welk dorp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fieberbrunn en Leogang

hallo mede-wintersporters,

Na vele jaren in Ehrwald en omgeving te hebben doorgebracht nu toch op zoek naar een groter skigebied. Na veel lezen en kijken uitgekomen bij Fieberbrunn, of toch Leogang? Wij zijn gemiddelde skiërs, geen waaghalzen en/of racemonsters en houden niet van de drukte rondom apres-ski. Dus liever wat rustiger, vandaar de keuze tussen Fieberbrunn of Leogang. Maar welk dorp nu te kiezen? Las ergens dat als er iets wind is de verbindingslift in Fieberbrunn afgesloten kan worden en dat je dan met de bus naar Leogang moet gaan? Hoe zijn de busverbindingen tussen de dorpen en de liften? Willen in principe de auto neerzetten en pas weer pakken als we naar huis gaan. Dus skischoenen aan en skiën of in de skibus maar dan geen kwartier rondrijden voordat je bij een lift aankomt. en wellicht ook tips voor een accommodatie, liefst een klein hotelletje of pensioen met een goed ontbijt. alvast bedankt

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 09 nov 2023 14:18

Paar jaar in Fieberbrunn geweest, wat ons betreft perfect. Eigenlijk geen last gehad van afgesloten verbindingslift. Wel erg in houden dat de piste “terug” wel een beetje een draak kan zijn einde dag, maar goed, kun je altijd nog de gondel even terug (vanaf Reiterkogel naar beneden) pakken.

Edwin van Riel

In het Skicircus is Fieberbrunn eigenlijk een beetje achtergebleven qua infrastructuur. Oude liften vergeleken met de overige dorpen en wat minder vlotte verbindingen. Het is er wel een heel stuk rustiger dan in de rest van het gebied.

Persoonlijk zou ik kiezen voor Leogang omdat je daar vandaan makkelijker heen en weer kunt tussen Vorderglemm/ Saalbach/ Hinterglemm met een keer een uitstapje naar Fieberbrunn. Bovenop de berg in Leogang heb je bv die Alte Schmiede als leuke tent/ restaurant (www.alteschmiede-leogang.com/de/), en onderaan de Steinbergbahn de Kralleralm (www.kralleralm.com/en/).

Tsja, als TS liever een beetje rust heeft zou ik eerder Fieberbrunn kiezen. Zoek je meer een rappe verbinding om zsm het hele gebied door te knallen. is de andere kant handiger. Kijk bv ook eens naar Vorderglemm als je wat rustiger zoekt, Saalbach met meer drukte.

Edwin van Riel

alte schmiede is wel erg top ja!

En de afdalingen naar Leogang zijn zeker ook niet verkeerd.

Nog een tip; als je rustig wilt zitten kun je in Viehhofen wat zoeken.

Weliswaar geen lift omhoog, maar slechts 5 minuten met de bus,
De dalafdaling (als die open is, geen besneeuwing) is wel gaaf.

Erg rustig en goedkoop. Wel gelijk het mooie grote skigebied van SHLF.

Eventueel een dagje naar Zell am See (lift omhoog vanuit Viehofen)

Totales Vollidiot

Dank jullie wel voor de reacties, ik denk dat we snelle toegang tot het skigebied wel belangrijk vinden,… dus dan toch maar gaan voor Leogang? of Vorderglemm of Viehhofen😱 Maar zijn daar überhaupt wel wat restaurantjes of een supermarktje? En hoe zijn de busverbindingen? Ik neem aan gratis met een skipas? Er mag wel iets bedrijvigheid zijn maar in ieder geval in de latere avond wel wat rust zonder de lallende feestgangers 🤪. Maar goed skiën komt op de eerste plaats en makkelijke verbindingen naar het dal. Alvast weer bedankt

En wij gaan buiten de schoolvakanties,… 27/1 - 3/2 dat scheelt ook wellicht iets qua drukte? Ook op de pistes of maakt dat niet uit?

Wij skieen al een paar jaar met veel plezier in Fieberbrunn. Met 20 minuten sta je bovenaan de reckmoos en vanaf daar ski je zo richting Saalbach en Hinterglemm. We doen regelmatig de ronde van Fieberbrunn helemaal buitenlands naar Leogang en dan met de bus terug of juist andersom.

Omdat het wat kleiner was merkte ik dat het wat handiger was toen de kinderen klein waren. We stuurden ze wat makkelijker alleen een paar pistes af als wij aan het eind van de dag al met de hydratatie bezig waren.

Inderdaad zijn een paar liften iets verouderd maar ik las dat volgend jaar de larchfilzen en streuboden vervangen gaat worden, dat is eigenlijk de enige echt verouderde lift die vooral irritant is omdat hij halverwege stilhangt.

Ook vanuit Leogang moet je elke dag de zelfde route heen en weer om in Saalbach uit te komen dus dat maakt niet zoveel uit.

Ik hoor iedereen over de afdaling terug naar Fieberbrunn aan het eind van de dag maar persoonlijk vind ik die niet zo heel problematisch, kan een beetje hobbelig of ijzig zijn maar niet meer dan de rest.

In jullie situatie zou ik voor Leogang kiezen. betere liften en betere verbinding met Saalbach en Hinterglemm.
Als wij er een week zitten komen we toch altijd minimaal 3x in Leogang en vaak maar een keer richting Fieberbrunn.

kijk op https://www.saalfelden-leogang.com/ voor een mooi overzicht van accomodaties en waar ze liggen t.o.v. de gondels.

@marklit punt is bij die afdaling dat-ie s middags best flink rood kan zijn, druk en er is gewoon geen gemakkelijk alternatief. Maar goed, wie het niet aan kan of wil kan gewoon een gondeltje pakken daar. T is nou ook weer geen heel dramatische afdaling natuurlijk hahaha.

Edwin van Riel

De twee afdalingen naar Leogang zijn breed, echt blauw en rustig. Ook aan het einde van de dag geen buckels. Alte Schmiede bij het bergstation is gezellig en lekker eten. Verder is Leogang een gezellig dorpje zonder al te gekke apreski. Ik zou Leogang doen.

Dank jullie wel voor de reacties,… dan gaan we denk ik toch voor Leogang. En dan kunnen we kijken als we daar zijn wat voor ons de komende jaren het makkelijkste is,…

@marklit punt is bij die afdaling dat-ie s middags best flink rood kan zijn, druk en er is gewoon geen gemakkelijk alternatief. Maar goed, wie het niet aan kan of wil kan gewoon een gondeltje pakken daar. T is nou ook weer geen heel dramatische afdaling natuurlijk hahaha.

Enige nadeel is dat als je bij het stijle stuk aangekomen bent dat het dan ver lopen is naar boven. Het voordeel is dat je dan al wel het dalstation kan zien😉

evr66 op 09 nov 2023 12:47

Altijd heerlijk voor je benen aan het eind van de dag, eerst die, dan nog even een compleet verspoorde Reckmoos Nord. Glijpad en dan heerlijk aan het 🍺 . En dan als beloning over een small geprepareerde strook de dalafdaling.

Plaats een reactie