Welke van de 3? Adviezen worden gewaardeerd.

Goedenavond mede sneeuwverslaafden,

Mijn naam is Jeffrey en ik ben sinds een aantal weken lid van de wintersporters.nl community (ja ik weet het, dat had ik veel eerder moeten doen haha).

Ik ben inmiddels al enige weken op zoek naar een nieuwe set ski’s en heb me al behoorlijk ingelezen in de verschillende test reviews en andere forum topics op deze site. Tevens heb ik al het e.e.a. aan advies gevraagd betreffende 1 van de onder genoemde ski’s aan @GiGi (alvast bedankt voor de info zo ver, ik heb denk ik nog wel ietsje meer nodig haha)

Inmiddels ben ik na veel wikken en wegen op de onderstaande 3 modellen uitgekomen en wil ik 1 van deze 3 modellen aanschaffen. Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van goede gebruikers ervaring(en), zodat dit kan helpen in mijn keuze. Misschien ten overvloede, maar momenteel ski ik op een set Atomic VF 73 met een lengte van 167cm.

Dan nu de informatie over mij:

Niveau 6 a 7 (conform de omschreven niveau’s zoals GiGi dit op verschillende sites heeft beschreven). Mijn doel is om met de nieuwe ski’s door te groeien naar op zijn minst niveau 8. Verder ben ik iemand die graag begint zodra de pistes open gaan en dan ski ik door tot een uur of 16.00/16.30 (uiteraard af en toe wel even uitpuffen bij een leuke hütte). Ik ski 95% procent op de piste en varieer hierbij van op flinke snelheid knallen tot lekker rustig naar beneden glijden. Een echte voorkeur voor lange of korte bochten heb ik niet (variabel).

Lengte: 184,5 cm
Gewicht: 90 kg

Dan hier (endelijk) de 3 ski’s die ik geselecteerd heb:

Fischer progressor F19 (lengte 177 of 182)

Atomic M Redster Edge GS (lengte 176 of 183)

Salomon M X Drive 8.0 Fs (lengte 175 of 182)

De volgorde is precies zoals mijn voorkeur monteel is, de progressor spreekt mij het meest aan. Ik hoop dat jullie ervaring hebben met 1 of meer van de bovengenoemde ski’s en dat jullie mij kunnen helpen om een goede keuze te laten maken.

Ik ben op de hoogte dat ik de Atomic en de Salomon eventueel indoor kan testen, is dit eventueel ook mogelijk met de Fischers?

Zo, dit is een heel verhaal geworden zeg…haha. Alvast bedankt voor de moeite en de hulp!

Groeten,

Jeffrey.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 03 sep 2016 23:39

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Bij alle drie deze ski’s ga je zeker vinden: stabiliteit in de bochten, op snelheid en in rare sneeuw; een ski die harder kan dan jij; kantengrip waar je altijd op kan vertrouwen (mits de kanten goed geslepen zijn) en een ski die teruggeeft wat je er aan energie in stopt. Voor alle drie geldt wel dat ze ze zeker in de langste lengte moet nemen met jouw postuur, anders is in dit geval de grap van een ski waar je t/m niveau 8 onbezorgd op kan skiën snel weg.

Hoe verschillen deze ski’s dan wel van elkaar? Het karakter en het gedrag op lagere snelheden. Om met dat laatste te beginnen.

De Salomon heeft als enige ‘minpunt’ dat je snel hard gaat zonder dat door te hebben. Dat pleit natuurlijk voor de stabiliteit en het vertrouwen dat die ski je geeft. maar op een overvolle piste of met een gezelschap dat niet zo hard gaat, moet je echt een beetje werken om niet heel hard voor ze uit te skiën. En dan kosten ze wat meer energie. De Atomic en de Fischer zijn op lage cruise-snelheid wat milder. Ik zeg niet dat je die Salomons niet aan zou kunnen overigens, maar wel dat dit een verschil is met de andere twee modellen.

De verschillen in karakter tussen de drie ski’s hebben deels te maken met de verschillen in constructie. De Salomon is ontworpen als een allmountain ski. Ontworpen voor alles wat je voor zijn voeten gooit. En dat is zeer geslaagd, want hij skiet overal doorheen. Of dat nou een ijsplaat is, een zachte buckel aan het eind van de middag of 20 cm verse poedersneeuw die 's nachts gevallen is - hij gaat er doorheen (niet echt overheen, ook schampt ie er niet langs), als je er voorbij bent is dat stukje sneeuw echt dood.

De Atomic is een afgeleide van een vrij klassiek ontwerp van een raceski. Goed gedempt, met een hele mooie constante buiglijn en sidecut. Dat betekent dat de ski extreem voorspelbaar is. Daar bedoel ik niet mee dat ie saai is (lange bochten carven met 90 km/u op weg naar dampende pasta onderaan een lege, perfect geprepareerde piste is immers nooit saai). Met voorspelbaar bedoel ik dat je na verloop van tijd exact weet: als ik dít erin stop, dan kan ik dát verwachten. Je bochten worden dan ook heel constant. Je ritme, de Schwung, de kanthoeken… een heerlijke ski om technisch op te groeien. Omdat het platform waarop je dat doet zo constant en voorspelbaar is qua gedrag, kan je je optimaal focussen op alles wat de skiër zelf doet, dát is dan echt nog de enige variabele. Deze ski is ook perfect voor iedereen die een meer klassieke stijl heeft (enkels tegen elkaar, voornamelijk geslipte bochten).

De Fischer is - ten opzichte van de Atomic - wat minder klassiek. Hij is iets speelser en lichter - iets springeriger misschien, in de positieve zin van dat woord (als een vrolijke kwispelende hond, niet als een chiwawa met ADHD). Maar het belanrgijkste verschil is dat de Fischer een zogenaamde ‘Dual Radius’ heeft. De radius is de straal van de denkbeeldige cirkelboog die je door de sidecut (taillering) van een ski kan trekken. Dat is mij de meeste ski’s één cirkelboog. Maar bij de Fischer zijn dat er twee. De voorste 30% van de ski (ongeveer) heeft een tweede, kleinere cirkelboog dan de rest van de ski. Een kleinere radius betekent een extremere taillering en daarmee een groter zelfsturend vermogen. Als je dus lekker actief druk geeft op de voorkant van de ski bij het indraaien van de nieuwe bocht, zal je merken dat de ski wat sneller aangrijpt en je die bocht in sleurt. Als je vervolgens in het midden van de bocht aankomt en alle druk inmiddels midden onder de binding hebt zitten, zit je in de tweede, langere radius van de ski, die helemaal doorloopt tot achter. Dat geeft je hetzelfde gevoel als een GS-ski met dezelfde radius, zoals bijvoorbeeld de Atomic.

De Fischer is dus een ski waar je echt mee kan spelen om optimaal bochten te draaien op de piste, in welke toestand die ook is. De Atomic is een heel constante, voorspelbare lat die je snel leert kennen en die immens veel vertrouwen geeft omdát ie zo voorspelbaar is. De Salomon kan je ook blind vertrouwen, omdat je weet dat ie overal doorheen gaat. Maar het is er eentje die weliswaar de sterkste is van de drie, maar ook het minst subtiel. Maar als het echt flink heeft gesneeuwd, geeft ie wet het meeste drijfvermogen. De breedte helpt daarin natuurlijk, maar ook de kleine details in het ontwerp van deze allmountain-ski, waar de andere twee echt zijn gebouwd voor op de piste.

Grappig om de 3 keuzes te zien, waren ook mijn 3 ski’s om uit te kiezen uiteindelijk!?

Helaas is het volgens mij niet mogelijk om de fischers te testen, althans mij is het niet gelukt en ook nergens bekend waar dit zou kunnen indoor!

De salomon had ik als eerste eens getest tijdens een testevent, deze ski is mij altijd bijgebleven als de ski waar ik een goed gevoel bij had/heb, want dit is mijn keuze geworden! Heb hem nu thuishangen, nu nog de eerste meters erop skiën…

De atomic heb ik nog onder gehad bij Duijvestein en toen ook nog eens de salomons getest aldaar, waarom ik heb gekozen voor de salomons is omdat ik op niveau 5 ben beland (en echt nog omhoog wil) en dus de voordelen in zie van deze ski zoals @GiGi schrijft in alle omstandigheden!

Dat hij dan op lage snelheid meer energie zal kosten om hem te temmen en toch bij de kids kan blijven neem ik voor lief, verwacht dat ik deze energie over 2 jaar niet meer nodig zal hebben, maar dat ik hem nodig zal hebben om de kids juist bij te blijven…?

Om dan op een indoorbaan een compleet beeld te krijgen van een ski blijft lastig vind ik en dat is niet alleen vanwege bepaalde condities die je niet hebt in een hal maar is ook omdat ik nog veel te leren heb op de ski’s! Ik heb echt wel een hele serie aan verschillende ski’s geprobeerd en toch is het dan opvallend hoe je een bepaald basis gevoel krijgt bij verschillende ski’s.

Dus helaas de Fischer niet geskied, welke ik wel zou durven te kiezen op basis van vele positieve reviews gelezen bijv. hier op het forum, de atomic voelde ook zeer goed en prettig aan, maar je weet ondertussen waarom ik ben gegaan voor de salomons!

LA NORMA😍☃️

Toeval of niet. Ik heb net de Fischers gekocht met dank aan @GiGi.
Verwacht ze begin deze wk binnen.

@GiGi

Allereerst bedankt voor je zeer gedetailleerde antwoord, je beschrijft het allemaal helder! (en ik denk zelfs voor een “leek” nog begrijpelijk). Alle drie de ski’s hebben wel eigenschappen die ik kan waarderen, dus de kans op een miskoop is in alle drie de gevallen zeer klein ;) Het zal er dus waarschijnlijk vanaf hangen waar ik de beste deal kan krijgen haha.

Nog even een vraagje over de Salomon, zou je deze aanraden als je vaak met mensen op de latten staat die wat langzamer zijn? Of kost het dermate veel energie om langzamer te skiën, dat ander 2 ski’s beter geschikt zijn?
@Piefke

Inderdaad toevallig dat ik op exact dezelfde 3 ski’s als jij uitkom :). Waarschijnlijk zijn deze drie degene die in alle testen, reviews, etc het beste aansluiten op onze wensen. Goed om te lezen dat je uiteindelijk voor de Salomons hebt gekozen, ik moet toegeven dat ik na GiGi zijn verhaal ook wel een beetje naar de Salomon begin te neigen… Keuzes, keuzes keuzes hahaha. En eh voor wat betreft je kids, die gaan je over een jaar of 2 inderdaad snel voorbij haha.
@Patrick076

Veel gave piste kilometers gewenst!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Nu nog even wachten op (hopelijk) meer meningen van mensen die bovenstaande latten al eens ondergebonden hebben…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik denk dat de Salomon geen echt probleem gaat opleveren op lagere snelheid (als in: niet overmatig hard hoeven werken). Voor een lichter/kleiner persoon is dat mogelijk anders.

Voor mezelf zou ik vooral afwegen welke condities ik het vaakst ga tegenkomen. Ski ik vooral in de kerstvakantie met meer kans op harde kunstsneeuw, dan zou ik de Atomic of de Fischer nemen. En tussen die twee: wil ik voorspelbaar of wil ik speels? De Salomon zou weer mijn keus zijn als ik wat later in het seizoen ga skiën, of op plekken die bekend staan om de verse of zachte sneeuw… In dat geval zou ik niet voor de Atomic kiezen.

Momenteel kan je bij Duijvestein terecht voor de Salomon of de Atomic voor minder dan 400 euro (voor zover ik weet ook de beste deal binnen de eurozone voor een nieuwe ski). De Fischer is op Duitse webshops te krijgen voor een vergelijkbaar bedrag (op 3s-ski.de heb ik heb zien staan).

Thx!!! Ik weet dat de condities die ik ga tegenkomen behoorlijk zullen verschillen. I.v.m. met mijn werk ga ik dit seizoen bijv. in de kerstvakantie en nog een keer de eerste week van april. Maar als ik het zelf voor het zeggen heb, gaan we het liefst de 3de week van januari en dan begin maart nog een keer (Maar ja, die baas he ;) )

Ik had idd gezien dat Duijvestein momenteel nog een 10% extra korting geeft i.v.m. de verbouwing(en), vandaar dat ik dacht dit is het moment om maar eens een knoop door te hakken.

De fischer had ik ook zien staan bij 3s-ski, heb je (of iemand anders) daar toevallig ervaring mee? @Patrick076 heb jij ze daar toevallig ook besteld?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb ski’s besteld bij 3S-ski, goed gegaan, ski’s waren binnen de doorgegeven levertijd.
Netjes verpakt, gewoon zoals het hoort!

Top, dat neem ik mee in mijn uiteindelijke keuze :)

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb ze via ebay uit Oostenrijk. stonden voor 329 excl. verzenden. heb ze toen gemaild met een bod en uiteindeljk 300 voor betaald incl. verzenden.
betaald via paypal… dus veilig. zijn vorige wk maandag verstuurd, heb ze nog niet binnen. Als dat maar goed komt, haha

Wow, dat is een mooie prijs zeg! Misschien toch ook maar eens een eBay account aanmaken… Ik ben benieuwd hoe je de zending ontvangt, van collega’s heb gehoord dat het via eBay altijd wel goed verloopt. Voor die prijs staan de Fischers i.e.g. op #1 haha.

Nu hoop ik nog op meningen/ervaringen van andere mensen betreffende de 3 verschillende ski’s!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Als er mensen zijn die niet de Atomic Redster Edge GS hebben geskied, maar wel de Redster XTI in 169 of 176 - dat is feitelijk dezelfde ski. Dus daar kan je ook je ervaring over delen. En natuurlijk kan je ook twee van de drie ski’s met elkaar vergelijken (als je ze niet alle drie kent). Daar heeft @Jeffvdv denk ik ook al een heleboel aan.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 sep 2016 19:21

Dat denk ik ook @GiGi, het begint al behoorlijk te kriebelen om ski’s aan te schaffen! Maar ik doe mijn best om nog even geduld te hebben ?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Heeft er echt niemand anders dan Gigi ervaring met deze ski’s???
@Patrick076 Hen je inmiddels de Fischers al ontvangen?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ja hoor

Wow, dat is een mooie prijs zeg! Misschien toch ook maar eens een eBay account aanmaken… Ik ben benieuwd hoe je de zending ontvangt, van collega’s heb gehoord dat het via eBay altijd wel goed verloopt. Voor die prijs staan de Fischers i.e.g. op #1 haha.

Nu hoop ik nog op meningen/ervaringen van andere mensen betreffende de 3 verschillende ski’s!

Jeffvdv op 5 sep 2016 18:57

Zie ze nu ook nog wel voor 330 staan maar dan wel bij een andere verkoper.
Bij mijn verkoper waren de ski’s het laatste paar.
Gewoon even mailen, proberen kan altijd…

Volg dit onderdeel met meer dan gewone belangstelling. Een vraag wanneer je voor Fischer zou kiezen. Wat is dan het verschil tussen de F19 en de F19 Ti. Ik kan uiteraard de verschillen lezen maar het gaat me dan met name om de mogelijkheden resp. beperkingen van de ene t.o.v. de andere.

Hen48

@GiGi, mijn complimenten een vraag die zo uitgebreid en goed beantwoord wordt, geen speld tussen te krijgen. Echt een top reactie.

Helemaal mee eens @michelr! @Hulst ik zou je buiten hetgeen wat ik gelezen heb niets vertellen over de verschillen tussen beide…

Ik had ze ook gezien @Patrick076, echter niet meer in de 182cm variant.

Ik wacht het nog even af, maar ben er wel nagenoeg over uit welke ski het gaat worden ?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Volg dit onderdeel met meer dan gewone belangstelling. Een vraag wanneer je voor Fischer zou kiezen. Wat is dan het verschil tussen de F19 en de F19 Ti. Ik kan uiteraard de verschillen lezen maar het gaat me dan met name om de mogelijkheden resp. beperkingen van de ene t.o.v. de andere.

Hulst op 10 sep 2016 10:32

@Hulst
Volgens mij is er geen verschil tussen de F19 en de F19 TI. In beide zit metaal. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze vorig jaar F19 TI heetteen en dit jaar gewoon F19 (of andersom). Maar het is exact dezelfde ski.

Verschillen met de F18 zijn wel weer groot, maar dat is een ander verhaal.

*bericht bewerkt door GiGi op 11 sep 2016 08:00

@GiGi. In de beschrijving van beide zie ik wel wat verschillen. Qua gebruik zal het wel marginaal zijn. Denk dat ik me toch maar op de Salomon ga richten, al speelt bij mij op de achtergrond nog wel de Elan 16 een rol. Maar van Elan heb ik ook de 12Ti nog achter de hand, die ik meer indoor wil gaan gebruiken. In elk geval bedankt en ook van mij nogmaals een enorme pluim voor je uiterst leerzame beschrijvingen. Vanaf 21 januari 2017 weer een week Trois Vallees. Salomon eerst maar eens huren is wellicht een goede optie, al zijn de aanbiedingen wel erg verleidelijk.

Hen48

@GiGi. Ik ontving een mailbericht op 13.04 dat ik niet kan openen. Er staat top secret bij maar daar kan ik me niets bij voorstellen.
Kun je hierover duidelijkheid verschaffen. Grieten en dank.

Hen48

Ik heb je rond die tijd een privébericht gestuurd. Echt top secret is het niet overigens…

Goedenavond mede ski fanaten,

Goed nieuws, ik heb mijn keuze gemaakt:

https://cdn.wintersport.nl/forum/16/d9ef8ed0c09863d4c01053d6...
https://cdn.wintersport.nl/forum/16/f7c8bee8006ccd4edc600540...

Vandaag naar Duijvestein in Zoetemeer gereden en ben uiteindelijk gezwicht voor de Salomons in 182cm (zie foto’s). De veelzijdigheid heeft uiteindelijk de doorslag gegeven, omdat de momenten dat ik ga skiën variëren per seizoen denk ik dat deze ski mij plezier gaat geven in alle omstandigheden. Daarnaast vind ik het ook wel prettig om de ski’s daadwerkelijk te zien, etc. en ze vervolgens gelijk mee naar huis te nemen. Met de Fischers was dit helaas niet mogelijk, omdat deze uit Duitsland of Oostenrijk moesten komen via een online bestelling.

V.w.b. de lengte heb ik uiteindelijk nog wel getwijfeld omdat de verkoper(s) bij Duijvestein in eerste instantie direct de 175cm adviseerde. Na enig overleg (over gewicht, lengte en wat ik er mee ga doen) zeiden ze dat de 182cm ook prima zou voldoen, maar dat deze op de steilere zwarte pistes wel lastiger te skiën zou zijn i.v.m. een langzamere kantenwissel t.o.v. de 175cm variant. Na dit gesprek ben ik even een bakkie gaan doen om alles (nogmaals) op een rijtje te zetten en om snel nog even @Gigi lastig te vallen voor een lengte advies…

Uiteindelijk heb ik na alles wat ik de laatste weken heb gelezen en met de gedachte om qua niveau door te groeien gekozen, etc. voor de 182cm ( ze zijn wel lang hoor ? Haha) gekozen.

Ik ben er super blij mee en mocht de lengte uiteindelijk niet helemaal bevallen kan ik altijd nog gebruik maken van de 1/3 regeling na de vakantie. (Als de ski’s niet bevallen kan ik ze inruilen voor een te goed bon van twee derde van het aankoop bedrag).

Mensen bedankt voor de adviezen, maar @Gigi uiteraard in het bijzonder! Echt respect dat je keer op keer de tijd neemt om mensen een goed onderbouwd advies te geven aangaande alle vragen (vaak dezelfde…) over de aankoop van nieuwe ski’s. THX!

Groeten,

Jeffrey.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

PS: Ideaal de 10% extra kassakorting bovenop de 40% die er al op zit!

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 11 sep 2016 19:41

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Jeffvdv gefeliciteerd.

@GiGi. Moet je helaas toch nog eens lastig vallen over de Salomon. Omdat de afstand naar Zoetermeer (300km. retour) nogal behoorlijk is en ik bij alle adviezen wel behoorlijk vertrouwen heb, heb ik, gezien mijn leeftijd, lengte en gewicht (68/176/68) enkel nog even een skilengte advies gevraagd bij Duijvenstein). Die komen tot een advies van slechts 161 cm. Hun toelichting: “veilige lengte die g een vervelende verrassingen geeft, maar voldoende snelheid en grip heeft voor meer allmountain gebruik. 168 cm komt net voorbij de neus maar zal met uw gewicht best wat kracht vergen. Dat is geen probleem in ideale omstandigheden maar die zijn er niet altijd. Met de kortere lengte is dat veiliger. 161 zou mijn advies zijn”
Ik heb nu wel een dilemma, al zou ik toch niet korter gaan dan 168 waarop ik ook nu ski. Ik heb overigens ook gemerkt dat een voorkeurski boeken als huurski nog niet zo eenvoudig is.

Hen48

@Hulst Ik kan je nu al vertellen wat @GiGi je gaat adviseren hahaha. Als je inmiddels al het bovenstaande hebt gelezen weet je dat dat de langste zullen zijn ;)

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik zeg 175. Als een ski op de bedoelde lengte (in dit geval lichaamslengte) te heftig is/lijkt, heb je de verkeerde ski te pakken.

Dan zijn er dus maar 2 opties, enerzijds een risico nemen van
€ 419,-- danwel € 35,-- benzinekosten. In België kost die voor mij maar € 1,24. Misschien kan ik ze binnenkort wel in Terneuzen testen. Hoe het zij, GiGi blijft wel consequent. Ik bezin eer ik begin.
Met dank.

Hen48

Plaats een reactie