Salomon X-Drive 8.0 FS lengte

Beste collega wintersporters,

Na talloze discussies over skilengtes gevolgd te hebben ben ik er nog niet uit. Ik wil de X-Drive 8.0 FS van Salomon aanschaffen, gezien de zeer positieve recensies en in de aanbieding kan ik hem nu voor een mooie prijs krijgen. Ik twijfel echter enorm over de lengte (168 v.s. 175).
Ik ben zelf een man van:

  • 32 jaar
  • 1.78m
  • 72 kg
  • ski voornamelijk op techniek (maar wel actief).
  • Houd wel van snelheid, maar topsnelheden boven de 80km/h komen nauwelijks voor.
  • ruime ervaring (15+ jaar een week en vroeger bovendien wekelijks in Spaarnwoude)

Ik ski voornamelijk op de piste, maar een uitstapje naar ernaast lonkt sinds vorige skilessen wel heel erg. Geen grote off-piste trips dus, maar mooie delen ‘afsnijden’.
Vorige twee vakanties had ik de Blackeye Ti 174, die voelde vaak ietwat lang, maar dat zou ook een kwestie van wennen kunnen zijn en daarna de Volkl Code 170 (ging lekker).

Ik ben benieuwd naar het gedrag van de X-Drive 8.0 FS bij die lengtes i.c.m. mijn postuur. Denken jullie dat ik veel ‘last’ heb van de 168 lengte in de poederdelen, of het er wel mee red? Weer 2cm eraf t.o.v. de Volkl schrikt me wel een beetje af ;-)

Ik zou voor de 175 gaan. Dat sluit prima aan bij je postuur, ervaring en wat je er mee wil.

Dank je wel GiGi. Ik denk ook dat dat zou moeten kunnen.

Bij de Blackeye vond ik het vooral raar dat mijn achterkanten zo snel tegen elkaar aanzaten bij bijv. het ‘V-stappen’. Alles was wat minder wendbaar dan de 170cm’s (logisch) en soms sneden die ski’s vanuit het niets op de platte stukken in een spoor bij een kleine onbalans. Met eigen ski’s kan ik evt. wat tunen op plaatsen waar ik die ‘edge’ niet zo wens en leer je hun gedrag uiteindelijk ook beter kennen. Verder is de stabiliteit bij minder harde sneeuw weer lekker.

Ik heb in ieder geval besloten dat ik aankomend weekend naar Zoetermeer ga voor een ‘testrit’ op de 175 :)

Ik heb zelf de voorganger van deze ski en heb zelf gekozen voor de 168 met name voor de korte radius.

Ben zelf 183 en ong 85 kilo(voor de feestdagen…90 erna). Ski wel op een combinatie van techniek + kracht waarbij techniek wel iets meer de overhand heeft. Zelf ervaar ik de ski’s als zeer wendbaar en heel stabiel. Ook in de diepere sneeuw/poeder heeft hij genoeg float en toch biedt het genoeg controle om je ding te kunnen doen. Heb ook geskied op de langere variant van mijn schoonvader en die vind ik ook fijn voelen al merk ik wel dat de radius iets langer is dan bij de 168. Al moet ik zeggen dat dit geen enorme buzzkill opleverde.

Denk toch dat het wel een persoonlijke keuze blijft. Heel verstandig dat je zegt ik ga hem even testen. Zeker als het een kleine moeite is, is dit het altijd waard!

Zelf heb ik ook deze ski. Mijn profiel is vrijwel hetzelfde als het jouwe (ski op techniek, 82 kg bij 1.90m) en mij bevalt de skilengte van 1.80 uitstekend. Heb de ski ook gebruikt voor een offpiste cursus afgelopen mei en daar waren ze zeker niet te kort, soepel een bocht nemen was eerder een probleem dan een tekort aan drijfvermogen. Ik denk dus dat ik voor jou die van 1.68m zou aanraden.

Ik ski met de xt800.
Ongeveer hetzelfde profiel als jou met m’n 179 cm lich.lengte.
Me suf gelezen in reviews en de 175 aangeschaft zonder testen…

Na 3 dagen skiën nog steeds niet gewend aan de lengte dus verkocht en de 168 gekocht.
De xt800 is nl. Redelijk zwaar en stijf door de full woodcore en dubbel titanium.

Alvast veel succes en plezier.

De XT800 is wel een stuk zwaarder en logger dan de huidige X-Drive 8.0 FS, vind ik. Die directe vergelijking is dan wel lastig. Het is wat mij betreft gewoon een heel andere ski.

Ik heb anderhalve week geleden in Snowworld Landgraaf zowel de 175 als de 182 geskied van de X-Drive 8.0 FS. Met mijn 1,82 en 85 kg en luie skistijl (zo min mogelijk spierkracht gebruiken) vond ik de 182 echt fijner. Zelfs op de relatief lage snelheid die je maximaal kan halen in die hal en ook de relatief kleine ruimte waarin je bochten moet maken, biedt de 182 de meeste kantengrip en stabiliteit (bij de 175 vond ik die net echt iets te weinig). En met de radius van 16,8 meter is de radius van de X-Drive 8.0 FS ook wat kleiner dat de XT800 in dezelfde lengte (die heeft een radius van 18 meter).

Kortom: gebaseerd op mijn eigen ervaringen met beide lengtes van de X-Drive en ook met de XT800 denk ik dat de X-Drive in zijn geheel een vriendelijkere, lichtere en lichter skiënde ski met een kleinere radius en een wat speelser karakter dan de XT800. Ik zou voor mijzelf dus voor de 182 gaan; voor jou zou dat de 175 zijn @mlstolk

Vorige twee vakanties had ik de Blackeye Ti 174, die voelde vaak ietwat lang, maar dat zou ook een kwestie van wennen kunnen zijn en daarna de Volkl Code 170 (ging lekker).

mlstolk op 16 sep 2015 08:10

Zowel de 168 als de 175 kunnen prima, gezien bovenstaand zou ik eerder voor de 168 gaan.

Dank jullie wel zover voor de verschillende inzichten! Erg waardevol om verschillende invalshoeken te zien. Het blijkt maar weer hoe persoonlijk zoiets is. Jammer genoeg hebben ze de 168 niet in de test zitten in Zoetermeer en moet ik dus vertrouwen op de ervaringen met de 175 zonder deze direct te kunnen vergelijken met z’n kleinere broertje.

Of: als de 175 het goed doet in Zoetermeer, waarom dan nog korter willen? In de echte bergen zou ik hetzelfde of eventueel langer willen dan op de baan. Nooit korter, zeker niet met wat off-piste in het vooruitzicht.

Hee iedereen. Ik ben afgelopen zondag naar Zoetermeer gegaan en heb daar de 175 X-Drive 8.0 getest en vergeleken met een 167 Blackeye II. Ik moet zeggen dat ik van de piste af knalde op de eerste; wat een power, wat een rebound als je lekker in het ritme skiet; een beest van een ski. De mini-slalom was een uitdaging, maar ik merk dat ik toch meer van de lange/snelle halen ben wanneer ik hem vergeleek met de Blackeye (radius was een meter korter). De Blackeye was aardig, maar gaf mij veel minder de WOW-factor. Toegegeven: hij was minder scherp geslepen en ik kon daarom wat minder agressief skiën, maar ik was echt weg van de Salomon. Ik merkte bij deze lengteverschillen niet genoeg nadelen van de 175, dus daar ben ik voor gegaan. Aankomende winter dus waxen en knallen! :)
Nogmaals bedankt voor alle tips hier op het forum.

Goed zo, veel plezier ermee.

Hee iedereen. Ik ben afgelopen zondag naar Zoetermeer gegaan en heb daar de 175 X-Drive 8.0 getest en …
Aankomende winter dus waxen en knallen! :)
Nogmaals bedankt voor alle tips hier op het forum.

mlstolk op 22 sep 2015 09:53

@mistolk
ben ook aan het overwegen een X-Drive 8.0 te kopen.
Heb je er ondertussen al ervaring op de pistes in de Alpen?
Ben benieuwd om je reacties te lezen.

Ik ga vanaf zondag mijn nieuwe X-drive 8.0 FS 175 een week lang kunnen testen, ik post daarna ook wel een review

@skiwi
Alvast prettige vakantie gewenst, Skiwi.
Zelf vertrek ik zaterdag. Wij gaan steeds naar Silvretta-Montafon.
Denk dat de sneeuwkwaliteit nu wel dusdanig is, dat er goed gecarved kan worden…

Ik ga over een paar weken pas heen :( Zal daarna wel even wat laten horen!

Hi,
afgelopen krokusvakantie waren we in Montafon, en via de Oostenrijkse ‘Marktplaats’ namelijk:. http://www.willhaben.at heb ik een winkel in Bludenz gevonden waar de nieuwe Salomon X-Drive 8.0 FS werd aangeboden voor 420 Euro.
Heb deze kans niet laten liggen.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden van mijn aankoop. Ski is toch vrij licht, maar volgens mij voldoende stijf. Ze gaan overal door. Bovendien ligt ze heel erg graag op haar kanten. Ervaring met ijs heb ik nu niet opgedaan.
Algemeen een fijne ski ervaring tot nu toe.

Echter, veel heb ik ze nog niet kunnen testen.
Immers bij het begin van de 3e skidag ben ik slachtoffer geworden van een frontale (!) botsing met een minder voorzichtige skiër. Deze kwam op het einde van de afdaling, op een vlak stuk, van off-piste terug op de piste zonder te kijken. Had dit wel gezien, maar wat ik niet verwachte, was dat deze skiër ook besliste om ‘spook’ te skiën. Nog snel proberen uit te wijken, maar tevergeefs. De klap was hard. Werd naast de piste gekatapulteerd. Veel pijn, maar gelukkig klikten de bindingen wel open (spanning stond op 7).

Gelukkig enkel maar een afgescheurde kuitspier, geen breuken of problemen met de kruisbanden. Kon dus veel erger zijn, maar de skivakantie zat er wel op.

Aangezien ik er alleen met mijn 10 jarige dochter was, moest ik door een chauffeur van de verzekering worden gerepatrieerd.
Niet zo een fijne ervaring, maar ik ben echt blij dat het niet veel erger was.

Hopelijk kan ik tijdens de paasvakantie mijn Salomons dan wat verder testen. Allicht zal dit niet te intensief worden…

Van de eerste echte skidag met de Salomons hebben mijn dochtertje en ik wel een video gemaakt. Zodoende houden we toch nog een mooie herinnering over aan deze speciale vakantie. Hierbij de video. Geniet met ons:

@snow70
Ook wel sneu voor je dochtertje. Papa in de kreukels en daardoor zelf ook niet meer kunnen skiën.
Of waren er nog bekenden bij waarmee ze op pad kon?

Hakuna Matata

@snow70
Ook wel sneu voor je dochtertje. Papa in de kreukels en daardoor zelf ook niet meer kunnen skiën.
Of waren er nog bekenden bij waarmee ze op pad kon?

Sleghie op 14 feb 2016 12:29

@sleghie
daar had ik het meest lastig mee. Was geen cadeau voor haar.
Ze is deze vakantie ineens een stuk ouder geworden. Misschien wordt ze later wel verpleegster…
De eerste dagen had ze geen zin om nog een stukje te gaan skiën, maar de dag voor de repatriëring heeft ze met onze NL-talige buren nog een fijne skidag gehad. Maakt dat ze nog met een relatief fijn gevoel naar huis is gekomen.

Wel niet direct voor herhaling vatbaar.

Ik ga vanaf zondag mijn nieuwe X-drive 8.0 FS 175 een week lang kunnen testen, ik post daarna ook wel een review

Zo, ben weer terug uit Oostenrijk. Heb mijn nieuwe skietjes uitvoerig kunnen testen op de piste, maar ben er voorlopig nog niet off-piste mee geweest.

175cm is perfect voor mijn lengte en gewicht (1m80, 80kg).

Ski’s geven echt zot veel grip, zodanig zelfs dat ik de eerste 2 dagen mij een paar keer bijna heb mispakt, maar dat wende gelukkig snel.

Kantenwissels gaan super vlot, ski’s geven echt veel vertrouwen als je wat agressiever wilt skiën.

@snow70
Snap wel dat je dochtertje geen zin had om te skiën daarna. Gelukkig heeft ze toch nog op de ski’s gestaan en een fijne dag gehad.

Las dat je met pasen eventueel nog een x wil gaan en ik neem aan dat ze dan weer mee mag.
Kan ze toch nog een paar daagjes extra skiën ;)

Succes met je herstel!

Hakuna Matata

Ik heb mijn oog ook op de Salomon X Drive 8.0 FS laten vallen - als tweede ski naast mijn pure piste carvers (Dobermann Spitfire Pro - te zwaar en stijf voor de wat mindere omstandigheden en buiten de pistes). Het model van vorig seizoen is voor ruim 400 euro te koop. Is er iemand (GiGi?) die weet of er naast de design-update technische verschillen zijn tussen het 2015-2016 model en het 2016-2017 model? Ik heb hier flink op ge-googled maar kon het nergens vinden.

Allemaar NGT: New Graphic Technology… oftewel: technisch hetzelfde, alleen het uiterlijk is anders.

Allemaar NGT: New Graphic Technology… oftewel: technisch hetzelfde, alleen het uiterlijk is anders.

GiGi op 12 jan 2017 21:26

Top! Bedankt gigi!
Btw: jij zal mij waarschijnlijk de langste versie aanbevelen met mijn 1.83 lengte?
Ik overweeg een maat kleiner ivm de kortere radius

*bericht bewerkt door RemkoZ op 12 jan 2017 22:19

Ik zou inderdaad de 182 aanbevelen als je de X-Drive wil, het verschil in radius is namelijk minimaal:

182 = R 16.8
175 = R 15.9

Als je echt een kortere radius wil of een ski die aanzienlijk eenvoudiger korte bochten draait op lage snelheden zonder al te hard te moeten werken daarvoor, dan moet je een andere ski nemen denk ik, niet een maatje kleiner. Dan zou je bijvoorbeeld de Fischer Pro Mtn 80 TI in 180 kunnen bekijken. Maar voor zware, grote skiërs (zeg: 90 kilo of meer) of heel agressief skiënde mensen mist die ski misschien wat pit. In alle andere gevallen is het een heel goed alternatief, dat vooral op lagere snelheden wat makkelijker skiet.

EDIT: Je zegt aan te geven iets te zoeken naast je pistecarvers (in een ouder topic). Dan zou ik sowieso niet in deze categorie kijken, die heeft denk ik te veel overlap met die pisteski’s die je al hebt. Dan zou ik persoonlijk voor een wat meer zachte sneeuw-georiënteerde modellen bekijken die ook wat breder zijn (90-100 mm of zo). Er zijn ongelofelijk veel modellen in die categorie. Als je daar verder op wil doorgaan, moet je nog even je oude topic na lezen. De modellen die ik daar heb genoemd (vooral het tweede rijtje: de Völkl Kendo of de Nrodica Nrgy 90) zou ik nog steeds adviseren. Daar zou je nog wel de Salomon X-Drive 8.8 aan toe kunnen voegen, maar die skiet wat agressiever (en op meer snelheid) dan de 8.0…

*bericht bewerkt door GiGi op 13 jan 2017 08:37

@Gigi: klopt wat je schrijft over mijn eerdere zoektocht. Ik verwacht echter dat de X-Drives mijn Dobermanns uiteindelijk gaan vervangen ;)

Ah, op die fiets (nou ja, ski’s dan). In dat geval zou ik de 182 nemen om genoemde redenen.

Ongelooflijk overigens wat een prijsverschillen voor de x drive 8.0 fs:

Leerentveld
2016: 699
2015: 699 (?)

duijvestein
2016: 699
2015: 419

jacquet
2016: 629

heemskerk
2015: 699

baumsport
2016: 599 (ook fysieke winkel !!!)

soellaart
2016: 579 (ook fysieke winkel !!!)

ekosport
2016: 469 (online!)

snowcountry
2016: 519 (online!)

skatepro
2016: 499 (online!)

*bericht bewerkt door RemkoZ op 16 jan 2017 16:17

Voor de duidelijkheid:

Wat jij ‘2016’ noemt, is modeljaar 2016-2017 (bij het merk betiteld als ‘2017’, het huidige seizoen);
Wat jij ‘2015’ noemt, is modeljaar 2015-2016 (bij het merk betiteld als ‘2016’)…

Dus wie gaat Googelen: het modeljaar van wintersport-spullen is altijd het jaar waarvan de maand januari in het skiseizoen valt…

In dit geval zijn de ski’s technisch allemaal hetzelfde trouwens; alleen de print is anders.

Klopt Gigi, thanks… ik zal het maar niet aanpassen in mijn post want dan slaat jouw tekst weer nergens op ;)

Plaats een reactie