18 februari krokusvakantie Belgie vertrek naar Les Menuires-Frankrijk. Beste-snelste route

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

Hebben jullie suggesties, tips voor vertrek, route, beste uur van vertrek vrijdagavond of nacht van vrijdag op zaterdag? Eventueel via Duitsland, dan Bern, Geneve? vertrek vanuit Leuven, Belgie

Altijd rechtdoor op de autoroute du soleil. Veel keuze is er niet :-)
Zou wel een overnachting overwegen op vrijdag en de rit splitsen, maar files zullen er zijn. Het is de drukste wisseldag in Frankrijk dit seizoen met erg veel vertrekkers waaronder Parijs, noorden Frankrijk en de Benelux. Duitsland / Zwitserland zal niet veel zoden aan de dijk brengen denk ik.

Je zou via Annecy kunnen overwegen… ik denk dat het op die dag ook niet zal opschieten.
Alternatief, vertrekken op vrijdag en overnachting onder in het dal, dat doe ik altijd… en ook op de terugweg… scheelt een boel files… echter ik denk dat hotelletjes ook niet meer beschikbaar zijn… en ook heel duur.
Die dag is zwarte wintersport zaterdag… geen fijne dag om te rijden…
Laatste alternatief… heeeeel vroeg vertrekken.

Je zou via Bourg-en-Bresse (A39) kunnen overwegen bij Dijon i.p.v. via Maçon (A6).

Ik ben afgelopen vrijdag vanuit Hulst via Lille en Reims tot in Bourg en Bresse gereden zonder enig oponthoud,heb in Viriat overnacht in de splinternieuwe B&B groupe France aan de Route de Paris ( voor 4 personen met 2 2-persoonskamer en uitgebreid ontbijt voor € 165,–). Ben vervolgens zaterdag naar Les Menuires gereden met als enig oponthoud een oude Roemeense bus voor me in de klim. Wat opvalt is de oplopende benzineprijs langs de autobaan van € 1,97 tot € 2,13. Even van de weg af bij bijvoorbeeld een grote supermarkt betaal je tussen €1,86 en €
1,91. Ook in Bourg in die prijsklasse. De snelste route is natuurlijk via de payage met een kastje voor de voorruit.

Hen48

Ter aanvulling. Vanuit Bourg heb je 3 routes, alle 3 vermeld op de anwb routeplanner met de daarbij behorende kosten. Die via Lyon is de langste, maar de snelste. Ik heb de korste genomen via Annecy, wel grotendeels via de autoroute met deels tol. De gehele route vrijwel zonder wegwerkzaamheden. In Luxemburg is weliswaar de benzine een stuk goedkoper maar zijn er wel langdurige wegwerkzaamheden.

Hen48

Wil je het minst last van verkeer en kan je het aan om een nachtje “door te steken” (lees: zit je met meer dan 2 chauffeurs in de auto zodat je kan wisselen en er steeds 2 mensen kunnen wakker blijven terwijl iemand slaapt) dan zou ik na de avondspits (20u of zo) vertrekken zodat je in de vroege ochtend in de Alpen bent: voor 7u 's ochtends is de kans op file klein.
Neem dan ook gewoon de snelste weg, namelijk via Luxemburg, Metz, Nancy, Dijon, Lyon, Chambéry, Albertville en Moûtiers.

Tenzij het sneeuwt in de Ardennen…dan ga je beter rond via Parijs (scheelt minder dan een half uur, een nachtelijke besneeuwde E411 zal je veel meer tijdverlies opleveren)

Routeplanner geeft Lille/Reims als voorkeur. Luxemburg heeft langdurige wegwerkzaamheden. Ik neem aan dat je de reputatie van dermate Luxemburg/Nancy/ kent op het vlak van snelheidscontroles en snelheidsbeperkingen 70/90. En niet iedereen is nachtrijder, ik althans niet.

Hen48

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Routeplanner geeft Lille/Reims als voorkeur. Luxemburg heeft langdurige wegwerkzaamheden. Ik neem aan dat je de reputatie van dermate Luxemburg/Nancy/ kent op het vlak van snelheidscontroles en snelheidsbeperkingen 70/90. En niet iedereen is nachtrijder, ik althans niet.

In Luxemburg de A4 / A13 nemen in plaats van de gangbare A3 en je hebt geen vertraging. En de snelheidsbeperkingen tot aan de peage vallen best wel mee, stukje van grens tot aan Thionville en in Metz, verder 110

Hulst op 23 jan 2023 19:59

Gewoon de snelste weg nemen zoals Skiwi schrijft. Als kan zou ik vrijdag vertrekken en overnachten in buurt van Albertville en zaterdagochtend bijtijds vertrekken. Files ga je krijgen. Terugweg zaterdagmiddag vertrekken, 's ochtendsvroeg begint de uittocht al en daar heb je last van tot voorbij Chambery

Als je vanuit Leuven om 4u kan vertrekken:
e411 -> Luxemburg —> A31Metz/Nancy ---->A31 Dijon —>A39Bourg En Bresse —A40 Annecy …

Elk uur later vertrekken wordt ook (een pak) langer onderweg zijn …

Plaats een reactie