Skigebied

Dit onderwerp gaat over de bestemming Großarl

Wij willen graag de eerste week van april gaan skieën en zijn op zoek naar een leuk gebied.
Belangrijk is natuurlijk de sneeuwkwaliteit waar nu nog niet veel over te zeggen is, 4 weken vooraf.

Het gebied valt onder de Ski Amadé maar kan je hier makkelijk naar de verschillende gebieden gaan of moet je steds de bus nemen?

Het gebied zelf heeft maar 63 km piste wat niet veel is, vandaar de vraag naar de bereikbaarheid van de naastliggende gebieden.

Ik hoor het graag wat jullie bevindingen zijn.

Wij zijn er een paar jaar geleden de 2e helft van maart geweest. Vonden het een verrassend leuk en afwisselend skigebied. En in kilometers is het relatief klein, maar je kan toch leuke tochtjes maken. De kant van Dorfgastein beviel ons net iets beter dan die van Grossarl: wat meer afwisseling en (nog) rustiger. De hellingen liggen in alle richtingen, waardoor je altijd in de zon kan skiën/liften en de sneeuwkwaliteit gedurende de dag was eigenlijk mede daardoor prima. Beetje pap in de loop vd dag hoort er in het voorjaar natuurlijk wel bij.

Als je naar andere gebieden wilt ben je inderdaad op wegvervoer aangewezen. Vanuit Dorfgastein kom je relatief makkelijk met de bus naar de andere dorpen in het Gasteinertal, zit bij je skipas inbegrepen. En er rijdt ook een trein door het dal. Vanuit Grossarl kun je eenvoudig met de bus naar Alpendorf en daar de lift nemen naar Wagrain, Flachau en verder.

Ik ben hier 2x geweest (2x een dag). De eerste keer in december (laagseizoen, voor kerst). Dat was top. Lekker rustig, veel en goede sneeuw en doordat je aan twee kanten skiet, altijd wel zon te vinden.

De tweede keer was half maart, buiten de vakanties maar met (veel) te hoge temperaturen. Sneeuw was toen redelijk (niet beter of slechter dan ergens anders), maar het was wel erg druk. Wachten bij de liften in Grossarl, drukte op de pistes (en bijbehorend gestuntel door de papsneeuw). Was een van de mindere dagen die vakantie, maar ik denk wat pech met de drukte (was op een vrijdag, dus wellicht weekendje weg mensen ofzo?).

Het is verder niet verbonden, dus je moet met de bus als je geen auto hebt. Op zich is het gebied zelf redelijk afwisselend door de twee hellingen en het kommetje bovenin, maar een week lang voor geoefende skiërs is wel wat lang. De charme is juist de mogelijkheid om het te combineren, je bent vlot in Hochkonig (parkeren in Dienten) of in de andere gebieden in het dal.

Ik heb alle gebieden van Ski Amade gezien en deze bungelt voor mij ergens onderin (boven Flachau/Wagrain, maar onder Hochkonig of 4 Berge).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben hier ook een keer een week geweest. Ik vond het ook heel klein aanvoelen (was toen alleen SkiWelt Brixental en Flachau gewend). We lagen in Grossarl zelf en voor mijn gevoel was het ook één route naar Dorfgastein en weer terug. Of de bus pakken naar Bad Hofgastein. Dat is overigens wel goed geregeld, heb daar nooit lang hoeven wachten op de bus. In dat deelgebied heb je wat meer afwisseling, maar na een week heb je wel alles gezien.
Achteraf hadden we beter een paar dagen de auto of bus naar Alpendorf kunnen pakken, dat is helemaal niet zo ver rijden. Dus als je een mooie accommodatie hebt gevonden in Grossarl kun je daar prima heen. Als het na 3-4 dagen gaat vervelen ben je ook relatief snel in Salzburger Sportwelt met 244 km piste extra.

Plaats een reactie