Flex skischoen

Geachte Skivrienden,
Ik wilden iedereen op deze manier even bedanken voor hun reactie. Met deze informatie ga ik zeker aan de slag! Het aanschaffen van schoenen en op welke wijze ik dat ga doen weet ik nog niet!
Één ding is wel zeker en dat is dat ik ga voor relax en comfort met ski’s die hier op aansluiten!
Ik ben niet de meest sportieve skiër , af en toe knallen maar het hoeft zeker niet de hele dag.
Overigens mijn excuus voor mijn late reactie op jullie snelle reacties!

Groet Jelmer!

Jelmer

Hm, na het kopen van m’n eigen pantoffeltjes, kan ik eindelijk ‘meedoen’ in dit topic! :D
Ik heb laatst bij Wim Jaquet / Amersfoort schoenen laten fitten.

Het zijn Salomons xPro 90 geworden… Een zeer comfortabele schoen met een lage flex, maar na lang twijfelen tussen deze en hele harde, smalle atomics met Flex 110 heb ik toch besloten om voor comfort te gaan: hele pijnlijke voeten, open schenen en een slijmbeursontsteking in m’n enkel van slecht zittende schoenen hebben me overgehaald. Wat een verschrikking was het afgelopen 2 jaar…

Het enige wat me opviel is dat de meeste schoenen echt ontzettend breed zijn (de Atomics niet, maar m’n Salomons nu wel, al heb ik ze echt nét krap gekocht + zooltjes, waardoor ze weer prima zitten in de breedte). Hebben andere mensen hier last van?

Mocht iemand anders trouwens iets van deze Salomons xPro 90 weten, dan hoor ik het graag :) (Ik heb ze gewoon op comfort gekocht, verder niet teveel research gedaan.)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Fijn dat je nieuwe schoenen hebt waar je blij mee bent. Ik hoop dat je zere voeten nu tot het verleden behoren.

Wat algemene opmerkingen over de fit van skischoenen…
Er zijn veel factoren die de fit van een skischoenen bepalen en maken of die skischoen wel of niet lekker zit (en skiet). De lengtemaat is daarin eigenlijk het enige min of meer objectieve gegeven (mondopoint geeft de lengte van de binnenkant van de schoen aan in cm). Verder heeft elke schoen een leesbreedte. Die staat nog lang niet altijd genoemd en is ook niet universeel.

De Salomon X-Pro 90 heeft bijvoorbeeld een leestwijdte van 100 mm bij de referentiemaat 26.5. Een veel kleinere maat heeft ook een smallere leest, een veel grotere schoen een bredere leest. De hele X-Pro serie van Salomon heeft die breedte; de schoenen met de hogere flexwaarden hebben bovendien Cutsom Shell-technologie, wat maakt dat de buitenschaal makkelijk naar de voet te vormen is, zelfs tot een breedte van 106 mm.
De X-Max serie heeft grofweg dezelfde reeks aan flex-varianten, maar heeft een leestwijdte van 98mm (met custom shell op te rekken tot 104 mm). De Hawx- en Magna-serie van Atomic is speciaal ontwikkeld voor mensen met brede voeten. Lange heeft veel van hun top schoenen ook uitgerust in een LV (=Low Volume) uitvoering, speciaal voor heel smalle voeten. Zo heeft iedereen wel wat.
Maar ook de zool heeft invloed op de fit rondom de voet, en uiteindelijk de flex van de schoen ook. Maar dat heeft er meer mee te maken dat bij een lage flexwaarde vaak een wat meer comfortabele binnenschoen wordt geleverd, die meer meegeeft gedurende het gebruik (zo heeft Salomon de Quest Access XF - niemand weet waar die XF voor staat, maar gezien de enorme bontkraag in de binnenschoen hou ik het op “Extra Fluffy”). Kortom: te veel factoren om op papier de juiste schoen te vinden of zonder te passen te kopen. Laat je goed adviseren en lekker veel passen bij een zaak die veel verschillende zaken te bieden heeft. En als het na veel passen en verhalen niet lekker zit: terug gaan en laat ze je probleem oplossen.

Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuwe skischoenen.
Ik heb nu Noridica speedmachine 100.
Deze bevallen goed maar beginnen te slijten.
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe speedmachine 130?

Plaats een reactie