Zitskiën

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Beste wintersporters,

Ik heb een vraagje over zitskiën in Winterberg.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar informatie over zitskiën in Winterberg en omliggende skigebieden. Wie weet of er skileraren zijn die je kunnen begeleiden met zitskiën in Winterberg? Ik ben al 1,5 jaar aan het lessen. Begin af en toe al zelfstandig te skiën. Via de gemeente en uniek sporten heb ik mijn eigen Tessier dual ski in bezit. Dus materiaal is aanwezig. Dat hoeft niet gehuurd te worden. Ik wil voorzichtig zelfstandig beginnen met zitskiën in Winterberg. Om daar verder te oefenen met zelfstandig te zitskiën. Waar moeten we rekening mee houden? Wat is wel of niet toegankelijk? Noem maar op?! Tips zijn welkom.

null

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Graag ook toegankelijke accomodatie’s in en rond Winterberg. Tips van harte welkom!!

@niekniek

Veenhoorn op 13 nov 2023 13:11

Helaas zelf nog nooit in Winterberg aan het zitskien geweest

Ik weet helaas geen leraren. Vroeg me wel af welk type lift het gemakkelijkst voor je gaat. Winterberg is tegenwoordig vrijwel alleen maar stoeltjeslift. Terwijl Altastenberg enkel sleepliften heeft. En in Willingen je zelfs met de kabelbaan kan gaan. En bedoel je toegankelijk rolstoelvriendelijk(e kamers)?

Beste Wintersporters,

Zitliften of sleepliften zijn geen probleem. Voor de sleeplift zit een sleeptuigje aan mijn kuip. En voor een zitlift gaat mijn kuip met een veer omhoog. Dus dat is geen probleem. Gebruik de sleeptuig ook af en toe bij SnowWorld. En in Landgraaf de zitlift.
Voor het overnachten mag een hotel of B&B.

null
null

@HarryvdBerg is skileraar in Winterberg, misschien weet hij meer.

Born to Ride

Ik zou een skischool in Winterberg aanschrijven met je vragen, daar zullen ze je het beste kunnen helpen.
Misschien dat @harryvdberg je hierbij behulpzaam kan zijn.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ik wil hierbij even mijn immense bewondering uitdrukken als ik zie hoe minder mobiele mensen ook aan het wintersport gebeuren deelnemen. Er moet toch een pak lef bij komen kijken.
Ik hoop echt dat niemand aanstoot neemt aan dit bericht, want het is echt zeer positief bedoeld.

Ik wil hierbij even mijn immense bewondering uitdrukken als ik zie hoe minder mobiele mensen ook aan het wintersport gebeuren deelnemen. Er moet toch een pak lef bij komen kijken.
Ik hoop echt dat niemand aanstoot neemt aan dit bericht, want het is echt zeer positief bedoeld.

Videast op 13 nov 2023 20:33

Dank je wel!! 😊

Ik heb jaren staand geskied. Maar, dat gaat helaas niet meer. Maar, ik wil de wintersport voorlopig nog niet opgeven. Ben nu 1,5 jaar aan het zitskiën. Ben al met de Mentelity Games in Saas-Grund Zwitserland geweest. Maar, wil nu zelfstandig met assistentie zitskiën.

*bericht bewerkt door Martijn_Koevermans_ op 14 nov 2023 20:39

Even volgen, ik ben ook benieuwd hoe ze in Winterberg tegen een zitski aankijken. Zoonlief is momenteel druk aan het lessen in Huizen, maar het lijkt me toch ook wel leuk om met hem een keertje een dagje Winterberg te doen. Begeleiden kan ik zelf, dus skileraar heb ik dan niet nodig.
En @videast: Ik heb zelf ook wel in de zitski gezeten, ik vond het nog behoorlijk lastig om te doen, en dan werkt bij mij alles nog gewoon…

Even volgen, ik ben ook benieuwd hoe ze in Winterberg tegen een zitski aankijken. Zoonlief is momenteel druk aan het lessen in Huizen, maar het lijkt me toch ook wel leuk om met hem een keertje een dagje Winterberg te doen. Begeleiden kan ik zelf, dus skileraar heb ik dan niet nodig.
En @videast: Ik heb zelf ook wel in de zitski gezeten, ik vond het nog behoorlijk lastig om te doen, en dan werkt bij mij alles nog gewoon…

Tetris op 15 nov 2023 07:50

Ik ga even kijken of ik van het weekend een mailtje kan sturen naar Winterberg?! Wie weet of hun nog tips hebben qua accommodatie? Waar we het beste kunnen beginnen met skiën? Ik denk persoonlijk zelf bij Schneewittchenhang de blauwe 25?! 🤔 Daar is een groot parkeerterrein. (Vraag me af of er invalide parkeerplaatsen zijn? 🫣) Ik we binnen mijn rolstoel even mogen stallen? Maar, vanaf de Schneewittchenhang kunnen we wel een mooie ronde blauwe pistes maken.

Het is in het begin wel ontzettend wennen om te zitskiën. Maar, wanneer je al wat jaren staand geskied hebt is het redelijk goed aan te leren. De basis is hetzelfde. Je moet het gevoel van de zitski onder de knie krijgen.

https://www.unieksporten.nl/actueel/nieuws/15152/blijf-jezel…

Leuk stukje op de site van www.unieksporten.nl 😊

Martijn_Koevermans_ op 16 nov 2023 13:32

Zeker een leuk stukje. En dan je arm breken met zitskiën, maar kunnen ze je dan niet van de berg halen, aangezien er staat dat je op karakter zelf beneden bent gekomen. Petje af hoor. Uit nieuwsgierigheid deze vraag, hoe werkt dat als je een gondel in wilt, ik heb wel gezien dat een sleeplift of stoeltjeslift gaat, want dan kun je in je zitski blijven zitten, maar bij een gondel?

Vorig jaar voor het eerst een zitskiër gezien op de oefenweide Herrloh achter der Brabander.
Skileraar van skischool Winterberg erbij. www.skischule-winterberg.com

*bericht bewerkt door ChristienB op 16 nov 2023 15:28

Vorig jaar voor het eerst een zitskiër gezien op de oefenweide Herrloh achter der Brabander.
Skileraar van skischool Winterberg erbij. www.skischule-winterberg.com

ChristienB op 16 nov 2023 15:26

Zal eens contact met hun opnemen. Hartelijk bedankt alvast!! 👌🏻👍🏻

https://www.unieksporten.nl/actueel/nieuws/15152/blijf-jezel…

Leuk stukje op de site van www.unieksporten.nl 😊

Martijn_Koevermans_ op 16 nov 2023 13:32

Zeker een leuk stukje. En dan je arm breken met zitskiën, maar kunnen ze je dan niet van de berg halen, aangezien er staat dat je op karakter zelf beneden bent gekomen. Petje af hoor. Uit nieuwsgierigheid deze vraag, hoe werkt dat als je een gondel in wilt, ik heb wel gezien dat een sleeplift of stoeltjeslift gaat, want dan kun je in je zitski blijven zitten, maar bij een gondel?

elmo op 16 nov 2023 13:49

Met een dalgondel is het meestal zo dat je de ski op een hondje hebt en zelf in je stoel (of wat dan ook) blijft. En pas boven op de berg in je ski stapt. Toegang en hulp is daarbij nagenoeg overal perfect geregeld. Eenmaal op de piste hangt het erg van het gebied af. En ook een beetje van de mogelijkheden van de skier. De grote gondels (vooral de grote cabines in Frankrijk) hebben een andersvaliden’bel’ bij de gondel, er komen dan twee mannetjes met een karretje waar je met ski en al opgeduwd wordt en zo de gondel in kan. Boven er weer uit (hoef je dus niet uit te stappen). Andere gondels hebben net genoeg ruimte en een gelijkvloerse instap, zodat je er met een klein latje (165/170) in kunt rijden over een beschermingskleedje dat er voor je ingelegd wordt. Het is soms ook mogelijk om uit je binding te gaan en een stukje te klunen (moet je wel genoeg armkracht hebben) en zo de gondel in te gaan. Of je gaat er helemaal uit en met rolstoel of bij iemand op de rug of kruipend of … wat je kan in. Genoeg mogelijkheden dus.

Ben net aan het kijken om er binnenkort een paar dagen naartoe te gaan. Kan wel even voor je kijken.

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar er zijn naast Mentelity nog meer organisaties in NL die reizen voor aangepast skien organiseren naar de sneeuw, bijvoorbeeld de VGW: https://vgw-online.nl/
Wellicht dat je op die manier meer ervaring kan opdoen met het zitskien in het buitenland.

Plaats een reactie