Als alleenstaande ouder op wintersport

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saint François Longchamp

Ik heb intussen de knoop doorgehakt om de 1e week van januari naar St François Longchamp te gaan. Ik snowboard en mijn zoon (11) gaat dat voor het eerst doen. Wat ook voor het eerst is, is dat ik als alleenstaande moeder met hem op wintersport ga.

Het lastigste is nog hoe ik zelf aan voldoende uitdaging toe kom en of mijn zoon andere kinderen treft om mee op te trekken. We hebben vriendjes mee gevraagd, maar veel ouders wachten liever af voor ze besluiten op wintersport te gaan. Met mijn kleine budget en met afhankelijkheid van de bus durf ik dat niet aan, dus ga een dezer dagen boeken.

We gaan met de bus, dus wie weet levert dat al een leuke klik op. Zoon gaat ook op les, maar dat boeken we zelf direct bij de ESF (via sunweb gaat dat niet wegens aankomst op zondag, computer says no).

Ook qua accomodatie twijfel ik. Gemakshalve wil ik graag vlakbij de ESF en winkels zitten, maar natuurlijlk niet tussen feestende studenten.
Wie heeft ervaring of goeie tips?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 sep 2021 12:07

De studenten zitten met name in dorpsdeel le Hameau, bij de Marquislift en de Yetibar. Het echte centrum van St. Francois is vrij rustig en op families gericht.

Als alleenstaande moeder zou ik naar Oostenrijk gaan. De bekende plaatsen. Heb je eerder een “klik” zoals je schreef dan in Frankrijk. En naar zogenaamde familie gebieden moet je al helemaal niet gaan als alleenstaande. @Boule_de_neige

ik heb geboekt bij les 4 vallées, aan de noordkant. Lees daar van de betaalbare opties de beste reviews over. Ik vermoedde al dat de zuidkant / le hameau meer iets is voor feestvierders, aangezien daar ook la grotte du yeti zit. Ik ben in ieder geval gelukkig dat het vlakbij de piste zit en wat winkeltjes.
@Hooykaas: sowieso ben ik een Frankrijkganger (heb er gewoond, spreek Frans, toch een soort van thuiskomen). Kun je eens uitleggen waarom je als alleenstaande ouder niet naar ‘zogenaamde familiegebieden moet gaan’? Ik zie het maar zo: als mijn kind het naar zijn zin heeft, kan ook ook vakantie houden. En dan lijkt me een rustig gebied dat rekening houdt met kinderen juist handig. Wat mis ik hier volgens jou?

Wij hebben in het verleden ook in Les 4 vallees in St François gezeten. Een prima keuze, direct aan de piste. Het is maar net met welke insteek je op vakantie gaat. Hoe is het niveau verschil tussen jullie? Als dat redelijk gelijk is kunnen jullie prima samen op pad door het gebied. Als hij Frans spreekt heeft je zoon het vast ook prima naar zijn zin in de skiklas, en gezien het vakantieperiode is zijn er vast nog wel meer Nederlandstalige kinderen in zijn skiklas.

Zelf aan voldoende uitdaging toekomen lijkt me ook niet zo lastig, op de momenten dat je zoon in de skiklas zit kan je zelf je heerlijk uitleven op de pistes. Er zitten best een paar leuke, uitdagende rode en zwarte pistes boven st François.

Born to Ride

Je vraag:
“Waarom liever niet naar een familie vriendelijk gebied als vrijgezel”
Veel stellen en bijna geen singles zou ik zeggen.Dus dat je een andere vrijgezel tegen komt is volgens mij beperkt.
Of slaat familie vriendelijk gebied op de toegankelijkheid van de pistes naar jou idee.

Ik ben zeker een Frankrijk ganger maar heb 4 jaar achter elkaar slechte ervaringen gehad in Franse skigebieden.
Dus dat was voor mij een persoonlijke ervaring.

Als dat voor jou anders is.
Prima
Veel plezier wens ik je dan uiteraard.

Zijn er geen speciale skireizen voor alleenstaande ouders in die periode?
Mijn zus is regelmatig op zomervakantie geweest met zo’n groep. Dan heb je inieder geval wat aanspraak van andere singles met kinderen.
Als je je vakantie niet ziet als dating-opportunity maar gewoon als skivakantie, dan maakt het niet uit of je andere alleenstaande ouders of gezinnetjes tegenkomt, al zijn gezinnetjes misschien meer op zichzelf, zeker in een appartement.
Spreekt je zoon ook frans?

Veel plezier in ieder geval!

… Hoe is het niveau verschil tussen jullie? Als dat redelijk gelijk is kunnen jullie prima samen op pad door het gebied. Als hij Frans spreekt heeft je zoon het vast ook prima naar zijn zin in de skiklas, en gezien het vakantieperiode is zijn er vast nog wel meer Nederlandstalige kinderen in zijn skiklas. …

Matthias123 op 21 sep 2021 20:46 Mijn zoon is een newbie, ik heb wel enige ervaring. Ik hoop dus inderdaad dat ik tijdens zijn les even zelf op mijn tempo aan de gang kan. Helaas spreekt hij geen Frans (meer), maar de Franse kindertjes zullen die week weer op school zitten, dus ik hoop inderdaad op meer nederlandstalig jeugdspul tijdens de les.

Je vraag:
“Waarom liever niet naar een familie vriendelijk gebied als vrijgezel”
Veel stellen en bijna geen singles zou ik zeggen.Dus dat je een andere vrijgezel tegen komt is volgens mij beperkt.
Of slaat familie vriendelijk gebied op de toegankelijkheid van de pistes naar jou idee…

Hooykaas op 21 sep 2021 22:49

Wel een goede vraag wat ik als familievriendelijk gebied zie inderdaad! Maar ik denk: rustig (niet teveel feestende mensen), veel beginnerspistes en wat faciliteiten voor de kleintjes (opvang, parkjes met leuke obstakels e.d.). Mijn doel is niet per se singles treffen, maar andere alleenstaande ouders om in die week bijvoorbeeld af en toe mee op te trekken. Temeer omdat het niveau van mij en zoon verschilt.

ijn er geen speciale skireizen voor alleenstaande ouders in die periode? Mijn zus is regelmatig op zomervakantie geweest met zo'n groep. Dan heb je inieder geval wat aanspraak van andere singles met kinderen. Als je je vakantie niet ziet als dating-opportunity maar gewoon als skivakantie, dan maakt het niet uit of je andere alleenstaande ouders of gezinnetjes tegenkomt, al zijn gezinnetjes misschien meer op zichzelf, zeker in een appartement. ... § Suuski op 22 sep 2021 10:38

Ik heb heel kort gekeken naar de mogelijkheden, maar al die organisaties zijn behoorlijk aan de prijs. Vaak het dubbele van wat ik nu heb betaald, en zelden inclusief busreis. En dat is me gewoon echt te gortig. Ik zie de vakantie als een week plezier in de sneeuw, waarbij mijn zoon er hopelijk ook net zo veel van geniet. Daten is dus zeker niet mijn doel. Natuurlijk leuk als er met iemand zo’n grote klik is, maar ik ben er niet specifiek naar op zoek.

Ik stel me voor dat je zoon ook wel wat andere aanspraak wil dan zijn moeder en jij wat anders dan je zoon. Niet per se een date, maar andere volwassenen. Ook voor een paar avonden.
Ik had denk ik in een hotel/pension in Oostenrijk gaan zitten, maar ik begrijp dat dat voor een klein budget misschien te veel is. Dan is de kans groot dat je 's avonds ook nog wat aanspraak hebt en zoon zich vermaakt met andere kinderen.
Voor overdag kun je dan wellicht aansluiten bij mensen die je daar leert kennen.

Maargoed, je hebt gekozen voor een appartement. Dan zou ik allebei op les gaan. Je zoon moet sowieso omdat hij nog nooit geboard heeft. En jij omdat je dan toch met andere mensen kunt boarden. Dat lijkt mij leuker dan alleen.
Dan leer je wellicht via je zoon nog andere ouders kennen om een gezellige avond mee te hebben of via je eigen les.
Je kunt natuurlijk ook de komende maanden nog aankijken of je gezelschap vindt voor die week. Via de rubriek Meet&Greet hier bijvoorbeeld.

Hotel is inderdaad te prijzig, en zoon gaat zeker op les. Ik zou ook best op lessen willen, maar er is 0 zekerheid dat dat kan tijdens het moment dat zoonlief op les zit. Misschien ga ik dat tegen die tijd bij de ESF vragen, of er mogelijkheden zijn. Intussen hebben vrienden met kinderen een appartement om de hoek geboekt. Als het voor hun doorgaat (ze wachten de maatregelen in Frankrijk af), dan is dat ideaal: kinderen kunnen met elkaar op pad, en ik heb ook aanspraak. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind om 's avonds he-le-maal niets te hoeven met andere mensen. Ik ben doorgaans zeer voldaan en moe na een dagje glijden. Maar eens een keertje samen eten zal ik wel waarderen.

Ik zal zeker bij Meet&Greet nog kijken of er aansluiting te vinden is.

Ik mis mijn vader sinds mijn 8-ste.
Heb alleen een moeder, heb mij werkelijk nog nooit druk gemaakt om aansluiting vinden.

Ter info:
Hoeveel procent van Nederland is vrijgezel?
Tussen 1947 en 2017 is het aantal mensen dat alleen woont, de zogenaamde alleenstaanden, gegroeid van 285 duizend naar bijna 3 miljoen, ofwel van 5 naar 22 procent van alle meerderjarige Nederlanders.25 jun. 2018

Dan nog 3 jaar aan cijfers erbij, wat Corona relatie crashes en zie: grote kans dat je niet de enige bent die voor de keuze staat om met kind op vakantie te gaan. Leuk en moedig van je, geniet ervan en welk plan je ook hebt: het moment bepaald veelal hoe dingen lopen.

Ik kan mij heel goed afzonderen als ik dat wil maar ik kan ook tegen een pak brood praten indien nodig. Het is denk ik een mix van instelling en even een lekker moment van moeder en zoon samen is ook wat waard. Vriend van mij is single boekt maanden van tevoren een dure singlesreis en dan gaat hij heen en blijkt hij in een soort mannenhol te zitten, dus ook niet alles.

Have fun!

@TheTaalman: ja, van elkaars gezelschap genieten doen we sowieso! Maar juist omdat ik alleen ga met mijn zoon, wil ik de voorbereiding op orde hebben. Wie weet komen onze vrienden langs, wie weet ontmoeten we bijvoorbeeld in de bus een ander gezin dat naar dezelfde plek gaat en waar het mee klikt.

Ik merk aan mijn zoon wel dat leeftijdsgenoten (liefst Nederlandstalig) voor hem wel steeds belangrijker worden. Afgelopen zomer de klacht gehad dat er op de camping alleen maar Franse kinderen waren. En niet dat het nu allemaal naar zijn wens moet hoor, zeker niet. Maar als hij het naar zijn zin heeft, is het voor mij ook meer ontspannen.

Dan is er nog het niveauverschil. Hij is nog te jong om lang alleen te zijn, en ik wil toch ook af en toe knallen. Les is dus inderdaad optie A. Optie B hopelijk toch iemand treffen die met hem op kan trekken en ook voor mij. Ik vind het toch leuk en motiverend om samen met iemand op ongeveer gelijk niveau te boarden zo nu en dan.

Plaats een reactie