Skiles en kindergarten Avoriaz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Avoriaz

Beste forumleden,
Voor volgend jaar overwegen wij Avoriaz als locatie om met een gezelschap een wintersportreis te boeken. Kan iemand van jullie zijn ervaring delen omtrent skilessen die er genoten kunnen worden? Zijn er bijvoorbeeld Nederlands sprekende leraren? Hoe is de kwaliteit van les? Alle overige informatie is uiteraard welkom :)
Daarnaast bestaat een deel van ons gezelschap uit hele kleine kinderen, waarvan de ouders overwegen de kleinste kindjes overdag naar een kinderdagverblijf te brengen. Weet iemand of dit aanwezig/beschikbaar is in Avoriaz?
Alle overige adviezen zijn uiteraard ook welkom. Ik ben verder volledig onbekend met dit gebied en ken ook maar weinig tot geen mensen die ooit in Portes du Soleil geweest zijn. Is het bijvoorbeeld aan te raden om naar Châtel te gaan, in plaats van Avoriaz, met een gezelschap met (kleine) kinderen.

Dank alvast voor ieders opmerking, tip en/of suggestie!

Kan niet heel specifiek dingen zeggen over opvang met kinderen en de lessen, maar wel dat Avoriaz echt middenin het skigebied ligt. Beginnerslessen zijn ook echt in en om het dorp en als er mensen niet mee gaan skiën kun je makkelijk tussendoor ergens op het terras afspreken met elkaar.
Mocht je niet voor Avoriaz gaan, zou ik met kinderen eerder voor les Gets kiezen dan Châtel. Veel mooie niet al te moeilijke pistes daar.

Mijn nichtje van 5 heeft alleszins een ster behaald tijdens haar lessen in Avoriaz. Was in het Frans te doen maar dat spreekt ze niet, dus dat viel wel mee denk ik. Toen ik er was, was er zelfs één van de twee sleepliftjes met de bijhorende piste op de oefenweide exclusief voor de scholen. En dan ook megaveel scholen tegengekomen op de Proclou piste.

Hoe klein is heel klein ?
Zowel in Avoriaz als in Chatel is er een kinderopvang van 3 t/m 6 jaar.
De kinderopvang zelf is zowat gelijk, denk ik, maar de locatie is totaal verschillend.
In Avoriaz perfect bereikbaar (zoals alles daar) maar heel druk. Kinderopvangterrein ligt nl. tussen een skipiste en de hoofdstraat van het dorp. Dus aan de ene kant koen er voortdurend skiers voorbij, aan de andere kant paardensleeën.
In Chatel ligt de kinderopvang op een heel rustige plek op de weg tussen de 2 gondels waarmee je naar het skigebied vertrekt, dus tenzij je je accomodatie vlakbij de kinderopvang boekt zal je ooit wel eens de bus moeten nemen.
Ook de skilessen voor de grotere kinderen gaan in Chatel door op een rustigere plek (Superchatel) dan in Avoriaz.
De beste keuze is dus degene die het best bij jullie (kinderen) past.
Voor de skischool heb ik alleen ervaring van 1 halve dag les voor mijn zoon in Avoriaz. Hij vond het geweldig ! Aan het onthaal bij ESF waren ze supervriendelijk en met de snowboardleraar waar hij terechtkwam klikte het meteen. Maar hij was toen 15, goede snowboarder en sprak al vlot Frans. Dus niet echt representatief voor les voor kleine kinderen :-)

Wij zijn vorig jaar voor het eerst naar Morzine (buurdorp van Avoriaz en ook onderdel van Portes du Soleil) geweest met ons zoontje van (toen) net 5 jaar. Hij is met 3 jaar begonnen op de baan hier in Groningen en ging nu voor het eerst een week op les in de echte sneeuw. We hebben toen gekozen voor een internationale skischool (Easy2Ride https://www.morzineski.fr). Dit kwam voornamelijk door de wat gunstigere tijden en dagen. Deze school heeft overigens ook een locatie in Avoriaz.
Ze hebben in Morzine geen Nederlands sprekende leraren maar ze spreken allemaal goed engels en ons zoontje heeft er een toptijd gehad. In ons geval zat hij met 5 andere Engelse kinderen in het groepje maar desondanks redde hij zich prima. De leraar heeft wat extra aandacht aan hem geschonken dus hij was helemaal vertrouwd.
Hij kwam elke dag enthousiast de berg af en ging als een malle. Aan het einde van de week gingen we met z’n allen naar de skischool voor een hapje, drankje en diploma-uitreiking. Trots dat ie was!

We gaan over 2 weken weer en wederom bij Easy2Ride op les. Hij begint waar hij vorig jaar geëindigd is qua niveau.
Hij heeft wederom 7 lessen op de baan gehad en is een jaartje ouder dus ben benieuwd wat hij nu allemaal gaat leren en doen. Hij (en wij natuurlijk) kijken er erg naar uit!

We hebben Morzine gekozen voor de makkelijke bereikbaarheid en het feit dat je eenvoudig met de Pleney gondel omhoog (en naar beneden) kan en direct op het beginnersgedeelte komt met groene en blauwe pistes. Met een lopende band en 2 (makkelijke) stoeltjesliften tevens gericht en dus ideaal voor kinderen. Niet voor niets gaan de scholen daar heen om de eerste meters te maken ;)

*bericht bewerkt door JeroenS op 13 feb 2023 21:16

Avoriaz met kleine kinderen is heerlijk, we komen er inmiddels 6 jaar en willen eigenlijk niet meer anders. Alles ligt op zeer korte afstand van het centrum en er is genoeg te doen met kleine kinderen (naast eventuele skiles), een lekker zwembad, draaimolen, ritjes met de arrenslee, etc.

Máár LET OP!! Er is op dit moment géén kinderopvang in Avoriaz!! Of deze er wel volgend seizoen komt is nog onduidelijk. Zie onderstaande berichtgeving:

Avrizou: oppascentrum voor kleintjes van 6 maanden tot 5 jaar.

De particuliere onderneming die het toeristisch kinderdagverblijf uitbaatte, zal haar activiteiten deze winter 2023 niet voortzetten. Bewust van het grote probleem dat het ontbreken van een toeristisch kinderdagverblijf voor Avoriaz betekent, heeft het gemeentebestuur intensief gewerkt om een oplossing te vinden en een geschikte dienst aan te bieden. Helaas is er door het korte tijdsbestek geen oplossing gevonden voor deze winter, in Morzine of Avoriaz.
https://www.avoriaz.com/nl/ontdek/het-station/skioord-voor-g…

Ondanks dat zijn wij echt verliefd op Avoriaz en zou ik iedereen aanraden om daar te verblijven i.p.v. in Chatel, Morzine en Les Gets. Het is een magische plek met ontzettend veel sfeer. Nog een hele fijne bijkomstigheid, nóóit meer gesleep met je materiaal naar een bus, lift of piste. Bij letterlijk álle accomodaties wandel je de deur uit en ski je direct weg (dat is voor ons met kinderen ook goud waard).

*bericht bewerkt door Suse op 19 feb 2023 22:38

Plaats een reactie