Les Menuires / verbinding 5 wijken / restaurants

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

Beste mede-wintersport liefhebbers,

In maart ga ik samen met mijn broer een week lekker skiën in Les Trois Vallees. Wij bezoeken dit gebied voor het eerst en verblijven in Les Menuires. Ik ben alvast begonnen met wat onderzoekwerk om het gebied beetje te leren kennen, en do’s & dont’s eruit te halen. Mensen die weleens eerder hun verblijf in dit dorp hebben gehad weten waarschijnlijk dat Les Menuires uit 5 wijken bestaat, namelijk (La Croisette, Preyerand, Les Fontanettes, Grand Reberty en Les Bruyères). Hieronder de kaart van het dorp. Wij verblijven in Grand Reberty. Het dalstation van Sunny Express is op 200m afstand van ons appartement.

Om een lang verhaal kort te maken: naast het skiën vinden wij een heerlijk diner in een goed restaurant minstens net zo belangrijk. Waar ik voornamelijk naar benieuwd ben is hoe wij ons in de avonduren makkelijk kunnen verplaatsen vanuit ons appartement naar een andere wijk in het dorp. Is het lopend te doen? (10-15min lopen), of wordt het al gauw 30-40min lopen? Is er een shuttle bus verbinding aanwezig die we kunnen nemen? Of zijn er nog liften die opereren tot in de late avonduren? Afgelopen seizoen zaten wij namelijk in Les Arcs en daar waren enkele liften tot 23:00 uur open om het publiek heen en weer te brengen.
Daarnaast ben ik benieuwd of er nog een shuttle bus verbinding is naar Val Thorens om evt. daar restaurants te bezoeken? Indien ja, tot hoelaat rijden de bussen en is het kosteloos als je een skipas hebt?

Kortom; ik ben graag benieuwd naar de logistieke ervaringen van mensen die in Les Menuires hun accommodatie hebben gehad en in de avonduren in de nabije omgeving restaurants hebben bezocht.

Andere handige tips zijn natuurlijk ook erg welkom. Alvast bedankt voor de reacties.

null

*bericht bewerkt door Samuel_Jackson op 01 jan 2024 22:25

Ik ben geen echte expert wat betreft les Menuires, maar als ik jullie locatie goed inschat kan ik wel 2 dingen zeggen.

  1. In de wijk Reberty zul je niet veel vinden, dat zijn voornamelijk appartementen en hotels.
  2. Ik schat dat vanaf jullie locatie de wijk Bruyeres redelijk makkelijk (te voet) bereikbaar is.
    Daar zijn meer mogelijkheden om een vorkje te prikken (over de kwaliteit kan ik niks vertellen).
    De andere wijken verlangen een stevige wandeling of de bus.
    Wat betreft de busverbindingen:
    Val Thorens 's avonds is geen optie, eind van de middag gaat de laatste lijnbus (die niet inbegrepen is bij de skipas). Dan zou ik een goede lunch aanbevelen en 's avonds een simpele maaltijd.
    De local navette gaat wel langer door, kijk hier maar voor het schema: https://static.lesmenuires.com/files/horaires-navettes.pdf…
    Hoop dat je er wat aan hebt en er zijn vast anderen die je meer kunnen vertellen overde mogelijkheden.
    Iig veel plezier in het mooiste skigebied ter wereld ;-)

In Reberty zijn een paar restaurants maar ook binnen die wijk is het al een stukje lopen omdat je met een fors hoogte verschil zit. les Menuires zelf ligt op 1850 meter, Reberty op 2000. De rest is daarmee inderdaad niet zomaar even te doen. Er rijden wel bussen maar ik weet niet tot hoe laat. Je kan wel gebruik maken van een taxi.

*bericht bewerkt door marklit op 02 jan 2024 08:10

Ik kan je zeggen dat het centrum toch wel een walhalla is betreft winkels met lokale specialiteiten en restaurants die voor elke portemonnee wat te bieden heeft, wij aten vaak on the go bij Le Tilbury…wij komen uit Tilburg dus je hebt al gauw een connectie met zon naam haha :P.
Maar het is een groot overdekt winkelcentrum met genoeg restaurants dus met de bus op en neer is zeer zeker de moeite waard.
Het Gebied waar je zit is welliswaar het meest luxe gedeelte met de duurste acco’s en hotels maar daarentegen is het een wijk waar weinig te beleven is…je hebt een sherpa, 2 pizza zaken en een pub restaurant Le ferme de Reberty.
Grappig genoeg zijn wij dit jaar ook te vinden in Reberty maar wij zitten letterlijk onderin de wijk aan de piste grenzend en dus ook tegen Les Bruyeres aan, wij hebben dit gedaan omdat aan de overkant met de piste waar een loopbrug overeen gaat skischolen zijn en ook winkels…ook onze accommodatie is op de eerste bus stop vanuit het centrum.

Wij hebben al 3 keer eerder in Preyerand verbleven maar dit jaar vast aan hoogseizoen dus dat vonden we te duur en met een kind op skiles was deze locatie het allerbeste gezien in het centrum echt vreselijk lelijke acco’s worden verhuurd, het voordeel vanuit Preyerand was wel dat je makkelijk een persoonslift (zelfde systeem als bij Les Arc) kon pakken naar het centrum dat was heel erg fijn, je was als het ware verbonden met La Croisette, maar dit heb je niet in Reberty helaas.
Je bent in deze wijk gebonden aan de bus en ik weet dat die tijden staan op de site, maar weet het zo niet uit mijn hoofd.
Heb vanuit Preyerand na 5 uur wel vaker de bus naar het centrum genomen dus ga er vanuit dat het zeker tot 21:00 zal zijn

*bericht bewerkt door Freerider op 02 jan 2024 08:15

Wij hebben ook een paar keer bovenin Grand Reberty gezeten. Prima plek m.b.t. de pistes/liften, verder wel wat minder te beleven daar. Wel een paar prima restaurants. Naar La Croisette is naar beneden en ± 30 minuten lopen. Naar boven is best pittig, maar er gaan zeer regelmatig gratis bussen tot later in de avond. Naar Valthorens kan vogens mij niet gratis 's-avonds, maar er is in Les Menuires echt voldoende te vinden aan goede restaurants.

Als je vlak bij de Sunny expres zit dan zit je vrij laag in Reberty. Opje kaartje zijn de rode bolletjes de bus stops, bus rijdt elke 20 min tot vrij laat in de avond. Je kan ook met de lift acscenseur Boedettes naar les bruyeres, dit zijn openbare liften om het hoogte verschil te overbruggen, je komt dan uit bij de loopbrug over de piste. Waar je lekker kan raclette/gourmetten is chalet de l’etoile, naast Sapiniere. Dit ligt op de piste maar is lopend ook te bereiken. Veel plezier!

Download het routeschema van de navettes gratuites: https://lesmenuires.com/nl/pendelbussen
Om duur te eten ga je naar la La Bouitte in St Marcel, 3 Michelin sterren.

bon ski

TexMex in Croisette is een aanrader. Maar in croisette en Bruyeres is best veel te vinden. Busvervoer in het dorp is helemaal prima. Gratis en gaat vaak. Vanaf jullie plek zit je in 5 min in Bruyeres, 15 min in Croisette als je het lopend doet. De paden zijn redelijk vlak en goed bijgehouden. Aan de pistezijde waar jullie zitten liggen ook een paar leuke gelegenheden.

Dank allen voor jullie uitgebreide tips en reacties. Dankzij jullie heb ik inmiddels een veel beter beeld van het dorp. Het routeschema en de tijden van de shuttle bus is mij ook helder. De laatste bus vanuit het centrum terug naar Reberty vertrekt om 23:15 uur, dus voldoende tijd om rustig op gemak te dineren.
Andere tips over restaurants of andere handigheidjes zijn natuurlijk nog altijd welkom.

Ik ken jullie budget niet maar in Reberty kan je aardig eten bij hotel Kaya en l’ Ours Blanc (wel wat prijziger dan de gemiddelde lokale pizza/fondue/Savoyaardse keuken). La Ferme de Reberty is ook ok. Gezien jullie positie kan je waarschijnlijk wel via de loopbrug naar de wijk Les Bruyeres lopen. Daar heb je in het midden La Marmite dat heel aardig is en aan het eind Cocon de Neige waar ik eigenlijk vooral het zonneterras kan aanbevelen. In Menuires zelf zitten meer de ram & beuk tenten.

In Val Thorens (op de piste, meer voor lunch):

  • Le chalet de Thorens (360). Hebben een luxe terras en ook sushi
  • Chalet de la Marine (ook het luxe terras, beneden is de snackbar)
  • Fahrenheit Seven (aan de rand van het dorp, groot terras, ze zitten trouwens ook in Courchevel)
    En in het dorp zelf kan je het zo gek maken als je wilt.

Tip: ski eens naar La Praz en lunch op het plein bij Les Peupliers. Mooie tocht en pittoresk dorpje.
Voor alles geldt: reserveren!

*bericht bewerkt door DerGraf op 03 jan 2024 18:59

*keep cool and relax...*

Gezien jullie positie kan je waarschijnlijk wel via de loopbrug naar de wijk Les Bruyeres lopen. Daar heb je in het midden La Marmite dat heel aardig is en aan het eind Cocon de Neige waar ik eigenlijk vooral het zonneterras kan aanbevelen.

DerGraf op 03 jan 2024 18:58

Ik vond L’Alpin, in Bruyeres ook heel acceptabel kwa eten en prijs. De wijnsmaak van één van de dames daar kwam zeer goed overeen met die van mij. Dus als je van Reberty komt, idd de loopbrug over de piste over, en dan even linksaf naar de “Front de Neige” van Bruyeres.

Plaats een reactie