Beste route naar Livigno

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Wie kan mij de beste route naar Livigno vertellen. Ik lees overal over de autotrein. Moet je deze reserveren?

Allgemein
Erfahrungsgemäss muss in den Monaten Februar und März an Samstagen von ca. 09.00 Uhr bis ca. 14.00 Uhr mit längeren Wartezeiten gerechnet werden
PKw’s sowie Busse und Lastwagen (bis 3.30 m Eckhöhe) werden bis kurz vor Abfahrt der Züge verladen
Für Grossraumfahrzeuge über 3.30 m Eckhöhe beachten Sie bitte unsere zusätzlichen Verladehinweise für Busse und Lastwagen
Motorräder müssen 15 Minuten vor Zugsabfahrt bereit sein
Ein Anspruch auf Beförderung in bestimmten Zügen besteht nicht. Es ist keine Reservation möglich
Reisende müssen im Auto sitzen bleiben
Zoals je hierboven kan lezen is er geen reservering mogelijk.
http://www.rhb.ch/Vereina.83.0.html?&L=0#c623

nu in het nederlands of italiaans

De meeste routeplanners geven aan dat (vanuit Zuid-Holland) de weg via Brussel, Luxemburg, Straatsburg, Basel, Zurich, Klosters, het snelst is. Maar er zit een aantal kinken in de kabel:

  1. Je moet om of door Zurich, dat is geen snelweg.
  2. Bij Klosters moet je inderdaad een autotrein nemen omdat de Fluelapas in de winter gesloten is. Normaal gesproken kun je hier echter, als de trein aankomt, meteen oprijden, maar houdt rekening met drukte. Kost wat natuurlijk. Je kunt makkelijkst afrekenen met creditcard.
  3. De Zwitsers-Italiaanse grens bestaat uit een tunnel, met maar één rijstrook. Afwisselend mogen de auto’s van de ene of andere kant passeren. Kost mogelijk ook wachttijd.
  4. Voor Livigno moet je tol betalen (voor de tunnel?). In het zicht van de haven kun je daar nog eens flinke vertraging oplopen (als iedere wintersporter daar aankomt). Geldt ook voor de terugreis.
    Kortom, goed plannen en proberen standaard-aankomst of -vertrektijden te vermijden.

waar kan ik de tijden van de trein en tunnel vinden?

Hoi
Wij zijn al een aantal keer naar Livigno geweest. Alweer een jaar of 4 geleden voor het laatst. Wij reden via Zurich. Wij hebben 1 keer de autotrein genomen maar de wachttijd was lang. Daarna hebben wij steeds de pas gereden. Ik weet de naam niet meer maar we kwamen langs Davos. Inderdaad daarna de eenbaanstunnel maar daar hebben wij nooit lang moeten wachten en daarna nog tol vlakbij Livigno. Wij vinden Livigno fantastisch maar er zijn inderdaad wat obstakels om er te komen. We hebben ook 1 keer overnacht in Zurich, dat beviel prima. Let wel op dat je op de vertrekdag of heel vroeg of juist laat vertrekt uit Livigno; het is dan erg druk.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Groet, Ria

Als je naar Livigno gaat, kan men toch beste via de Berninapas? Geen tunnel, geen tolkosten, geen autotrein…

Je rijdt het rustigste via de Duitse A96 (via Lindau/Bregenz) en de Oostenrijkse A14. Bij het dorp Hohenems neem je de doorsteek naar de Zwitserse A13 en die rij je uit tot afrit Thusis-Süd. Gewoon de borden ‘St. Moritz’ blijven volgen. Dan kom je over de Julierpas bij St. Moritz en dan via Pontresina richting de Berninapas. Halverwege de pas afbuigen naar Livigno en je bent er!

Julierpas en Berninapas zijn ook in de winter open en worden dus ook schoon gehouden.

Overigens is Livigno een erg leuk gebied! Ik ben vooral ook in de zomer daar verschillende keren geweest. Natuurlijk een interessant gebied omdat het een belasting vrije zone is.

het idee is geweldig, er is slechts 1 maar

de bernina is in de winter inderdaad open (tenzij het sneeuwt)
maar de weg van de bernina naar livigno niet

Wij zijn via verschillende routes naar Livigno gereden. Snelste route is via Bregenz en dan net over de grens Zwitserland in.Route via Zurich is beduidend langer!
Succes en veel plezier

Inderdaad is via Bregenz rijden veel handiger als via Zürich, alhoewel er tegenwoordig ook een snelweg ring om de stad heen is. Normaal gesproken is dat de snelste route.

Een andere mogelijkheid is om via Schaffhausen te rijden en dan over de A1 richting Zürich en daarna via de A53 (over Rapperswil-Jona) naar Chur. Ook is er de mogelijkheid om na Schaffhausen over de A1 richting St. Gallen te rijden en daarna door blijven rijden tot Chur. De laatste optie is wel iets langer.

Nog een andere mogelijkheid is om via Füssen en de Fernpass te rijden en daarna richting de Reschenpass en St. Moritz te rijden. Bij Pfunds dan St. Moritz aanhouden.

De laatste jaren ga ik altijd met karnaval naar livigno. Ook weer volgen jaar (maart 2011) Ik heb gedurende al deze jaren verschillende mogelijkheden geprobeerd. Elke route heeft zijn voordelen en nadelen. Ook het tijdstip van reizen is belangrijk. Hieronder een korte samenvatting van de verschillende mogelijkheden. (ik vertrek vanuit Belgisch limburg)
Route 1: Via Zwitserland
(Via Duitsland) Aachen-Koblenz-Karlruhe-Basel of
(Via Frankrijk)Luik-Luxemburg-Metz-Straatsburg-Colmar-Basel De route via frankrijk is een 40 km korter, maar doordat je via Duitsland sneller kunt rijden maakt het niet veel uit. Na Basel-Zurich (je moet niet meer door Zurich uit daar de snelweg sinds vorig jaar af is. Dit scheelt zeker een stuk in tijd) Vervolgens richting Landquart Hier de autosnelweg verlaten richting Klosters. Hier de trein op (Vereina)Na het treintje nog een 20 tal km tot Zernez en daar een stuk de offenpass op om via het tunneltje in Livigno aan te komen. Wil je niet met de trein dan moet je de autosnelweg niet verlaten in Landquart maar verder rijden en via de Julierpass. Dan St.Moritz-Zernez-Offenpass-Livigno

Route 2:
Via stutgart - Ulm - Memmingen - Landau - Bregenz - Arlbertunnel-Landeck-richting St Moritz. Je komt dan weer in Zernez waar je via de offenpass naar Livigno rijdt.

Nadeel route 1:
Vignet Zwitserland nodig.
Wachttijden aan trein kunnen op lopen op wisseldagen tijdens hoofdseizoen. Ik probeerde altijd met de eerste trein mee te kunnen. 05.20 's morgens.

Waar je ook mee moet oppassen is het tunneltje juist voor Livigno (Munt la Chera). Dit tunneltje is sinds vorig jaar 24/24 open, maar wel afwisselend in of uit. Je moet echter opletten op zaterdag, want dan gebruikt men een ander verkeersplan: Van 05.00 tot 09.00 kun je enkel Livigno uit. vanaf 10 tot 16.00 enkel Livigno in.Meestal laten ze de auto’s die met de eerste trein komen nog door (5.20) maar dan gaat het dicht en moet je op een grote parking wachten tot 10 uur eer je verder kunt. Vandaar dat ik sinds vorig jaar via Oostenrijk rij en zorg dat ik rond 05.00 uur aan het tunneltje ben.

Wat is het nadeel van een vignet dan?

37,80 euro

Als jij 37,80 euro voor een zwitsers vignet hebt betaald ben je dik opgelicht.

En het lijkt me niet meer dan normaal dat je betaalt voor iets dat je gebruikt (de wegen/tunnels/bruggen), maar dat terzijde.

Vignet Zwitserland is inderdaad €37,80 maar dan wel voor 14 maanden (dec 2010 t/m jan 2012). Zwitserland kent alleen jaarvignetten…

40 CHF = GEEN 37,80 EUR!!!

Volgende maand moet ik toch mijn vignet kopen voor Zwitserland. Dan weet ik de juiste prijs.
Volgens deze site is het bedrag 37,80 euro.
http://www.vab.be/nl/viavab/verkeersinfo/europa/detail.aspx?..

Johan487, excuus, je hebt gelijk, het is €30,20 (40CHF). Op http://rail.myswitzerland.com/userdata_vignette.php… kun je deze bestellen…

bij mooi weer kan je ook lang de julierpas rijden een zeer mooie berijd bare pas,als je toch graag passen doet anders is het met de trein

Bernina kan, best open zijn maar het kleine pasje tussen de bernina en livigno is ALTIJD gesloten vanaf november tot en april ga maar een tot het einde van livingo met de bus of tevoet dan zie je dat de weg is daar gewoon afgesloten met bergen sneeuw,ongeveer 8 km enkel wandelen maar wel zeer mooi en rustig om eens tot het einde van Livingo te wandelen

En er zijn maar 2 redenen waarom die pas dicht is

reden 1: de zwitsers moeten hem dan ruimen, en dat kost geld
reden 2: de zwitsers zijn eigenaar van die tol-tunnel, en als de pas open gaat in de winter dan verliezen ze tol inkomsten

Vandaag Vignet voor Zwitserland gehaald bij de VAB (= Belgische ANWB) en de prijs was 36,5 euro

Wij gaan door zwitserland met de autotrein en als je er uit bent dan moet je navi weer volgen dat is het snelste maar je heb ook andere route dat je niet met de auto trein hoeft

Hou wel rekening met de uurregeling van het tunneltje (munt la chera)op zaterdag.

Hoe is de route over de Fernpass - Landeck - Zernez - Livigno (we vertrekken dit weekend, op een zondag (6/3/2011).)

Wij vertrekken vrijdag avond en rijden ook via landeck, maar dan via Bregenz en de Arlbergtunnel. Daar jij op zondag over de Fernpass wil verwacht ik weinig moeilijkheden, of de weersomstandigheden moesten tegen zitten (sterke sneeuwval)

Ja, dat is ook een optie, maar dan betaal je zowel autobahn tol als tol voor de Arlbergtunnel en dat ga ik proberen te vermijden. :)

Ja zou ik doen, want dat is me toch een godsvermogen…

Dat zal idd de zaak niet maken, maar zie het wel als een leuk ding om tol te vermijden. :)

Danny, de arlberg tunnel kun je omzeilen door de alrberg pas te rijden. Je komt dan in Sankt Anton uit, hier rij je doorheen en daarna kan je weer gewoon de autobaan op richting Landeck.
De pas is bij goed te doen ook bij slecht weer hoor, we zijn er in januari door de sneeuw gewoon naar boven gereden, wel met winterbanden maar zonder kettingen questie van de auto rollend te houden.
Verder vind ik de fernpas een pokke end binnendoor.

@Ray:
De Fernpaß een eind binnendoor? Dat valt reuze mee. Je hebt autoweg van de grens tot Heiterwang en vervolgens weer bij de Lermoser Tunnel. Daarna heb je de bergpas zelf en dan is het alleen nog maar het stukje naar Imst rijden. Stelt dus niks voor en is (zonder file) veruit de snelste en kortste route.

@Iedereen die naar Livigno gaat:
In drukke wintersport tijden (met schoolvakanties etc.) zou ik adviseren om via Zwitserland te reizen en Oostenrijk links te laten liggen als je op een vrijdag of zaterdag met de auto moet reizen. Dat scheelt een hele hoop file in Duitsland richting Oostenrijk en op de Fernpaß of bij de Pfändertunnel en/of Arlbergtunnel.

Bij Basel of Schaffhausen de grens over en dan via Landquart en Klosters/Davos (Vereinatunnel) naar Livigno. Als je de Vereinatunnel wilt vermijden kan je kiezen voor de Abulatunnel (minder wachttijden) of de Julierpass (geen wachttijden, wel een stuk omrijden).

Plaats een reactie