In kaart gebracht: Winterberg

Roel op 24 januari 2023· 35 reacties

Oude lift op de Nordhang. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum
Oude lift op de Nordhang. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum

Een van de populairste wintersportbestemmingen onder Nederlanders ligt niet in de Alpen, maar gewoon op drie-en-een-half uur rijden van Utrecht. Winterberg in het Duitse Sauerland staat steevast in de top 3 van best bezochte webpagina’s op Wintersport.nl. Een duik in de geschiedenis van Winterberg leert dat dit gebied een ontwikkeling doormaakte waar menig concurrent in de Alpen jaloers op is.

Populair onder skiërs en niet-skiërs

Door de korte rijafstand vanuit Nederland en België komen vele tienduizenden landgenoten hier iedere winter naartoe om een of meerdere dagen te skiën of snowboarden. Het is in feite een perfecte testlocatie voor het ‘echte’ werk. Ook onder niet-skiërs (langlaufers, wandelaars en rodelaars) is Winterberg populair. De Skiliftkarussell Winterberg, zoals het skigebied volledig heet, maakt tegenwoordig deel uit van de Wintersport-Arena Sauerland, een overkoepelend skipasverbond van acht skigebieden in het Sauerland.

Wantrouwen in het Sauerland

Aan het einde van de 19de eeuw was het Sauerland een onherbergzame, arme regio in het midden van Duitsland. Mensen van buiten hadden niets in het ‘Land der 1000 Berge’ te zoeken, laat staan een toerist. Ski’s waren nog onbekend. Dus toen de plaatselijke hoofdboswachter Hagemann zich met twee planken onder de voeten voortbewoog door de sneeuw, keken de bewoners verbaasd op. Dat was in 1888. Hagemann ging de boeken in als de eerste ‘skiër’ van het Sauerland.

De aanleg van de spoorlijn tussen Bestwig en Winterberg in 1906 zette een belangrijke verandering in. Winterberg was vanaf nu verbonden met het dichtbevolkte Ruhrgebied. Het personeel dat de spoorlijn aanlegde had in het Zwarte Woud gewerkt, en tijdens kegelavonden vertelden zij dat op de Feldberg mensen met ski’s van heuvels afgleden. De Winterbergse koopman Georg Brinkmann wilde er het fijne van weten en liet vijf paar ski’s overkomen uit het Zwarte Woud. Bang om te worden uitgelachen werden deze ‘s nachts in het geheim uitgeprobeerd op de Herrlohkopf. Brinkmann was enthousiast, maar de plaatselijke bevolking was cynisch. Zelfs toen de eerste gasten speciaal met de trein naar Winterberg kwamen, was het wantrouwen groot. In het boek Wintersport im Sauerland in früherer Zeit beschrijft Bärbel Michels de houding van de Winterbergers in die tijd: “Daar loopt weer zo’n gekke professor met zware latten het veld in.”

Skiër in Neuastenberg omstreeks 1900. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum
Skiër in Neuastenberg omstreeks 1900. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum

Land der 1000 Berge. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum
Land der 1000 Berge. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum

Treinverbinding als katalysator

Toch had Winterberg goud in handen. In 1907 werd de Skiklub Sauerland (SKS) opgericht die evenementen organiseerde om mensen voor de wintersport warm te maken. Deze skiclub speelde vanaf het begin een belangrijke rol bij de toeristische ontwikkeling. Zij regelde onder andere speciale treinen, zogenaamde ‘Sonderzüge’, vanuit het Ruhrgebied naar Winterberg. Tussen Winterberg en Neuastenberg werd een springschans gebouwd en er werden rodelwedstrijden georganiseerd. In 1910 werd op de Kappe de Bobbahn Winterberg geopend, destijds een natuurijsbaan. Veel sneeuw en kou was nodig om de baan gebruiksklaar te krijgen. Regelmatig deed de invallende dooi al het werk teniet. In 1977 werd de baan omgebouwd tot kunstijsbaan, op dat moment de vierde in de wereld! Geholpen door de rechtstreekse spoorverbinding met het Ruhrgebied kwamen er steeds meer gasten uit de stad naar het Sauerland. Ook de plaatselijke bevolking zag nu de mogelijkheden om geld te verdienen. Men ging onderdak, maaltijden en andere diensten aanbieden.

Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum
Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum

Hulp van kerkklok

Wanneer de eerste skilift gebouwd is, is niet precies bekend. In 1933/1934 moet er een touwlift hebben gestaan op de Nordhang, waarmee mensen zich omhoog lieten trekken de Kahler Asten op. De grootste boost van het moderne wintersporttoerisme dankt Winterberg waarschijnlijk aan Willi Wahle, ook bekend als ‘Alte Möppi’. Hij was in de jaren vijftig een actief langlaufer en schansspringer en had in de Alpen skiliften gezien. Met de motor van een treinlocomotief en een tandwiel uit Zwitserland bouwde hij in 1958 op de Poppenberg de eerste sleeplift. De liftkabel kwam van de plaatselijke kerkklok. Deze klok werd met een staalkabel opgewonden en toen de kabel op een dag vervangen moest worden, nam Wahle hem over voor een skilift. Hij pachtte een stuk grond waarop de Engelse bezettingsmacht na de Tweede Wereldoorlog een stuk bos had gekapt, en de eerste skilift met piste was een feit.

Schansrestanten:
De Sankt Georg-skischans is tegenwoordig het icoon van Winterberg, maar de eerste skisschans was de Rauchloch-schans op de oostflank van de Kahler Asten. Restanten van de in 1908 gebouwde schans, zoals de springtafel en aanloop, zijn nog zichtbaar in het landschap.

De lift trok in de weekenden veel wintersporters naar Winterberg, maar veroorzaakte ook nijd en jaloezie. Meerdere keren gebeurde het dat op zaterdagochtend de staalkabels waren doorgesneden, waardoor de lift niet kon draaien. De afgunst onder dorpsgenoten maakte geleidelijk plaats voor de bouw van nieuwe skiliften elders in Winterberg, maar Willi Wahle dacht al verder. Hij bouwde naast zijn lift een restaurant waar wintersporters zich konden opwarmen met een maaltijd en een drankje. Dit restaurant staat tegenwoordig bekend als Möppis Hütte. In het begin was het weinig meer dan een snackbar. Om de drukte aan te kunnen werd tijdens zonnige weekenden door de Duitse spoorwegmaatschappij een veldkeuken ingericht met erwten- en goulashsoep.

Sankt Georg-skischans in vroeger tijden. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum
Sankt Georg-skischans in vroeger tijden. Foto: Westdeutsches Wintersportmuseum

Bekijk ook de podcast over de geschiedenis van Winterberg

Begin van de Skiliftkarussell

Dat Willi Wahle mede aan de basis stond van de Skiliftkarussell Winterberg, het huidige aaneengesloten skigebied, zal niet verbazen. In de jaren zeventig had een skiër tot wel tien skipassen nodig om van alle liften gebruik te kunnen maken. Dat leidde tot irritatie en dus besloot men in 1978 een uniform skipassysteem te introduceren. Ook dat ging niet zonder slag of stoot. Toen op een bijeenkomst de kosten van het afrekeningssysteem bekend werden gemaakt, verliet een meerderheid van de aanwezigen de zaal. Vier lifteigenaren bleven zitten, onder wie Wahle. Nog hetzelfde jaar werd het systeem in gebruik genomen en was de Skiliftkarussell Winterberg een feit. De Astenberglift, Parallelhang, Flutlichthang, Kleine Büre, Büre-Herrloh en de Poppenberg vormden het kernskigebied.

Grote versies: 1982, 1995, 2000, 2006, 2010

Volwaardig skigebied

De samenwerking werd geïntensiveerd, men ging zich gezamenlijk presenteren op beurzen en er werden nieuwe pistes ontsloten op de Bremberg. In 1980 werd er een gezamenlijke pistekaart ontworpen waarop alle liften van het verbond waren ingetekend. Langzaam sloten meer lifteigenaren zich aan en werden steeds meer deelgebieden met elkaar verbonden, met als belangrijke mijlpaal de verbinding met de Kappe in 2012. Zo groeide de Skiliftkarussell van oorspronkelijk 6 naar 34 (vrijwel aaneengesloten) pistes met een totale lengte van ruim 27 kilometer. En last but not least, deze worden ook nog eens vrijwel allemaal kunstmatig besneeuwd, want vanaf de jaren negentig heeft Winterberg sterk geïnvesteerd in sneeuwkanonnen. Hierdoor is het aantal dagen per jaar dat de liften draaien gestegen van gemiddeld 60 naar bijna 120 dagen. De Skiliftkarussell Winterberg presenteert zich tegenwoordig dan ook trots als het grootste (en modernste) skigebied ten noorden van de Main.

Pistekaart anno 2022
Pistekaart anno 2022

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

De skischans die genoemd word en tussen Winterberg en Neuastenberg gebouwd was, daarvan zijn nog altijd de overblijfselen te vinden in het skigebied van Altastenberg.

Hieronder een foto van de resten van de Westfalenschanze:

null

Born to Ride

Altijd fan van dit soort geschiedenis artikelen. Vooral als je een gebied zelf ook goed kent is het extra leuk om te lezen.

Leuk om te lezen, heb eind jaren 70 in Winterberg leren skiën en kom er nu nog graag voor een dagtrip.
Eén van de dingen die mij uit die tijd nog bijstaat is de sleeplift en het gebouw met 2 ramen. De 1e om je 10-rittenkaart te laten knippen en de 2e om je schnaps, veelal apfelkorn te bestellen.

Leuk artikel! Weten jullie toevallig ook hoe het zit met de plannen voor een verbinding tussen Winterberg en Altastenberg en/of Neuastenberg? Daarmee zou Winterberg het grootste skigebied in Duitsland worden.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Leuk om te lezen hoe pioniers zo’n gebied een boost kunnen geven en de regio uiteindelijk mede hebben ontwikkeld. Sommige ontwikkelingen ook zelf ervaren, bijv. de aanleg van de stoeltjeslift op de Bremberg. Daarvoor was er een lange sleper, die heel vaak stil moest worden gezet omdat er weer iemand gevallen was. Of de Kappe die niet verbonden was met de rest.

Wij komen er al jaren zo’n 2x per winter. Proberen wel door de week te gaan. Zijn we er aansluitend ook een dag in het weekend, dan gaan we die dag wandelen want op de pistes vinden we het dan echt te druk.
Maar in de hutten en in het dorp vind je echte wintersportweer.

@Matthias123

Ik kom juist van Altastenberg (tweede week van kerstverlof), spijtig genoeg geen sneeuw gehad dit jaar… maar heb wel de pistes eens gaan bekijken. Is dit in de buurt van de Schwedenhutte? Foto komt mij spijtig genoeg niet bekend voor en had het artikel 3 weken vroeger verschenen had ik eens op verkenning kunnen gaan :-(

Born to Ride

Matthias123
Daar ben ik dus niet gaan staan, wel aan de Schwedenhutte en ook net er iets beneden zo aan dat nummertje 9 :-) (zonder sneeuw dan)
Maar idd niet veraf dus zo te zien, maar de restanten zijn mij dus ontgaan, had ik het artikeltje 3 weken vroeger gehad was het anders geweest. Tnx voor de info…

@KrisWeer
deze zijn nu verbonden. Welliswaar met een skibus maar die dagelijks rijdt als er (voldoende) sneeuw ligt…
Maar de verbinding is alleszins een feit…

Trouwens je ziet het op het kaartje hier net boven gepost door Matthias123
Neue: pendelbus tussen Altastenberg, Winterberg en Neuastenberg.

*bericht bewerkt door Gerrit op 24 jan 2023 10:29

@KrisWeer
deze zijn nu verbonden. Welliswaar met een skibus maar die dagelijks rijdt als er (voldoende) sneeuw ligt…
Maar de verbinding is alleszins een feit…

Trouwens je ziet het op het kaartje hier net boven gepost door Matthias123
Neue: pendelbus tussen Altastenberg, Winterberg en Neuastenberg.

Gerrit op 24 jan 2023 10:28

Klopt, ik heb zaterdag nog gebruik gemaakt van die skibus. Maar het is natuurlijk geen officiele verbinding. Onze ervaring van Wberg naar Altastenberg was goed maar op de terugweg begin van de middag viel er een bus uit waardoor we een half uur extra moesten wachten. Dat is dan toch zonde van je skitijd. Een liftverbinding zou het gebied Altastenberg (met verouderde liften) wellicht een boost kunnen geven.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 24 jan 2023 10:42

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

@KrisWeer
ik weet niet of het technisch mogelijk is die gebieden met een skilift te verbinden, we spreken hier over afstanden van 4 km tussen de 3 gebieden

@KrisWeer
deze zijn nu verbonden. Welliswaar met een skibus maar die dagelijks rijdt als er (voldoende) sneeuw ligt…
Maar de verbinding is alleszins een feit…

Trouwens je ziet het op het kaartje hier net boven gepost door Matthias123
Neue: pendelbus tussen Altastenberg, Winterberg en Neuastenberg.

Gerrit op 24 jan 2023 10:28

Klopt, ik heb zaterdag nog gebruik gemaakt van die skibus. Maar het is natuurlijk geen officiele verbinding. Onze ervaring van Wberg naar Altastenberg was goed maar op de terugweg begin van de middag viel er een bus uit waardoor we 40 minuten moesten wachten. Dat is dan toch zonde van je skitijd. Een liftverbinding zou het gebied Altastenberg (met verouderde liften) wellicht een boost kunnen geven.

KrisWeer op 24 jan 2023 10:38

Ik denk zelf dat het verstandig is om dan eerst de liftinfrastructuur van Altastenberg te upgraden voordat je de verbinding met liften maakt. Een lange stoeltjelift van onderaan de parking bij de Westfalenhutte helemaal naar bovenaan bij de Kapellenhang, dit geeft een mooie lange blauwe afdaling welke uitermate geschikt is voor beginners en veel beginners uit winterberg naar Altastenberg zou kunnen lokken.

Daarnaast een stoeltjeslift op de Westfalenhang, wat heerlijke uitdagende rode en zwarte pistes zijn met een mooie lengte. Dan heb je gelijk de mooiste afdalingen van het gebied te pakken, tevens hoeven ze dan voor de zipline geen pendelbusjes meer in te zetten maar kunnen de mensen met de lift terug naar Altastenberg in de zomer.

Maak je eerst de verbinding per lift naar Altastenberg dan word het een chaos bij de slepers onderin het gebied bij Altastenberg omdat die een lage capaciteit hebben en alles daar dan opstropt.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 24 jan 2023 10:46

Born to Ride

@Gerrit, vanaf de Nordhang zou je kunnen verbinden naar de Zahnehang, en van daaruit weer naar Altastenberg, waarschijnlijk zou een horizontale cabinelift daar de beste optie zijn. Richting Neuastenberg is het technisch het meest handige om vanaf de kappe te gaan, echter zit je daar met natuurgebieden. Het zou wel een aantal mooie extra pistes opleveren.

Born to Ride

Ik heb al wel plannen gezien en de kortste verbinding zou een afdaling vanaf de Kahler Asten zijn met daarna een horizontale gondel naar Altastenberg van circa 1 km. Technisch geen enkel probleem maar het beslissings- en vergunningstraject zal wel een crime zijn. Ben benieuwd hoe dit lokaal en politiek zit en of deze plannen nog spelen.

En Altastenberg zou inderdaad nieuwe liften nodig hebben om de drukte aan te kunnen. Een stoeltjeslift van de Westfalenhutte naar de Kapellenklause of Schwedenhütte zou denk ik al een enorme upgrade zijn.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 24 jan 2023 11:05

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Leuk verhaal al weer!

Wat een boeiend verhaal over de ontwikkeling van het skigebied Winterberg en omgeving!

Ik heb al wel plannen gezien en de kortste verbinding zou een afdaling vanaf de Kahler Asten zijn met daarna een horizontale gondel naar Altastenberg van circa 1 km. Technisch geen enkel probleem maar het beslissings- en vergunningstraject zal wel een crime zijn. Ben benieuwd hoe dit lokaal en politiek zit en of deze plannen nog spelen.

En Altastenberg zou inderdaad nieuwe liften nodig hebben om de drukte aan te kunnen. Een stoeltjeslift van de Westfalenhutte naar de Kapellenklause of Schwedenhütte zou denk ik al een enorme upgrade zijn.

null

KrisWeer op 24 jan 2023 11:00

Dit plaatje circuleert al een tijdje over Alpinforum en lijkt het ook wel te gaan worden. Ze hebben niet voor niets recent een flinke lift (Brembergkopf II) neergezet en ook de piste daar over de weg heen gelegd. Daarnaast zijn ze in Altastenberg al bezig met een stoeltjeslift (of staat hij er al?), dus ook dat wordt opgepakt. En ik denk dat ze al wat verder waren geweest als ze de afgelopen 2 winters volledig hadden kunnen draaien…

Altijd leuk de geschiedenis van een gebied, via onderstaande link zijn meer skikaarten te vinden.

Die van 1982 zit er trouwens niet bij.
https://skimap.org/SkiAreas/view/986

De skischans die genoemd word en tussen Winterberg en Neuastenberg gebouwd was, daarvan zijn nog altijd de overblijfselen te vinden in het skigebied van Altastenberg.

Hieronder een foto van de resten van de Westfalenschanze:

Matthias123 op 24 jan 2023 07:34

Bedoeld in het artikel wordt niet de Westfalenschanze maar de Rauchlochschanze. Die ligt tussen Winterberg en Neuastenberg.

Ik heb er nog wat info over gevonden met een grappig citaat: "In einer Verbandszeitschrift vom 15.02.1926 wird berichtet, dass der Auslauf der Rauchlochschanze mangelhaft war, da “man sich nach einem guten Sprung bald darauf fallen lassen musste, um nicht in einem Wasserlauf zu landen.” http://www.skisprungschanzen.com/DE/Schanzen/GER-Deutschland…

null

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ah dat wist ik niet, de Westfalen schanze is ook een stuk jonger, die is maar van 1932.

Born to Ride

Ik heb al wel plannen gezien en de kortste verbinding zou een afdaling vanaf de Kahler Asten zijn met daarna een horizontale gondel naar Altastenberg van circa 1 km. Technisch geen enkel probleem maar het beslissings- en vergunningstraject zal wel een crime zijn. Ben benieuwd hoe dit lokaal en politiek zit en of deze plannen nog spelen.

En Altastenberg zou inderdaad nieuwe liften nodig hebben om de drukte aan te kunnen. Een stoeltjeslift van de Westfalenhutte naar de Kapellenklause of Schwedenhütte zou denk ik al een enorme upgrade zijn.

null

KrisWeer op 24 jan 2023 11:00

Dit plaatje circuleert al een tijdje over Alpinforum en lijkt het ook wel te gaan worden. Ze hebben niet voor niets recent een flinke lift (Brembergkopf II) neergezet en ook de piste daar over de weg heen gelegd. Daarnaast zijn ze in Altastenberg al bezig met een stoeltjeslift (of staat hij er al?), dus ook dat wordt opgepakt. En ik denk dat ze al wat verder waren geweest als ze de afgelopen 2 winters volledig hadden kunnen draaien…

Tetris op 24 jan 2023 11:38

Dat zou goed kunnen, in de praktijk duurt het realiseren van nieuwe liften altijd (vaak jaren) langer dan in de oorspronkelijke plannen. Ik zie op onderstaande link dat er inderdaad twee stoeltjesliften in de planning staan voor Altastenberg, elders las ik echter dat dit al 8 jaar zo is en steeds een jaartje wordt opgeschoven.
https://www.skiresort.nl/skigebied/altastenberg/liften/…

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

1888 wow!! Die hoofdboswachter Hagemann was er dus eerder bij dan Pastor Johann Müller uit Warth. Indrukwekkend. Grappig om te lezen dat Hagemann, net zoals Müller, 's nachts ging oefenen om de hoon van toeschouwers te voorkomen.

Ja, sneeuw is koud en glad. Maar het heeft nog andere voordelen ook.

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

*bericht bewerkt door Bas. op 24 jan 2023 13:55

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

Bas. op 24 jan 2023 13:54

Het grote probleem is dat je dan qua hoogte veel problemen hebt. Waar ze in Winterberg vaak net wel kunnen besneeuwen is het op lager gelegen plekken vaak net niet. Onderaan de Kappe is het bijvoorbeeld al een stuk lastiger dan in de rest van het gebied. Willingen heeft heel vaak problemen onderaan de Kohlerhagen en Ettelsbergabfahrt.

Born to Ride

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

Bas. op 24 jan 2023 13:54

Het grote probleem is dat je dan qua hoogte veel problemen hebt. Waar ze in Winterberg vaak net wel kunnen besneeuwen is het op lager gelegen plekken vaak net niet. Onderaan de Kappe is het bijvoorbeeld al een stuk lastiger dan in de rest van het gebied. Willingen heeft heel vaak problemen onderaan de Kohlerhagen en Ettelsbergabfahrt.

Matthias123 op 24 jan 2023 14:00

Dat is waar, het is dagdromerij natuurlijk. Maar stel je dan voor hoe gaaf het zou zijn om op de dagen met perfecte omstandigheden rondom Olsberg - Wiedegge 350 hoogtemeters aan een stuk door te skiën, op hemelsbreed nog geen 140 kilometer van de Nederlandse grens. Hier zijn ook echt steile hellingen te vinden, waardoor er ook iets meer variatie mogelijk zou zijn. Met oog op de ontwikkelingen rondom het klimaat eerder idealistisch dan realistisch, dat begrijp ik.

Wat misschien voor sommige Nederlanders (Noord-Oost) wel interessant was geweest is als er een situatie vergelijkbaar met het Skiliftkarussel Winterberg was ontstaan rondom de Brocken in het Harzgebergte. Hier zijn verschillende pistes mogelijk met 300, 400 en zelf 500 meter hoogteverschil aan de noordkant van de Brocken. Je zou dan skiën tussen zo’n 600 en 1100 meter hoogte, op een vrij noordelijke en erg dominante berg. Met de sneeuwzekerheid aldaar zou het dus wel goed moeten zitten.

Blijft leuk, dagdromen :)

*bericht bewerkt door Bas. op 24 jan 2023 14:25

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

Bas. op 24 jan 2023 13:54

Het grote probleem is dat je dan qua hoogte veel problemen hebt. Waar ze in Winterberg vaak net wel kunnen besneeuwen is het op lager gelegen plekken vaak net niet. Onderaan de Kappe is het bijvoorbeeld al een stuk lastiger dan in de rest van het gebied. Willingen heeft heel vaak problemen onderaan de Kohlerhagen en Ettelsbergabfahrt.

Matthias123 op 24 jan 2023 14:00

Dat is waar, het is dagdromerij natuurlijk. Maar stel je dan voor hoe gaaf het zou zijn om op de dagen met perfecte omstandigheden rondom Olsberg - Wiedegge 350 hoogtemeters aan een stuk door te skiën, op hemelsbreed nog geen 140 kilometer van de Nederlandse grens. Hier zijn ook echt steile hellingen te vinden, waardoor er ook iets meer variatie mogelijk zou zijn. Met oog op de ontwikkelingen rondom het klimaat eerder idealistisch dan realistisch, dat begrijp ik.

Wat misschien voor sommige Nederlanders (Noord-Oost) wel interessant was geweest is als er een situatie vergelijkbaar met het Skiliftkarussel Winterberg was ontstaan rondom de Brocken in het Harzgebergte. Hier zijn verschillende pistes mogelijk met 300, 400 en zelf 500 meter hoogteverschil aan de noordkant van de Brocken. Je zou dan skiën tussen zo’n 600 en 1100 meter hoogte, op een vrij noordelijke en erg dominante berg. Met de sneeuwzekerheid aldaar zou het dus wel goed moeten zitten.

Blijft leuk, dagdromen :)

Bas. op 24 jan 2023 14:23

De sneeuwzekerheid valt daar tegen, de Brocken heeft (door het gebrek aan heuvels eromheen) nog meer last van de Noordzee dan Winterberg. Beneden 800 meter ligt er tegenwoordig vaker geen sneeuw dan wel in de winter. Skigebied Braunlage (565 m - 970 m) is veel minder vaak open dan Winterberg. Maar fantaseren blijft leuk inderdaad. Als het klimaat 5 graden kouder was geweest hadden we serieuze hellingen kunnen gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar Trysil in Noorwegen (415 m - 1100 m).

*bericht bewerkt door KrisWeer op 24 jan 2023 15:01

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

Bas. op 24 jan 2023 13:54

Het grote probleem is dat je dan qua hoogte veel problemen hebt. Waar ze in Winterberg vaak net wel kunnen besneeuwen is het op lager gelegen plekken vaak net niet. Onderaan de Kappe is het bijvoorbeeld al een stuk lastiger dan in de rest van het gebied. Willingen heeft heel vaak problemen onderaan de Kohlerhagen en Ettelsbergabfahrt.

Matthias123 op 24 jan 2023 14:00

Dat is waar, het is dagdromerij natuurlijk. Maar stel je dan voor hoe gaaf het zou zijn om op de dagen met perfecte omstandigheden rondom Olsberg - Wiedegge 350 hoogtemeters aan een stuk door te skiën, op hemelsbreed nog geen 140 kilometer van de Nederlandse grens. Hier zijn ook echt steile hellingen te vinden, waardoor er ook iets meer variatie mogelijk zou zijn. Met oog op de ontwikkelingen rondom het klimaat eerder idealistisch dan realistisch, dat begrijp ik.

Wat misschien voor sommige Nederlanders (Noord-Oost) wel interessant was geweest is als er een situatie vergelijkbaar met het Skiliftkarussel Winterberg was ontstaan rondom de Brocken in het Harzgebergte. Hier zijn verschillende pistes mogelijk met 300, 400 en zelf 500 meter hoogteverschil aan de noordkant van de Brocken. Je zou dan skiën tussen zo’n 600 en 1100 meter hoogte, op een vrij noordelijke en erg dominante berg. Met de sneeuwzekerheid aldaar zou het dus wel goed moeten zitten.

Blijft leuk, dagdromen :)

Bas. op 24 jan 2023 14:23

De sneeuwzekerheid valt daar tegen, de Brocken heeft (door het gebrek aan heuvels eromheen) nog meer last van de Noordzee als Winterberg. Beneden 800 meter ligt er tegenwoordig vaker geen sneeuw dan wel in de winter. Skigebied Braunlage (565 m - 970 m) is veel minder vaak open dan Winterberg. Maar fantaseren blijft leuk inderdaad. Als het klimaat 5 graden kouder was geweest hadden we serieuze hellingen kunnen gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar Trysil in Noorwegen (415 m - 1100 m).

KrisWeer op 24 jan 2023 14:45

Dat de sneeuwzekerheid daar tegenvalt ben ik niet met je eens. Een skigebied als winterberg gaat al lang niet meer uit van natuursneeuw. Wat tegenwoordig belangrijk is voor sneeuwzekerheid zijn koude temperaturen. Vergelijken we dan Schierke aan de voet van de Brocken met Winterberg, (respectievelijk 614m NAP en 652m NAP), dan zien we dat de verschillen in gemiddelde wintertemperatuur verwaarloosbaar zijn.

Wanneer je de gemiddelde temperatuur op de Brocken vergelijkt met de Kahler Asten, zul je zien dat de Brocken aanzienlijk koudere temperaturen kent. Daar komt nog bij dat je op deze plekken gebruik kan maken van een mittelstation, waarbij het skigebied bovenin open kan blijven bij slechte winters, terwijl het skigebied winterberg dan nagenoeg volledig moet sluiten zoals we begin deze maand zagen.

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

Bas. op 24 jan 2023 13:54

Het grote probleem is dat je dan qua hoogte veel problemen hebt. Waar ze in Winterberg vaak net wel kunnen besneeuwen is het op lager gelegen plekken vaak net niet. Onderaan de Kappe is het bijvoorbeeld al een stuk lastiger dan in de rest van het gebied. Willingen heeft heel vaak problemen onderaan de Kohlerhagen en Ettelsbergabfahrt.

Matthias123 op 24 jan 2023 14:00

Dat is waar, het is dagdromerij natuurlijk. Maar stel je dan voor hoe gaaf het zou zijn om op de dagen met perfecte omstandigheden rondom Olsberg - Wiedegge 350 hoogtemeters aan een stuk door te skiën, op hemelsbreed nog geen 140 kilometer van de Nederlandse grens. Hier zijn ook echt steile hellingen te vinden, waardoor er ook iets meer variatie mogelijk zou zijn. Met oog op de ontwikkelingen rondom het klimaat eerder idealistisch dan realistisch, dat begrijp ik.

Wat misschien voor sommige Nederlanders (Noord-Oost) wel interessant was geweest is als er een situatie vergelijkbaar met het Skiliftkarussel Winterberg was ontstaan rondom de Brocken in het Harzgebergte. Hier zijn verschillende pistes mogelijk met 300, 400 en zelf 500 meter hoogteverschil aan de noordkant van de Brocken. Je zou dan skiën tussen zo’n 600 en 1100 meter hoogte, op een vrij noordelijke en erg dominante berg. Met de sneeuwzekerheid aldaar zou het dus wel goed moeten zitten.

Blijft leuk, dagdromen :)

Bas. op 24 jan 2023 14:23

De sneeuwzekerheid valt daar tegen, de Brocken heeft (door het gebrek aan heuvels eromheen) nog meer last van de Noordzee als Winterberg. Beneden 800 meter ligt er tegenwoordig vaker geen sneeuw dan wel in de winter. Skigebied Braunlage (565 m - 970 m) is veel minder vaak open dan Winterberg. Maar fantaseren blijft leuk inderdaad. Als het klimaat 5 graden kouder was geweest hadden we serieuze hellingen kunnen gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar Trysil in Noorwegen (415 m - 1100 m).

KrisWeer op 24 jan 2023 14:45

Dat de sneeuwzekerheid daar tegenvalt ben ik niet met je eens. Een skigebied als winterberg gaat al lang niet meer uit van natuursneeuw. Wat tegenwoordig belangrijk is voor sneeuwzekerheid zijn koude temperaturen. Vergelijken we dan Schierke aan de voet van de Brocken met Winterberg, (respectievelijk 614m NAP en 652m NAP), dan zien we dat de verschillen in gemiddelde wintertemperatuur verwaarloosbaar zijn.

Wanneer je de gemiddelde temperatuur op de Brocken vergelijkt met de Kahler Asten, zul je zien dat de Brocken aanzienlijk koudere temperaturen kent. Daar komt nog bij dat je op deze plekken gebruik kan maken van een mittelstation, waarbij het skigebied bovenin open kan blijven bij slechte winters, terwijl het skigebied winterberg dan nagenoeg volledig moet sluiten zoals we begin deze maand zagen.

Bas. op 24 jan 2023 15:11

De klimatologische verschillen op gelijke hoogte zijn verwaarloosbaar. Het enige dat de Harz deels kouder maakt zijn de 300 extra hoogtemeters. Braunlage heeft een tussenstation en pistes met sneeuwkanonnen die met 720 tot 970 hoger liggen dan Winterberg maar toch minder vaak open zijn.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 24 jan 2023 17:51

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

Bas. op 24 jan 2023 13:54

Het grote probleem is dat je dan qua hoogte veel problemen hebt. Waar ze in Winterberg vaak net wel kunnen besneeuwen is het op lager gelegen plekken vaak net niet. Onderaan de Kappe is het bijvoorbeeld al een stuk lastiger dan in de rest van het gebied. Willingen heeft heel vaak problemen onderaan de Kohlerhagen en Ettelsbergabfahrt.

Matthias123 op 24 jan 2023 14:00

Dat is waar, het is dagdromerij natuurlijk. Maar stel je dan voor hoe gaaf het zou zijn om op de dagen met perfecte omstandigheden rondom Olsberg - Wiedegge 350 hoogtemeters aan een stuk door te skiën, op hemelsbreed nog geen 140 kilometer van de Nederlandse grens. Hier zijn ook echt steile hellingen te vinden, waardoor er ook iets meer variatie mogelijk zou zijn. Met oog op de ontwikkelingen rondom het klimaat eerder idealistisch dan realistisch, dat begrijp ik.

Wat misschien voor sommige Nederlanders (Noord-Oost) wel interessant was geweest is als er een situatie vergelijkbaar met het Skiliftkarussel Winterberg was ontstaan rondom de Brocken in het Harzgebergte. Hier zijn verschillende pistes mogelijk met 300, 400 en zelf 500 meter hoogteverschil aan de noordkant van de Brocken. Je zou dan skiën tussen zo’n 600 en 1100 meter hoogte, op een vrij noordelijke en erg dominante berg. Met de sneeuwzekerheid aldaar zou het dus wel goed moeten zitten.

Blijft leuk, dagdromen :)

Bas. op 24 jan 2023 14:23

De sneeuwzekerheid valt daar tegen, de Brocken heeft (door het gebrek aan heuvels eromheen) nog meer last van de Noordzee als Winterberg. Beneden 800 meter ligt er tegenwoordig vaker geen sneeuw dan wel in de winter. Skigebied Braunlage (565 m - 970 m) is veel minder vaak open dan Winterberg. Maar fantaseren blijft leuk inderdaad. Als het klimaat 5 graden kouder was geweest hadden we serieuze hellingen kunnen gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar Trysil in Noorwegen (415 m - 1100 m).

KrisWeer op 24 jan 2023 14:45

Dat de sneeuwzekerheid daar tegenvalt ben ik niet met je eens. Een skigebied als winterberg gaat al lang niet meer uit van natuursneeuw. Wat tegenwoordig belangrijk is voor sneeuwzekerheid zijn koude temperaturen. Vergelijken we dan Schierke aan de voet van de Brocken met Winterberg, (respectievelijk 614m NAP en 652m NAP), dan zien we dat de verschillen in gemiddelde wintertemperatuur verwaarloosbaar zijn.

Wanneer je de gemiddelde temperatuur op de Brocken vergelijkt met de Kahler Asten, zul je zien dat de Brocken aanzienlijk koudere temperaturen kent. Daar komt nog bij dat je op deze plekken gebruik kan maken van een mittelstation, waarbij het skigebied bovenin open kan blijven bij slechte winters, terwijl het skigebied winterberg dan nagenoeg volledig moet sluiten zoals we begin deze maand zagen.

Bas. op 24 jan 2023 15:11

De klimatologische verschillen op gelijke hoogte zijn verwaarloosbaar. Het enige dat de Harz deels kouder maakt zijn de 300 extra hoogtemeters. Braunlage heeft een tussenstation en pistes met sneeuwkanonnen die met 720 tot 970 hoger liggen dan Winterberg maar toch minder vaak open zijn.

null

KrisWeer op 24 jan 2023 17:29

Dat klopt omdat de pistes in Braunlage minder intensief besneeuwd worden. Er wordt daar voornamelijk gebruikgemaakt van sneeuwlansen. Men gebruikt daar dus veel minder sneeuwkanonnen die bij een minder koude temperatuur kunnen werken en een veel hoger volume maken.
Dat was ook een beetje de strekking van mijn pleidooi. Leuk dat winterberg maar de gemiddelde lift maakt zo’n honderd hoogtemeters. Er staan nu best een boel liften en sneeuwinstallaties. Waren deze investeringen elders gedaan dan waren afdalingen van drie keer zo lang de norm. Ik ben er niet van overtuigd dat de poppenberg een significant gunstiger klimaat heeft dan andere bergen, met name de Brocken.

Leuk verhaal. Eigenlijk is het voor echte liefhebbers jammer dat hét skigebied van het Sauerland bij Winterberg is ontstaan. Fijner wat het geweest wanneer dit elders in het Sauerland was gebeurd, waar de hoogteverschillen dubbele waardes hebben waardoor ook veel langere pistes mogelijk waren geweest. Winterberg is wel een erg leuk gebiedje als je voor de gezelligheid gaat of als je een absolute beginner bent natuurlijk.

Bas. op 24 jan 2023 13:54

Het grote probleem is dat je dan qua hoogte veel problemen hebt. Waar ze in Winterberg vaak net wel kunnen besneeuwen is het op lager gelegen plekken vaak net niet. Onderaan de Kappe is het bijvoorbeeld al een stuk lastiger dan in de rest van het gebied. Willingen heeft heel vaak problemen onderaan de Kohlerhagen en Ettelsbergabfahrt.

Matthias123 op 24 jan 2023 14:00

Dat is waar, het is dagdromerij natuurlijk. Maar stel je dan voor hoe gaaf het zou zijn om op de dagen met perfecte omstandigheden rondom Olsberg - Wiedegge 350 hoogtemeters aan een stuk door te skiën, op hemelsbreed nog geen 140 kilometer van de Nederlandse grens. Hier zijn ook echt steile hellingen te vinden, waardoor er ook iets meer variatie mogelijk zou zijn. Met oog op de ontwikkelingen rondom het klimaat eerder idealistisch dan realistisch, dat begrijp ik.

Wat misschien voor sommige Nederlanders (Noord-Oost) wel interessant was geweest is als er een situatie vergelijkbaar met het Skiliftkarussel Winterberg was ontstaan rondom de Brocken in het Harzgebergte. Hier zijn verschillende pistes mogelijk met 300, 400 en zelf 500 meter hoogteverschil aan de noordkant van de Brocken. Je zou dan skiën tussen zo’n 600 en 1100 meter hoogte, op een vrij noordelijke en erg dominante berg. Met de sneeuwzekerheid aldaar zou het dus wel goed moeten zitten.

Blijft leuk, dagdromen :)

Bas. op 24 jan 2023 14:23

De sneeuwzekerheid valt daar tegen, de Brocken heeft (door het gebrek aan heuvels eromheen) nog meer last van de Noordzee als Winterberg. Beneden 800 meter ligt er tegenwoordig vaker geen sneeuw dan wel in de winter. Skigebied Braunlage (565 m - 970 m) is veel minder vaak open dan Winterberg. Maar fantaseren blijft leuk inderdaad. Als het klimaat 5 graden kouder was geweest hadden we serieuze hellingen kunnen gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar Trysil in Noorwegen (415 m - 1100 m).

KrisWeer op 24 jan 2023 14:45

Dat de sneeuwzekerheid daar tegenvalt ben ik niet met je eens. Een skigebied als winterberg gaat al lang niet meer uit van natuursneeuw. Wat tegenwoordig belangrijk is voor sneeuwzekerheid zijn koude temperaturen. Vergelijken we dan Schierke aan de voet van de Brocken met Winterberg, (respectievelijk 614m NAP en 652m NAP), dan zien we dat de verschillen in gemiddelde wintertemperatuur verwaarloosbaar zijn.

Wanneer je de gemiddelde temperatuur op de Brocken vergelijkt met de Kahler Asten, zul je zien dat de Brocken aanzienlijk koudere temperaturen kent. Daar komt nog bij dat je op deze plekken gebruik kan maken van een mittelstation, waarbij het skigebied bovenin open kan blijven bij slechte winters, terwijl het skigebied winterberg dan nagenoeg volledig moet sluiten zoals we begin deze maand zagen.

Bas. op 24 jan 2023 15:11

De klimatologische verschillen op gelijke hoogte zijn verwaarloosbaar. Het enige dat de Harz deels kouder maakt zijn de 300 extra hoogtemeters. Braunlage heeft een tussenstation en pistes met sneeuwkanonnen die met 720 tot 970 hoger liggen dan Winterberg maar toch minder vaak open zijn.

null

KrisWeer op 24 jan 2023 17:29

Dat klopt omdat de pistes in Braunlage minder intensief besneeuwd worden. Er wordt daar voornamelijk gebruikgemaakt van sneeuwlansen. Men gebruikt daar dus veel minder sneeuwkanonnen die bij een minder koude temperatuur kunnen werken en een veel hoger volume maken.
Dat was ook een beetje de strekking van mijn pleidooi. Leuk dat winterberg maar de gemiddelde lift maakt zo’n honderd hoogtemeters. Er staan nu best een boel liften en sneeuwinstallaties. Waren deze investeringen elders gedaan dan waren afdalingen van drie keer zo lang de norm. Ik ben er niet van overtuigd dat de poppenberg een significant gunstiger klimaat heeft dan andere bergen, met name de Brocken.

Bas. op 24 jan 2023 18:59

Volledig mee eens. Ik kom zelf van de middelgebergtes het liefst in Willingen omdat ik in Winterberg de afdelingen te kort vind, Feldberg te ver vindt tov de Alpen en Braunlage niet sneeuwzeker genoeg.

Echter zou tussen Schierke en Braunlage icm de Brocken en Wurmberg dezelfde kwaliteit van sneeuwkanonnen en pistes gebouwd worden als in Winterberg dat zou dit potentieel een heel gaaf skigebied op kunnen leveren.

Afdalingen van 500 hoogtemeters, sneeuwzekerder dan zowel Winterberg als Willingen en persoonlijk vind ik het gebied ook mooier.

Zou ook zomaar 40 km pistes op kunnen leveren, Braunlage, Brocken en Schierke verbinden. Helaas omwille van der Grunne en onzekerheid over het klimaat/sneeuwzekerheid is dit iets wat waarschijnlijk nooit zal gaan gebeuren

*bericht bewerkt door Alex20101990 op 24 jan 2023 21:05

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie