Kleine skigebieden tips

Wij willen in de week van 24 tot 31 december met 6 volwassenen en 2 kinderen naar Oostenrijk. We hoeven niet perse in een druk dorp te zitten maar ik ken alleen de grote plaatsen en accommodatie is daar vaak al bezet. Iemand tips voor een misschien wat rustigere plek met goede gezinsaccomodatie en goede verbinding met een skigebied?

Ik kan het gebied Hochötz aanbevelen. Heerlijk gebiedje en de plaats Ötz is ook leuk om te verblijven. Accommodaties ken ik er niet, overigens.

En het gebied ligt ook vrij hoog, wat sneeuwzekerheid een beetje vergroot.

Aanvulling op de reactie van @GiGi

Bovendien is de skipas vrij goedkoop en kun je ook nog eens een dag (of paar dagen) met dezelfde skipas naar Kuhtai met de bus vanuit Ötz of Ochsengarten.

Met een accommodatie kan ik je helaas ook niet verder helpen.

Langenfeld of Huben bij Solden hier een erg goede bus verbinding s,morgens vanaf half 9 iedere 20 minuten en s,middags vanaf half 3 weer terug iedere 20 minuten. Vanaf Langenfeld duurt de bus reis +/- 30 minuten maar het is hier voordeliger als Solden

De Achensee kan dan leuk zijn. 3 kleine gebiedjes rondom het meer die prima per bus bereikbaar zijn.

De Achensee kan dan leuk zijn. 3 kleine gebiedjes rondom het meer die prima per bus bereikbaar zijn.

Paulvw op 14 jul 2016 19:08

Zeker een aanrader, enigste nadeel is de sneeuwzekerheid in december.

Ik heb begrepen (van een vriendin die daar regelmatig komt) dat die gebiedjes niet de meest sneeuwzekere zijn. Niet echt hoog en ook niet veel sneeuwkanonnen. Kan dus inderdaad wat riskant zijn zo vroeg in het seizoen.

En gebiedjes in Vorarlberg? Diedamskopf en zo? Zelf nooit geweest, maar genoeg opties al je bijvoorbeeld de 3 Taler Pas neemt. En die regio is een gekende Schneeloch…

Overweeg Kappl eens, sneeuwzeker, rustig dorp, betaalbare acco, en mocht je het te klein vinden dan kun je altijd nog combineren met Ischgl.

Ik kan het gebied Hochötz aanbevelen. Heerlijk gebiedje en de plaats Ötz is ook leuk om te verblijven. Accommodaties ken ik er niet, overigens.

En het gebied ligt ook vrij hoog, wat sneeuwzekerheid een beetje vergroot.

GiGi op 14 jul 2016 18:39

Ik zou dan ineens in Kühtai gaan zitten … het skigebied bestaat uit twee delen: Kühtai en Hochötz, verbonden met een bus. Van de twee is Kühtai echt wel het sneeuwzekerdere (zeker de afgelopen jaren) rond de kerstperiode. Het is klein, maar een hoteldorpje. Zelf vaak in Pension Edelweiss gezeten (goed), maar ook goede dingen gehoord van Astoria, Sporthotel en Schlosshotel.

Tenzij je natuurlijk wat meer leven buiten de piste wil zien, dan is ötz idd een optie. Tussenin, in Ochsengarten, is ook niets aan de hand :).

Het Kleinwalsertal zou ook nog kunnen, alhoewel je dan wel de hogere gebieden ervan moet kiezen zoals Ifen. Anders zou Kaprun / Zell am See misschien nog een optie kunnen zijn?

En gebiedjes in Vorarlberg? Diedamskopf en zo? Zelf nooit geweest, maar genoeg opties al je bijvoorbeeld de 3 Taler Pas neemt. En die regio is een gekende Schneeloch…

GiGi op 14 jul 2016 19:58

De Diedamskopf kan wat riskant zijn, omdat deze puur op natuursneeuw draait, maar Au en Schoppernau zijn wel erg familievriendelijk. En je bent vanuit daar snel in het grotere Mellau/Damüls of Warth/Schröcken.

Denk ook eens aan Gargellen of de Sonnenkopf in het Klostertal in regio Vorarlberg, of het Stubaital (met name Schlick2000) en Pitztal (Hochzeiger en Rifflsee) in Tirol.

Het Kleinwalsertal zou ook nog kunnen, alhoewel je dan wel de hogere gebieden ervan moet kiezen zoals Ifen. Anders zou Kaprun / Zell am See misschien nog een optie kunnen zijn?

Paulvw op 14 jul 2016 20:59

Ifen moet je dan juist weer niet zijn. Daar is het volledig afhankelijk van natuursneeuw. Walmendingerhorn en Kanzelwand zijn ook hoog genoeg en zeker op Kanzelwand is voldoende kunstsneeuw.

Montafon heeft ook dorpjes genoeg met sneeuwzekere skigebieden.

Het Kleinwalsertal zou ook nog kunnen, alhoewel je dan wel de hogere gebieden ervan moet kiezen zoals Ifen. Anders zou Kaprun / Zell am See misschien nog een optie kunnen zijn?

Paulvw op 14 jul 2016 20:59

De Heuberg is idd wat risicovol, maar de kunstsneeuwcapaciteit in Kleinwalsertal houdt niet over. Dus geen garanties op de Fellhorn/Kanzelwand. De Walmendingerhorn en Ifen zijn nog meer natuursneeuw georiënteerd.
Zell am See zou ik niet doen. De Kitzsteinhorn in Kaprun is dan wel goed te doen, maar iedereen is daar en het is er dan veel te druk. Als je zo’n eind gaat rijden, probeer dan de minder bekende pareltjes als de Weißsee Gletscherwelt of Heiligenblut. Let wel, Heiligenblut is alleen vanaf de zuidzijde bereikbaar 's winters. Persoonlijk vind ik dat wat te lang rijden met kleine kinderen in de auto.

Naast Schlick 2000, misschien Axamer Lizum? Heb daar toch al positieve verhalen van gehoord. Als je niet schrikt om iets verder te rijden: Lienz, Turracher Höhe, Katschberg of Kreischberg / Murau. En eerlijk, laten we gewoon hopen op een normale start deze keer van het seizoen. :)
Voor accomodatie zou ik misschien het lokale toeristen bureau aanschrijven. Meestal kan dit gewoon ook in het Engels als Duits je niet ligt. Ik boek zelf nooit via een reisbureau.

In Oetz ken ik nog wel 2 goede pensions, die niet duur zijn en vlakbij de gondel. Falkner Dorli en in Garni Gerhard meerdere keren geslapen. Ze zijn niet duur, goed ontbijt en aardige mensen.
In het dorp zelf zitten veel restaurantjes alleen ligt er in het dorp zelf niet altijd sneeuw.
In Hochoetz zelf zijn ook accommodaties, alleen dan moet je wel elke keer naar beneden rijden voor de supermarkt of restaurants.

Als je de eis van Oostenrijk loslaat gaat er (letterlijk) nog een hele wereld voor je open. Kijk eens naar de Dolomieten bijvoorbeeld: veel kleine (<100 km) gebieden, vroeg in het seizoen veel zekerheid op goed kunnen skiën op strak geprepareerde pistes, minder druk en vaak een stuk goedkoper dan Oostenrijk (niet alleen verblijf, maar ook het eten en drinken bijvoorbeeld). En in Zuid-Tirol (grofweg de Sella Ronda en de gebieden ten noorden daarvan) spreekt men allemaal perfect Duits.

@GiGi … de … Dolomieten … niet … aanraden …

Hoe moeilijk is het om géén reclame te maken voor wat één van de mooiste en best uitgeruste skigebieden van Europa moet zijn?

Ach, het gaat om een andere week dan waarin ikzelf wilde gaan…

Weissee gletscherwelt, vlak bij Kaprun, perfect hotel op de piste en heel goedkoop!
http://www.gletscherwelt-weissee.at/de/winter/home/#.VFN2FnV…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou ook kijken naar de wat kleinere dorpjes in het Montafon of Bregenzerwald in Vorarlberg, het Pitztal, Osttirol (alhoewel wel een flink stuk rijden) of de Katschberg in Karinthie (ook redelijk ver) of de Tauplitz.

Plaats een reactie