Normaal gesproken gaan Snow Shows over een skigebied, deze keer hebben we het over de reis ernaartoe. Onze collega Ben beschreef eind vorig jaar al zijn eerste ervaringen met de TUI Ski Express, nu ga ik samen met Rene ontdekken hoe het voelt om met de trein op wintersport te gaan!

Ontspannen op wintersport met de TUI Ski Express

De TUI Ski Express brengt je vanuit Utrecht of Amsterdam, zonder overstappen naar onze Oostenrijkse bestemming: Westendorf. We staan dus om 6 uur 's avonds op Utrecht CS en om 9 uur 's ochtends op de piste. Onze coupé is tegelijkertijd ons bagagehok, maar biedt voldoende opslagruimte voor zowel onszelf als onze spullen. Wellicht dat het makkelijker is om je ski’s of boards te huren, maar het past ook prima als je ze zelf meeneemt. De coupés zijn daarnaast ook nog van veel, zo niet alle, gemakken voorzien. Je kunt er voor kiezen om een coupé gezellig met een groep vrienden te huren, maar je kunt ook zoals wij kiezen voor de privacy van privécoupés. Er is elektriciteit, een wasbakje om je tanden te poetsen én je kunt een snackpakket voor 's avonds en/of een ontbijtje voor 's ochtends bestellen. Maar het belangrijkste voordeel is nog wel dat we ontspannen onze wintersportvakantie ingaan. 's Middags hebben we allebei nog gewerkt en nu spelen we wat Scrabble of lezen wat in een boek. Een totaal andere ervaring dan 10 uur lang naar de snelweg turen! En bij aankomst in Westendorf springen we in de taxi, die inclusief is bij onze reis, en worden we bij ons hotel afgezet. Dit was overigens onze keuze, je kunt ook alle onderdelen (zoals de treinreis, skipas, transfer et cetera los van elkaar boeken).

Oh ja, vergeet ik bijna te zeggen dat deze manier van reizen natuurlijk een veel duurzamere keuze is dan met het vliegtuig of de auto op vakantie gaan!

Veel bestemmingen in Oostenrijk zijn al met het OV bereikbaar

Wij zijn naar SkiWelt gegaan, maar de trein splitst zich in Wörgl. De ene kant van de trein gaat dan richting Tirol en het westen van Oostenrijk en de andere kant richting het Salzburgerland. Er zijn ook best veel treinstations die dicht in de buurt van een skigebied liggen, dus ook jouw wintersport zou je met veel gemak misschien met de trein kunnen doen. Het openbaar vervoer in Oostenrijk is daarnaast de laatste jaren sterk verbeterd, dus ook als jouw station nét wat verder van je skigebied ligt dan kun je nog steeds op een makkelijke manier van de TUI Ski Express gebruik maken. TUI biedt op dit moment tot €100,- korting op boekingen met de trein.

…er werd ook nog (extra veel) geskied

Er is nog een ander voordeel van met de trein op wintersport gaan; je wint namelijk een vakantiedag. Dus nu staan we in Westendorf op de pistes en hebben er al 20 kilometers aan afdaling opzitten, terwijl we normaal gesproken een reisdag zouden hebben en pas tegen de avond sneeuw zouden zien.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél is de liftpas of de overnachting van de redacteur gesponsord door het skigebied. » Lees meer

Kristy
verdeelt haar tijd tussen het opnemen van videos in de sneeuw en het geven van skitrainingen.

Plaats een reactie

Zozo, luxepaardjes hoor. Het mag een paar centen kosten! Maar als je echt duuzaamheidspunten wilt scoren dan moet je natuurlijk met nog 4 onbekenden in zo’n coupé kruipen, want die 4 onbekenden zijn nu “veroordeeld” tot de auto wegens gebrek aan plaats in de trein ;-)

*bericht bewerkt door yoguido op 22 jan 2023 10:43

Vanuit Groningen een paar keer met de dagtrein naar Hopfgarten en Fieberbrunn gereisd, skies mee. Prima te doen, reis 1e klas en 3 tot 4 x overstappen. Beide dorpen hebben treinstation. Op 16 december 2022 trein geboekt naar Neustift maar daar ben ik niet gekomen omdat de trein van Bremen naar München uitviel, dat de trein uitviel kreeg voor vertrek via NS international app door. NS heeft alternatieve trein geboekt, maar op perron Groningen werd omgeroepen dat de trein niet verder dan Meppel ging, 45 min vertraging. Toen met de auto ( werd naar station gebracht) naar Zwolle maar bij Assen werd duidelijk dat ik de trein in Zwolle niet zou halen. Bij Assen rechtsomkeert gemaakt. NS heeft geld gerestitueerd en gelukkig het hotel ook. Met alle bagage en misschien door mijn leeftijd durfde ik door alle uitval en vertraging de reis niet aan, helaas

Aardig dat jullie eens laten zien hoe je met trein richting wintersport kan reizen.
Maar het is volgens mij wel een ietwat ‘gesponsorde ideale voorstelling van de werkelijkheid’.

Jullie laten niet zien hoe het gaat als je met 4 tot 6 vreemden in één coupe zit. De getoonde privéboeking is natuurlijk fantastisch. Het is dan informatief als je daarbij vermeldt dat dit ruim 300 euro extra kost voor 2 personen.

En was het echt zo rustig in de trein?

Voor de meesten begint de wintersport (en feesten) al in de trein. Of was dit een heuse slaaptrein? 😜

Dus misschien de volgende keer een iets realistischer voorstelling van zaken is op z’n plaats.

Comfortabele manier van naar de wintersport reizen vind ik met een lekkere V8 met 200km/u over de Duitse Autobahn cruisen. Heerlijk gewoon. Ik ben er dan ook voorstander van dat we zoveel mogelijk mensen in de trein weten te proppen.

Comfortabele manier van naar de wintersport reizen vind ik met een lekkere V8 met 200km/u over de Duitse Autobahn cruisen. Heerlijk gewoon. Ik ben er dan ook voorstander van dat we zoveel mogelijk mensen in de trein weten te proppen.

Pim4 op 22 jan 2023 13:49

Kan me er geheel in vinden.

Wat betreft bagage in de trein: als je met zo weinig mensen in de coupé zit lijkt het me prima ruimte, maar als je met 5 in zo’n coupé zit wordt het al snel krap aan als iedereen z’n eigen uitrusting mee heeft.

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Ik ben er dan ook voorstander van dat we zoveel mogelijk mensen in de trein weten te proppen.

Pim4 op 22 jan 2023 13:49

En als ze dan nog eens richting Frankrijk worden gestuurd is het helemaal perfect. 😈

Bla, bla, bla.

Ik ben er dan ook voorstander van dat we zoveel mogelijk mensen in de trein weten te proppen.

Pim4 op 22 jan 2023 13:49

En als ze dan nog eens richting Frankrijk worden gestuurd is het helemaal perfect. 😈

bartvwg op 22 jan 2023 17:34

Ho ho, ik hoef ze niet tegen te komen hoor.

Vandaag teruggekomen van een week met vier vrienden (begin/midden dertig) naar Sölden. Na eigen positieve ervaringen vorig jaar met de dagtrein van Amsterdam naar Zell am See via overstappen in München en Wörgl ditmaal met de TUI Ski Express direct naar Oostenrijk.

De ervaringen van zowel de heen- als terugweg zijn doorgaans positief met een paar verbeterpuntjes. Het personeel is vriendelijk en hoewel de rijtuigen iets wat op leeftijd zijn was dat voor ons niet onoverkomelijk. Overigens wist een ervaren medewerker te vertellen dat TUI dit jaar expliciet gebruikt om de inzet en exploitatie van een skitrein te testen. Modernisering van de rijtuigen zou m.i. wel meer mensen overtuigen om de slaaptrein te pakken.

Het vertrek van Amsterdam Centraal was redelijk op tijd. Enige minpuntje was dat de trein pas laat op de stationsborden verscheen en nergens in de reisplanners was terug te vinden. Geeft toch een beetje onrust voor vertrek. Op Amsterdam instappen bleek achteraf verstandig; net als in deze Snow Show stapte het grootste deel in op Utrecht en was het een tijdje druk in de gangpaden.

Wij hadden met z’n vieren een prive-coupé economy geboekt. Alle bagage paste prima inclusief skischoenen. Ski’s hadden er ook wel bij gekund maar ik ben blij dat ik die voor deze keer had gehuurd. Ook vijf personen had wel gekund maar zou ik zelf persoonlijk afraden ivm bagage- en beenruimte. De trein heeft als groot voordeel dat je af en toe wat kunt bewegen, er altijd een WC binnen loopafstand is en je geen discussies hoeft te voeren over wie er nu aan de beurt is om te rijden.

Voor de rest verliep de heenreis prima hoewel ik mij er al op had ingesteld dat ieder uurtje slaap was meegenomen; als je niet de luxe van je eigen bed verwacht is het beduidend beter dan slapen in een touringcar of achter in de auto. De uitgelaten sfeer in enkele coupés met jonge vriendengroepen in ons rijtuig zorgden dat er wel voor dat er zeker tot 23.00 maar incidenteel ook 's nachts zeker geen doodse stilte heerste. Nadat reizigers uit een andere coupé daar wat van zeiden keerde de terug terug. Overigens zijn de bovenste bedden niet echt comfortabel liggen voor mensen langer dan 1,80. Maar daar heb ik zelf geen last van.

Wij mistte vooral een restauratierijtuig - door eerdere ervaringen met de Nightjet, ICE en Thalys. Naast dat wij hierdoor gedwongen vroeg moesten avondeten, moesten we ook een extra tas meenemen met eten en drinken. We hadden natuurlijk een ontbijt- en snackpakket kunnen bestellen maar dat voelde voor onze een beetje als ‘one size fits none’. Bovendien kun je zelf kiezen wanneer je koffie haalt. Bovendien had restauratierijtuig wellicht ook voor de uitgelaten vriendengroepen een bliksemafleider kunnen zijn: drie vliegen in één klap. Duidelijk verbeterpuntje.

De rest van de heenreis verliep voorspoedig en wij kwamen een half uurtje eerder aan dan gepland. Gelukt heeft Ötztal Bahnhof een aardig koffietentje om de hoek van het station en was onze taxi netjes iets eerder dan onze geplande aankomsttijd.

De terugreis van Ötztal naar Nederland verliep nog voorspoediger dan de heenreis. Ondanks een initiële vertraging van 30 minuten en oponthoud in Oostenrijk van 60 minuten waren we maar 15 minuten later dan gepland op Utrecht Centraal. En doordat de uitgelaten sfeer in Oostenrijk was achtergebleven heb ik zelf een volle nacht van acht uur kunnen slapen.

Al met al een leuke ervaring. Voor mijzelf - zonder eigen auto - is de slaaptrein zeker voor herhaling vatbaar, in ieder geval met een groep van 3-5 personen of een veelvoud daarvan. Met 3-4 vreemden in een coupé of met een gezin met jonge kinderen zal waarschijnlijk een andere ervaring opleveren, dus wat dit betreft een disclaimer.

Leuk om over t transport een snowshow te doen. Voor velen een kleine stap richting de trein. Voor degene die in hun Dodge ram naar de sneeuw willen uiteraard alleen maar beren op de weg. Dat is te verwachten.
Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden! Neem een rol tas voor je ski’s en duw die helemaal vol. Dan houd je een overzichtelijke rugzak over voor de rest van je spullen en een hand voor koffie.
Ik ga dit jaar weer met de trein, in een vier persoons couchette, dan past de bagage verder prima!

Een paar weken geleden ben ik samen met een collega met de Nightjet ( Een zeer vergelijkbaar product tov de Tui- trein) van Utrecht naar Zurich gereisd & aansluitend met 2 lokale treinen naar onze eindbestemming Davos.
Tja, de maar eerst de heenreis. Het was absoluut proppen met 6 volwassen in een ‘slaapcouchet’
De bagage moest van de conducteur in onze coupe, al kwam hij nadat wij aangaven dat het echt niet paste met de opmerking; nu leg de skitassen dan maar in het toch al zeer nauwe gangpad. 3 grote skibags op elkaar. Want onze medereizigers hadden alle beschikbare ruimte reeds gebruikt ;-)
Gelukkig troffen wij 4 gezellige mede reizigers en na wat gekletst te hebben waar iedereen naar toe reisde stelde iemand voor om een potje ‘clever’ (wat ik niet kende) te spelen. Aanrader !!!
Toen was het toch echt wel bedtijd en na wat gehannest te hebben met ‘waar is mijn tandenborstel (goede tip Kristy) Hebben wij gezamenlijk ons ‘hokje’ omgebouwd tot 6 slaapplekken. Ik trof het dacht ik… de laagste plek echter ik kreeg toch enigszins last van claustrofobie. Van slapen is niet veel terecht gekomen. Of je moet fan zijn van een Kei en keihard bed - vergelijk het met gewoon op de grond slapen. Kortom 0 comfort. Gebroken was ik dan ook toen het ochtend was en wij bijna in Zurich waren. Tip voor het ontbijt… Neem zelf iets mee. Meer zeg ik niet. Dit was gewoon niet oké. En er was ook geen koffie :-(
Ik was blij dat wij in Zurich aankwamen. We moesten echter wel 3 1/2 uur wachten op een aansluiting Maar na 17 uur reizen waren wij dan eindelijk in Davos alwaar een zeer vriendelijke hotel eigenaar op ons stond te wachten. Eigenlijk waren deze laatste kilometers het hoogtepunten de heenreis.
Kosten heenreis. 240 euro.
Terug. Wederom een lokale trein (die in Zwitserland) echt als een Zwitsers uurwerk stipt op tijd rijden in een zeer luxe trein gestapt. Het was een soort sprinter’ maar wow… Wat zijn deze treinen een verademing met de treinen in Nederland. Mocht er iemand van de ns meelezen. Ga vooral eens op werkbezoek ;-)
In Zurich stond de nightjet weer klaar- om ons naar utrecht te brengen. De slaapwagen was uitverkocht- dus hadden wij 2 _ 1e klas kaartjes- En joepie wat een feest was dit- zeer goede stoelen (2 de man). Ik heb een muts over mijn ogen getrokken - want 1 klein minpunt het licht blijft aan ! En de gehele nacht stappen er op het traject door Duitsland heen mensen in en uit ( ik had niet verwacht dat het midden in de nacht zo druk kon zijn) het leek wel de intercity Rotterdam- Groningen op een maandagochtend;-) Wellicht was ik wat vermoeid van onze zeer geslaagde skitrip maar ik heb met wat tussenpozen toch geslapen als een roos. Nog 1 trein naar Rotterdam Alexander en ik was weer thuis.
Kosten; 75 euro - duur 17 uur totaal.

Morgenochtend
Met de auto naar zestienhoven alwaar 1 uur van te voren inchecken prima te doen is.
En dan vlieg ik 1 en 30 minuten naar Innsbruck. Daar wordt ik opgehaald om een uur en 15 minuten later morgen in Kirchberg (uhhh Ik hoop natuurlijk dat er geen vertragingen zijn) aan te komen.
Kosten 40 euro heen - 60 euro terug ;-)
##Happy || Voor iedereen die nog gaat skieen- Heel veel plezier !!

i’m living my dream now

Leuk om over t transport een snowshow te doen. Voor velen een kleine stap richting de trein. Voor degene die in hun Dodge ram naar de sneeuw willen uiteraard alleen maar beren op de weg. Dat is te verwachten.
Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden! Neem een rol tas voor je ski’s en duw die helemaal vol. Dan houd je een overzichtelijke rugzak over voor de rest van je spullen en een hand voor koffie.
Ik ga dit jaar weer met de trein, in een vier persoons couchette, dan past de bagage verder prima!

Skitiim op 22 jan 2023 21:36

Een Ram is inderdaad ook een prima vervoersmiddel. Kan ik iedereen aanraden.

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Gerben.t.Z op 22 jan 2023 17:33

Maar zou je, voor een eerlijk vergelijk, niet de extra vrije dag op vrijdag mee moeten nemen? Met de auto gaan om op zaterdagochtend te willen skiën betekent dat je vrijdag overdag weg moet en een tussenovernachting nodig hebt (tenzij je ‘s nachts rijdt, maar dat is voor veel mensen niet wenselijk).

Maar los daarvan, ik vind het nadelig dat ik op bestemming dan geen auto bij me heb, vind het veel gesleep met spullen en vind het erg onhandig om eerst naar Utrecht te moeten. Het ‘s nachts, tijdens mijn slaap, reizen lijkt me echter heel fijn. Ik heb wel eens naar de autotrein gekeken (het beste van 2 werelden?), maar die gaat niet meer vanuit Düsseldorf. Als dat ooit terugkomt, zou het zo kunnen dat ik dat op een tripje naar de Dolomieten eens probeer.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Gerben.t.Z op 22 jan 2023 17:33

Maar zou je, voor een eerlijk vergelijk, niet de extra vrije dag op vrijdag mee moeten nemen? Met de auto gaan om op zaterdagochtend te willen skiën betekent dat je vrijdag overdag weg moet en een tussenovernachting nodig hebt (tenzij je ‘s nachts rijdt, maar dat is voor veel mensen niet wenselijk).

Maar los daarvan, ik vind het nadelig dat ik op bestemming dan geen auto bij me heb, vind het veel gesleep met spullen en vind het erg onhandig om eerst naar Utrecht te moeten. Het ‘s nachts, tijdens mijn slaap, reizen lijkt me echter heel fijn. Ik heb wel eens naar de autotrein gekeken (het beste van 2 werelden?), maar die gaat niet meer vanuit Düsseldorf. Als dat ooit terugkomt, zou het zo kunnen dat ik dat op een tripje naar de Dolomieten eens probeer.

Roy83 op 23 jan 2023 08:19

Sterker nog: voor een eerlijk vergelijk mag je ook meetellen dat een ander betaalt voor die treinreis. Een trein rijdt op belastinggeld immers. Dus voor een eerlijk prijsvergelijk mag je dat op zn minst meetellen.

Tip voor 1 of 2 personen in 6 mans couchette: reserveer de bovenste bedden. Je kunt dan ten alle tijden liggen. De onderste 4 bedden worden omgebouwd vanuit zitting+rugleuning, dus pas als iedereen het eens is dat het zover is. Bij het terugbouwen kun je ook het langste blijven liggen als je bovenin ligt.
Ik ben 1 keer met de slaaptrein geweest; nadat ik in Utrecht een vreemde uit m’n bed heb gejaagd (deed net of hij sliep), en ondanks het genies en gehoest van medepassagiers de hele nacht, heb ik toch wel wat uurtjes kunnen slapen. Volgende keer toch maar een prive coupé😆

Voor wie de slaaptrein niks vind of een privécoupé te duur. Er zijn ook genoeg dagtreinen. Dan moet je soms overstappen maar met de juiste koffers en skitassen gaat dat prima (rollers!).
Ben je alleen of met twee en max 1 tot 2 paar ski’s per persoon, dan is de trein een prima reismiddel.
Met groep kan ook, zeker als je een eigen coupé hebt, maar dan moet je het inderdaad niet voor het geld doen.
Nachttreinen heb ik wel gedaan, maar geen fan van.
Afgelopen zaterdag met de skithalys geweest en dat was een ontspannen ritje. Komend weekend terug met de tgv naar Parijs en daar de Thalys.

Voor een gezin van vier met twee kinderen onder de 10 betaal ik voor de tui trein bijna 1800 euro voor een retour in de krokusvakantie.

Als je alleen of met twee bent, ver vantevoren kunt boeken en buiten het hoogseizoen kunt gaan, lijkt me het best ideaal.
En voor het milieu beter dan vliegen, dus hopen dat t ook qua prijs vergelijkbaar wordt.

Overstappen met kleine kinderen en alle bagage zie ik niet zitten, dus voorlopig toch maar met de auto.

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Gerben.t.Z op 22 jan 2023 17:33

Maar zou je, voor een eerlijk vergelijk, niet de extra vrije dag op vrijdag mee moeten nemen? Met de auto gaan om op zaterdagochtend te willen skiën betekent dat je vrijdag overdag weg moet en een tussenovernachting nodig hebt (tenzij je ‘s nachts rijdt, maar dat is voor veel mensen niet wenselijk).

Maar los daarvan, ik vind het nadelig dat ik op bestemming dan geen auto bij me heb, vind het veel gesleep met spullen en vind het erg onhandig om eerst naar Utrecht te moeten. Het ‘s nachts, tijdens mijn slaap, reizen lijkt me echter heel fijn. Ik heb wel eens naar de autotrein gekeken (het beste van 2 werelden?), maar die gaat niet meer vanuit Düsseldorf. Als dat ooit terugkomt, zou het zo kunnen dat ik dat op een tripje naar de Dolomieten eens probeer.

Roy83 op 23 jan 2023 08:19

Sterker nog: voor een eerlijk vergelijk mag je ook meetellen dat een ander betaalt voor die treinreis. Een trein rijdt op belastinggeld immers. Dus voor een eerlijk prijsvergelijk mag je dat op zn minst meetellen.

Pim4 op 23 jan 2023 08:32

Onafhankelijk van de discussie nachttrein of niet (heb geen wintersport ervaring met treinen met de uitzonderlijke ski reis als 16 jarige met de jeugdclub/cm), moet je dan ook niet wegen infastructuur/wegenwerken/onderhoud meetellen, want ook dat wordt betaalt door de belastingsbetaler. Ik ben ook benieuwd hoe je dit gaat berekenen (trein infrastructuur vs wegen infrastructuur).

Je kan argumenteren maar dit is met de haren getrokken!

*bericht bewerkt door Asterino op 23 jan 2023 09:29

Niet de Tui Ski-Express, maar de Nightjet Innsbruck staat voor vanavond op het programma. In een zitrijtuig,de meest budget optie. Ik betaalde nu €90 voor een retour.

Ik ga het wel zien hoe het loopt vanavond/ vannacht, heb 1 grote koffer+ 1 grote rugzak en 1 ski tas op wieltjes bij me. Ga pas woensdag skiën, dus morgen een hele dag om Innsbruck te bezichtigen en uit te rusten.

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Gerben.t.Z op 22 jan 2023 17:33

Maar zou je, voor een eerlijk vergelijk, niet de extra vrije dag op vrijdag mee moeten nemen? Met de auto gaan om op zaterdagochtend te willen skiën betekent dat je vrijdag overdag weg moet en een tussenovernachting nodig hebt (tenzij je ‘s nachts rijdt, maar dat is voor veel mensen niet wenselijk).

Maar los daarvan, ik vind het nadelig dat ik op bestemming dan geen auto bij me heb, vind het veel gesleep met spullen en vind het erg onhandig om eerst naar Utrecht te moeten. Het ‘s nachts, tijdens mijn slaap, reizen lijkt me echter heel fijn. Ik heb wel eens naar de autotrein gekeken (het beste van 2 werelden?), maar die gaat niet meer vanuit Düsseldorf. Als dat ooit terugkomt, zou het zo kunnen dat ik dat op een tripje naar de Dolomieten eens probeer.

Roy83 op 23 jan 2023 08:19

Sterker nog: voor een eerlijk vergelijk mag je ook meetellen dat een ander betaalt voor die treinreis. Een trein rijdt op belastinggeld immers. Dus voor een eerlijk prijsvergelijk mag je dat op zn minst meetellen.

Pim4 op 23 jan 2023 08:32

Onafhankelijk van de discussie nachttrein of niet (heb geen wintersport ervaring met treinen met de uitzonderlijke ski reis als 16 jarige met de jeugdclub/cm), moet je dan ook niet wegen infastructuur/wegenwerken/onderhoud meetellen, want ook dat wordt betaalt door de belastingsbetaler. Ik ben ook benieuwd hoe je dit gaat berekenen (trein infrastructuur vs wegen infrastructuur).

Je kan argumenteren maar dit is met de haren getrokken!

Asterino op 23 jan 2023 09:25

Volgens mij is de auto een fiscale melkkoe en hoogstwaarschijnlijk (ruim) kostendekkend. In tegenstelling tot de trein. Maar je bent welkom de rekensom te maken.

Sterker nog: voor een eerlijk vergelijk mag je ook meetellen dat een ander betaalt voor die treinreis. Een trein rijdt op belastinggeld immers. Dus voor een eerlijk prijsvergelijk mag je dat op zn minst meetellen.

Pim4 op 23 jan 2023 08:32

Wegen worden ook betaald vanuit belastinggeld en accijns. Medewerkers van pompstations krijgen van allerlei toeslagen. De ambulance medewerker die automobilisten red ook grotendeels. Zo kan je nog wel even doorgaan, maar het is een beetje zinloos want het a) hoe reken je dat dan toe aan wat en b) waar begin en eindig je?

Het is prima dat je per definitie autorijden zo leuk vindt dat je een treintopic opent om 2 berichten te plaatsen over je eigen rijstijl voorkeur, maar dit is misschien wel wat ver gezocht :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn ervaring met nachttrein is uit de zomer. Slecht tot niet slapen, en lang onderweg. Als ik van deur tot deur OV zou doen, dan moet ik tussen 14:00 en 15:00 uur weg om in Utrecht te zijn om 18:00 uur. Als ik om dezelfde tijd in de auto stap, dan sta ik tussen 21:00 en 22:00 uur bij een hotel en dan de volgende dag 1-2 uurtjes verder ook op de piste en dan heb ik een ruime normale nacht gemaakt. Verder kan ik dan mijn eigen spullen makkelijker meenemen, set alpine en set telemark. En ben ter plekke ook mobiel voor je weet maar nooit. Dus op dit moment is per trein geen goede optie, het is wel leuk om eens anders te reizen, maar ik zou dan de dagtrein nemen.

Voor mij is de trein eigenlijk alleen een optie als ik met een gezelschap ga skieen en het optimale reismoment voor de rest mij niet uitkomt. Dan geef ik wat spullen mee in de auto, kan ik opgepikt worden van een station en is er een auto ter plaatse. Mits goed geboekt kan het dan ook concurreren met het vliegtuig qua prijs en met een beetje mazzel slaap je nog wat als je niet per ongelukt met een carnavalsvereniging in het treinstel zit. Een hoop mitsen en maren dus. In de regel gewoon met 3/4 personen in de auto. Die auto is tegenwoordig elektrisch en ik heb me laten vertellen dat dat dan weer kan concurreren met de trein qua milieubelasting.

Gezien mijn lengte (bijna 2m) en de afmetingen van de bedden (1.85mx0,75m) is dit voor mij sowieso geen optie. 1x de nichtjet vanuit Utrecht gedaan maar na een hele nacht in een veel te klein bed verschrikkelijk stijf aangekomen. Dat daarnaast de verwarming van onze wagon kapot was en er al vanaf Venlo sneeuw lag en heel de trein vol lag met stuifsneeuw en ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen werkte misschien ook niet mee. Ook alle groepen jongeren in de trein maakten de reis er niet rustiger op. Eens maar nooit weer.

Born to Ride

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Gerben.t.Z op 22 jan 2023 17:33

Maar zou je, voor een eerlijk vergelijk, niet de extra vrije dag op vrijdag mee moeten nemen? Met de auto gaan om op zaterdagochtend te willen skiën betekent dat je vrijdag overdag weg moet en een tussenovernachting nodig hebt (tenzij je ‘s nachts rijdt, maar dat is voor veel mensen niet wenselijk).

Maar los daarvan, ik vind het nadelig dat ik op bestemming dan geen auto bij me heb, vind het veel gesleep met spullen en vind het erg onhandig om eerst naar Utrecht te moeten. Het ‘s nachts, tijdens mijn slaap, reizen lijkt me echter heel fijn. Ik heb wel eens naar de autotrein gekeken (het beste van 2 werelden?), maar die gaat niet meer vanuit Düsseldorf. Als dat ooit terugkomt, zou het zo kunnen dat ik dat op een tripje naar de Dolomieten eens probeer.

Roy83 op 23 jan 2023 08:19

Sterker nog: voor een eerlijk vergelijk mag je ook meetellen dat een ander betaalt voor die treinreis. Een trein rijdt op belastinggeld immers. Dus voor een eerlijk prijsvergelijk mag je dat op zn minst meetellen.

Pim4 op 23 jan 2023 08:32

Onafhankelijk van de discussie nachttrein of niet (heb geen wintersport ervaring met treinen met de uitzonderlijke ski reis als 16 jarige met de jeugdclub/cm), moet je dan ook niet wegen infastructuur/wegenwerken/onderhoud meetellen, want ook dat wordt betaalt door de belastingsbetaler. Ik ben ook benieuwd hoe je dit gaat berekenen (trein infrastructuur vs wegen infrastructuur).

Je kan argumenteren maar dit is met de haren getrokken!

Asterino op 23 jan 2023 09:25

Volgens mij is de auto een fiscale melkkoe en hoogstwaarschijnlijk (ruim) kostendekkend. In tegenstelling tot de trein. Maar je bent welkom de rekensom te maken.

Pim4 op 23 jan 2023 10:33

Niet omdraaien, jij oppert dat de trein op dat vlak veel duurder is, maak dan de rekening?

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Gerben.t.Z op 22 jan 2023 17:33

Maar zou je, voor een eerlijk vergelijk, niet de extra vrije dag op vrijdag mee moeten nemen? Met de auto gaan om op zaterdagochtend te willen skiën betekent dat je vrijdag overdag weg moet en een tussenovernachting nodig hebt (tenzij je ‘s nachts rijdt, maar dat is voor veel mensen niet wenselijk).

Maar los daarvan, ik vind het nadelig dat ik op bestemming dan geen auto bij me heb, vind het veel gesleep met spullen en vind het erg onhandig om eerst naar Utrecht te moeten. Het ‘s nachts, tijdens mijn slaap, reizen lijkt me echter heel fijn. Ik heb wel eens naar de autotrein gekeken (het beste van 2 werelden?), maar die gaat niet meer vanuit Düsseldorf. Als dat ooit terugkomt, zou het zo kunnen dat ik dat op een tripje naar de Dolomieten eens probeer.

Roy83 op 23 jan 2023 08:19

Sterker nog: voor een eerlijk vergelijk mag je ook meetellen dat een ander betaalt voor die treinreis. Een trein rijdt op belastinggeld immers. Dus voor een eerlijk prijsvergelijk mag je dat op zn minst meetellen.

Pim4 op 23 jan 2023 08:32

Dit is echt onzin. Je kunt eerder stellen dat dit het geval is voor de luchtvaartsector, die helemaal geen belasting hoeft te betalen waardoor vliegen in feite gesponsord is door de Overheid. Zo’n trein wordt gechartered door Tui (of andere partijen) die daar gewoon een smak geld voor betalen. Als ze het slim doen maken ze winst maar dat is in het verleden niet voor alle uitbaters van nachttreinen het geval geweest.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Het idee om s’avonds in te stappen, slapen en s’ochtends te skiën klinkt op papier ideaal. Ik ben dan ook echt wel geïnteresseerd in een nachttreinreis voor een skitrip met vrienden, maar loop tegen nogal wat praktische zaken aan. Met z’n 4-en of zelfs 5-en in 1 slaapcoupé met je bagage lijkt me dan 1 groot prophok. Laat staan als je solo reist dus met onbekenden moet slapen. Denk dat je geen oog dicht doet. Vaak moet je veel te ver van te voren boeken, weinig flexibiliteit. Accomodaties sluiten daar niet altijd op aan. En last but not least, het is peperduur vergeleken met de auto (tripje Oostenrijk met z’n 4-en, 55 euro benzine pp heen én terug). Spullen inladen en gaan.

Gerben.t.Z op 22 jan 2023 17:33

Maar zou je, voor een eerlijk vergelijk, niet de extra vrije dag op vrijdag mee moeten nemen? Met de auto gaan om op zaterdagochtend te willen skiën betekent dat je vrijdag overdag weg moet en een tussenovernachting nodig hebt (tenzij je ‘s nachts rijdt, maar dat is voor veel mensen niet wenselijk).

Maar los daarvan, ik vind het nadelig dat ik op bestemming dan geen auto bij me heb, vind het veel gesleep met spullen en vind het erg onhandig om eerst naar Utrecht te moeten. Het ‘s nachts, tijdens mijn slaap, reizen lijkt me echter heel fijn. Ik heb wel eens naar de autotrein gekeken (het beste van 2 werelden?), maar die gaat niet meer vanuit Düsseldorf. Als dat ooit terugkomt, zou het zo kunnen dat ik dat op een tripje naar de Dolomieten eens probeer.

Roy83 op 23 jan 2023 08:19

Sterker nog: voor een eerlijk vergelijk mag je ook meetellen dat een ander betaalt voor die treinreis. Een trein rijdt op belastinggeld immers. Dus voor een eerlijk prijsvergelijk mag je dat op zn minst meetellen.

Pim4 op 23 jan 2023 08:32

Hahahaha tuurlijk alleen de trein rijdt op subsidies! Die snelwegen, brandstoffen, lease auto’s en andere fossiele sectoren laat ons kabinet in de kou staan… Tuurlijk

Ik ben samen met een goede vriend vorig jaar eerste week van februari met de Nightjet gegaan vanaf Amsterdam centraal naar Sankt Anton am Arlberg (via Innsbruck). Daarnaast dit jaar weer in dezelfde week naar Davos (via Basel). Beide mini skivakanties van woensdag avond vertrek (19.30 St. Anton vorig jaar, 20.30 Davos dit jaar) t/m zondag eind van de middag weg uit St. Anton en avond retour naar Amsterdam. Je kunt mooi nog tot begin van de middag werken op woensdag. Laat ik eerst even het grote voordeel wat ons betreft voor een mini skivakantie met de trein: optimaal aantal dagen/tijd op de piste. Donderdag eind van de ochtend op de piste t/m. zondag begin van de middag. Voorheen ook vaak met auto (en vliegtuig) gegaan en dan autorit avond/nacht of dagrit maar dan kwamen we een stuk gesloopter aan. Ja een trein slaapplaats is niet als thuis of in een hotel, maar je pakt gemiddeld genomen echt wel een paar uurtjes slaap. Neem wel wat oordopjes mee bij ons niet zozeer vanwege andere mensen, maar meer vanwege geluid van trein op rails al raak je er snel aan gewend. Kosten technisch kan het zeker goedkoper als je een lease auto gebruikt en niet ergens onderweg overnacht maar doorknalt over de weg. Qua vliegen kwamen we vaak met bus of taxi naar skigebied toch vergelijkbaar uit en zit je vast aan veelal ongunstige vlucht tijden wat je zo 2 dagen kost (heen/terug) nog los van milieu belasting.

Kosten voor Nightjet 1e week feb. '22: 438,20 pp 2x prive coupe voor 3p. met 2p erin. Heenweg hadden we ook eigen badkamertje (douche, wc, wastafel), terug was die helaas niet meer te boeken dus regulier 3p. met een wastafeltje, wc en douche elders in wagon delen met andere mensen. Groot veel van de grotere coupe met badkamer was dat er wel genoeg ruimte was voor onze tassen, waar we die op de terugweg op de grond moesten leggen. Niet ideaal.

Kosten voor Nightjet 1e week feb. '23: 199 pp Nightjet retour (4p prive coupe met 2p naar mijn weten zonder wastafel, laat staan douche/wc) + 80 euro Zwitserse treinen heen pp + 70 euro Zwitserse treinen terug pp = 349 euro pp. Deze hebben we overigens vorige donderdag (19 januari) geboekt en we gaan al volgende week woensdag 1 februari.
Pakketreis van Sunweb of Snowtrex zijn wat dat betreft ideale combinaties van hotel (met evt. half pension) + skipas (standaard veelal 2 dagen bij boeken van 3 nachten/4 dagen echter bij beide kun je sowieso 1 skidag bijboeken of in het geval van Sunweb zelfs 2 (voor slechts 75 euro meerprijs pp in ons geval, ter plekke 77CHF per dag).

Het voordeel van de Nightjet is dat je niet vast zit aan een week (TUI skitrein), maar ook korter kunt gaan (3,5/4 dagen skien bijv.). Nadeel is wel dat je moet overstappen vanuit bijv. Innsbruck of Basel naar je vervolg bestemming (al geldt dit ook voor sommige bestemmingen van TUI) Ik had ook gehoopt dat er meer nieuwe Nightjets zouden rijden inmiddels, maar helaas rijden ze nog niet of alleen naar Italie als ik het goed begrijp: https://www.nightjet.com/de/komfortkategorien/nightjet-neue-…

Overigens kun je ook voor sommige gebieden een skipas samen met Nightjet kopen via Nightjet zelf via: https://kombitickets.railtours.at/nl/im-nightjet-zum-schnee…
Met mijn gezin zal ik dit niet snel boeken en eerder de auto pak met met een of twee vrienden in een 4p coupe en spullen moet prima lukken.

Overigens een rolsnowboard tas is echt ideaal om ski’s, schoenen, kleding in te doen en verplaatsen rondom trein stations. Je hebt geen extra tas meer nodig behalve misschien een rugzak voor onderweg spulletjes en scheelt echt flink slepen zoals ik Kirsty zag doen in de video. Overigens ter plekke afhankelijk de sneeuwcondities en hoogte hotel zal je wellicht wel aan handvat moeten dragen, maar is goed te doen als je niet meer grote tassen meeneemt.

Wij hebben overigens wel bewust gekeken naar (grote) skigebieden waar een treinstation in de plaats is (St. Anton an Arlberg, Davos, Zermatt) waarbij je vanaf treinstation 5 minuten (St. Anton) naar hotel lopen was en bij Davos (15min) al hebben veel hotels ook gratis service om je op te halen.

*bericht bewerkt door pacorob op 23 jan 2023 21:31

*bericht bewerkt door yoguido op 23 jan 2023 21:38

Comfortabele manier van naar de wintersport reizen vind ik met een lekkere V8 met 200km/u over de Duitse Autobahn cruisen. Heerlijk gewoon. Ik ben er dan ook voorstander van dat we zoveel mogelijk mensen in de trein weten te proppen.

Pim4 op 22 jan 2023 13:49

Tot het “spookt” , echt winters weer is , stukken afgesloten zijn wegens ongeval , baustelle na baustelle …

Kan leuk zijn , mr kan ook wel eens tegenslagen …

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie