Beste route naar Livigno

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Kan iemand wat meer details geven over de route vanaf de Arlbergtunnel?
Ik ga op zondag rijden en verwacht rond 19.00 uur aan te komen. Hoe werkt het dan met het "tunneltje"richting Livigno?

@marjan:
Op zondag is veruit het handigste om de Fernpaß route te nemen. Die is veruit het kortste, handigste en snelste. Daarbij hoef je dan ook geen tol te betalen voor de Arlbergtunnel.

De Munt la Schera tunnel is 24 uur geopend en kost 35 euro voor een retourtje. De rijrichting van de éénrichtingstunnel wordt elk kwartier gewisseld. Let dus goed op eventuele wachttijden.

Fernpass - Landeck - Zernez - Livigno is dan de juiste route?

Staat dat goed aangegeven?

Als je op zaterdag via de Fernpas gaat hoef je voor de Arlbergtunnel ook niet te betalen.

Als je in Landeck de autosnelweg verlaat kun je St. Moritz aanhouden tot Zernez en dan links richting Livigno. Maar daar staat alles wel goed aangegeven

@marjan & MorRon:
Vanuit de Fernpaß is het niet nodig om via Landeck te reizen. Je kan bij Imst gewoon de A12 op richting Bregenz / Reschenpaß en vervolgens bij afrit St. Moritz / Reschenpaß de snelweg verlaten. Je komt dan door de Landecker Tunnel, wat een stuk korter is dan via Landeck zelf. Verder inderdaad St. Moritz aanhouden tot Zernez en dan links afslaan naar Livigno, zoals hierboven beschreven.

Wij willen in januari op wintersport in livigno, is het mogenlijk om vanaf het vliegveld hier te komen met bus of trein? en weet iemand waar ik ergens iets kan vinden hierover? hebben geen auto tot onze beschiking.

@Jamie: De Livigno Express is een shuttlebus die rijdt vanaf vliegveld Orio al Serio, Malpensa of Innsbruck naar Livigno.

Voor meer informatie en reserveringen check: http://www.livignoexpress.com/_eng/default.cfm

Veel succes! ;)

wie kan mij vertellen hoe hotel alexander is in livigno

Hallo, wij rijden steeds over Zurich en vanuit A’pen vertrokken om 01u en om 10u in Livigno. De trein voor de Fluelapas gaat continu over en weer, dus als je niet in het hoogseizoen zit zijn daar geen te lange wachttijden. De uurregeling voor Munt la Chera tunnel kan je hier vinden http://www.livigno.eu/en/village/how-to-reach-us/tunnel-munt…
De route over Duitsland is langer maar de toegelaten snelheid op de Duitse autostrade compenseert dit deels.
Het Zwitserse vignet koop ik nieuw en verkoop het achteraf via de 2e hands sites hier is er ook voldoende aanbod en dan kost een Zwitsers vignet je €10 of €15.

RoCo

wij willen in februari naar livingo rijden, wij hebben een defender volledig uitgerust voor de winter banden en sneeuwkettingen incl, wat zou de beste weg zijn, daar wij normaal van de sneeuw geen last zouden mogen hebben zoeken wij de beste route

In bovenstaande berichten worden de verschillende route’s met voor en nadelen grondig besproken.
Mocht je nog met vragen zitten dan hoor ik het wel.

@MorRon, ik zou de route langs oostenrijk verkiezen, ben alleen wat bang voor de drukte met carnaval 2012. aangezien alle landen tegelijk verlof hebben? zou zwitserland dan een betere optie zijn?

Veel hangt af wanneer je juist vertrek.
Ik ga al een aantal jaren naar Livigno met Karnaval. Ik ben zowel via Zwitserland(Vereina) als Oostenrijk (Arlbergtunnel) gereden. Sinds ze de uren van de tunnel juist voor Livigno (Munt La chera) hebben aangepast neem ik steeds de route via Oostenrijk. Ik vertrek dan vrijdag avond rond 9 uur. Hierdoor ben ik dan juist op tijd door het tunneltje in Livigno. Kom je hier na 6 uur aan dan is de kans groot dat ze je afleiden naar een grote parking. Hier moet je dan tot 10 uur wachten eer je verder kunt. Als je voor de route via Zwitserland zou kiezen moet je ook zorgen dat je met de eerste trein mee kunt, zodat je ook op tijd door het tunneltje bent. Vertrek je echter pas Zaterdag morgen, dan denk ik dat ik zou kiezen voor de route via Zwitserland, zodat je de Oostenrijk-gangers vermijdt.

oké alvast bedankt voor de raad… zal idd afhangen van wanneer we juist vertrekken… is voor ons na reeds 20 jaar skien in Italie de 1e keer Livigno… vandaar de twijfel…wij hadden graag rond 14u toegekomen (zijn met kleine kindjes op weg en 't heeft geen zin om er 's morgens te zijn en toch niet in het appartement te kunnen…)

Als je rond 14 uur voorziet aan te komen in Livigno zul je zeker geen problemen hebben aan het tunneltje voor Livigno. Ik heb echter geen idee hoe het op dat moment zit met de wachttijden aan de autotrein. Ik schat dat je daar toch eventjes zult moeten wachten (45 min)

De autotrein door de Vereinatunnel rijdt elke 30 minuten, om :20 en om :50. De kosten zijn doordeweeks 37,00 CHF en in het weekend 42,00 CHF. De reis door de tunnel duurt 18 minuten.

Vanaf de Autobahn A13 bij Landquart gaat een zeer goed uitgebouwde (auto)weg naar de autotrein bij Klosters.

Check voor meer informatie: http://www.rhb.ch/Autoverlad.63.0.html

Op onderstaande link kun je de verwachte wachttijden voor de Vereina trein terugvinden.
Je kunt zien dat men een wachttijd van 2 uur aangeeft op zaterdag 17 februari tussen 07.00 en 16.00.
http://www.rhb.ch/fileadmin/user_upload/Autoverlad/Vereina/P…
Dit zijn natuurlijk maar richttijden.

bedankt voor jullie advies, en wie weet tot in Livigno!

Het enigste alternatief voor de Vereina tunnel is de Julierpass ( via St. Moritz ) óf de route via Oostenrijk ( Fernpaß-Rechenpaß ). Alle andere nuttige wegverbindingen zijn in de winter gesloten.

wij rijden ook via brequenz, maar gaan dan richting st.gallen nemen dam afslag gotz dat is de snelste grensovergang en daarna richting klosters.

ik rij iedere week naar livigno met de autocar en heb iedere weg al uitgeprobeerde en de beste weg is over Zwitserland en richting klosters voor de trein, wanneer je deze wil vermijden raad ik de julierpas aan en zo richting zernez en da livigno

@ allen bedankt voor de tips. We zijn uiteindelijk verleden week langs zwitserland gereden en hebben de autotrein genomen. 'k moet zeggen dat die Zwitsers met hun verwachte wachttijd er pal op zaten want we hebben effectief 120 minuten gewacht voor we de trein op konden. maar… dat hebben we er graag voor over want Livigno was in één woord TOP!!Volgend jaar voor ons opnieuw Livigno
Bedankt!

Zat vorige week ook in Livigno voor de zoveelste keer, en nog steeds is het genieten. (Skiën, eten, gezelligheid) Het totale plaatje klopt gewoon. De laatste jaren neem ik op de heenreis de route via Oostenrijk (Landeck) om de wachttijden aan de trein te vermijden.
De terugreis neem ik wel de trein. Ik vertrek dan rond 04.00 zaterdag 's morgens zodat ik ook nu weer niet moet wachten aan de trein.

Nog eens een vraagje over de route richting livigno.

In december ben ik vanuit België via luxemburg/frankrijk/zwitserland gereden over de Fluelapass en dat ging super vlot.
Nu is de Fluellapass gesloten en denk ik er aan om via luxemburg/duitsland/oostenrijk te rijden. Deze route is een 90 tal km langer maar ik zou wel de kost van een zwitsers wegenvignet en de autotrein uitsparen.

Zijn er moeilijkheden op deze route waar ik nog rekening mee moet houden ? en wat met de drukte nu zaterdag ?

In het karnavalverlof nemen wij altijd deze route tijdens onze heenreis. Onder normale omstandigheden ga je geen problemen ondervinden. Je kan via de Fernpas , of via Brengenz en de Arlbergtunnel. Als je via de Fernpas gaat, zorg er dan voor dat je vroeg genoeg de pas kunt nemen (voor 7 uur 's morgens) en deze zeker vermijden bij sneeuwval. In Landeck de snelweg verlaten richting St Moritz. Hou ook rekening met de openingstijden van de tunnel op zaterdag. Wij proberen altijd voor 06:00 aan het tunneltje te arriveren, en tot nu toe mochten wij altijd doorrijden. Ik zou vermijden tussen 06:00 en 11:00 aan het tunneltje aan te komen. Ik spreek wel over mijn ervaring op de zaterdag bij de start van het karnavalverlof, een van de drukste periodes. Hoe de drukte is op andere zaterdagen buiten de vakantieperiode weet ik zo niet.

hmm, wij kunnen pas om 15.00 uur in het apt. Dan is het geen optie om al voor 06.00 uur door het tunneltje te rijden. Opties, opties, opties.

Wij kunnen ook meestal pas rond 14:00 op de kamer. Vullen de voormiddag meestal met ontbijten, skipassen kopen, skischool voor de dochter vastleggen, haar materiaal huren. Beetje door het dorpje wandelen en eventueel namiddag skiën. Omkleden kunnen we altijd in ons hotel in de kelder. Je kunt natuurlijk ook later vertrekken zodat je pas na 11 uur aan het tunneltje komt, maar dan zult je natuurlijk moeten aanschuiven. Hoe later je er komt hoe minder aanschuiven.

Ik zou proberen te timen dat je bv. rond 10 uur in de buurt van de tunnel bent…dan zal het volgens mij wel meevallen qua file.
Wij zijn vorige week zaterdag nacht om 3 uur vertrokken en hebben er toen 13 uur over gereden, vanuit Brussel, via lux,duistland,oostenrijk,…
Voorbije zaterdag om 6.30 s ochtends daar vertrokken en er 11,30 uur over gereden.

meestal wordt je vanaf 6 uur (officieel staat op papier 5 uur) tegengehouden onderaan de offenpass. Het verkeer wordt dan afgeleid naar een grote parking. Hier moet je dan wachten. Op deze parking is niets te beleven. (staan een paar WC’s). Rond 10 uur - 10:30 laat men je dan vertrekken.(meestal eerst de bussen) De auto’s die eerst kunnen vertrekken zijn snel in Livigno. Als je echter achteraan staat kunnen de wachttijden aan de kassa van het tunneltje weer een beetje oplopen.

Plaats een reactie