Last minut Winterberg met het OV

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Met de bus is het prima te doen. Ik ga dit jaar ook met een touringcar mee die kant op. Mijn zusje brengt ons met alle spullen naar de opstapplaats.
Ik heb een tas met schoenen en helm, tas met ski’s en een koffer. Dochter een rugzakje en ook een koffer.
Meestal heb je teveel bij je.

Bedankt voor de adviezen!

Dat ene lesje rollerband wil ik wel gaan doen, want dat wordt gecombineerd met een proefdag pension van de hond. Is niet in de buurt van huis (uurtje rijden, maar pension spreekt me erg aan) en anders kan ik echt de gehele dag in de auto wachten-:) maar goede tip dat ik waarschijnlijk meer heb aan les in echte sneeuw.

Mijn grootste punt is nu de sneeuwzekerheid van bepaalde gebieden, Superdevoluy ligt nog geen ene cm op het moment en de weervoorspellingen zijn niet denderend voor de komende 2 weken. Zegt natuurlijk nog niets over hoe de situatie in januari is. Tsjechië heb ik eigenlijk nog weinig geen pakketreizen voor gevonden en alles los regelen doe ik meestal, maar is denk voor Tsjechië wat lastig, aangezien ik niet met de auto kan, (Panda niet geschikt voor winterse omstandigheden volgens vader. Te kleine bandjes, óók met winterbanden geen optie) dus aangewezen ben op het ov en dan is een zo rechtstreeks mogelijke verbinding wel erg fijn, aangezien er toch behoorlijk wat baggage mee moet (eigen ski’s, schoenen, helm enz) en overstappen gewoon niet al te plezierig is met zoveel baggage (grote backpack, grote koffer en tas met ski’s en stokken) maar ik zal er eens naar kijken.

mvdende op 06 dec 2023 11:51

Je kan zonder enig probleem Superdevoluy boeken voor januari zonder je zorgen te maken over de sneeuwsituatie. Ik weet niet waar jij kijkt, maar er ligt daar momenteel volop sneeuw. Ze zijn daarnaast ook flink bezig met het produceren van technische sneeuw. Het dorp ligt al op 1500m hoogte. Hartstikke sneeuwzeker als je eind januari gaat. Dat je nu ergens ziet dat er 0 cm ligt komt waarschijnlijk doordat het gebied nog niet open is.

Bekijk via de website van het gebied maar eens de camera’s van de situatie daar, of bijvoorbeeld via bergfex.

null
null
null

Webcambeelden van dit moment.

Met de bus is het prima te doen. Ik ga dit jaar ook met een touringcar mee die kant op. Mijn zusje brengt ons met alle spullen naar de opstapplaats.
Ik heb een tas met schoenen en helm, tas met ski’s en een koffer. Dochter een rugzakje en ook een koffer.
Meestal heb je teveel bij je.

SuzannaE op 06 dec 2023 12:07

Klopt, ik heb altijd véél te véél bij me.

null

Was m’n eerste echte zelfstandige skivakantie, dus behoorlijk wat kleding mee, extra paar handschoenen plus reserve paar handschoenen. Eigen kookgerei (want hostels en kookgerei gaat vaak niet Samen)Verlengsnoer en verdeelsteker (wederom, na 6 maanden leven in hostels is de ervaring dat stopcontacten schaars zijn) enz. Op alles voorbereid, maar véél te veel baggage…

Zo hé 😳

null

Bij mij gaat alles hier in en dan heb ik nog flink ruimte over. Mag je wel lenen 😜.

null

En dit is hij opgerold 😀

@drphil : Nee, maar ik denk dat iedereen het wel kent. De niet al te vlotte skiër die jou omdat je er boven skiet en niet meer kunt draaien ‘meeneemt’ en bijna de afgrond induwt. Nee, ik heb niet meer rechten op een piste maar sommige mensen skiën wel errug breed.

Robert7 op 05 dec 2023 19:19

Nog nooit meegemaakt. Zo te horen ligt de fout bij jouw gebrek aan anticiperen.

DrPhil op 05 dec 2023 19:56

Ook al anticipeer je een uur vooruit, dan nog kun je dit soort situaties niet voorkomen. Maar goed, je zult het wel beter weten. Ik spreek gewoon uit ervaring. Wellicht is de theorie anders.

Huh, maar wat doe je dan ook in dat hoekje? Zie je echt al lang en breed aankomen. Tsja, als je verkeerde inschatting maakt kun je dan moeilijk de ander de schuld geven hahahs

*bericht bewerkt door evr66 op 06 dec 2023 17:53

Edwin van Riel

@drphil : Nee, maar ik denk dat iedereen het wel kent. De niet al te vlotte skiër die jou omdat je er boven skiet en niet meer kunt draaien ‘meeneemt’ en bijna de afgrond induwt. Nee, ik heb niet meer rechten op een piste maar sommige mensen skiën wel errug breed.

Robert7 op 05 dec 2023 19:19

Nog nooit meegemaakt. Zo te horen ligt de fout bij jouw gebrek aan anticiperen.

DrPhil op 05 dec 2023 19:56

Ook al anticipeer je een uur vooruit, dan nog kun je dit soort situaties niet voorkomen. Maar goed, je zult het wel beter weten. Ik spreek gewoon uit ervaring. Wellicht is de theorie anders.

Robert7 op 06 dec 2023 17:32

Dit had ik alleen in de eerste jaren met skiën wel eens. Dat ik een noodstop moest maken zeg maar. Na 20 jaar skiën lukt het echt wel de andere pistegebruikers te lezen en daarop te anticiperen. Die skileraar die erop bleef hameren om niet naar de punten van mijn skis te kijken, maar ver vooruit net als met autorijden heeft daar zeker mee geholpen.

En ontopic: reis naar Tsjechië zal inderdaad lastig worden zonder overstappen. Flixbus is minimaal 1x misschien 2x overstappen. Je kunt ook een oproepje doen hier op het forum of er iemand met je mee wil naar Devoluy. Dan ben je onder de 500 euro klaar.

*bericht bewerkt door jaapm op 06 dec 2023 21:31

Don`t eat yellow snow

Even een schopje omhoog.

Ik heb een mooie aanbieding gezien voor Superdevoluy in Frankrijk. Dat gebied is afgelopen 16 december “open” gegaan. 5 van de 55 pistes zijn maar open en 3 liftjes. Met de huidige weersverwachting vermoed ik dat het bij 5 pistes gaat blijven voorlopig? Aanbieding zou voor vertrek eerste week januari zijn.

Aan de ene kant wil ik graag boeken, aan de andere kant wil ik wél 100% sneeuwzekerheid, anders gooi ik straks een hoop geld weg voor groene weilanden, die heb ik hier óók.

Hoe is jullie ervaring met Superdevoluy begin januari en denken jullie dat het nog bij trekt en dat er nog veel sneeuw gaat vallen de komende 2 weken? Of beter op zoek gaan naar een ander wél sneeuwzeker gebied?

*bericht bewerkt door mvdende op 18 dec 2023 16:24

Beter wat meer geld uitgeven voor sneeuwzekerheid. Je krijgt niet voor niets zo’n mooie aanbieding. Winterberg is nu prima, we zijn er gisteren nog geweest.

Beter wat meer geld uitgeven voor sneeuwzekerheid. Je krijgt niet voor niets zo’n mooie aanbieding. Winterberg is nu prima, we zijn er gisteren nog geweest.

koen_ op 18 dec 2023 17:09

Wat meer geld uitgeven gaat lastig. €650-700 voor alles inclusief, dus vervoer, accommodatie en skipas is echt het absolute maximum!! Liefst rond de €500, al weet ik dat dàt erg lastig tot onmogelijk is.

Condities zijn nu goed inderdaad, maar ik vier kerst en oudjaar echt met mijn familie (één jaar niet gedaan en dat was genoeg) dus vertrek op z’n vroegst eerste week januari. En als er de komende week inderdaad een plens water komt, dan vallen véél gebieden gelijk af, dan blijven alleen de hooggelegen gebieden over en daar zijn helaas geen aanbiedingen voor kom ik achter

Ik zie in jouw prijsklasse ook nog een reis naar Les Sybelles. Daar is al meer open. https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/les-sybelles/le-…

Ik zie in jouw prijsklasse ook nog een reis naar Les Sybelles. Daar is al meer open. https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/les-sybelles/le-…

Tiny-M op 18 dec 2023 17:28

Dat is er zeker één om te onthouden, al valt mij tegen hoeveel pistes er op het moment open zijn! Tis al bijna eind december en dus kennelijk niet sneeuwzeker! Veel groen/blauw is dicht. En volgens deze website niet heel geschikt voor de absolute beginner ivm smalle drukke pistes.

Ik wil best nu boeken, maar dan moet er wél een sneeuw garantie zijn en zekerheid dat het grootste gedeelte van het gebied daadwerkelijk open is begin januari.

Maar bedankt voor het mee zoeken.

In januari is er vrijwel overal sneeuw. Daar zou ik me dus echt niet zo’n zorgen over maken!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Even een schopje omhoog.

Ik heb een mooie aanbieding gezien voor Superdevoluy in Frankrijk. Dat gebied is afgelopen 16 december “open” gegaan. 5 van de 55 pistes zijn maar open en 3 liftjes. Met de huidige weersverwachting vermoed ik dat het bij 5 pistes gaat blijven voorlopig? Aanbieding zou voor vertrek eerste week januari zijn.

Aan de ene kant wil ik graag boeken, aan de andere kant wil ik wél 100% sneeuwzekerheid, anders gooi ik straks een hoop geld weg voor groene weilanden, die heb ik hier óók.

Hoe is jullie ervaring met Superdevoluy begin januari en denken jullie dat het nog bij trekt en dat er nog veel sneeuw gaat vallen de komende 2 weken? Of beter op zoek gaan naar een ander wél sneeuwzeker gebied?

mvdende op 18 dec 2023 16:22

Nee, er gaat nog veel meer open! Dit soort Franse gebieden opent in deze week alleen een paar pistes voor de locals, komende week gaan ze pas écht open en dan vermoed ik dat ze al minimaal de helft tot driekwart kunnen openen. Begin januari zal vrijwel het hele gebied normaal gesproken gewoon open zijn.

*bericht bewerkt door paolie op 19 dec 2023 11:06

Ik zie in jouw prijsklasse ook nog een reis naar Les Sybelles. Daar is al meer open. https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/les-sybelles/le-…

Tiny-M op 18 dec 2023 17:28

Na nog héél wat uurtjes nadenken, nadenken en nog eens twijfelen is de kogel door de kerk en heb ik net deze vakantie geboekt!

Nu hopen dat de sneeuwcondities goed blijven. Ik vertrek begin Januari

Goede keuze denk ik!
Heb je het filmpje van Rogier al gezien voor de nodige voorpret: https://www.wintersport.nl/nieuws/19/12/2023/live-vanuit-les…

Don`t eat yellow snow

Have fun! En maak je geen zorgen om de sneeuw, vanaf komende week gaat er echt veel meer open in de Franse gebieden (als het al niet alles is) ivm de kerstvakantie daar ook!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Veel plezier!

Ben even benieuwd hoe het tot nu toe bevalt @mvdende ? Volgens mij is zo’n beetje alles open en heb je net verse sneeuw gehad.

Ben even benieuwd hoe het tot nu toe bevalt @mvdende ? Volgens mij is zo’n beetje alles open en heb je net verse sneeuw gehad.

Tiny-M op 08 jan 2024 10:42

Het is hier heerlijk. Zeker niet alles open, maar genoeg. 6 dagen les geboekt, dus de instructrice bepaald welke pistes we doen.

Het is wel super mistig en regelmatig valt er wat sneeuw.

null

En dit is hij opgerold 😀

DrPhil op 06 dec 2023 12:39

Mooie tas! Hoeveel liter is deze? (was al een beetje aan het rondkijken). En wat neem je dan allemaal mee?

Plaats een reactie