Pistemap

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

Wij gaan in de paasvakantie naar Les Menuires voor de eerste keer. Online vind ik altijd pistemaps met de namen van de pistes. In de praktijk zijn het meestal nummers (in Oostenrijk toch). Is er ergens een map te vinden met de nummers van de pistes. Lijkt me een stuk eenvoudiger dan al de namen.

Frankrijk werkt met namen, niet met nummers.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Niet perse. Op de bordjes langs de piste’s in Frankrijk staat de naam, en de nummers op de bordjes tellen af en geven niet de nummers weer van de piste ( tenminste, dit was 12 jaar geleden zo, sindsdien heb ik niet meer in Frankrijk geskied)

Wat havana zegt… Even omdenken en de namen onthouden ipv de nummers :-)

Het is o zo hard genieten.

Die nummers op de bordjes op de piste geven aan waar je op de piste zit. Het zijn eigenlijk hectometerpaaltjes. Pistes hebben een naam, geen nummer.

Lijkt me duidelijk dan. Bedankt!

De enige plaats waar de pistes wel een nummer hebben is Val Thorens

bon ski

Wat ik altijd wel leuk vind zijn namen die je overal tegenkomt in Frankrijk

  • Cascades
  • Marmotte
  • enz.
Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De Marmotte is meestal groen. Voor de zwarte worden er minder aaibare dieren gezocht.
En op veel plaatsen is er ook de Dahu. Dat is blijkbaar een (niet-bestaande) geitensoort met 2 korte en 2 lange poten om handig op een helling te staan.
En in bijna elk dorp een piste genoemd naar een locale skikampioen.

Wat ik altijd wel leuk vind zijn namen die je overal tegenkomt in Frankrijk

  • Cascades
  • Marmotte
  • enz.
havana op 15 jan 2024 15:36

Génépi!

Ik vind die namen in Frankrijk juist fijner. Al die nummers raak ik juist van in de war. Neem Ischgl als voorbeeld (ga ik binnenkort naar toe). Daar heb je zoveel nummers en wordt ook nog eens a, b etc. toegevoegd. Dal afdaling is 1, maar voor je het weet pak je bijv. 1a en dan kom je ergens anders in het dorp uit.

Geef mij maar de namen die ze in Frankrijk gebruiken. Vaak zit er ook nog een leuk weetje achter. Zo is volgens mij de piste Jerusalem in Les Menuires waar je naar toe gaat vernoemd naar die plaats omdat er ook een kruis naast de piste staat waar pelgrims naar toe gaan.

Kom je bij een splitsing met een bord: 1,2a en 4 links, 2b, 3A en 5 rechts. Dan zijn namen toch veel makkelijker te onthouden…

Kom je bij een splitsing met een bord: 1,2a en 4 links, 2b, 3A en 5 rechts. Dan zijn namen toch veel makkelijker te onthouden…

DrPhil op 15 jan 2024 16:42

Precies! Ik ben nu al bang dat ik per ongeluk een verkeerde piste cq afslag neem in Ischgl en zo per ongeluk vastloop op pistes die eigenlijk boven mijn niveau zijn. Dat is mij in Les Menuires namelijk niet overkomen gelukkig dankzij die namen.

Heb alleen maar ervaring met FRA en Cervinia, maar namen werken prima voor mij.

Ik vraag mij alleen af waarom de meest relevante info (piste naam) in minuscule print op die ronde bordjes staat, terwijl de afstand er in grote print opstaat. Voor mij zou het veel beter omgekeerd zijn.

En dan nog iets, waarom zetten de Fransen die piste wegwijzers (weer met de pistenaam in minuscule print) aan de overzijde van een (groot) kruispunt? Tegen dat je de pistes kan lezen op de wegwijzer, ben je soms al in 1 richting aan het dalen, en moet je als snowboarder losmaken en steppen. Een wegwijzer VOOR het kruispunt zou toch veel logischer zijn.

*bericht bewerkt door Videast op 15 jan 2024 17:07

@ Videast, volgens mij zetten ze vaak de pistewijzers voor een afgrond. Daarbij is het dan heel duidelijk dat je links of rechts kunt. Je hebt zeker wel gelijk dat de borden zelf groter zou mogen. Het zijn eigenlijk maar kleine paaltjes met ook relatief kleine pijltjes met de naam van de pistes of plaatsnaam waar je naar toe kunt gaan. Eenmaal op de piste zelf vind ik het niet erg dat de naam van de piste wat kleiner op de rand van de bordjes staat. Dat is zelfs logisch, want het past anders nooit op die ronde borden. Het getal op die borden is dan namelijk belangrijker voor het geval dat er een ongeval is gebeurd. Dan weten de hulpdiensten makkelijker waar een slachtoffer ligt.

Klein? In de zomer zijn ze best groot hoor ;)

null

Inderdaad, maar ik bedoel meer dat je er tijdens het skiën met best wel een vaartje op afgaat en om het dan snel goed te kunnen lezen is soms wel een dingetje vind ik. Zeker ook omdat het vaak Fransetalige namen zijn.

De bordjes met de namen van de liften (en de dorpen) staan er wel altijd groot op. Ik spreek met het gezelschap waarmee ik ben altijd af naar welke lift/dorp we skiën. Iedereen kan dan zelf bepalen welke kleur ze pakken.

Overigens is het per skigebied anders of ze de pistenamen of de liftnamen groot weergeven.

Heb alleen maar ervaring met FRA en Cervinia, maar namen werken prima voor mij.

Ik vraag mij alleen af waarom de meest relevante info (piste naam) in minuscule print op die ronde bordjes staat, terwijl de afstand er in grote print opstaat. Voor mij zou het veel beter omgekeerd zijn.

En dan nog iets, waarom zetten de Fransen die piste wegwijzers (weer met de pistenaam in minuscule print) aan de overzijde van een (groot) kruispunt? Tegen dat je de pistes kan lezen op de wegwijzer, ben je soms al in 1 richting aan het dalen, en moet je als snowboarder losmaken en steppen. Een wegwijzer VOOR het kruispunt zou toch veel logischer zijn.

Videast op 15 jan 2024 17:06

De enige plaats waar de pistes wel een nummer hebben is Val Thorens

skifan op 15 jan 2024 11:10

Op mijn nieuwe en oude pistemappen niet. De liften wel.

Plaats een reactie