Skitour in Portes du soleil (vertrek Chatel)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Welke liften/pistes moeten we nemen om een skitour in het skigebied van portes du soleil te doen?
Kunnen we helemaal rond zonder een bus te nemen?
En wat zijn jullie favoriete stopplaatsen voor een eenvoudige lunch?

Helemaal rond gaat niet lukken zonder bus. Tussen Avoriaz en Morzine heb je een toeristentreintje nodig om van de Super Morzine naar de Pleney lift te komen. Ook in Morgins moet je een klein stukje met de bus door het dorp heen. Als je weinig geduld hebt kan je die stukken ook lopen, zeker als je de bus net gemist hebt is dat waarschijnlijk sneller.

ik praat over een lange tijd geleden, maar in mijn tijd was een “rondje” startende in Morgins:
-Foilleuse
-Bochasses (hoewel er een manier was om tussendoor te steken direct naar pointe de l’au)
Champoussin
-Aiguille des champeys
-Pointe de l’Au
Les Crosets
-Grand Conche
Avoriaz
-Cubore
-Tour
Lindarets
-Chaux Fleurie
Linga
-Pre la Jou
-les combes
dan naar beneden naar Chatel en daar met de bus naar de andere kant om naar super chatel te komen. Het lijkt er op dat de Gabelou en Portes du Soleil liften dit nu overbodig maken, maar die zijn van na mijn tijd. Daarna volgt een aantal sleepliften om bij de corbeau afdaling to komen bij Morgins.

Als je met de klok mee gaat, dan kan je Morgins vanaf de corbeau lift via een straatje (de pre-vert, als ik het me goed herinner) naar de Foileuse lift skiën/schaatsen. De andere kant op is vervelender want een klein beetje heuvelop. Afhankelijk van waar je meer tijd wilt besteden kan je een paar liften extra pakken, maar het is vrijwel onmogelijk om op 1 dag Torgon en Les Gets, of zelfs maar Morzine te doen als je een vol rondje wil doen en niet alleen maar als een gek verbindingsliften wil nemen. Het veranderende uitzicht op de Dents Du Midi gedurende de dag is wel geweldig. Enig niveau is wel vereist van de mensen, al was het maar de oude sleepliften in Chatel die je kunnen lanceren (zijn die inmiddels vervangen?)

Hoewel ik vaak in de PdS ben geweest deed ik meestal vanuit Morgins het rondje, de keren dat ik in Morzine, Avoriaz, Champery en Torgon geweest ben is het er eigenlijk nooit echt van gekomen, geen idee waarom. Meestal dan tripjes naar 1 gebied en terug ipv rondje. En hoewel ik dus bijna 15 keer totaal naar PdS ben geweest ben ik nooit bij het Pleney gedeelte van Morzine of naar Les Gets geweest! (waarschijnlijk vanwege niet aanskibaar, net als Abondance e.d.)

Hoe je ook gaat, mijn advies is om 1 gebiedje te kiezen om een paar liften te nemen en verder een redelijk korte ronde te doen. Veel plezier!

O ja, ik vond het tentje bij de Lindarets altijd fijn om redelijk te betalen en relaxed te lunchen, maar meestal bepaald de route van de dag waar je terecht komt rond de tijd dat je honger krijgt. Er zijn genoeg tentjes verspreid her en der om altijd wel iets te vinden, het blijven pisterestaurants, dus er zit een bovengrens aan hoe goed het kan zijn! :)

*bericht bewerkt door meul op 07 feb 2022 19:13

Waar verblijf je? Maw, waar is je startpunt?

*bericht bewerkt door Errant op 07 feb 2022 19:16

Waar verblijf je? Maw, waar is je startpunt?

Errant op 07 feb 2022 19:15

Super Chatel

Op de pistekaart staat de volgorde van liften en pistes ook schematisch uitgetekend.
https://www.portesdusoleil.com/fileadmin/user_upload/PDS_PLA…

null

Van Super Chatel de liften Portes du soleil en Gabelou nemen om over te steken naar Chatel Linga. Naar beneden met een blauwe tot Linga zelf en daar de eitjes nemen. Na de eitjes een stukje naar beneden en de stoeltjeslift Echo Alpin nemen (die Echo Alpin kan je al zien van in de eitjes). Dan ben je helemaal boven en steek je door naar de volgende vallei. De (mooie!) blauwe Itinéraire tot Plaine Drance. Daar neem je de Rochassons en je bent weer een vallei verder. Naar beneden met blauw of rood en je komt in Lindarets. Neem de meest rechtse lift. Boven zie je Avoriaz liggen, maar daar moet je niet heen, je gaat in de vallei van Lindaret naar beneden met een blauwe en aan elke splitsing hou je zoveel mogelijk rechts. Je komt dan een in een kom waar liften vertrekken. Je neemt de Mosettes richting Zwitserland. Helemaal boven neem je de rode piste die rond het restaurant draait. Het begin is niet zo aangenaam en kan een beetje ijzig liggen, maar na een kort stukje wordt het heel mooi (zicht op les Dents du Midi). Vanaf hier volg je altijd de borden ‘Morgins’. Er zijn 3 mogelijkheden om naar Morgins te gaan. Je kan ergens naar links gaan naar la Tovassière. Dat is een hele lange blauwe die uitkomt in Morgins. Mooi maar een beetje saai. Beter nog een klein eindje verder de lift Pointe de l’Au nemen. Na die lift komt er een afslag naar links naar een zwarte piste. Heb je daar geen zin in is er kort daarna een blauwe. Een prachtige afdaling door het bos en tenslotte kom je op een blauwe weg die naar Morgins gaat. Mogelijkheid 3 is nog met een aantal liften en pistes via Champoussin naar Morgins.
In Morgins steek je de baan over en ofwel neem je het busje naar le Corbeau ofwel ga je te voet (10 min). Hier volg je de borden Chatel.
Lift Corbeau naar boven, stukje afdalen, 1 sleeplift en dan een blauwe piste Lac en je bent terug in Super Chatel.
Dit is eigenlijk het kortste rondje dat je kan doen, en je kan hier allerlei variaties op bedenken.
Bv wel eens door Avoriaz skieën. Of afdalen naar les Crozets. Daar is een hele mooi piste Grand Paradis.
Of je kan het rondje in de andere richting maken, maar de afdaling naar Morgins in die richting is vaak gesloten en dan moet je de lift naar beneden nemen.
Wel altijd zorgen dat je op tijd terug in je eigen vallei bent want bv Avoriaz-Chatel is heel snel te doen op skis, met de auto/taxi is het een heel eind. Per vallei rijden er wel bussen, maar als je in een andere vallei zit moet je het zelf oplossen.
Een andere tour is via Linga-Plaine Dranse-Lindarets-Avoriaz naar Morzine en les Gets te gaan, dat is geen rondje, maar dan ga je dezelfde weg terug.
Als je een rustig dagje wil kan je naar Chapelle d’Abondance gaan.
Om te lunchen: Portes du Soleil in Super Chatel, la Ferme in le Village des Chèvres, het 1ste restaurantje op de Grand Paradis (kan wel druk zijn, dus best vroeg gaan eten). Een verhaal apart is le refuge du Corbeau, die zie je liggen vanaop de lit Corbeau. Ligt niet op de piste, dus je moet daar wel wat moeite voor doen, maar ze hebben heel lekkere croute.

Plaats een reactie