijden zonder rijbewijs? Ga je mét kennis het terrein in: de auto rit naar de wintersport toe is veeeeel gevaarlijker dan freeriden. Toevallig heb ik vandaag de lawineongelukken van seizoen '15-'16 nog doorgekeken. Wat blijkt: ongeveer 90% van de mensen had door 1 simpele methode niet in een lawine hoeven komen. Hier de cijfers/statistieken:

null

Conclusie: gebruik je op een goede manier de 3x3 methode van Werner Munter, blijft er 1% rest risico over. En dat is aanvaardbaar, als je jezelf in het verkeer begeeft loop je meer risico. Wederom: knowledge = powder. Volg cursussen (wePowder Academy, Snow Safety Center) en je bent veilig onderweg in het terrein.

It's all about the turns duuuuuude!

Zoals wij zovaak zeggen op wintersport elke cm naast de piste is off-piste! 1 meter naast de piste is/kan al levensgevaarlijk zijn. Daar zijn meer dan genoeg voorbeelden van. Maar ik wil dit even lostrekken van dit verschrikkelijke ongeluk, want ik kan/wil hier niet zomaar over oordelen. EN over één ongeluk an-sich praten heeft ook niet zo veel zin.

Maar als ik mensen waarschuw omdat ze zonder materiaal op gletsjers skiën, met kinderen in serieus off-piste terrein skiën of andere stomme dingen doen, krijg ik vaak een enorme grote mond terug. Ik ben er dus maar mee gestopt. Men denkt vaak dat het allemaal wel kan omdat men het anderen ook ziet doen. Men leest de waarschuwingen wel, maar begrijpt ze niet. Of wil ze niet begrijpen.

Ik maak vaak de vergelijking tussen gevaar besef klimmers/alpinisten en skiërs. Klimmen is eng, want je ziet continu het gevaar. Als je tien meter boven je laatste zekering staat en kans maakt op een val van 25-30 meter dan weet je dat je gevaar loopt, je voelt dat in je hele lichaam. Met skiën is alles altijd mooi en wit en fijn, tot het moment dat het breekt scheurt of je erdoorheen zakt dan verandert alles meteen in een hel.

En een bord naast de mooie witte wereld neerzetten is vaak niet genoeg om mensen het besef te geven dat het veilig is. Maar zelfs netten en touwen gaan mensen gewoon onder door.

Educatie is goed, maar het is zo moeilijk om iedereen te bereiken. En na het bereiken moeten ook de mensen nog zo gaan handelen en dat is nog moeilijker.

Kortom een heel lastig verhaal. Maar ik ga hier nog op terugkomen deze winter.

Click. Click. Peace

@Rogier

In de Alpe d’Huez review zag ik ook jou onder de touwen doorgaan hoor ;)
(maar jij kent de gevaren)

Genieten

@jochemmecking Klopt! En ik ski ook op gletsjeren zelfs erg gevaarlijke (bij een val) hellingen. Maar ik probeer dit zo veilig mogelijk te doen, en ik ondertussen heb ik al meer dan 20 jaar cursussen, opleidingen en ervaring in de bergen zowel als alpinsit als off-piste/toerskiër.

(Een basisregel is bijvoorbeeld, op gletsjers ga je als je niet aan touw bent nooit te voet, dus altijd ski’s of board aanhouden, hoe verevelend dat ook is, en anders ga je ‘aan touw’… )

En dan nog met al deze kennis kan het gebeuren dat het noodlot ook bij mij toeslaat. Maar dat kan ook als ik in de auto opweg ben naar Nederland. Ik weet in iedergeval wel dat ik in de bergen zou kunnen overlijden.

Click. Click. Peace

Dit hele verhaal doet mij denken aan het topic van een tijd terug waarbij een groepje per ongeluk op de zwarte piste terecht kwam, niet meer met de lift terug mocht, toch de afdaling gedaan hebben waarbij iemand is gevallen en een botbreuk had opgelopen.

Echt verschrikkelijk om zoiets mee te maken, maar dat neemt niet weg dat er gewoon gevaren genegeerd worden en onvoorbereid in een terrein zich begeven waar ze te weinig kennis van hebben. Ik denk ook dat het niet alleen iets met voorlichting te maken heeft, maar mensen willen alles voorgekauwd voorgeschoteld krijgen tegenwoordig, alle risico’s afgedekt opdat ze niet meer hoeven na te denken en gewoon kunnen gaan. Een normaal mens gaat toch ook niet over de vluchtstrook wandelen naast een 3-baanssnelweg?

Voorlichting helpt inderdaad wel, maarja wie krijgt het allemaal mee? Zou goed zijn als het in de mainstream media ook vaker geroepen wordt.

Natuurlijk staan er waarschuwingsborden en moeten mensen die opvolgen, maarja het ziet er zo onschuldig uit. En daar ligt denk ik vooral het gevaar: mensen denken dat het wel meevalt, juist omdat het er onschuldig uitziet. In de zomer denk ik bijvoorbeeld dat niemand zonder maatregelen zomaar de gletsjer op gaat, dan zie je die spleten wel!

Natuurlijk triest dat dit gebeurd is. Echter: risico hoort bij het leven. Je kan een ongeluk niet uitsluiten, hoe graag je dat ook zou willen.

Bijzonder vind ik wel dat de nabestaanden de vergelijking trekken met de Nederlandse stranden aan de Noordzee:
Eerst: “We hebben de politie gesmeekt om maatregelen te nemen. Zo’n gevaarlijk stuk, afgezet met één draadje. Ze luisterden niet. Precies een week later viel een skiër op dezelfde plek naar beneden, ook dood. Ik ontdekte dat er daar veel vaker ongelukken gebeuren. Toch doen ze niets. Er staan wel borden, maar niet genoeg. Ze moeten een net plaatsen, maar dat doen ze alleen bij afgronden waar je direct doodvalt.”

“Jord Roemer snapt dat best. „Maar vergelijk het met de Noordzee. Nederlanders kennen de risico’s. Toch doen we er alles aan om ongelukken te voorkomen, met vlaggen, borden, strandwachten.”

Nou heb ik toch de indruk dat er ook borden stonden, er een draad gespannen was, er in alle gebieden vlaggen wapperen die iets over het lawinegevaar zeggen en het meest belangrijke: er zijn overal pisteurs die de boel zo goed mogelijk in de gaten houden. Ook in de Noordzee verdrinken ieder jaar mensen. Dat is het risico dat bij het leven hoort. Wijzen op de verantwoordelijkheid van anderen is erg makkelijk om de schuld buiten jezelf te zoeken. Als je niet kan zwemmen en/of de gevaren van de Noordzee niet kent, moet je niet het water in gaan. Als je niet snapt hoe gletsjers, sneeuw en lawines samenspelen, moet je niet onder een draad doorgaan om buiten de piste te skiën. En als je dat wel doet, dan moet je het risico accepteren.

In de zomer denk ik bijvoorbeeld dat niemand zonder maatregelen zomaar de gletsjer op gaat, dan zie je die spleten wel!

Tiny-M op 8 nov 2016 12:03

En dan is het dus juist veel veiliger…

Click. Click. Peace

@77steve Volgens mij staan er in skigebieden inderdaad meer waarschuwingen dan op het strand…

Click. Click. Peace

In de zomer denk ik bijvoorbeeld dat niemand zonder maatregelen zomaar de gletsjer op gaat, dan zie je die spleten wel!

Tiny-M op 8 nov 2016 12:03

En dan is het dus juist veel veiliger…

Rogier op 8 nov 2016 12:34

Dat dus :). Het probleem ligt denk ik vooral in hoe het eruit ziet en hoe de situatie daadwerkelijk is.

Dat is ook precies wat ik beschreef met het verschil tussen klimmen en wintersport. Een mooi wit laken ziet er zo lief en veilig uit…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie