Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Streep door megaproject verbinding Valmeinier, Valfréjus en Orelle

Rogier op 06 oktober 2022· 8 reacties

Croix Sud getekend in 1987
Croix Sud getekend in 1987

Het Croix du Sud project stamt uit de tachtiger jaren, een enorm plan om Valmeinier, Valfréjus en Orelle met elkaar te verbinden. In het het bestemmingsplan (ScoT) van de Maurienne kwam dit enorme project in 2019 opeens weer naar voren. (Lees hier meer). Nu lijkt er toch een streep door dit enorme plan te komen. Tot vreugde van locals en bergsportverenigingen.

In de tachtiger jaren droomde men nog groter, zelfs een verbinding naar Italië
In de tachtiger jaren droomde men nog groter, zelfs een verbinding naar Italië

Extreem groot skigebied ten koste van wilde natuur

Het plan bestond uit de aanleg van 5 skiliften tussen Valmeinier en Valfréjus en bijbehorende pistes om het Lavoir in Valfréjus, op 1.920 meter, te verbinden met de Valmeinier op 2.200 meter. De verbinding zou gaan via de Sarrasins-col op 2.844 meter, de Marches berghut op 2.180 meter en de gelijknamige bergcol op 2.785 m. Een zesde stoeltjeslift van bijna zeven kilometer was gepland tussen Orelle en de Marche berghut, net als een gondellift tussen Valfréjus en de Lavoir op 1.920 m. Dit zou een enorme verandering van het wilde en natuurlijke terrein rondom de berghut betekenen. Tegelijk zou er een enorm skigebied ontstaan met een aansluiting naar de Trois Vallées via Orelle.

Dit was het plan om Orelle, Valfréjus en Valmenier met elkaar te verbinden
Dit was het plan om Orelle, Valfréjus en Valmenier met elkaar te verbinden

Veel weerstand

Vanaf het begin kon dit plan op veel weerstand rekenen. Ten eerste van de lokale bevolking die niet op zo’n enorm project zat te wachten. Maar ook de Franse bergsportvereniging (FFCAM) verzette zich hevig en maakte zelfs de gang naar de rechter wegens “buitensporige gevolgen voor het milieu”. Ook de lokale actie groep Vivre et agir en Maurienne noemde het plan “niet erg geloofwaardig”.

Geen verbinding tussen Valfréjus en Valmeinier

Mede door deze weerstand heeft men nu besloten de uitbreiding van de skigebieden uit het bestemmingsplan te halen. Er komt dus geen verbinding tussen Valmenier en Valfréjus tot grote vreugde van de Franse bergsportvereniging en veel locals in de Maurienne vallei.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Deze verbinding lijkt wel een erg “long shot”. Als je zoveel transitie nodig hebt van gebied tot gebied dan schiet het z’n doel ook voorbij. Ik denk dan gelijk aan warth en consorten. Ja je kan naar St Anton maar wat voegt het nog toe en oh ja hoe laat gaat de laatste lift?

Ik heb leren skiën in La Norma. En vanaf de jaren 80 heel veel in alle stations van de Maurienne geskied. In die tijd bestond er ook nog een belachelijk goedkope skipas, een soort knipkaart voor 5 keer. Je moest wel elke knip gebruiken in een ander gebied, maar dat vond ik juist leuk!! Centraal in de Maurienne een goedkope gite huren, en dan voor bijna niets elke dag in een ander gebied skiën! Super! Helaas bestaat dit niet meer (de Eskimo-pas is een soort variant hierop geworden, maar dan voor alleen de Haute-Maurienne… en veeeel duurder…).
Oorspronkelijk stond ook nog de verbinding vanuit Valfejus met Bardonecchia in de planning. Toendertijd droomde ik van dit toekomstige skigebied!! Dat het ooit waarheid zou mogen worden!! Verbinden met Orelle was pas van later, en hoefde van mij niet echt. Tijden zijn (gelukkig) veranderd. De ongerepte natuur met rust laten is misschien belangrijker dan iemand zoals ik te laten kicken van het feit om van Les Verneys (achter Valloire) naar Bardonecchia te kunnen skiën. Er valt al genoeg te skiën in de Maurienne!
Ik heb nog wel een wensen lijstje:

  • in Valloire uitbreiden richting Aiguille Noire
  • Albiez verbinden met Les Karrelis
  • Aussois de hoogte in richting Le Dent Parachee
  • In ValCenis de zwarte La Tomba terug, die afdaalt richting de col. En: omhoog in de Combe de Clery.
    Dit zijn allemaal uitbreidingen op veel kleinere schaal vergeleken met het project Croix du Sud. In dat project werden compleet nieuwe grote ongerepte valleien aangeroerd.
    Ga trouwens eens een keer skiën in Bonneval-sur-Arc. Klein maar fijn. Met een fantastische stoeltjeslift die uitkomt op 3000 meter, met een paar prachtige rood/zwarte pistes, lekker lang, en een super uitzicht!! Richting Parc National de la Vanoise en Col de l’Iseran.
    De Maurienne is kalm. Ik ben er gek op. Ik hoop dat het kalm blijf. Maurienne forever in my heart.

Oooh gelukkig, het gaat niet door.

Dit was ook een krankzinnig en onhaalbaar plan. Het worden dan vooral verbindingen in plaats van mooi skiën. Zelf zie ik eerder een toekomst in een verbonden La Norma en Val Frejus al verwacht ik dat dit vooral nadelig zal zijn voor La Norma. Waar je nu nog rustig kan skiën en af en toe @piefke tegenkomt.

Er zijn ook al heel lang plannen voor deze verbinding, maar verwacht niet dat die er snel komt. Laatst heeft de nieuwe burgemeester van Modane een keer geroepen dat er een gondel vanaf modane naar Val Frejus en La Norma moet komen. Dit zou vooral voor Modane een goede zet zijn maar de dorpen zelf schieten hier weinig mee op. Krijgen meer concurrente van goedkope bedden in het dal…

Het is prima zoals het is, een nieuwe lift met een aantal nieuwe piste’s kan geen kwaad maar met de Eskimo pas zijn er voldoende uitwijk mogelijkheden.

Met skiën kom je echt tot rust.

Val Frejus naar Valmeinier was prima, ook goed skibaar, niet zo’n onzinnige lift-zonder-piste verbinding.
De verbinding naar Bardonecchia was ook prima geweest.

Die verbinding naar Orelle was natuurlijk waanzin.

Jammer dat het niet doorgaat, vanuit skier perspectief dan.
Vooral die verbinding naar Bardonecchia was erg mooi geweest.

The older I get, the better I was

Ik heb leren skiën in La Norma. En vanaf de jaren 80 heel veel in alle stations van de Maurienne geskied. In die tijd bestond er ook nog een belachelijk goedkope skipas, een soort knipkaart voor 5 keer. Je moest wel elke knip gebruiken in een ander gebied, maar dat vond ik juist leuk!! Centraal in de Maurienne een goedkope gite huren, en dan voor bijna niets elke dag in een ander gebied skiën! Super! Helaas bestaat dit niet meer (de Eskimo-pas is een soort variant hierop geworden, maar dan voor alleen de Haute-Maurienne… en veeeel duurder…).
Oorspronkelijk stond ook nog de verbinding vanuit Valfejus met Bardonecchia in de planning. Toendertijd droomde ik van dit toekomstige skigebied!! Dat het ooit waarheid zou mogen worden!! Verbinden met Orelle was pas van later, en hoefde van mij niet echt. Tijden zijn (gelukkig) veranderd. De ongerepte natuur met rust laten is misschien belangrijker dan iemand zoals ik te laten kicken van het feit om van Les Verneys (achter Valloire) naar Bardonecchia te kunnen skiën. Er valt al genoeg te skiën in de Maurienne!
Ik heb nog wel een wensen lijstje:

  • in Valloire uitbreiden richting Aiguille Noire
  • Albiez verbinden met Les Karrelis
  • Aussois de hoogte in richting Le Dent Parachee
  • n ValCenis de zwarte La Tomba terug, die afdaalt richting de col. En: omhoog in de Combe de Clery. Dit zijn allemaal uitbreidingen op veel kleinere schaal vergeleken met het project Croix du Sud. In dat project werden compleet nieuwe grote ongerepte valleien aangeroerd. Ga trouwens eens een keer skiën in Bonneval-sur-Arc. Klein maar fijn. Met een fantastische stoeltjeslift die uitkomt op 3000 meter, met een paar prachtige rood/zwarte pistes, lekker lang, en een super uitzicht!! Richting Parc National de la Vanoise en Col de l'Iseran. De Maurienne is kalm. Ik ben er gek op. Ik hoop dat het kalm blijf. Maurienne forever in my heart. § janmauriennefan op 06 okt 2022 18:00

Leuke rescensie schrijf je. Wij gaan deze winter in februari 3 weken lang de Maurienne vallei rondtouren samen met mijn vrouw en onze hond. Ik ben erg benieuwd naar al die kleine gebiedjes. Vooral naar Bonnevalle. We willen sowieso de doorsteek maken naar Bardonecchia en Via Lattea. Als je nog goede tips hebt voor onze roadtrip, ik hoor ze graag.

@Jamie010 ga als je in de maurienne bent zeker een dagje naar les Karellis. Mooie lange pistes, maar door het kleine aantal bedden vooral ook een erg rustig gebied. Wij hebben er afgelopen winter een dag geskied wat erg goed bevallen is. Het is in Nederland een erg onbekend gebied. Ook de kant van termignon bij val cenis heeft een aantal pareltjes van pistes, als je tenminste geen schrik hebt van sleepliften. Daarnaast de usual suspects zoals galibier thabor, aussois, la norma, valfrejus, val cenis, 3 vallees, val cenis, Le grand domaine en zoals je zelf al aangaf, bonneval zeker niet vergeten.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 09 okt 2022 21:45

Born to Ride

Het samengaan van skigebieden is commercieel interessant: men kan meer vragen voor een skipas, maar er is geen extra kost (buiten de eventuele aanleg van een verbinding).
Stel dat je 2 gebieden hebt, skipas voor één gebied kost 100€ per gebied, er skiën in elk gebied 1000 mensen.
Een skipas voor de 2 gebieden kost bijvoorbeeld 130€. Mensen van het ene gebied kunnen in het andere gebied gaan skiën en andersom, maar in totaal zijn het nog altijd 2000 mensen. Mensen kunnen in een groter gebied skiën, zijn bereid daar meer voor te betalen, maar in het geheel wordt er niet meer geskied (wel elders). Want terwijl je in het ene gebied skiet, ski je niet in het andere gebied.

*bericht bewerkt door DirkG op 10 okt 2022 07:30

Dirk - LIVE unITed

Plaats een reactie