ik ski heel raar; meekijken?

Ik ski al wel een tijd, maar heb nooit echt techniek geleerd (als kind waardeloze skilessen gehad in een franstalig Zwitsers dorp). Nu heb ik op de rolleerden wat lessen genomen en vorige week natuurlijk een week Oostenrijk. Heb ik een vriendin een filmpje laten maken en ik vind mijn skiën er maar raar uit zien.

Aangezien ik eigenlijk kennis van skitechniek mis; wat doe ik verkeerd en wat zou ik anders kunnen doen, waar zou ik mee kunnen oefenen?
(voelt een beetje kwetsbaar om het filmpje hier neer te zetten, maar goed…)

Ik denk dat ik zie wat je bedoelt, je bochten zijn niet echt vloeiend, niet 100 procent iig, maar goed niet echt storend…
Je opent en sluit je benen een beetje onregelmatig… Verder ziet het er niet heel vreemd uit ofzo hoor!
Ik vind het wel stoer dat je je filmpje hier neer zet.
Echt tips qua techniek heb ik niet, ik ben daar nooit zo goed in om het allemaal te verwoorden. Maar er zullen er hier genoeg zijn die dat wel kunnen.

Dapper van je. Ik zou ter plaatse een of twee privé lessen boeken. Dan heb je de mogelijkheid om specifiek te werken aan bepaalde punten.

Bij jou zou ik zeggen iets minder hoekige bochten (maar het ziet er echt een stuk beter uit dan mijn beginners bochten)

neem een paar uurtjes privé les volgende keer in de sneeuw.

Maar volgens mij skiet het gros van de NL zo. Of dit raar of slecht is vindt ik niet belangrijk. Als jij zo prettig en veilig naar beneden komt is het toch prima. Denk je dat je verder wil groeien dan een paar uur een op een.

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp nee ik heb het gevoel niet genoeg in controle te zijn. Het hoekige van de bochten valt me ook op, dat is een leuk iets om mee te oefenen. Heb de komende 4 weken elke week een les op de rollerbaan en ga idd volgende skivakantie idd maar les nemen, dank!

@CJAHulskamp idd, en ik zie nog veel gekkere stijlen om beneden te komen.

Vind dit er wel best netjes uit zien verder. Idd wat priveles zal wonderen doen!

Je bent zeker niet de enige, ik zie heel veel mensen op deze manier de berg afgaan. Ikzelf bijvoorbeeld tot twee jaar geleden. Bedoel je met “rolleerden” een indoor-rolband? Zo’n rolband zou ideaal moeten zijn om de techniek onder de knie te krijgen. De instructeur zit er bovenop en kan je direct aanwijzingen geven.
Misschien wat meer hoog/laag-beweging, meer druk zetten met de schenen. En meer gewichtsverplaatsing van de ene ski naar de andere, zodat de ski’s het bochtenwerk doen. Ik heb het idee dat je nu zelf erg hard aan het werk bent om de ski’s de bocht om de drukken.

Ja, sneeuw is koud en glad. Maar het heeft nog andere voordelen ook.

Het lijkt mij dat je vooral aan het wringen bent. Idd, niet heel ongewoon, maar als je investeert in je techniek zul je zien dat je steeds makkelijker gaat skiën.

Precies daarom zijn er mensen die hameren op les nemen. Het betaalt zich namelijk uit in veel meer plezier in de sneeuw.

Ik vind het ook wel meevallen. Dat omstappen is een soort tussenfase naar parallel, wat je vaker ziet en kan ook juist door je lessen op de rollerbaan versterkt zijn. Dat gaat er zo uit als je meer oefent icm lessen. Je gooit je skis om ipv dat ze tijd krijgen om te ‘grijpen’. En iets meer druk naar voren geven denk ik, maar moeilijk te zien vanuit dit camerabeeld. Eigenlijk zit je heel dicht tegen een mooie en gecontroleerde parallel aan lijkt mij. Zeker niet heel raar.

Dat ‘rare’ is denk ik omdat je zoals anderen ook zagen je benen wat los van elkaar beweegt. Het lijkt alsof je het begin van je bocht een klein beetje een pizzapunt maakt en dan als je eenmaal aan het draaien bent je bergski bijstapt naar parallel. In dat eerste stukje zit misschien ook dat gevoel van te weinig controle.

Een vriend van me had dat ook. Wat bij hem een beetje hielp om de bocht in te zetten is de bocht voor te stellen alsof je een sprongetje maakt. Eerst door de knieën, dan omhoog komen waardoor de druk van je ski’s gaat (zonder daadwerkelijk te springen). Op dat moment kun je vrij gemakkelijk je ski’s insturen zodat je die pizzapunt aan het begin niet meer hoeft te maken.
Terwijl je dat doet komt er weer druk op je ski’s (met name de dalski) en kun je wat door je knieën gaan om die druk op te vangen.
Hij ging zo met meer overtuiging de bocht in omdat het moment van insturen door de laag/hoog beweging veel duidelijker is.

Dat hoekige los je daar overigens niet mee op.

@marcellus argh autocorrect! Rollerbaan inderdaad.
@dsvier wat bedoel je precies met wringen?
@HN65 en @Yannick_A ja dat zie ik ook. Ook klopt het dat ik inderdaad vooral in het beginstukje controle kwijt ben. Ik weet niet goed hoe het moet voelen om je ski’s samen paralel door de bocht te sturen en dan ben ik bang dat dat niet lukt ofzo. Daarom maak ik denk ik automatisch een beetje een pizza nog? Het is net of ik die overgang van dat bijzetten naar paralel niet goed weet te maken? Dat insturen, dan kant je ook de ski’s al meer?

Ik denk dat wat @DSvier bedoeld dat het niet swingend/ vloeiend gaat. Beetje hoekige wat je zelf al aangaf.

May the ski force be with you !!

Ik ben geen leraar dus laat het liever aan een pro maar wat hierboven al gezegd wordt. Je gewicht voor op de skis houden en als je de bocht inzet even (voorover) omhoog komen zodat de druk van ski wisselt en na de draai weer inzakken. Als ik het zelf lees snap ik het amper, maar je zult merken dat je het opeens (en snel) te pakken hebt. Neem een paar lessen en je zult zien dat je grote stappen voorwaarts maakt, want je zit er al best dicht tegenaan om gecontroleerde parallel bochten te maken. Overigens vind ik parallel skiën op de rollerbaan veel moeilijker dan op echte sneeuw. De ene ski doet dat dan weer makkelijker dan de andere maar daar kun je heel veel over vinden op het forum.

@lieee: ik bedoel daarmee dat je de ski tegennatuurlijk de bocht om drukt.

Het mooiste is natuurlijk om op zo’n piste te carven, maar een stap daarvoor is dat je vloeiender te werk gaat. Als je dat doet wordt het ook makkelijker om de ski op de kanten te krijgen.

De rollerbaan is uitstekend geschikt om dat gevoel te krijgen. Uiteindelijk gaat het er ook om om een mooi ritme te krijgen, dan volgen de bochten gewoon vanzelf.

Ik denk dat wat @DSvier bedoeld dat het niet swingend/ vloeiend gaat. Beetje hoekige wat je zelf al aangaf.

CJAHulskamp op 9 mrt 2016 15:39

Gekruisd, maar idd dus. ;)

4 lessen lijkt me wat weinig. Omdat skiën op zo’n rolband moeilijker is dan skiën in de sneeuw, beginnen mensen die nog niet de juiste techniek hebben altijd met de pizzapunt. Fouten waar je in de sneeuw nog mee wegkomt, worden op de band afgestraft met een valpartij. Dat was voor mij twee jaar geleden een enorme tegenvaller, omdat ik al een paar keer op wintersport was geweest en toen redelijk paralel skiede (ongeveer net zoals op bovenstaand filmpje ;-)). Het duurt echt wel enkele lessen (5 - 6 of meer) voordat je op de band paralel gaat skiën. Ik heb vorig jaar voorafgaand aan de skivakantie 10 lessen genomen op het bandje en ik moet zeggen dat het een stuk prettiger skiën was tijdens de vakantie. Ook al omdat de spieren inmiddels gewend waren aan het skiën. Dit jaar weer 10 lessen genomen en wil dit volgend jaar weer doen. Al is het maar om de spieren te trainen. De lessen zijn bepaald niet gratis, maar je hebt zoveel meer plezier als je eenmaal in de sneeuw staat.

Ja, sneeuw is koud en glad. Maar het heeft nog andere voordelen ook.

Valt reuze mee! Ik heb de video 10 maal gezien maar kan het niet zo goed zien vanuit deze hoek.Heb je een filmpje als je naar beneden komt vanonder naar boven gefilmd,

Je gaat een beetje als een jong reetje de bocht om.

Skiën is sport(meer actief) meer door de knieën ( diep/ hoog beweging) stok inzetten 10 cm vanaf de punt in de bocht waar je gaat draaien Halverwegen de bocht de hoog beweging met je knieën .Vooral de bocht afmaken en tussen de 2 bochten je bovenlichaam naar het dal draaien en je dal ski belasten.Zorg daarbij dat je de druk van je scheenbenen voelt tegen de
lippen van je schoenen.Voor in je ski’s staan zodat je de hele ski (lees staalkanten) gebruikt.
Maak voorlopig grotere bochten en maak ze af er is plaats genoeg.

Ja @lieee het is moeilijk op papier uit te leggen.Eigenlijk zou je les moeten hebben.

@marcellus de rolbaan gaat hier dicht na mijn 4 lessen omdat er dan niemand meer komt skiën. Ik heb voordat ik naar Oostenrijk ging ook 3 lessen gehad en ik begon idd weer in de pizza :-)
@Hooykaas ja het is lastig om het goed te snappen van papier. Ik heb ook veel filmpjes gekeken maar dat is toch anders dan les, dat is duidelijk.
Voor nu dus lessen op de rolbaan en volgend jaar ook les in de sneeuw; check.

PS Aan het begin van het filmpje kan ik nu duidelijk zien dat je teveel zit (toilet positie ) en daardoor de veel achterover staat zodat je geen enkele druk voor op je ski’s hebt (Lees kanten)
Zodat je weinig of geen kantengrip hebt bij een hardere piste en iets hogere snelheden.

Ik ben nog even een filmpje van voren aan het zoeken @hooykaas mss dat ik het daar zelf ook beter op zie

Ik heb het filmpje een paar keer bekeken.
Mijn 1e reactie is dat het er helemaal niet zo beroerd uitziet als je zelf denkt. Ten 2e, heel veel mensen skiën zo. Niet alleen half Nederland zoals eerder werd beweerd, maar ook andere wintersporters zie je vaak zo skiën.
Ook ik ben geen professional, maar wat er volgens mij in ieder geval aan je techniek mankeert is dat je je bovenlichaam te veel laat meedraaien in een bocht. Begin eens met je bovenlichaam stil te houden en je benen het werk laten doen. Je houdt je bovenlichaam dan min of meer parallel gericht naar het dal, terwijl je benen onder je bovenlichaam doordraaien. Je gaat er beter door skiën, omdat met je lichaam meedraaien in een bocht de druk op de ski, die van bergski naar dalski gaat, afneemt. Daardoor neemt de kans op rutschen en/of uitbreken toe. Succes er mee.

Daar is het andere filmpje. Eerst komen er 2 of 3 skiërs en dan zie je mij heel rustig haha. De reden waarom ik het ‘raar’ noem is omdat ik van mezelf dacht dat ik de bochten vloeiender maak. In die zin is zo’n filmpje wel heel leerzaam. Jammer dat ik nu niet in de sneeuw zit om te oefenen ;-)

Ik weet wel dat ik heel erg aan het nadenken was bij alles dat ik deed, door de 3 lessen op de rolbaan. De skileraar daar zei bijvoorbeeld ook dat een hoog-laag beweging niet meer hoeft bij het ’ nieuwe skiën’ dus daar was ook mee bezig haha.

Je bent een Z-skier. Dat betekent dat je tijdens het traverseren (zijlings over de piste gaan in een rechte lijn) versnelt, en dat je dan een korte bocht maakt waarbij je je snelheid krachtig vermindert, om dan weer te versnellen tijdens het traverseren. Mocht je uw spoor nadien bekijken zou je zien dat je constant een Z-patroon skiet.

Het is de meest gemaakte fout bij skiërs. Je moet proberen overgaan naar een S-patroon.

Bij een bocht ga je eerst insturen, waarna de punten van je ski’s naar beneden gericht staan (in de vallijn). Deze fase moet je lang genoeg durven aanhouden. Daarna ga je vloeiend uitsturen en ga je naar omhoog skiën om je snelheid te controleren. Belangrijk is het besef dat je eigenlijk altijd gaat versnellen in de bocht, en vertragen na de bocht door omhoog te skiën.

De beste oefening is dus je bochten lang genoeg aanhouden. Tussen begin en einde van de bocht mogen gerust een aantal seconden zitten. Probeer om eens een aantal seconden te tellen telkens je in de bocht gaat.

Neem eens een privé-les van een uurtje in de bergen (niet op de rolbaan). Op een uur tijd maak je van een Z-skier een S-skier. ;)

Ja dank je voor je filmpje.
Heel duidelijksta je te veel achterop je ski’s
Zet je stok niet of verkeerd in.(zwaait er ook te veel mee)
Te trage belastings wissel van je bergski halverwege de bocht naar je dalski.Je dalski moet minstens 95 % van je gewicht hebben zodat je bergski makkelijk parallel mee kan lopen.
Je houdt je stokken niet goed vast de bedoeling is dat je je handen onder de lussen moet doorhallen om zo de stok vast te houden.

@Arnh ik zat er net toevallig een filmpje over te kijken van Harald Harb en toen herkende ik het ook. Het is ook net of ik mijn ski’s heel acuut omgooi he?
@Hooykaas, dank voor al je commentaar :-P Dat van die stokken heeft 1 van mijn vrienden op vakantie ook gezegd. Ik ben dan ook gewoon te druk met te bedenken wat ik met mijn voeten en houding moet. Die trage belastingwissel; kun je dat nog meer uitleggen? (stokken had ik idd los, niet door de lus, voor dit stukje. Heb ik normaal wel heel braaf hoor engelsmiley

Ja dank je voor je filmpje.
Heel duidelijksta je te veel achterop je ski’s
Zet je stok niet of verkeerd in.(zwaait er ook te veel mee)
Te trage belastings wissel van je bergski halverwege de bocht naar je dalski.Je dalski moet minstens 95 % van je gewicht hebben zodat je bergski makkelijk parallel mee kan lopen.
Je houdt je stokken niet goed vast de bedoeling is dat je je handen onder de lussen moet doorhallen om zo de stok vast te houden.

Hooykaas op 9 mrt 2016 18:28

Idd let vooral op je basis houding. Daar begint het mee.

May the ski force be with you !!

Ja, eens met Arnh. Mijn man heeft daar ook last van, het afhakken van de bocht. Bij hem komt dat uit ‘angst’ voor controleverlies in/net na de bocht, en dan worden de skies te snel weer dwars gezet. Maar het gaat vloeiender als je langer in de vallijn durft te blijven, en je snelheid controleren door na de bocht meer omhoog te sturen. Van z naar s inderdaad.
Rund laufen lassen! riep de skileraar destijds, dat hoor ik nog steeds :-).

Probeer te werken aan een actieve binnen ski. De knie van de binnenste ski moet moet voor de bocht beginnen met buigen (bergbeen intrekken) en het enkelgewricht van de binnenste ski moet kantelen naar de kleine teen kant van de voet. Door deze beweging moet de binnenste ski voor de buitenste ski komen te staan. Jij begint de bocht echter met je buitenste ski, waardoor jouw buitenste ski voor je binnenste ski staat. Als dit lukt zal je bovenlichaam ook gelijk een stuk stiller worden.

https://www.google.nl/search?q=ski.&client=ms-android-sa…
^Dit plaatje laat zien wat ik bedoel. Zijn dal ski staat achter zijn berg ski, omdat zijn berg been meer gebogen is dan zijn dal been. Tevens zorgt dit voor meer scheendruk bij de buitenste ski, hetgeen ervoor zorgt dat de ski gaat buigen op een plek waar deze makkelijker buigt. Meer buiging in de ski betekent op zijn beurt weer makkelijker draaien.

Niet om te slijmen bij de juf, maar ik vind @Kristy een mooi voorbeeld hoe met een S te skiën. Zie haar kunsten in een van de vele gebiedsreportages op deze site.

Probeer te werken aan een actieve binnen ski. De knie van de binnenste ski moet moet voor de bocht beginnen met buigen (bergbeen intrekken) en het enkelgewricht van de binnenste ski moet kantelen naar de kleine teen kant van de voet. Door deze beweging moet de binnenste ski voor de buitenste ski komen te staan. Jij begint de bocht echter met je buitenste ski, waardoor jouw buitenste ski voor je binnenste ski staat. Als dit lukt zal je bovenlichaam ook gelijk een stuk stiller worden.

https://www.google.nl/search?q=ski.&client=ms-android-sa…
^Dit plaatje laat zien wat ik bedoel. Zijn dal ski staat achter zijn berg ski, omdat zijn berg been meer gebogen is dan zijn dal been. Tevens zorgt dit voor meer scheendruk bij de buitenste ski, hetgeen ervoor zorgt dat de ski gaat buigen op een plek waar deze makkelijker buigt. Meer buiging in de ski betekent op zijn beurt weer makkelijker draaien.

IkBakErNiksVan op 9 mrt 2016 19:27

Ah fijn, een plaatje erbij! Heb je toevallig ook een filmpje (of plaatje) waarop duidelijk wordt wanneer de knie van de binnenste ski moet buigen? Ik probeer wat je vertelt in het bovenste stukje een beetje voor me te zien (beelddenker)

@ikbakernietsvan ik geloof dat ik het kan zien op mijn filmpje, dat ik de bocht begin met mijn buitenski; alsof ik die eerst opzijschuif; bedoel je dat?

Heel erg bedankt trouwens allemaal hoor, voor jullie moeite!!

Plaats een reactie