ski tips voor Châtel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Hallo Forummers,

Wij (mijn vrouw, dochter van 10 en ik) gaan volgend jaar met de Krokus naar Châtel in de Portes du Soleil. Samen kunnen wij “gemiddeld goed skiën”, maar mijn vrouw heeft nooit eerder les gehad. Mijn dochter bounct alle hellingen wel af. Het plan is om daar geen lessen te nemen maar hier in NL op de rollerbaan. In Châtel willen we dan samen skiën en we verblijven in het dorp. Ik hoop dat het weer meezit en anders op vele sneeuwkanonnen. Heeft er iemand tips voor dat skigebied? Ik denk zelf dat 3 x een ski-pas espace libre genoeg is? Of is een ski-pas voor het hele portes du soleil gebied toch aan te raden?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 29 okt 2021 12:55: verhuisd naar juiste subforum

Het blijft altijd lastig als er niveau verschil is in de groep. Jullie zouden het ook zo kunnen doen dat je vrouw 's ochtends op les gaat, Dan kan jezelf 's ochtends met je dochter de lastigere pistes af. Ik zou het zonde vinden om naar zo’n mooi en groot gebied te gaan en dan niet een pas te nemen voor het hele gebied ik denk dat je daar zelf spijt van gaat krijgen. Ook in de andere gebieden zijn er mooie beginnerspistes waardoor je meer variatie hebt.

Zelf ben ik bijna 2 jaar geleden in Châtel geweest. De skipas voor het hele gebied kan ik wel aanbevelen je kunt prachtige rondes skiën over de blauwe en rode pistes en als je zin hebt kun je altijd nog een zwarte piste meepakken. De skipas voor alleen Châtel is toch wel beperkt dat heb je na een dagje vermoedelijk ook wel gezien. Vanaf Châtel een rondje Zwitderland is erg mooi en ook naar Morzine om daar een paar afdalingen te pakken is aan te raden al is dat wel wat verder skiën maar voor “gemiddeld goede skiërs” mag dat geen probleem zijn

Bedankt voor de reacties. Ik heb het nog even nagezocht:

“HET SKIGEBIED ESPACE LIBERTÉ
Binnen de Espace Liberté vallen de skigebieden van Châtel, Torgon, La Chapelle d’Abondance en het gebied Le Corbeau van het Zwitserse skioord Morgins.
Het bevat: 82 pistes en 63 skiliften.”

Voor ons voldoende denk ik. Als de sneeuw slecht is zullen we het verderop moeten zoeken en zien we wel weer verder!

De kleine skipas vond ik erg beperkt, ook een keer genomen toen ik met een beginner was. Als ik het mij goed herinner is het prijsverschil niet heel groot en is de pas niet uit te breiden voor een dag oid. Moet je gelijk een nwe dagpas kopen erbij kopen.
Het is best leuk om een dag naar Avoriaz te gaan, bv met de bus richting pre la joux en dan met lift verder en dan lange makkelijke afdaling richting Morzine te nemen.

Denk er eens over om samen een paar uur privé les te nemen in PdS
Met wat meer techniek en kennis wordt het skiën zoveel meer aangenamer!
Kan het alleen maar aanraden.

Zitten jullie in het centrum? Châtel heeft nl. verschillende vertrekpunten : de eitjes in het centrum die uitkomen in Super Châtel, de eitjes die vertrekken in Châtel Linga en de lift die vertrekt in Petit-Châtel.
In de veronderstelling dat jullie met de eitjes in het centrum vertrekken, is je startpunt voor het skieën Super Châtel. Je kan daar 3 kanten uit :

  1. Over de berg recht voor je als je uit de lift komt: een gebied met makkelijke blauwe pistes. Veel sleepliften, heel mooi gebied. Op sommige plekken heb je een prachtig uitzicht over de vallei. Je kan daar afdalen naar Morgins. Dit is een hele mooie piste, wel vaak in slechte staat omdat het pal zuid ligt.
  2. Met de liften PDS en Gabelou overzetten naar het gebied van Linga. Daar de eitjes nemen en de vervolglift tot helemaal boven en dan via Itinéraire (blauw) afdalen naar Plaine Dranse/Pré-la-Joux. Dit is een gebied met veel afwisseling in pistes, van groen tot zwart. Kan wel vrij druk zijn. Zeker La Perdrix Blanche (rood) eens doen.
    Voor de terugweg neem je de lift Combes. Dan kom je terug helemaal boven aan het gebied van Linga. Het begin van de piste Linga (rood) kan wel een beetje lastig zijn. Vanuit die vallei kan je weer overzetten naar Super Châtel. Als je de terugweg niet ziet zitten kan je de bus terug naar het centrum nemen in Pré-la-Joux of in Linga.
  3. Met de lift Morclan richting Chapelle d’Abondance nemen. Eén lastige piste op de overgang tussen het gebied van Châtel en dat van Chapelle d’Abondance. Terugweg is geen probleem.
    Alle beginpunten zijn wel met een skibus verbonden, dus je zou de bus kunnen nemen maar Chapelle d’Abondance (Panthiaz) en dan enkel de terugweg doen.
    Als je over de middag iets wil eten is het restaurantje PDS (ok, geen originele naam) in Super Châtel een aanrader.

Dat is het zowat voor de kleine skipas. Voordeel is wel dat je nooit ver van huis bent en altijd wel met de bus terug thuis raakt.
Met de volledige skipas heb je uiteraard veel meer mogelijkheden, maar moet je wel opletten dat je de laatste lift niet mist, want dan zit je mogelijks in een heel andere vallei.
Nog iets waar je moet aan denken: je zit vaak op de grens met Zwitserland, dus best de data van je telefoon afzetten.

*bericht bewerkt door Errant op 02 nov 2021 12:03

Ik volg het topic, zit mogelijks begin maart 2022 in Avoriaz :-)

Het is o zo hard genieten.

@Errant: Thnx! Leuk! We logeren inderdaad 250 meter van de liften van Super Chatel :-) Ik heb de pistekaart er even bij gepakt en het is me nu duidelijker. De betreffende afdalingen van het Espace Liberté gebied zijn voor ons ruim voldoende en we kunnen leuke tripjes maken.

Daarbij ontzorgt het skiën in één gebied me een beetje omdat we altijd weer met de bus op tijd thuis kunnen geraken. Ik zie mezelf tegen sluitingstijd in paniek al blaffen tegen mijn meisjes dat ze moeten opschieten omdat we anders de laatste lift niet halen :-( En dan tranen bij de dames natuurlijk of valpartijen en dergelijke. hum.

Als de sneeuw slecht is zien we wel weer verder maar dan zijn er wellicht ook wel mogelijkheden? Iemand daar ervaring mee in dit gebied?

*bericht bewerkt door yoguido op 02 nov 2021 22:02

Wij gaan 27-12 richting Chatel, zullen daar ook zijn met oud en nieuw. Is er daar ook een vuurwerk show? Wil mijn zoon van 11 graag weten.

En is het goed te doen om een mooie tocht te maken met kinderen? Tips zijn welkom.

@yoguido >

Als de sneeuw slecht is zien we wel weer verder maar dan zijn er wellicht ook wel mogelijkheden? Iemand daar ervaring mee in dit gebied?

yoguido op 02 nov 2021 21:48

Er zit middenin Chatel een mooi zwembad https://chatel-formedo.com/?utm_source=Google&utm_medium=SEO…

Qua Corona vandaag de zag, hoe zit het met Chatel en PDS? Kun je overal komt, welke regels gelden waar etc? Alle tips waar we aan moeten denken zijn welkom!

Chatel, pds… houd rekening met een groen dal, bij neerslag regen beneden en sneeuw vanaf het midden. Kwestie van geluk hebben. Kom er al jaren en heb het gebied in mijn hoofd. Bij welke weersomstandigheden waar naartoe te gaan en het is altijd weer prima!!
@Bomba. Tochten met kinderen met niet veel ervaring zijn lastig. Juist de verbindingspistes zijn onwijs druk/ ijzig enzzz. Blijf eerst met de kinderen lekker in het gebied tussen Linga (linga zelf wel erg pittig aan het einde vd dag) en pre la joux(hier opstappen, grote parkeerplaats). Brede, mooie pistes en genoeg “geheime stukjes” te vinden. Na een paar dagen zou je verder kunnen gaan maar houd rekening met drukte richting avoriaz. Wellicht vanaf 1 januari rustiger.

*bericht bewerkt door nils3 op 25 dec 2021 14:15

Plaats een reactie