ik ski heel raar; meekijken?

Zo zie je maar hoe handig zo’n filmje is.Het zou helemaal geweldig zijn als je bij de laatste bocht niet zou doordraaien met je bovenlichaam maar naar het dal zou draaien (dal open) En in de Alpine basis houding zou staan.

Zo zie je maar hoe handig zo’n filmje is.Het zou helemaal geweldig zijn als je bij de laatste bocht niet zou doordraaien met je bovenlichaam maar naar het dal zou draaien (dal open) En in de Alpine basis houding zou staan.

Hooykaas op 9 mrt 2016 19:46

Het een komt weer voort uit het ander natuurlijk. Een leraar zal gewoon beginnen met de basis, stokinzet, hoog, rustig door de knieën, rustig meer en meer kanten, enz. enz.

Het gaat er onder de streep gewoon om dat je het gevoel krijgt en ook gaat herkennen wanneer een bocht lekker loopt.

Dan ga je ook merken wat het gevolg is van een verkeerde balans en ook wanneer welke balans gevraagd wordt (op een harde piste sta je in een andere balans dan in de poeder).

Uiteindelijk leer je zoiets alleen door te oefenen met een leraar erbij. Want als je nu op alle punten gelijktijdig moet gaan letten… dat is niet te doen.

@DSVier dat heb ik ook geprobeerd afgelopen week, overal aan te denken wat de rolbaan-leraar had gezegd. Had ik niet moeten doen haha. Ik had gewoon lekker moeten lessen een paar keer. Goed idee voor de volgende keer :-)

Je hebt helemaal gelijk, uiteindelijk moet je het gaan ervaren.

Inderdaad @DSvier puntje voor puntje verbeteren door een goede leraar en dan uren maken op de sneeuw.
@lieee je vroeg me nog wat ik bedoelde met een snellere belastings wissel.
Het sneller belasten ( gewicht verplaatsen ) van je bergski naar je dalski tijdens de bocht.
Pas later leer je dan weer hoe je vooral op je kanten gaat skiën. Maar laten we het voor nu niet te ingewikkeld maken.

@lieee

Sommigen zeggen dat het niet duidelijk te zien is, en dat het er best goed uitziet.
Ik zou niet willen zeggen dat het heel slecht is, maar er zijn wel zeker wat verbeterpunten op te noemen.
Iemand uit mijn familie skiedde ook altijd zo, en ze kwam er altijd wel ver mee.
Maar ik zou je het volgende mee willen geven.
Zoals die andere persoon ook zei, probeer van Z-bocht naar S-bocht te gaan, daar bereik je al heel veel souplesse mee.
Je staat teveel rechtop/achterop, probeer zoals anderen ook aangaven actief voorin te leunen tegen de voorkant van je schoenen. Doe de schnallen van je schoenen zo strak als mogelijk dicht, dit geeft een nog betere skiervaring, omdat je de bewegingen dan zo direct mogelijk kunt overbrengen op de ski’s.
Een goede tip om gemakkelijker voorin te hangen is, door je armen en handen zover voor je te houden zodat terwijl je voor je blijft kijken naar een punt beneden in het dal, je je handen in je ooghoeken kunt blijven zien. De armen en handen geven 2x 3 KG aan gewicht af, op de voorkant van je ski’s waar je de druk op moet blijven houden om zo gecontroleerd mogelijk te kunnen blijven sturen. Wanneer je de ski’s teveel achterop belast, dan zullen ze het gemakkelijkste pad kiezen en er met je vandoor gaan. Verder moet je meer werken aan een optimalere stokinzet, d.w.z. dat je je handen zo hoog moet houden, dat de stokken kunnen bewegen vlak boven de sneeuw zodat je een stokinzet kunt doen. En dan alleen vanuit je polsen draaien, ze kunnen dan niet verder uitbreken dan die afstand. Probeer met je stokinzet een vast ritme op te bouwen als je bochten maakt. Ook moet je iets omhoog komen (ontlasten) als je bijna recht op de vallijn staat, vanaf ongeveer dat punt moet je je nieuwe buitenvoet steeds meer gaan belasten, je stok inzetten, en eromheen draaien en die voet nog meer gaan belasten omdat dat je nieuwe dal-ski wordt. (doseren is het devies, rustig de kracht eropzetten) Vervolgens de druk opvoeren door weer diep te gaan en de bocht afmaken. Dan kom je weer bij het begin van de volgende bocht en kom je weer langzaam omhoog, en herhaalt het zich opnieuw. Het is heel lastig om dit alles in het begin te onthouden en je steeds moet nadenken, waar je ook alweer aan moet denken en in welke volgorde. Daarom moet je ook les gaan nemen zodat de leraar het stap voor stap met je kan oefenen zodat er steeds een punt toegevoegd wordt totdat je het beheerst. Er is zeker een slagingskans als je daar actief mee aan de slag gaat.
De leraar zal je de basis skihouding aanleren van waaruit je de skitechniek uitvoert. Dit maakt het ook gemakkelijker. Dit alles is dan ook veel gemakkelijker in de praktijk te leren dan op papier.
Maar je kunt wel iets aan de tips hebben, en blijf vooral ook naar ski instructie filmpjes kijken op youtube, bijvoorbeeld deze:


Ik vind persoonlijk dat @Hooykaas je de beste tips geeft.

Ski or Die

Voorin je schoenen leunen zou ik anders willen omschrijven. Je lichaam moet een Z vorm maken. Knieen naar voren billen naar achteren en bovenlichaam naar voren inclusief handen. Handen altijd voor je lichaam. MAAR je staat wel centraal op je ski’s. Door deze actieve skihouding heb je balans en scheendruk. Probeer dus niet naar voren te leunen.

Verder zoals al gezegd pas contrarotatie toe (dal-open). Waar je ski’s ook naar toe wijzen zorg dat je bovenlichaam altijd naar het dal gericht is. Als je dit doet dan zul je merken dat de belasting van de verkeerde ski vrijwel onmogelijk is en druk op de dalski in de nafase van de bocht veel beter mogelijk is. Dat kun je dan gebruiken om snelheid te controleren en gebruik te maken van de rebound van de ski om een volgende bocht te initiëren.

Het advies om de bergski actief te lichten is een goede. Je gaat dan duidelijk voelen dat de toekomstige dalski gaat sturen.

Veel succes in de sneeuw!

@lieee

Ah fijn, een plaatje erbij! Heb je toevallig ook een filmpje (of plaatje) waarop duidelijk wordt wanneer de knie van de binnenste ski moet buigen? Ik probeer wat je vertelt in het bovenste stukje een beetje voor me te zien (beelddenker)

lieee op 9 mrt 2016 19:38

Helaas ken ik geen filmpje dat precies laat zien wat ik bedoel, deze twee filmpjes komen wel enigszins in de buurt I guess.


^Het deel van de bocht dat ze laten zien, daar moet je al beginnen met wat ik vertelde. Dit punt noemt men het punt voor de vallijn. De skiër in kwestie probeert voor de vallijn al zijn ski in de goede richting te sturen, ook hij is echter een beetje laat imo.



^Hier wordt het kantelen van de ski prima behandeld, echter behandelt deze skiër niet het wat ik probeerde te omschrijven over de bergski dusdanig buigen dat deze geleidelijk aan voor de dalski komt te staan. Dit kan ook door de voeten terug te trekken vanuit de hamstrings (vrij lastig uit te leggen concept via het forum en nee ik heb er geen filmpjes van). Maar om dit concept te gaan snappen een aangeleerd te krijgen zou ik les nemen, want dit gaat men niet leren door het lezen op een forum.

@ikbakernietsvan ik geloof dat ik het kan zien op mijn filmpje, dat ik de bocht begin met mijn buitenski; alsof ik die eerst opzijschuif; bedoel je dat?

Heel erg bedankt trouwens allemaal hoor, voor jullie moeite!!

lieee op 9 mrt 2016 19:43

Ja, zo zou je het kunnen omschrijven. Vanuit je buikspieren en de spieren bij je heup schuif jij de achterkant van de dalski naar buiten, waardoor deze in de goede richting komt het staan. Het resultaat ervan zijn de reeds aangehaalde z-bochtjes. Eigenlijk zijn dit een hele serie hockey stops aan elkaar geregen, in plaats van dat je de ski stuurt. De ski sturen moet passiever aanvoelen dan hoe het skiën nu voelt. Je moet het gevoel hebben dat de ski jou draait, in plaats van dat jij de ski draait. Je moet de ski kunnen draaien door je enkel gewricht en dus de ski schuiner of minder schuin te zitten (schuin in de zin van meer richting de kleine en grote teen kant van je ski, grote teen bij de dalski, kleine teen bij de bergski).

Overigens nog over het kanten/kantelen waar je zelf nog het een ander over wilde weten. Voor de vallijn, bij het ingaan van de nieuwe bocht (dit is waar je de meeste problemen ondervindt en jij niet alleen, aangezien dat het lastigste deel van de bocht is) moet je proberen je ski’s vrij plat te houden ten opzichte van de sneeuw, oftewel dit is het moment waarbij je van de oude grote en kleine teen langzaam en gradueel begint te kantelen naar de nieuwe grote en kleine teen. Voor de vallijn begin je je voeten (en dus ski’s) steeds platter te zetten en als je eenmaal met je ski’s recht naar beneden staat (recht in de vallijn) dan kantel je je voeten en dus je ski’s om naar de nieuwe grote en kleine teen. Na de vallijn ga je dus steeds meer op de nieuwe grote en kleine teen staan. Dit alles moet echter vloeiend en geleidelijk gaan (overigens is dit wel een beetje kort door de bocht, je kan ook prima al voor de vallijn op de nieuwe grote en kleine teen kant staan, maar dat compliceert het verhaal enorm, dus dat laten nu even buiten beschouwing).

Om vloeiend te leren skiën zou je bijvoorbeeld een keer kunnen skiën op muziek op een langzame maat en op de maat bochten draaien. Dan tel je in je hoofd elke keer tot 8 (als de maat bijv. 8 tellen duurt) en tijdens die 8 tellen moet je continu sturen, je mag dus niet in een keer omgooien en rechtdoor gaan, maar je moet omhoog blijven sturen gedurende die tellen, om bij de nieuwe 8 tellen weer de andere kant op omhoog te blijven sturen (enkel omdat je omhoog stuurt betekent het niet dat je daadwerkelijk echt omhoog moet skiën).


^Leuke oefening om te doen is deze, en probeer hierbij S-bochtjes te blijven maken. Deze oefening is goed voor de balans en enorm goed om te voelen hoe extreem dat gewicht voor de vallijn naar de nieuwe dalski verplaatst moet worden. Dit is echter een enorm pittige oefening om correct uit te voeren. Desalniettemin levert het een hoop op.
Probeer hierbij bij de nieuwe dalski op de kleine teen te beginnen en door gradueel te kantelen naar de grote teen de ski om te krijgen. Keyword is gradueel.

Paar don’t overigens: Ik las wat dingen over kracht zetten op je buitenste ski, doe dat alsjeblieft niet. Gewicht verplaatsen ja, ski belasten door gewicht te verplaatsen ja, maar kracht zetten: nee. Skien is een sport van absorberen, niet een sport van duwen. Als je druk voelt onder de ski mag je best tegengas geven tegen die druk, maar wat er dan daadwerkelijk gaande is kan men alles behalve duwen noemen.
Nu al focussen op stokinzet zou nog niet doen, veel te vroeg en totaal irrelevant gezien wat er fout gaat. Sterker nog, ik zou eerder voorlopig zonder stokken gaan skien.
Tot slot zou ik ook niet gaan werken aan een hoog laag beweging. Hoewel het mogelijkerwijs enigszins kan helpen en het een bochtje sturen (mits de hoog laag beweging goed wordt uitgevoerd) zeker vergemakkelijkt ligt daar de kern van je probleem niet. Goede skiers skien juist met heel weinig tot geen hoog laag beweging erin, zij bewegen naar voren en duwen hun voeten naar achter.
Verder geen 10 dingen tegelijk in het hoofd houden, maar stap voor stap zoals eerder aangehaald.
Denk overigens niet dat 1 of 2 of zelfs 5 tot 10 lesjes heel veel gaat uithalen. Tuurlijk les nemen helpt, maar niet zonder meters te maken. Je kan beter 2 lesjes nemen en vervolgens 20 uur zelf oefenen wat er in de les aan oefeningen is gegeven, dan 5 uur lessen en vervolgens niks meer doen. Meters maken, meters maken, meters maken. Goed leren skien kost tijd, heel veel tijd.

Daar zitten leuke filmpjes bij. Zeker die laatste dat ga ik proberen!
Het eerste filmpje echter is wat onhandig. De demo skier probeert iets voor te doen maar is kennelijk de contrarotatie ff vergeten. In de laatste seconden zie je wat voorbeelden waarbij dat wel weer voorkomt. Meedraaien met de bocht is echt heel fout en brengt je als skier onherroepelijk in de problemen. Omdat je dalzijde (de zijde van je dalski) arm en schouder en dus ook heup opeens berggericht wordt raak je het stuur, je rem en dus ook de controle kwijt. Dat filmpje is qua voeten beweging prima maar let dus ff niet op het bovenlichaam. Het tweede filmpje is erg handig. Hij doet het erg goed voor. Het is wel een stap verder dan waar de topicstarter naar op zoek is maar die subtiele bergskibeweging is idd de finesse van de echt superieure bocht. Iets wat klassieke skiers vaak vergeten als ze achteloos wisselen tussen de carve en geslipte techniek. Gevolg is een veel minder nette bocht initiatie en evt balansverlies.

Leuke filmpjes heb er met belangstelling naar gekeken.

Voorin je schoenen leunen zou ik anders willen omschrijven. Je lichaam moet een Z vorm maken. Knieen naar voren billen naar achteren en bovenlichaam naar voren inclusief handen. Handen altijd voor je lichaam. MAAR je staat wel centraal op je ski’s. Door deze actieve skihouding heb je balans en scheendruk. Probeer dus niet naar voren te leunen.

Verder zoals al gezegd pas contrarotatie toe (dal-open). Waar je ski’s ook naar toe wijzen zorg dat je bovenlichaam altijd naar het dal gericht is. Als je dit doet dan zul je merken dat de belasting van de verkeerde ski vrijwel onmogelijk is en druk op de dalski in de nafase van de bocht veel beter mogelijk is. Dat kun je dan gebruiken om snelheid te controleren en gebruik te maken van de rebound van de ski om een volgende bocht te initiëren.

Het advies om de bergski actief te lichten is een goede. Je gaat dan duidelijk voelen dat de toekomstige dalski gaat sturen.

Veel succes in de sneeuw!

SPAM op 9 mrt 2016 21:55

@SPAM
Erg goede reactie, maar het verschil is voor leken moeilijker te begrijpen, maar je moet wel wat nuanceren en bij het tweede stukje over de contrarotatie vertellen dat de steilte bepaalt hoever je naar het dal gericht moet staan, (haaks op de vallijn dus) daar heb ik de afgelopen tijd nog uitvoerig les over gehad. Dus hoe steiler de piste is, hoe meer je naar het dal toe leunt, zover zelfs dat je soms met je neus tot boven de skipunten komt. Als je een vlakke blauwe piste hebt dan is het natuurlijk weer veel minder extreem. Dus voor de topic starter dan ook minder relevant om te weten.
Eigenlijk stond het volgende er ook in mijn vorige post bij, maar dan in de verkorte vorm als ‘Basis Skihouding’: Knieen naar voren, billen naar achteren, bovenlichaam en handen naar voren, maar wel centraal op de ski’s staan.
Misschien had ik dat er dan ook voor de volledigheid wel bij moeten zetten om het beter te onderbouwen.

Wat mij ook altijd geleerd wordt, is dat je tijdens het uitvoeren van de skihandelingen juist zo moet skien dat het aanvoelt alsof je sterk aan het overdrijven bent. Als je dan later op een video van jezelf terugziet dat het er eigenlijk helemaal niet zo perfect uitziet, als dan je eerst dacht toen je aan het skien was, maar dat je dan wel een beter beeld krijgt hoe ver je staat in je ski-techniek. Ik vind dat altijd weer erg interessant om te zien. M.a.w. Er is altijd weer verbetering mogelijk. Skien is helaas een erg technische sport, waardoor het moeilijker is dan dat het lijkt, als je per se helemaal perfect wilt kunnen skien.
Daarom is het ook zo belangrijk dat je moet blijven oefenen, dus zoveel mogelijk meters maken, net zolang tot je aan gaat voelen wat de perfecte houding is om zo optimaal mogelijk beneden te komen. @IkBakErNiksVan gaf dat ook al aan.

Je zegt dat het goed is om de bergski te lichten bedoel je daar een oefening mee, want dat is me niet helemaal duidelijk. Want ik ken het als een goede oefening om de juiste balans te vinden tijdens het skien, maar ook zoals je zegt, dat je dan beter aanvoelt op welk moment de dalski het beste instuurt.

Ski or Die

Wauw, allemaal enorm bedankt voor de tips! Erg blij mee en alleen maar meer zin om te oefenen.

@IkBakErNiksVan heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg en de filmpjes. Die Javelin turns heb ik geprobeerd in Oostenrijk maar zonder leraar wordt je niet gecorrigeerd dus dat ga ik volgende keer absoluut doen. Dat is me het duidelijkst; les en heel veel oefenen.

Last but not least.
Ik vindt de stok en inzet daarvan (zeker in dit stadium van @lieee zo slecht is ze niet) juist erg belangrijk.Omdat DAT juist het punt is waar je van plan bent te draaien.Daar en niet ergens anders.En daar bouw je dan de hele bewegings afloop omheen.

Ik ben het met alle genoemde tips en verbeterpunten wel eens. Het lastige is dat je ze heel moeilijk zelf kunt implementeren omdat je, zoals je zelf ook al aangaf, in je hoofd heel anders skiet dan het er in het echt uit ziet. Je kunt dan niet controleren of je echt doet wat je zou moeten doen, of alleen maar denkt dat je het doet. Daar heeft iedereen trouwens last van, en niet alleen met skiën.

De beste manier is om inderdaad een paar lessen te nemen de volgende keer als je op wintersport bent (of rollerbaan, daar heb ik geen ervaring mee). Een paar uur privéles of met een paar vrienden zal je dan denk ik een stuk meer opleveren dan de hele week met een klasje.

Ik wil ook nog even beamen dat je niet moet denken dat je er als een idioot uit ziet want dat valt echt wel mee.

@SPAM
De skiër in kwestie heeft wel degelijk counter. Overigens komt counter vooral uit de heupen en in beginsel niet vanuit het bovenlichaam. Heup counter heeft de skiër van dat filmpje wel degelijk, alleen weinig tot geen bovenlichaam counter, maar dat is hier niet per se nodig. Bovenlichaam counter wordt pas later relevant, alhoewel het voor nu zeker wel een goede oefening is om te doen.
@kokkieAmiga
Bergski lichten houdt in de bergski ontlasten. ‘Lichten’ is overigens niet mijn terminologie geweest, alhoewel ik het natuurlijk wel bedoelde. Het gaat erom dat je door de bewegingen die eerder omschreven zijn de bergski zo licht mogelijk en makkelijk stuurbaar maakt. Het is tevens een bepaalde focus, niet denken aan de dalski belasten, maar aan de bergski ontlasten.
@Hooykaas
Iemand zonder stil bovenlichaam een stokinzet aanleren is vragen om ellende… Het probleem bij beginnende skiërs is hetzelfde als het probleem van beginnend pianisten: beginnend pianisten kunnen hun vingers nog niet onafhankelijk van elkaar bewegen en slaan daarom vaak aan. Beginnende skiërs kunnen nog niet hun armen onafhankelijk bewegen van hun bovenlichaam, noch hun polsen onafhankelijk bewegen van hun armen. Verder kunnen ze nog niet de heupkom onafhankelijk bewegen van het bovenlichaam, de enkels niet onafhankelijk bewegen van de knieën en zo kan ik nog een hele waslijst opnoemen. Kortom, focussen op een stokinzet zorgt ervoor dat ze haar armen zal bewegen, hetgeen op zijn beurt ook weer zorgt voor een onrustig bovenlijf, omdat het bovenlichaam achter de beweging van de arm aan wilt.
Stokinzet het punt waar je van plan bent te draaien? Hardly… Dit is omdraaien van de causaliteit. De volgorde is: in je gedachte wil je draaien, uit gewoonte zet je je stok neer. Nou wil ik niet zeggen dat de stokinzet niet kan helpen voor ritmisch skiën, maar dat is een psychologisch fenomeen, geen technisch fenomeen. Daarbij geldt dat eerder bij het skiën van korte bochten. Tevens is dit nog niet heel relevant en er zijn overigens genoeg fantastische skiërs die zonder stokinzet skiën.
Beweging om een stokinzet bouwen? Dat is echt het slechtste wat men kan doen. Een stokinzet fungeert o.a. om het voorop de ski’s komen te vergemakkelijken. Tevens zorgt iets vasthouden voor spierspanning, hetgeen ook de balans enigszins ten goede komt. Maar een beweging om een stokinzet bouwen is absoluut een no go. Alleen al omdat deze gedachtegang naar mijn ervaring voor zorgt dat mensen hun gewicht zetten op hun stok tijdens het draaien van de bocht. Oftewel een mooi hulpje om op de bergski te gaan staan. Alles wat men met stokken kan, moet men zonder stokken ook kunnen. Een goede oefening voor de topic opener is juist zonder stokken skiën, aangezien ze dan zelf spierspanning moet creëren, omdat haar lichaam en armen anders all over the place zijn. Focus daarbij op handen continu naar het dal te laten wijzen.

Voor de goede orde wil ik nog wel reageren @IkBakErNiksVan al was het alleen maar voor de moeite die je gedaan hebt om deze tekst te produceren.
Ik ben er nog niet uit of ik het met je eens ben of gedeeltelijk helemaal niet.
Eerste reactie is je maakt het wel heel moeilijk voor @Iieee
Maar ik moet je tekst nog eens 10 maal lezen en 2 nachtjes over slapen om het goed te kunnen begrijpen.
Ik ben wel erg benieuwd wat voor beroep je hebt als je het niet erg vindt. Zou je me een PM kunnen sturen.

Het zal aan mijn ogen liggen. Ik zie volstrekt geen counter rotatie. Niet vanuit heupen en ook geen bovenlichaam. Ik zie bij een aantal bochten zelfs een meedraaiende kont. Los van de weinig dynamische houding ziet het er erg bijzonder uit. Als je erg goed kunt skien zal dit best zo lukken maar zo zal een beginner toch geen instructie krijgen? Maar goed ik ben geen leraar maar het ziet er gewoon zo anders uit dan in de andere video’s en ook in vergelijking met de instructie die ik krijg als ik les heb.

@Hooykaas
Zolang de topic opener het maar begrijpt I guess. ;)
Als iets niet duidelijk is ben ik altijd bereid een poging te wagen om het te verduidelijken.
@SPAM
Het zit er wel degelijk, een meedraaiende kont heeft de skiër uit dat filmpje zeer zeker niet. Het is inderdaad totaal niet dynamisch, omdat hij zo recht op staat en verder mag zijn bergski ook wel wat actiever mijns inziens. Maar de fundamentals zitten er. Het filmpje vind echter niet interessant wegens het voorbeeld dat daar gegeven wordt, maar vanwege de animaties die erin zitten. Het stukje boven de vallijn van de bocht maken ze rood in die animatie om te laten zien welk deel van de bocht hier cruciaal is en voorts laten ze zien op welk deel van de voeten je moet staan in de animaties. De topic opener wist namelijk niet aan welk deel van de bocht zij moest werken en dat filmpje laat dit naar mijn mening erg duidelijk zien.

Nog een algemene opmerking, deze zin komt uit mijn lange lap tekst: ‘beginnend pianisten kunnen hun vingers nog niet onafhankelijk van elkaar bewegen en slaan daarom vaak aan’. --> Dit moet: ‘zijn slaan daarom vaak VERKEERD aan’.

Poe Erg ingewikkeld IkBakErNiksVan
Ik denk dat de professor nog wel een paar dagen nodig heeft om de tekst te laten bezinken.
En wat de pianist betreft. Ja wat zal ik zeggen.

@IkBakErNiksVan wat is jouw achtergrond? Skileraar? Race? Ben wel benieuwd.

Ik denk eerder consultant bij Mckinsey

@IkBakErNiksVan

Ik vind je adviezen, ja hoe zal ik het zeggen…bijzonder…Maar misschien begrijp ik je wel verkeerd.
Eerst post je een tekst met een plaatje erbij, waarin je lijkt te suggereren dat er op de binnenski geskiet moet worden…Dat kan, hoor, maar is wel een techniek voor vergevorderden.

Het plaatje in de eerste post laat ook nog eens een binnenski voor de buitenski zien (met A-frame, maar dat terzijde). Daarmee heb je eigenlijk te weinig druk op je buitenski om je bocht goed te laten lopen. Kan wel hoor, bochten over je binnenski, maar innenlage ligt op de loer, zeker in het geval van het niveau van topicstarter.

In het geval van @lieee zou ik toch eerst beginnen met de basis en daarbij ski je de bochten voornamelijk op de buitenski. De Javelin oefening die je post in een latere post gaat dan weer volledig uit van skiën op de buitenski en is dus in tegenspraak met je eerdere post.

Dan het verhaal over vlakstellen in de vallijn (tenminste, zo begrijp ik je verhaal). Dat zou betekenen dat je in je bocht je ski’s in de vallijn helemaal vlak hebt. Dat kan ik niet volgen. Vlakstellen doe je tussen de bochten, om zo meer snelheid te behouden. In de bocht (en zeker op het draaipunt door de vallijn) is normaal gesproken de kantdruk ingeleid en liefst maximaal als je door de vallijn draait.

Tot slot de stokinzet en hooglaag beweging. Zoals ik jouw verhaal lees zou beide niet nodig zijn. In mijn ogen is hoog laag beweging juist op dit niveau een goede manier op de druk van je ski’s te halen en ze op die manier te draaien naar de nieuwe kant (en bij gevorderd niveau komt daar inderdaad het verhaal van de tenen ook bij kijken).
Tiefentlastung is leuk, maar dat komt in mijn optiek later pas.
De stokinzet is ook gewoon basis en moet juist worden geleerd vanaf het begin. Het helpt voor balans bij je kantenwissel en zorgt voor timing van je gehele bocht. Bochten leren zonder stokinzet is veel lastiger om tot een hoger technisch niveau te komen dan met stokinzet. Ik ben het overigens wel met je eens dat het ook zonder stokinzet moet kunnen, maar dat komt pas als de technische beheersing zo goed is dat je het zonder stokinzet kunt. Overigens zie ik fantastische skiërs nog steeds regelmatig een stokinzet gebruiken (al is dat dan niet steeds meer een schoolvoorbeeld, maar meer een snelle polsbeweging)

Dus @lieee als ik een advies mag geven:
Stokinzet, dalopen, de Javelin en oefenen op lange gesneden bochten. Daarmee ga je de Z bocht tot een S bocht maken.

@Gigi
Hoewel ik het weinig relevant vind staat het in je inbox.
@Hessel
Ik heb nooit gesuggereerd dat er op de binnenste ski geskied moet worden. Ik heb enkel gezegd dat binnenste ski actief moet meesturen, dat is compleet iets anders dan zeggen dat het gewicht erop moet. Zie bijvoorbeeld de filmpjes van Harald Harb. Dat is waar ik ook op doel, actieve binnenste ski, oftewel actief ermee bewegen, ermee sturen en die ski ontlasten. De bergski van de topic opener doet op dit moment immers niks, dus daar zit de kern van het probleem.
Binnenste ski voor de buitenste ski zorgt absoluut niet voor druk verlies bij de buitenste ski, zeker niet bij gedrifte bochten. De binnenste ski voor de buitenste ski houden maakt het juist makkelijker om die bocht door te komen. Het hele punt van dat plaatje was om te laten zien dat de binnenste ski van mevrouw meer naar voren moet, aangezien nu haar buitenste ski voor haar binnenste ski staat, hetgeen al helemaal funest is voor parallel skiën. Innenlage is natuurlijk per definitie een no go.

Een Javelin turn is alles behalve in strijd wat ik zeg, aangezien een actieve binnenski uiteraard ook goede dalski belasting vergt en een Javelin turn de balans enorm verbetert. Kortom, goede dalski belasting blijft natuurlijk een vereiste, maar goede dalski belasting lost een inactieve binnenste ski nog niet op. Een Javelin turn leren zal de topic starter echter wel redelijk snel lukken schat ik zo in. Maar nogmaals, dat lost nog niet het grootste euvel op: de inactieve binnenste ski.

Nee, ik zei letterlijk dat de ski’s vanaf de vallijn weer op de nieuwe kant moeten staan. Meeste druk in de vallijn klopt zeker, maar dat klopt vooral voor een wedstrijd skiër. Bij schoolskiën zie ik (bijna) nooit dat men het meeste druk in de vallijn heeft, noch het meeste kanthoek (voor zover relevant), dat is tevens veel te moeilijk, om nu al met timing bezig te zijn.

Stokken helpen inderdaad voor balans en balans trainen doe je juist door hulpmiddelen weg te halen. Ski balans traint men niet door het makkelijker te maken met een stokinzet. Naar iets moeilijkers toewerken zorgt voor uitdaging en voor extra gemak in een later stadium. De extra moeilijkheidsgraad is overigens maar gering. Zonder stokken skiën is imo ook een goede oefening.

Op dit niveau gesneden bochten skiën is overigens totaal onrealistisch natuurlijk.

Nooit geweten dat skieën zo moeilijk was :-)
Het natuurkundeverhaal over de max. snelheid kan ik nog op m’n sokken volgen, maar dit is echt chinees.
Ben ik de enige?

Nooit geweten dat skieën zo moeilijk was :-)
Het natuurkundeverhaal over de max. snelheid kan ik nog op m’n sokken volgen, maar dit is echt chinees.
Ben ik de enige?

Errant op 11 mrt 2016 18:23

Valt toch wel mee? In het leerproces van het skieen moet je leren schijnbaar tegenstrijdige dingen te doen om beter te worden. Als beginner met de pizzapunt leun je naar links om naar rechts te gaan. Later zoek je veiligheid bij de berg terwijl de controle komt met het omarmen van het dal. Zelfs het gebruik van een ankerlift levert hetzelfde dillema op. Je moet met het bovenlichaam naar de ander leunen om met je voeten stabiliteit te ervaren. Als je dat allemaal doorhebt zul je merken dat je stappen maakt.

Wie niet valt verlegt geen grenzen!

@lieee
Een bootfitter zal waarschijnlijk ook een beetje helpen om de binnenste ski meer te gebruiken. Als ik zou moeten schatten op basis van de filmpjes sta je bij je linkerbeen ongeveer 2 graden naar binnen en bij rechts ongeveer 1,5. Een bootfitter kan ervoor zorgen dat je weer neutraal komt te staan.

Meters maken, meters maken, meters maken. Goed leren skien kost tijd, heel veel tijd.

IkBakErNiksVan op 9 mrt 2016 23:27

Helemaal mee eens. Volgens sommige onderzoeken kost het gemiddeld 10.000 uur om ergens expert in te kunnen worden. Nou moet je dat misschien met een hele grote korrel zout nemen, maar laat het 1.000 uur zijn voor iemand met aanleg. Dat is bij 1 weekje skiën per jaar toch al snel 20 jaar ski-ervaring. Ik zit zelf ongeveer in dit gebied en ik ben nog helemaal geen expert! Dus voor mij zal die 10.000 uur of meer wel gelden.

@lieee Kan je het allemaal nog volgen of ben je onderweg afgehaakt

@IkBakErNiksVan ik ben het eens met al je tips. Behalve dan het zonder stokken skien, simpelweg zonder stokken skien zorgt voor artefacten die later zeer moeilijk af te leren zijn. Beter is het om armen en schouders met een oefening te fixeren en hierbij een goede inzet van beide benen te forceren.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@lawine LOL het is een beetje veel idd, maar ik heb er veel aan! De filmpjes van Harald Harb kende ik al, maar is toch handig om weer te bekijken.
Ik ga in ieder geval de komende tijd weer braaf lessen, volgens mij ben ik daar het meest bij gebaat.

Ik ben het met @kokkieAmiga eens dat @Hooykaas de meest duidelijke en makkelijk te begrijpen tips geeft. @Hessel was ook verhelderend.Bij @IkBakErNiksVan had ik het gevoel het spoor een beetje kwijt te zijn.
@lieee ik zag op je profiel dat je Strolz schoenen hebt. Best wel bijzonder voor Nederland.

@lawine klopt, lang verhaal. Heel lang met een peesplaatontsteking gelopen en bij elke skischoen werd ik gek van de pijn. Uiteindelijk Strolz schoenen aan laten meten, maar inmiddels al wel jaren oud helaas. Ik durfde ze niet mee te nemen naar oostenrijk dus heb schoenen die ik ook nog had meegenomen (Head). Had ik ook beter niet kunnen doen want voeten zitten er echt iets te los in. Ook iets om naar te kijken voor de volgende wintersport.

Plaats een reactie