start to ski

Na reeds 2 jaar dagelijks de Wintersporters website en het forum te volgen werd het tijd voor een account en een eerste vraag op het forum, dus bij deze: Hebben jullie tips hoe ik, als 25-jarige snowboarder, kan beginnen met skiën? Om met de studentenvereniging mee te kunnen gaan moet je nog studeren (quod non) en de indoor sessies te Landgraaf zijn duur en kort (circa 200 euro voor 4 x 1,5u les).
Beste Wintersporters, hoe hebben jullie leren skiën/snowboarden?

Je kunt ook op een rollerbaan in de buurt beginnen, dan leer je de basisbeginselen en ga je daarna twee keer naar Landgraaf of Neuss om op iets betere sneeuw te oefenen.

Je kunt het ook niet doen en twee lesjes nemen en daarmee klaar, maar dan loop je het risico dat je dadelijk in het buitenland amper gebruik maakt van je skipas doordat je tijdenlang staat te harken op dezelfde pistes.

Rollenband is wel een optie ja. Ik betaal nu 100 euro voor 5 lessen. Telkens een uur, waarvan 30 minuten effectief afdalen.

Je kan ook gewoon met iemand mee gaan naar de sneeuw en daar 5 dagen les nemen wel zo leuk en wel zo goedkoop (goedkoper althans als rollerbanen en indoorbannen in Nederland ) En in een groep met het vakantie gevoel heb je nog plezier ook!En je skied effectief veel meer uren in de sneeuw als dat je bij elkaar optelt in Nederland zou doen. Het duurt toch jaren voor je het geleerd hebt dus waarom die haast.En paar jaartjes meer of minder maakt niet uit toch! Relax

@Tiny-M: Rollenband lijkt me wel een interessante piste! Kan je daar wel terecht als absolute beginner?

Ik ben geen fan van de rollerband dat weet Tiny-m wel geloof ik.Ik vindt het hoofdzakelijk oefenen in ijsplaat techniek.
Die term heb ik niet van mezelf maar eerlijk is eerlijk van Hessel.
Je vraag: Voor een absolute beginner! Nou eigenlijk niet zou ik zeggen.Je krijgt de belevingswereld van wintersport niet en daardoor kunnen mensen afhaken die anders niet afgehaakt waren als je begrijpt wat ik bedoel.

@Hooykaas

Topic starter is snowboarder die over wil stappen naar ski. Belevingswereld zal hem als snowboarden dus niet vreemd zijn.
Puur voor de techniek lijkt mij niets mis met rollenband.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Nou ja daar heb je bij Bram wel gelijk in.Heb je wel eens op de rollerband gestaan? Is goed voor de conditie maar wat skied dat beroerd.

Ik ga dit topic ook volgen.
Ik ben ook snowboarder, en zou graag ook een ‘eerste’ ervaring willen maken op latten.
Het is niet dat ik mijn board aan de kant ga zetten, integendeel, maar heb het ooit als ik klein was eens een week geprobeerd om te skieen en dit lukt toen voor geen meter.
Maar nu je bent nooit te ooit om te leren.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf alleen als snowboarder ervaring heb op de band en qua dat betreft zeker een goede aanvulling. Je leert heel precies je bochten te draaien zonder ook maar een klein beetje te kunnen smokkelen (viel nog tegen de eerste keer!).
Vrienden die ik ken die het als bijna beginner hebben gedaan op de ski heb ik wel heel snel vorderingen zien maken. Houding kun je heel goed bekijken in de spiegel en ook techniek gaat snel vooruit. Daarna in de sneeuw dit ook in de praktijk gezien.

Ben er wel mee eens dat je er zeker niet alles op kan leren, maar het geeft je wel een aardige basis. Als je dan ook streng kan zijn naar jezelf en je techniek tijdens een weekje skiën kom je mijns inziens al een heel eind.

Ik ben zelf als snowboarder begonnen op mijn 18e en rond mijn 27e heb ik leren skiën. Nu gaan zowel mijn board als ski’s mee op wintersport. Als je al kunt boarden leer je waarschijnlijk sneller skiën dan wanneer je helemaal niks kunt. Ik kon na 4 uur les parallel skiën en bochten maken in snowworld. Ik heb dus 4x een ticket gekocht voor 4 uur en samen met mijn vriendin 4x een uur een prive leraar gehuurd. Na de les zelf oefenen. Als je met een paar man bent kun je de prive leraar delen en is het allemaal niet zo duur meer en je leert veel meer dan in een echte groepsles. Daarna in de bergen veel oefenen maar dan kun je in ieder geval met de rest mee. Als je al kunt boarden ben je waarschijnlijk niet bang op pistes en gaat het allemaal heel snel. Misschien heb je zelfs genoeg aan minder uren les en zelf trainen.

Ik ben een voorstander van sneeuw dus dan maar snowworld als het niet anders kan in Nederland.
Ik ben ook een voorstander van VEEL les mits je een goede leraar hebt.Een leraar krijgt ook nog steeds training moet je niet vergeten. Les in een groep is leuker/gezelliger.
Privé les (als je het kan betalen) leer je waarschijnlijk meer in een kortere tijd.
De grote valkuil is dat mensen ophouden met les nemen en zelf maar wat gaan aan rommelen.
Ik ken hele goeie skiërs die altijd nog een paar dagen les nemen (In de bergen dan ) om nog wat te leren en om het gebied beter te leren kennen.

Ik ben een tegenstander van rollerbanen maar das uit persoonlijke ervaring. Niet representatief voor de meeste.

Maar om de eerste keer op een ski nu gelijk een indoor baan pakken lijkt me heel ontmoedigend, eerst een keer indoor of dagje winterberg aanklunnelen en dan pas rollerbaan pakken lijkt me de handigste volgorde. Zo word je niet meteen gedeprimeerd door het vele vallen wat bij rollerbanen gevoelsmatig vaker voor komt.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

In het algemeen heb je helemaal gelijk @Birdheart ! Wie heeft de rollerbaan eigenlijk uitgevonden?

De rollerbaan-optie heeft m’n nieuwsgierigheid zodanig gewekt dat ik een proefles heb geboekt met snowboard. Als dat goed bevalt ga ik zo skiles volgen. Wordt vervolgd!

Benieuwd of je straks in het voor of tegen kamp komt ;)
Hoor graag je bevindingen!

Anders ik wel @Tiny-M

@Tiny-M en @Hooykaas : Vanochtend heb ik de rolbaan uitgeprobeerd met m’n snowboard en ik kan het niemand aanraden (tenminste niet voor snowboarden). Van de lesgeefster moest ik vooraan op de band blijven, bij de metalen balk waaraan je je kan vasthouden, omdat je bij iedere kantenwissel meteen wordt meegesleurd naar het andere eind. Behalve wat afglijden (‘roetsjen’) en gegleden bochten maken kon je niet veel aanvangen. Bovendien leer je daarmee niet de juiste techniek lijkt me, omdat je met je achterste schouder ingedraaid staat om je te kunnen vasthouden. Ook snowboarders met meer ervaring op de rolbaan konden niet ‘vrij’ op de band gaan bewegen. De skiërs die na mij les hadden kregen meer bewegingsruimte, maar zij staan dan ook op 2 steunpunten.
Het is wel goed voor je conditie (het zweet liep van m’n voorhoofd) :p

Ik ben het eens met de opmerking van Frank9. Ik heb ooit 24 jaar geleden na 24 jaar skiën de overstap in de andere richting gemaakt. Dus van skiën naar snowboarden. Dat viel reuze mee omdat je ten opzichte van een echte beginner inmiddels een goed gevoel voor de sneeuw hebt opgebouwd en wat er gebeurt als je gaat kanten of de belasting verandert. Met vier lessen op de borstelbaan had ik het snowboarden onder de knie. Ik verwacht dat je met een paar lessen ook het skiën snel onder de knie zal hebben. Ik raad wel lessen aan. Voor je het weet leer je een foute techniek aan, waar je moeilijk van af komt. Het maakt niet uit of je de lessen op een rollenbaan, een borstelbaan, een kunstsneeuwbaan of in de Alpen neemt.

Nou dan weet je dat ook weer! Ik was er al bang voor @Bram_DC
Mijn advies ga lekker met een paar vrienden naar Winterberg als er sneeuw ligt.
Liftpas ik geloof 37 euro voor een hele dag!
Bedankt voor je bericht en ga er vooral mee verder in de sneeuw!

@Hooykaas een dagpas voor Winterberg was vorig jaar 30 euro. Ik verwacht dat die dit seizoen een paar euro meer wordt. Met de vele stoeltjes liften is Winterberg ideaal om te beginnen met boarden. Maar indoor kun je ook flink wat leren op een dag.

Nou dat valt dan weer 7 euro mee.Goed voor 2 drankjes @Frank9
Natuurlijk kan je indoor ( sneeuw ) of op een borstelbaan (buiten) veel leren en conditie opbouwen.
Ik moet je wel een complimentje maken dat je pas op je 27 jaar begonnen bent met skiën.
Zal niet meegevallen zijn om dan te beginnen. En toch doorgezet.Meestal is het makkelijker om eerst te gaan skiën en dan pas snowboard te leren. Top hoor!

Jammer dat de ervaring voor jou niet goed was. In principe hoor je ook helemaal niet meegesleurd te worden, maar wellicht komt dat door te snel van kant te wisselen. Dat is precies wat ik bedoelde met dat je op de band niet kan smokkelen. Als je een bocht niet precies doet zoals het hoort, dan gaat het niet goed.

Dat je niet los op de baan kan is niet waar, heb het vandaag nog gedaan ;)
Ik ben nu vooral op explosieve bochten aan het oefenen en ook switch. Zie het vooral als extra oefening.

Blijf wel benieuwd naar de volgende stappen in je skilessen.

Indoor kan je veel leren @Frank9 of op een borstelbaan inderdaad. Maar ja die rollerbaan!
Ik spaar liever het geld voor een paar dagen in de sneeuw en die explosieve bochten oefen ik daar dan wel!
Ik stel voor om een keer bij @Tiny-M te gaan kijken als ze het niet erg vindt.
Trouwens heb ik nu wat gewonnen

Kijken mag best een keer hoor ;)
Heb hier helaas geen medaille, anders had je m gekregen van me @Hooykaas!

[quote]Nou dat valt dan weer 7 euro mee.Goed voor 2 drankjes @Frank9
Natuurlijk kan je indoor ( sneeuw ) of op een borstelbaan (buiten) veel leren en conditie opbouwen.
Ik moet je wel een complimentje maken dat je pas op je 27 jaar begonnen bent met skiën.
Zal niet meegevallen zijn om dan te beginnen. En toch doorgezet.Meestal is het makkelijker om eerst te gaan skiën en dan pas snowboard te leren. Top hoor!

Plaats een reactie