Nog een extra skitrip naar Saalbach vanaf de 22/3?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach

Beste forumleden,

Een vriend van mij gaat optreden in Saalbach volgende week vrijdag. Hij is zelf niet zo’n skiër, maar dacht wel meteen aan mij. Nu twijfel ik om er een skitrip omheen te plannen. Ik heb ruimte in mijn agenda om woensdag 22 maart te vertrekken en zondag 26 terug te rijden. Omdat ik alleen ga, ga ik wel primair (los van die ene avond) om kilometers te maken. Ik ben niet bekend in het gebied. Kan iemand mij vertellen wat de huidige stand van zaken is en hoe ik de verwachtingen kan inschatten qua sneeuwkwaliteit? Ik heb hier op de website gekeken en Bergfex, maar ik vind het moeilijk om in te schatten wat ik kan verwachten daar, omdat ik het gebied niet ken en niet weet hoe makkelijk ik van Saalbach hoog kom etc.

Als iemand ook nog tips heeft voor slaapplekken daar, helemaal top :).

Overigens ging een van mijn Carv connectors kapot en kreeg kosteloos zowel een nieuw zooltje als connector toegestuurd. Hopelijk zijn die er deze week, kan ik volgende week weer oefenen!

Zaterdag teruggekomen van een weekje Saalbach.
Eerste keer voor mij hier, mooi gebied.

Sneeuw en weer viel mij tegen(zon was lekker)
Warm in dorp en halverwege de dag al tot halverwege de piste slush.

Kilometers maken zat er dan ook niet in.

Maandag teruggekomen van een weekendje Saalbach. Op vrijdag was het inderdaad zoals Appelthee schrijft: In de zon werden de lagere pistes al heel snel slush, dat was zelfs voor de middag al zo. Maar hogerop hebben we de hele middag nog lekker in het zonnetje kunnen skiën.

Zaterdag en zondag was het minder zonnig en viel er af en toe nog wat sneeuw. Voordeel daarbij was dat de temperaturen laag bleven en de pistes dus ook de hele dag goed bleven. Ook was het een stuk rustiger dan op vrijdag, maar of dat komt omdat het weekend is of omdat het seizoen langzaamaan op z’n einde loopt durf ik niet te zeggen.

Eind maart zullen de temperaturen nog wel hoger zijn dan afgelopen weekend en omdat het gebied relatief laag ligt zal je snel te maken krijgen met zachte pistes. Wellicht dat het hogerop beter blijft, maar dat hangt echt af van het weer van dat moment, dat is nu nog niet te voorspellen.

De meeste gondels hebben een middenstation rond de 1500 meter hoogte en ook veel stoeltjesliften hebben hun dalstation rond die hoogte. Dus als het onderop te warm wordt kan je er makkelijk voor kiezen om hogerop te blijven. Alleen sommige verbindingen (bijvoorbeeld Kohlmais - Bernkogel) kan je alleen via het dal bereiken, dus dan moet je rekening houden met slechte pistes (of je moet de gondel terugnemen ;) ).

Naast de hoogte is ook de richting van de pistes erg van belang. In Hinterglemm heb je best veel pistes met een noordelijke richting. Deze blijven natuurlijk ook langer goed.

Plaats een reactie