Skiles Les Menuires / evt. Val Thorens (?) in mei-vakantie kinderen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

Hi,

Heeft iemand ervaring met skiles in Les Menuires danwel Val Thorens als alternatief (vanuit andere forum berichten lijkt mij Prosneige de voorkeur te hebben bij velen) in de laatste week april (eerste week mei-vakantie school vakantie)? Zijn er dan in jullie ervaring groepjes Nederlandse (school-gaande) kinderen? Dan wel nog een klein kansje op een Nederlands sprekende skileraar/juf?

Vorig jaar waren we in Ischgl in dezelfde week, waar ze het online wel de lessen aanboden (nu ook Prosneige op hun website) maar via email en ter plekke was het allemaal iets minder duidelijk, moesten maar in de volgende ochtend vroeg dan nog even een keer proberen en mogelijk zouden ze dan een groepje vormen tot woensdag ofzo…Afijn, wij als ook onze dochter vond het toen allemaal te onzeker en veel gedoe worden. Dus ik hoop op een glimpje meer duidelijkheid dit jaar om de verwachtingen (bij beiden kinderen: bijna 4jr en 6jr.) te managen.

Les Menuires is in de meivakantie al dicht. In Val Thorens heb ik in die periode nog wel groepjes kinderen op skiles gezien. Ik ga er niet vanuit dat je daar (zeker in die periode) Nederlands sprekende skileraren treft. Ook de kans dat je kinderen terecht komen in een groepje met (alleen) Nederlands sprekende kinderen is erg klein.

Ik begon bijna te twijfelen dus heb nog even ge-dubbel-checkt of ik niet volledig heb lopen slapen, maar de websites zeggen het:

  • Les Menuires et St Martin de Belleville ski area
    The ski area is open from December 10, 2022 to April 28, 2023 (Closure of St Martin de Belleville ski area: 21/04/2023)
  • Méribel opens its slopes from Saturday 10 December 2022 and invites you to enjoy the entire winter season until Friday 28 April 2023.

Het verbaasde mij ook tijdens het boeken, want dacht altijd dat het eerder dichtging. Maar, het blijft dus een beetje een gok. Goed om te lezen dat iig in Val Thorens nog wel ski groepjes zich over de pistes bewogen, dan is dat altijd een optie!

Mijn beide kinderen hebben skiles gehad zowel in Les Menuires als Tignes le Lac en geloof mij er is maar een goede overkoepelende skischool en dat is de E(cole) S(ki) F(rancais ) die staan ook onder landelijke controle en op een hoger niveau dan bijvoorbeeld Club Med of Evolution 2 .
Waar je wel op moet letten soms de franse kinderen een streepje voor hebben …maar daar ben jezelf bij.
Bij de ESF moeten de skileraren en skilerassen zo wie zo meertalig zijn waarbij Engels vanzelfsprekend is.
Het volgen van de ski bewegingen is voor zo’n kind belangrijk en mijn zonen hadden in les Menuirers het geluk met een Franse leraar die met een Vlaamse getrouwd was.
Wat ik altijd deed is in het begin en tussentijds een keer meegaan en volgen.
Ben zelf een zeer fanatieke skier met meer dan 150 weken ski ervaring en heb skiles gegeven in Zwitserland .
Ik heb zelf kunnen zien wat de verschillen zijn als er een verkeerde keuze is .
Heb ze later zelf les gegeven echter in het begin is dat niet verstandig omdat vreemde ogen meer dwingen en je zelf ook aan actief skien toekomt.

*bericht bewerkt door Richardus op 08 mrt 2023 17:29

Onze kinderen hebben meerdere keren in de meiweek skiles gehad bij pro-neige. Prima organisatie met kleinere groepen dan de ESF. Met wat geluk een Nederlandse of een Belgische skileraar, maar reken daar maar niet op. Die week ook met meerdere Nederlandse kinderen in de groepen.
De leeftijd begint wel bij 4+ of nog wat ouder bij alle skischolen in Frankrijk. Geen idee hoe de opvang voor de jongere kinderen is.

*bericht bewerkt door Hakke op 08 mrt 2023 20:41

Dank beiden!

Ik wist niet dat ze bij ESF ook Engels moesten spreken, ik kan dat uit mijn eigen jeugd niet herinneren maar dat is zeker goede vooruitgang en maakt het daarmee ook wat makkelijker voor de kinderen versus alleen Frans. En idd, zelf lesgeven schiet niet op want naar mij luisteren ze niet. Het gaat ons ook vooral om het plezier dat ze hebben. :-)

En ervaring dat er dus wat Nederlandse kinderen aanwezig (kunnen) zijn klinkt goed bij pro neige!

De mei vakantie is Dutchweek in Val Thorens. Je hoort dus juist alleen maar Nederlanders en er zijn superveel familie’s met kleine en grotere kinderen. Ook in lessen en klasjes. Volgens mij prima te doen! Zeker als je via een NLse reisorganisatie boekt zoals Skitravel, Summit of Sunweb.

Ik zou in die latere periode vh seizoen sowieso Val Thorens aanbevelen. Dorp ligt hoger en is dus veel sneeuwzekerder die periode.

Work less || Board more

Mijn beide kinderen hebben skiles gehad zowel in Les Menuires als Tignes le Lac en geloof mij er is maar een goede overkoepelende skischool en dat is de E(cole) S(ki) F(rancais ) die staan ook onder landelijke controle en op een hoger niveau dan bijvoorbeeld Club Med of Evolution 2 .

Dit is pure onzin. In Frankrijk moeten alle skileraren hetzelfde (zeer hoge) diploma (Brevet d’État ) hebben. Anders mag je geen les geven. Dit geldt evengoed voor de ESI (Evolution 2) als Club Med, als UCPA en de ESF. Er is geen verschil aan te geven tussen al deze scholen. Allemaal zeer goede en kundige leraren (waarbij je het al dan niet kan treffen.)

Waar je wel op moet letten soms de Franse kinderen een streepje voor hebben …maar daar ben jezelf bij.

Wat een raar verhaal. Nooit, maar dan echt nooit wat van gemerkt. Dit is meer een kwestie van treffen of niet treffen.

Bij de ESF moeten de skileraren en skilerassen zo wie zo meertalig zijn waarbij Engels vanzelfsprekend is.

Dit is geen verplichting. De ‘verplichte kost’ is heel matig en kun je niet meertalig noemen. Wel krijgen ze door meertaligheid meer lessen, en vergoeding, aangeboden dus is de drive er om een tweede taal te spreken erg groot.

Het volgen van de ski bewegingen is voor zo’n kind belangrijk en mijn zonen hadden in les Menuirers het geluk met een Franse leraar die met een Vlaamse getrouwd was.
Wat ik altijd deed is in het begin en tussentijds een keer meegaan en volgen.

Hier zijn de leraren meestal niet van gediend. Het komt het leerproces van kinderen niet ten goede: loslaten!

Ben zelf een zeer fanatieke skier met meer dan 150 weken ski ervaring en heb skiles gegeven in Zwitserland .
Ik heb zelf kunnen zien wat de verschillen zijn als er een verkeerde keuze is .
Heb ze later zelf les gegeven echter in het begin is dat niet verstandig omdat vreemde ogen meer dwingen en je zelf ook aan actief skien toekomt.

Richardus op 08 mrt 2023 17:20
Click. Click. Peace

De mei vakantie is Dutchweek in Val Thorens. Je hoort dus juist alleen maar Nederlanders en er zijn superveel familie’s met kleine en grotere kinderen. Ook in lessen en klasjes. Volgens mij prima te doen! Zeker als je via een NLse reisorganisatie boekt zoals Skitravel, Summit of Sunweb.

Ik zou in die latere periode vh seizoen sowieso Val Thorens aanbevelen. Dorp ligt hoger en is dus veel sneeuwzekerder die periode.

Cassiej op 10 mrt 2023 13:34

Dat zou helemaal goed uitkomen! Had bij Val Thorens en Dutch week nooit de koppeling naar familie’s gemaakt eigenlijk. En idd Val Thorens qua sneeuw beter, maar opa/oma gaan mee en die willen ruim huis en buiten ruimte dus bij de chalets direct onder Les Menuires uitgekomen ter compromis :-)

De mei vakantie is Dutchweek in Val Thorens. Je hoort dus juist alleen maar Nederlanders en er zijn superveel familie’s met kleine en grotere kinderen. Ook in lessen en klasjes. Volgens mij prima te doen! Zeker als je via een NLse reisorganisatie boekt zoals Skitravel, Summit of Sunweb.

Ik zou in die latere periode vh seizoen sowieso Val Thorens aanbevelen. Dorp ligt hoger en is dus veel sneeuwzekerder die periode.

Cassiej op 10 mrt 2023 13:34

Dat zou helemaal goed uitkomen! Had bij Val Thorens en Dutch week nooit de koppeling naar familie’s gemaakt eigenlijk. En idd Val Thorens qua sneeuw beter, maar opa/oma gaan mee en die willen ruim huis en buiten ruimte dus bij de chalets direct onder Les Menuires uitgekomen ter compromis :-)

-Helen- op 10 mrt 2023 16:18

Ga je in de Meivakantie die door de Rijksoverheid is vastgesteld van 29 april t/m 7 mei of heeft de school van je kinderen een week eerder ook al vrij en ga je dan?
29 april t/m 7 mei is alleen Val Tho nog open en zul je dus dagelijks met de auto daar naar toe moeten rijden. Wel gezellig want het is dan Dutchweek. De week daarvoor zijn Les Men en Meribel ook nog open (bij voldoende sneeuw tenminste).

Ja klopt die week ervoor. En idd spannend qua sneeuw, daarom uiteindelijk niet via een sunweb oid geboekt waar een skipas bij zit ( ja deze boeking was een heus proces niet alleen qua lokatie maar ook op welke manier dat specifieke huis dan geboekt ging worden) maar enkel het huis…mocht het dan helemaal qua sneeuw ter plekke niets worden is de pijn ietwat beperkt (kopen een VT skipas en rijden we elke ochtend de berg verder op en genieten tevens lekker van het zonnetje).

Zoals ieder jaar is Ski school Bergen op Zoom (voorheen Ego Indoorski) ook dit jaar in met vele nederlandse leraren in Val Thorens. Voor ski lessen en snowboard lessen voor kinderen. En ook (prive) lessen voor volwassenen. Te boeken via Travel Ski of rechtstreeks bij Skischool Bergen op Zoom.
Hebben ook nog enkele (laatste!) accomodaties beschikbaar voor Dutch week. https://egoindoorski.nl/dutch-week-2023

Mijn beide kinderen hebben skiles gehad zowel in Les Menuires als Tignes le Lac en geloof mij er is maar een goede overkoepelende skischool en dat is de E(cole) S(ki) F(rancais ) die staan ook onder landelijke controle en op een hoger niveau dan bijvoorbeeld Club Med of Evolution 2 .

Dit is pure onzin. In Frankrijk moeten alle skileraren hetzelfde (zeer hoge) diploma (Brevet d’État ) hebben. Anders mag je geen les geven. Dit geldt evengoed voor de ESI (Evolution 2) als Club Med, als UCPA en de ESF. Er is geen verschil aan te geven tussen al deze scholen. Allemaal zeer goede en kundige leraren (waarbij je het al dan niet kan treffen.)
Tjsa die ervaring heb ik persoonlijk ondervonden mogelijk dat het nu veranderd is

Waar je wel op moet letten soms de Franse kinderen een streepje voor hebben …maar daar ben jezelf bij.

Wat een raar verhaal. Nooit, maar dan echt nooit wat van gemerkt. Dit is meer een kwestie van treffen of niet treffen.
Dit is persoonlijk en uit eigen ervaring en wat anders dan jouw ervaring wil dus ook niet zeggen dat het niet zo is, maar oordelen over een ander doe je wel !!

Bij de ESF moeten de skileraren en skilerassen zo wie zo meertalig zijn waarbij Engels vanzelfsprekend is.

Dit is geen verplichting. De ‘verplichte kost’ is heel matig en kun je niet meertalig noemen. Wel krijgen ze door meertaligheid meer lessen, en vergoeding, aangeboden dus is de drive er om een tweede taal te spreken erg groot.
Dit is wat er vanuit de ESF in les Menuires door de leiding verteld werd en stelde het dus als eis aan hun skileraren en leraressen

Het volgen van de ski bewegingen is voor zo’n kind belangrijk en mijn zonen hadden in les Menuires het geluk met een Franse leraar die met een Vlaamse getrouwd was.
Wat ik altijd deed is in het begin en tussentijds een keer meegaan en volgen.

Hier zijn de leraren meestal niet van gediend. Het komt het leerproces van kinderen niet ten goede: loslaten!
Heb je daar ervaring mee dan heb ik niets van gemerkt je mag mee gaan achteraan bij de groep destijds en was geen enkel probleem echter je moet je uiteraard niet met de lessen bemoeien

Ben zelf een zeer fanatieke skier met meer dan 150 weken ski ervaring en heb skiles gegeven in Zwitserland .
Ik heb zelf kunnen zien wat de verschillen zijn als er een verkeerde keuze is .
Heb ze later zelf les gegeven echter in het begin is dat niet verstandig omdat vreemde ogen meer dwingen en je zelf ook aan actief skien toekomt.

Richardus op 08 mrt 2023 17:20
Rogier op 10 mrt 2023 14:25

*bericht bewerkt door Richardus op 27 mrt 2023 19:42

Voor de mei vakantie . Heb geen aandelen . Maar prosneige . Geen grote groepen . Vorig jaar zat mijn kind met 5 in een groep . De oudste had snowboard les en paar dagen privé gehad en op laatst klein groepje .
Wij kiezen nooit die weken voor Nederlandse skischolen . Mijn haren gaan altijd recht overeind staan van niveau en verantwoordelijkheid van de leraren . Echt vorig jaar viel mijn mond echt af en toe open . Met vol gepropte beginners klasjes . Andere klassen leraren voor de groep waarvan ik twijfelde of ze echt leraar waren 🙈. Dan maar wat duurder uit zijn . Dan weet ik wel dat mijn kinderen goed les krijgen en ze kennen gebied op hun duimpje . En die week spreken of ze doen altijd heel erg veel moeite om Nederlands te spreken . Eigenlijk doen ze daar elke vakantie wel .
Wij komen al jaren bij prosneige .

*bericht bewerkt door miepmiep op 03 apr 2023 12:00

We gaan inderdaad voor Prosneige in eerste instantie, de positieve ervaringen icm kleine groepen en de mogelijkheid ook voor onze 3jarige om net als in de krokusweek in Oostenrijk ‘les’ te volgen (en hierbij gaat het ons niet om de vorderingen, maar wel of hij er plezier in heeft) wat bij ESF net wat ongunstiger is. En dan hopen op wat woorden Nederlands, en als niet dan helpt zo’n klein groepje denk ik ook om zich er prettig erbij te voelen…want dan ski ik ook net wat meer ontspannen :-) . We gaat het zien!

We gaan inderdaad voor Prosneige in eerste instantie, de positieve ervaringen icm kleine groepen en de mogelijkheid ook voor onze 3jarige om net als in de krokusweek in Oostenrijk ‘les’ te volgen (en hierbij gaat het ons niet om de vorderingen, maar wel of hij er plezier in heeft) wat bij ESF net wat ongunstiger is. En dan hopen op wat woorden Nederlands, en als niet dan helpt zo’n klein groepje denk ik ook om zich er prettig erbij te voelen…want dan ski ik ook net wat meer ontspannen :-) . We gaat het zien!

-Helen- op 03 apr 2023 12:07

Hopelijk zijn jullie net zo tevreden als wij 🙏. Ik vind dat ze altijd heel veel moeite doen om de kinderen naar hun zin te laten hebben . Helaas zit voor ons niet in dit jaar . Lyme en burn out gooien roet in eten .

Bij skischool kan je ook heerlijk op terras zitten en(voorheen) nog betaalbaar iets drinken .
Je kan op hun site de webcam van de kinderweide zien . Kan je kind alvast laten zien waar ze gaat skiën .

*bericht bewerkt door miepmiep op 10 apr 2023 19:51

Wij zijn er ook in de eerste week van de Meivakantie (22-29 april). Ook geboekt bij Prosneige. Anderstalige leerlaren (m/v) maakt vaak niet veel uit, het is wel gezelliger voor je kind als hij/zij niet de enige is die geen Frans kan.

Ik hoorde afgelopen weekend dat er geen skiles meer te boeken was in Val Thorens, alles vol voor die week. Geen idee of dit klopt, niet gecontroleerd. Hoorde ook dat er nog opvallend veel mensen in de afgelopen weken hun ski’s wegbrachten voor onderhoud, om nog in april te gaan skiën.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Oo dat volgeboekt in Val Thorens klinkt als goed voor het gebied, we gaan het zien voor Les Menuires! Ik zie ook een bijna constante stroom van foto’s en filmpjes met vallende sneeuw dus snap het wel :-)

Wij zijn er ook in de eerste week van de Meivakantie (22-29 april). Ook geboekt bij Prosneige. Anderstalige leerlaren (m/v) maakt vaak niet veel uit, het is wel gezelliger voor je kind als hij/zij niet de enige is die geen Frans kan.

Ik hoorde afgelopen weekend dat er geen skiles meer te boeken was in Val Thorens, alles vol voor die week. Geen idee of dit klopt, niet gecontroleerd. Hoorde ook dat er nog opvallend veel mensen in de afgelopen weken hun ski’s wegbrachten voor onderhoud, om nog in april te gaan skiën.
Oh echt dat heb ik nog nooit mee gemaakt die week /weken .
Maar goed teken voor ze .

Veenhoorn op 11 apr 2023 09:29

Vandaag laatste dag in val tho gehad.
Kinderen hebben skiles bij prosneige als geweldig ervaren. Alleen maar Nederlandse kinderen. Leraren spraken (degene die ik gehoord heb) voldoende Nederlands.

Verder was de sneeuw goed. Eerste dagen zelfs nog zo’n 20-30cm verse sneeuw gehad. Vannacht had het niet meer gevroren en dat merkte je echt wel aan de sneeuw. Het was hard werken.
Deze week dus sneeuw, mist, zon, bewolkt, -10 en +20(?) gehad. En b an erg harde pistes tot dikke pap.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Of alles uiteindelijk volgeboekt was, heb ik niet meer nagevraagd. Maar als ik de drukte bij esf en prosneige zag, was het nog een goede week.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Hier zelfde ervaring :-) skiles van Prosneige in Les Menuires was groot succes. Eerste dag moesten ze beiden even wennen aan een niet Nederlandse skileraar plus dat het wel wat serieuzer aangepakt wordt vs Oostenrijk. Maar, vanaf 2e dag was het een groot feest en ging de jongste van 3 van groene en blauwe pistes af (na een week les in Oostenrijk kon hij nog niet eens de pizzapunt en dit was na 1 les) en de oudste al sneeuwballen gooiend, en evenwichts spelletjes spelend. Kleine klasjes, idd vooral Nederlands en leraren deden echt hun best op Nederlands. Dus als iemand ooit nog op dit topic komt terecht komt met dezelfde vraag; wij vonden het aanrader. (En idd sneeuw vandaag was btje jammer)

Hier zelfde ervaring :-) skiles van Prosneige in Les Menuires was groot succes. Eerste dag moesten ze beiden even wennen aan een niet Nederlandse skileraar plus dat het wel wat serieuzer aangepakt wordt vs Oostenrijk. Maar, vanaf 2e dag was het een groot feest en ging de jongste van 3 van groene en blauwe pistes af (na een week les in Oostenrijk kon hij nog niet eens de pizzapunt en dit was na 1 les) en de oudste al sneeuwballen gooiend, en evenwichts spelletjes spelend. Kleine klasjes, idd vooral Nederlands en leraren deden echt hun best op Nederlands. Dus als iemand ooit nog op dit topic komt terecht komt met dezelfde vraag; wij vonden het aanrader. (En idd sneeuw vandaag was btje jammer)

-Helen- op 28 apr 2023 20:36

Fijn dat jullie naar zin hebben gehad en goed bevallen . De meeste Nederlands sprekende skileraren zitten in val thorens . Maar ze doen altijd veel moeite . Welke leraren hadden ze ?
En ze willen de kids ook echt iets leren . Ook al zijn ze zo klein. Maar zeker ook veel lol hebben . Ze proberen altijd zo snel mogelijk van de kinderweide te gaan . Als ze denken dat kind het aan kan , doen ze het. En splitsen ze de groep. Zo blijft het leuk voor alle kinderen .

*bericht bewerkt door miepmiep op 30 apr 2023 11:40

Of alles uiteindelijk volgeboekt was, heb ik niet meer nagevraagd. Maar als ik de drukte bij esf en prosneige zag, was het nog een goede week.

Veenhoorn op 28 apr 2023 20:04

Zag net webcam van prosneige en had idee dat de kinderweide al meer kinderen zijn dan vorig jaar zelfde week .

Ze hadden een ene Vincent (die ging nu ook in Dutch week les geven) en ‘meester Google’ voor de 3jarige die eigenlijk Hugo bleek te heten :-D

Ik vond het in Val Thorens idd flink druk met groepjes, in Les Menuires was ESF wel drukker dan Prosneige (waren maar 3 groepjes).

“Momo” en “Jojo” (in het boekje zal hun echte naam wel hebben gestaan, maar die heb ik niet bij de hand).

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Plaats een reactie