Kind valt van 10 mtr hoogte uit lift.

Zie http://skiinformatie.nl/zes-jarig-kind-valt-uit-10-meter-hog…

Ik heb al vaak meegemaakt dat ik een willekeurig klein kind uit een skiklasje mee naar boven heb genomen in een stoeltjeslift. Het klasje schuift aan bij de rij voor de lift en de leraar/lerares vraagt vriendelijk steeds een kleintje mee te nemen. De laatste keer was dat een buitenlands kleintje dat zijn armpjes net over de beugel heen kon leggen en met zijn billen nog net op het bankje zat. Ik heb de kleine vastgehouden maar voelde me niet comfortabel met deze verantwoordelijkheid. Je wilt de ouders toch niet onder ogen komen als hun kind, ondanks je hulp, uit de lift valt. Enerzijds wil je helpen, anderzijds twijfel ik om deze verantwoording te nemen. Het gaat natuurlijk 99,99 keer goed, maar toch…

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Ja, dit blijft natuurlijk altijd lastig en erg vervelend. Misschien een minimale lengte instellen voor de stoeltjeslift? Het is natuurlijk ook wel vaak zo dat stoeltjesliften bij iets moeilijkere pistes gebruikt worden, waar misschien iets minder kinderklasjes komen.

De liftbediende heeft vreselijk zitten suffen door niet op de noodknop te drukken, want dit is een risico van stoeltjesliften, ook bij volwassenen en uiteraard helemaal bij kindertjes. Sterker zelfs, hierop letten is zowat zijn enige taak waarvoor hij daar staat.

Ik word er erg kwaad over, want ik heb het helaas ook een keer moeten meemaken, een malloot ging van achter ineens op mijn plek zitten, ik kon daardoor niet meer goed plaatsnemen in de lift en moest mezelf laten vallen (gelukkig lag er een halve meter poedersneeuw). Liftmedewerkers (2) stonden met elkaar te praten en de noodknop werd niet gebruikt. Ze hadden direct moeten reageren toen iemand buiten de rij om ineens op mijn plaats ging zitten, daarna waren er nog minstens 3 andere momenten die ze gemist hebben. En uiteraard geen excuses.

Verder denk ik dat mensen met kinderen de oudere liften moeten mijden (of nog beter, een vakantie boeken in een gebied waar alles goed is geregeld), want je merkt een enorm verschil in veiligheid tussen de jaren '50 stoeltjesliften en nieuwere liften.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Gast000 Je mag altijd weigeren om een kindje mee te nemen. Als je jezelf er niet lekker bij voelt, zeg dan gewoon nee tegen de liftbediende of skileraar.

Click. Click. Peace

Kinderen hield ik altijd vast, bijna boven dan de arm ervoor als de beugel omhoog ging.
Kan mij voorstellen dat als ze zelf nog niet zeker bent in de lift, dat je liever niet deze verantwoording draagt. @Constant, inderdaad er zijn skigebieden waar ze veel attenter zijn op de veiligheid van kinderen (en volwassenen) in de lift, zowel in- en uitstappen

ik voel me altijd een beetje lullig,tegenover het kind, als ze me vragen een kind mee te nemen, en dan moet zeggen liever niet. Ik vindt het gewoon eng.

ik neem als het me gevraagd wordt gewoon kinderen mee in de lift, ze moeten tenslotte ook naar boven. Wat voor mij goed werkt is je skistok voor het kind houden en zorgen dat ze goed achterin het stoeltje zitten, zo deed ik het bij mijn eigen kinderen ook toen ze kleiner waren.

De liftbediende heeft vreselijk zitten suffen door niet op de noodknop te drukken, want dit is een risico van stoeltjesliften, ook bij volwassenen en uiteraard helemaal bij kindertjes. Sterker zelfs, hierop letten is zowat zijn enige taak waarvoor hij daar staat.

Ik word er erg kwaad over, want ik heb het helaas ook een keer moeten meemaken, een malloot ging van achter ineens op mijn plek zitten, ik kon daardoor niet meer goed plaatsnemen in de lift en moest mezelf laten vallen (gelukkig lag er een halve meter poedersneeuw). Liftmedewerkers (2) stonden met elkaar te praten en de noodknop werd niet gebruikt. Ze hadden direct moeten reageren toen iemand buiten de rij om ineens op mijn plaats ging zitten, daarna waren er nog minstens 3 andere momenten die ze gemist hebben. En uiteraard geen excuses.

Verder denk ik dat mensen met kinderen de oudere liften moeten mijden (of nog beter, een vakantie boeken in een gebied waar alles goed is geregeld), want je merkt een enorm verschil in veiligheid tussen de jaren '50 stoeltjesliften en nieuwere liften.

Constant op 10 feb. 2014 10:04

Ik viel een keertje op de ‘Förderband’ maar toen werd de lift wel gelijk gestopt (gelukkig)
Dus als je bij de Sonnenjet komt in Warth hoef je je hier geen zorgen over te maken :P

Gang is alles

ik heb ergens al een keer gezien dat kleine kinderen een soort van magnetisch hesje omhadden speciaal voor in de lift.
Vraag me af waarom dit niet in meerdere gebieden zo is

Na wat verder zoeken hier een artikel over gevonden:
http://skiinformatie.nl/kleine-kinderen-veiliger-in-de-skili…

Ik heb er geen problemen mee. Meestal leg ik mn ski stokken nog voor de buik van het kind als extra bescherming. Maar ze moeten wel luisteren naar mij! Anders maar met een ander mee.

In Laax hebben ze op veel liften speciale houders die de ruimte tussen stang en zitting kleiner maken voor kinderen. In andere gebieden op een deel van de stoelen (zoals linker- of rechterkant), in Laax op alle stoelen van de meeste liften.

Wel vervelend voor volwassenen, maar veiligheid van kindertjes is uiteraard belangrijker dan het comfort van volwassenen.

Ik vroeg me trouwens af waarom ik nooit een verzoek kreeg om op andermans kind te letten, maar ik ski bij voorkeur niet in de schoolvakanties :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik word er erg kwaad over, want ik heb het helaas ook een keer moeten meemaken, een malloot ging van achter ineens op mijn plek zitten, ik kon daardoor niet meer goed plaatsnemen in de lift en moest mezelf laten vallen (gelukkig lag er een halve meter poedersneeuw). Liftmedewerkers (2) stonden met elkaar te praten en de noodknop werd niet gebruikt. Ze hadden direct moeten reageren toen iemand buiten de rij om ineens op mijn plaats ging zitten, daarna waren er nog minstens 3 andere momenten die ze gemist hebben. En uiteraard geen excuses.

Constant op 10 feb. 2014 10:04

Dat een liftmedewerker niet ingrijpt op het moment dat er echt iets gebeurd is absoluut fout. Je kan echter niet altijd een lift voor elke kleinigheid stop zetten en/of langzamer laten draaien. Daar moet een juiste balans in gevonden werden.

In Laax hebben ze op veel liften speciale houders die de ruimte tussen stang en zitting kleiner maken voor kinderen. In andere gebieden op een deel van de stoelen (zoals linker- of rechterkant), in Laax op alle stoelen van de meeste liften.

Constant op 10 feb. 2014 19:21

Dat is een soort tijdelijke oplossing. Een beter systeem voor oud & jong is het automatisch sluiten van beugels, waarbij kinderen niet meer onderdoor de beugel door kunnen vallen. Is de beugel niet dicht voor he verlaten van het station, stopt de lift automatisch. Desalniettemin zijn dit allemaal veiligheidsnormen van de laatste jaren die je ook kan overdrijven. Vroeger was al deze luxe er niet en dan zijn er ook niet massaal kinderen uit de lift gevallen. Je kan de veiligheid ook overdrijven.

Verder denk ik dat mensen met kinderen de oudere liften moeten mijden (of nog beter, een vakantie boeken in een gebied waar alles goed is geregeld), want je merkt een enorm verschil in veiligheid tussen de jaren '50 stoeltjesliften en nieuwere liften.

Constant op 10 feb. 2014 10:04

Waar zijn dan concreet statistieken te vinden die aantonen dat het met oudere liften zo vaak fout is gegaan? En overigens… Nog steeds worden ook genoeg nieuwe liften gebouwd zonder speciale veiligheidshoogstandjes. En ooit al eens gehoord van zetelliften met een zogenaamde 180 graden instap? Daar kán de liftmedewerker niet alles 100% in de gaten houden. Toch is zo’n systeem ideaal om elke zetel 100% vol te krijgen, zodat de capaciteit volledig benut kan worden op drukke knooppunten.

Mijn dochter was 4 toen ze voor het eerst met een klasje de lift in ging. Omdat ik in frankrijk wel eens een kind naast me kreeg die amper kon blijven zitten vond ik het wel eng. Maar de liften in Serfaus zijn, zeker bij het plein met de klasjes, helemaal ingericht voor kleine kinderen. Zeer veilig dus geen probleem. Maar ik kan me voorstellen dat iemand weigert een kind mee te nemen. Ik zelf houd een kind dat naast me zit altijd vast, zeker een kleintje. En verder maak ik een gezellig praatje, leuk om even te kletsen!

Ik trek de kinderen helemaal naar achteren zodat ze met hun rug tegen de rugleuning zitten en houd ze ook nog tegen met mijn hand. Ik begin altijd gelijk een praatje en met zachte hand zorg ik ervoor dat ze zitten zoals ik het wil. Dit gaat meestal prima. Uitzonderingen daar gelaten.

De nieuwe liften bij ons gaan de beugels automatisch en zit er een stang tussen je benen, als er kinderen staan komt de vloer omhoog, zodat ze goed in kunnen stappen. Als volwassen zit je alleen dan ff met je knieën in je nek :)

Dienten Die Alte schule

Ik weiger geen kindjes, vind het een beetje eng. Waar ik alleen altijd van baal is dat ik altijd het kindje mee krijg die de grootste groene snottebel aan zijn neus heeft hangen…

let's get this party started!!

Ik heb het een keer zien gebeuren voor mijn ogen! Was in Kirchberg toen de Maierl 1 stoeltjeslift er nog was, bijna bovenaan net voor het uitstappen. Beugel al omhoog, alvast wat naar voren gaan zitten en eraf gegleden (ik stond er toevallig naar te kijken). Kind is gewond afgevoerd in een banaan. Ik was nog jong (en het was dus erg lang geleden), maar ik zal het nooit vergeten…

Grußen aus dem Sauerland

Ik weiger geen kindjes, vind het een beetje eng. Waar ik alleen altijd van baal is dat ik altijd het kindje mee krijg die de grootste groene snottebel aan zijn neus heeft hangen…

Flensje op 11 feb. 2014 08:49

die zijn idd eng, zeker als ze de snottebel met hun tong raken brrr

Zoals vele hier al melden, het blijft een probleem. Vaak zien kleine kinderen de risico’s er niet van in, en gaan ze lopen klooien, voor je het weet lig je 9 meter lager in de sneeuw, en als je geluk hebt mankeert je niets. Ook het ski-personeel dat bij de lift staat is wisselvallig. Af en toe staat een tot op het bot gemotiveerde soort nazi, de andere keer staat er een soort Duitse variant van Hans Kraaij Junior die alleen maar met dames in de lift bezig is. Er moet strenger worden opgetreden voor de veiligheid van de ski’rs.

Al met al, je hebt je eigen veiligheid deels zelf in de hand, ga niet lopen stuntelen en zorg dat je jezelf meteen kenbaar maakt mocht het dreigen mis te gaan.

Voor een prive lesje heupen bewegen kan je me altijd contacteren.

De liften die nu om en om zijn, dus stoeltjes en cabine vind ik een zeer goede uitvinding. De snowboarders en kleine kinderen moeten in principe in de cabine en de rest mag een stoeltje pakken. Zo kunnen hele skiklasjes gewoon met leraar in 1 cabine.

@Gast183 Waarom mogen snowboarders geen stoeltje pakken? :-D

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Als je ooit door een snowboarder uit een stoeltjeslift bent gepusht door zijn snowboard, dan snap je gast183.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Om het om te keren ik ben ook wel eens gevallen omdat een skier naast mij in de lift zat en omhandig deed met zn stokken.

maar daar gaat het niet om hier. ik twijfel ook wel eens over de hele kleintjes. ik kreeg er deze week eentje mee, zonder te vragen, ze schoven gewoon in elk stoeltje een kindje. Ze zat bij mij aan mn linker kant en vooral tijdens het uitstappen kon ik haar niet goed tegenhouden omdat ik in moest draaien om mn board onder me te krijgen en ze in mn rug zat. Deze was groot genoeg en ging uit zichzelf goed achterin zitten maar mijn moeder heeft wel eens een hele rit een kindje steeds weer achterin moeten schuiven omdat deze over het randje ging kijken.

Ik denk dat random kinderen meeschuiven geen goed idee is, dan kan het zijn dat ze terecht komen naast iemand die zelf ook nog niet kan skieen, een ander kind of een ouder die bezig is met alleen maar zn eigen kinderen.
We kunnen ze niet verbieden om de zitliften te nemen, dat zijn nou eenmaal de meest gebruikte liften in de meeste gebieden.

De liften die nu om en om zijn, dus stoeltjes en cabine vind ik een zeer goede uitvinding. De snowboarders en kleine kinderen moeten in principe in de cabine en de rest mag een stoeltje pakken. Zo kunnen hele skiklasjes gewoon met leraar in 1 cabine.

Gast183 op 12 feb. 2014 21:43

Snap niet goed wat snowboarders hiermee te maken hebben… Ben zelf snowboarder maar heb ook geskiet.

Plaats een reactie