Last minut Winterberg met het OV

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Evr Je bent t er toch wel meeens dat iemand veel meer lol aan z’n kostbare vakantie gaat beleven als je wel een paar uurtjes les neemt per jaar.

Mensen die echt de hele piste tot aan de randen beskiën en langzaam zijn, zijn echt vreselijk irritant.

Dan ski je erboven, maar wordt je zowat van de piste afgeduwd omdat ze zo nodig ook het buitenste randje nog meenemen en je er van boven af dus niet langsop komt.

Niet doen dus, gewoon in je pad blijven.

Robert7 op 05 dec 2023 17:01

Zo hé. Alsof jij meer rechten hebt.
Je kunt toch anticiperen.

Mensen die echt de hele piste tot aan de randen beskiën en langzaam zijn, zijn echt vreselijk irritant.

Dan ski je erboven, maar wordt je zowat van de piste afgeduwd omdat ze zo nodig ook het buitenste randje nog meenemen en je er van boven af dus niet langsop komt.

Niet doen dus, gewoon in je pad blijven.

Robert7 op 05 dec 2023 17:01

Kijk jij maar naar je eigen pad en richt je niet op de voorliggende skiër.
Plaats zat hoor, je hoeft heus niet te mikken. 🙄

Bla, bla, bla.

Je verwacht eigenlijk niet dat iemand de hele piste gebruikt.

En daarbij is 2m een prima afstand om te passeren maar dat liet mij in t begin ook schrikken en ‘jeemig waarom komen ze zo dicht langs’
Maar als jij naar links gaat en er komt iemand op 2m achter je langs is dat een prima afstand en helemaal niet gevaarlijk. Maar zo voelt t wel als je het niveau heb van topic-opener. (Denk ik, zo ver was ik ook in 2021)

Evr Je bent t er toch wel meeens dat iemand veel meer lol aan z’n kostbare vakantie gaat beleven als je wel een paar uurtjes les neemt per jaar.

SuzannaE op 05 dec 2023 17:26

Absoluut waar! Maar mijn vakantie plezier hangt echt niet af van het aantal lessen dat een ander neemt. Mensen die voor je zitten, blijf je bij weg, gemakkelijk zat.

Wat naar is: mensen die niet normaal (kunnen) remmen als je bv bij een lift staat te wachten. Dat lossen wat lessen deels wel op. Of als zondag in Winterberg: jongelui die zichzelf heel wat vinden, maar niet echt tof skiën en toch menen vlak voor de lift rij vol in de ankers te moeten gaan. Haha wat leuk. Tot ze op een paar kinderen klappen.

Edwin van Riel

Je verwacht eigenlijk niet dat iemand de hele piste gebruikt.

SuzannaE op 05 dec 2023 17:39

En waarom wel niet?

Sorry voor de off topic TS…

Bla, bla, bla.

De blauwe 6 op de Stubaier Gletsjer vond ik allesbehalve blauw. Ik kan me er dus iets bij voorstellen.

Evr Je bent t er toch wel meeens dat iemand veel meer lol aan z’n kostbare vakantie gaat beleven als je wel een paar uurtjes les neemt per jaar.

SuzannaE op 05 dec 2023 17:26

Absoluut waar! Maar mijn vakantie plezier hangt echt niet af van het aantal lessen dat een ander neemt. Mensen die voor je zitten, blijf je bij weg, gemakkelijk zat.

Wat naar is: mensen die niet normaal (kunnen) remmen als je bv bij een lift staat te wachten. Dat lossen wat lessen deels wel op. Of als zondag in Winterberg: jongelui die zichzelf heel wat vinden, maar niet echt tof skiën en toch menen vlak voor de lift rij vol in de ankers te moeten gaan. Haha wat leuk. Tot ze op een paar kinderen klappen.

evr66 op 05 dec 2023 17:41

Ja dat laatste hadden ik en mijn dochter in Winterberg, klapte iemand op ons in de rij bij de lift. Lollig joh. Ik was woest.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Je verwacht eigenlijk niet dat iemand de hele piste gebruikt.

SuzannaE op 05 dec 2023 17:39

En waarom wel niet?

Sorry voor de off topic TS…

bartvwg op 05 dec 2023 17:42

Omdat je er vaak niet in je eentje ben.
Wat iemand anders hier schrijft. Als in Zoetermeer een lesgroepje breed over gaat wacht ik ook liever even.

Meeste houden toch een pad aan dat smaller is dan 20m

Evr Je bent t er toch wel meeens dat iemand veel meer lol aan z’n kostbare vakantie gaat beleven als je wel een paar uurtjes les neemt per jaar.

SuzannaE op 05 dec 2023 17:26

Absoluut waar! Maar mijn vakantie plezier hangt echt niet af van het aantal lessen dat een ander neemt. Mensen die voor je zitten, blijf je bij weg, gemakkelijk zat.

Wat naar is: mensen die niet normaal (kunnen) remmen als je bv bij een lift staat te wachten. Dat lossen wat lessen deels wel op. Of als zondag in Winterberg: jongelui die zichzelf heel wat vinden, maar niet echt tof skiën en toch menen vlak voor de lift rij vol in de ankers te moeten gaan. Haha wat leuk. Tot ze op een paar kinderen klappen.

evr66 op 05 dec 2023 17:41

Ja dat laatste hadden ik en mijn dochter in Winterberg, klapte iemand op ons in de rij bij de lift. Lollig joh. Ik was woest.

LoveToSki op 05 dec 2023 17:51

Snap ik, volkomen terecht. Mijn dochter werd in Nendaz zo onderuit gekegeld jaren terug. Ik kwaad, onze gids erop af, heeft door de pisteurs de pas van die idioot af laten nemen hahaha.

Edwin van Riel

De blauwe 6 op de Stubaier Gletsjer vond ik allesbehalve blauw. Ik kan me er dus iets bij voorstellen.

DrPhil op 05 dec 2023 17:43

De 7 ging lekker, de 12 ook. 1 ging met stukjes lopen, 4 ging lekker maar 4a had ik de 1e keer echt grote problemen mee. Einde week ging de 4a iets beter, maar nog wel erg spannend. Is ietwat stijl en je maakt snel een vaartje. Eigenlijk moet je dan door blijven gaan en niet gaan stilstaan, want sta je stil, zie dan maar eens zonder “uitbrekende ski’s” (en plotseling zonder controle met een rotgang) weer op gang te komen.

Gelukkig niet super vaak “op hol geslagen ski’s” gehad en als het gebeurt probeer ik een bocht te draaien naar berg op, dan is de vaart er zo weer uit en kan je gecontroleerd weer verder .

*bericht bewerkt door mvdende op 05 dec 2023 17:58

De blauwe 6 op de Stubaier Gletsjer vond ik allesbehalve blauw. Ik kan me er dus iets bij voorstellen.

DrPhil op 05 dec 2023 17:43

Welke? Ken daar alleen een rode 6 op de kaart en die is goed steil. Dat gat wordt ieder jaar dieper. Je moet daar met 80-90 naar beneden jakkeren om aan de overkant de lift te halen zeg maar 😂

null

Edwin van Riel

We zijn met zijn alleen een beetje afgedwaald merk ik. Aan het randje van het padje?

OT, ja voor het budget dat TS aangeeft is het wel even zoeken. Je kan met meerdere mensen vaak kosten delen, eenpersoonskamers zijn gewoon prijzig…

Je kan veel kosten besparen als je een appartementje hebt waar je zelf je soepje op kan warmen of een pizza in de oven schuiven. Rugzakje mee met bammetjes en drinken.

Houd de sunweb in de gaten inderdaad of kijk eens een keer naar snowtrex (https://www.snowtrex.nl/) Die willen ook wel eens leuke kortingen aanbieden. Een kwestie van je kans grijpen denk ik.

Ik zou winterberg voor één a twee dagen pakken, maar niet voor de hele week. Winterberg is duur als je daar moet overnachten, en na een paar dagen heb je het echt wel gezien. Dan heb je toch meer aan een rit naar bv super-devoluy inderdaad.

Zeker als je alleen bent, is het wel verstandig om een lesje te nemen in het begin van de trip, zodat je de rest van de dagen lekker kan oefenen. Je hebt verder nl niemand die je kan corrigeren.

null

@drphil Haha da’s dezelfde 6 ja. Maar vind m echt eerder rood dan blauw zeg maar. Geen tof stukje voor eff ed n beginner, eerste stuk is niet heel breed ook

*bericht bewerkt door evr66 op 05 dec 2023 18:14

Edwin van Riel

@drphil : Nee, maar ik denk dat iedereen het wel kent. De niet al te vlotte skiër die jou omdat je er boven skiet en niet meer kunt draaien ‘meeneemt’ en bijna de afgrond induwt. Nee, ik heb niet meer rechten op een piste maar sommige mensen skiën wel errug breed.

Je zou ook nog eventueel naar Tsjechië kunnen kijken.
Verblijf is daar in ieder geval goedkoop.
Vervoer is denk ik ook wel te doen met flixbus bijvoorbeeld naar Liberec.
Blijft er nog budget over voor een privé lesje.
Ik heb er 20 jaar geleden ook leren skiën en ik leef nog, dus dat zal wel goed zitten.

Don`t eat yellow snow

@drphil : Nee, maar ik denk dat iedereen het wel kent. De niet al te vlotte skiër die jou omdat je er boven skiet en niet meer kunt draaien ‘meeneemt’ en bijna de afgrond induwt. Nee, ik heb niet meer rechten op een piste maar sommige mensen skiën wel errug breed.

Robert7 op 05 dec 2023 19:19

Nog nooit meegemaakt. Zo te horen ligt de fout bij jouw gebrek aan anticiperen.

Besteed alsjeblieft ook voor de veiligheid van andere skieers ook budget aan les.

SuzannaE op 05 dec 2023 14:03

Ik weet de pisteregels. Bijvoorbeeld de persoon lager op de berg heeft voorrang ten opzichte van de persoon die van boven (en achter) komt. Alleen geen rund die zich aan deze regel houdt helaas en ik ben al zó vaak bijna overhoop geskied… vaak door de juist ervaren skiërs die met een bloedgang de blauwe piste af knallen, waar ik als slak grote zigzaggen probeer te maken (is ons geleerd tijdens les in Snowworld) over de gehele breedte van de pistes…

Vaak blijf ik dus maar even aan de zijkant van de piste staan als ik een groepje snelheidsduivels aan zie komen…
Ik ski geen anderen overhoop… gaat ook niet zo makkelijk met max 5-10km/h. Als er dan ineens iemand voor je komt, kan je makkelijk remmen of een bochtje maken.

Ik ga ook express in een rustige periode, buiten alle schoolvakanties en hoop op een rustige piste.

mvdende op 05 dec 2023 14:10

Klopt niet: als je onderaan stilstaat of van buiten de piste komt heb je geen voorrang.

Volgens mij is het al gezegd, maar investeer in les. Je plezier èn zelfvertrouwen zal enorm toenemen als je op de piste staat met wat lesuren in de benen. Of neem daar les.

De keer dat ik in Winterberg was, voelde ik me juist onzeker omdat er zo ontzettend veel mensen op de piste waren die overduidelijk geen of weinig les hadden gehad dat ze daardoor echt een risico vormden.

Vind de pistes in Winterberg ook niet per definitie makkelijker dan mooie brede blauwe pistes in Oostenrijk of Frankrijk. Kortom, die tip van Sunweb of een soortgelijke aanbieders is wel een goede.

Succes en veel plezier.

Oh ja, wij laten onze kinderen in Nederland vaak buiten het winterseizoen lessen. Dat kost verhoudingsgewijs geen drol.

Je hebt geen skiles nodig om te leren hoe je rekening houdt met elkaar.
En als je niet veel om techniek geeft heb je ook geen les nodig.
Vind het wel erg moralistisch om te zeggen dat je per se les nodig hebt.
Skiles kost per definitie geld. Dat betekent dat je keuzes moet maken als je met een laag budget zit en toch op skivakantie wilt.
Superdevoluy is dus een goede aanrader denk ik. Zelf nooit geweest en zal er nooit heen willen gaan, maar als beginner een mooi startgebied.
Daarnaast, heb het al eerder gezegd, als je beginner bent kun je in elk gebied wel vooruit. Maakt geen reet uit waar je heen gaat. Pas als je meer durft en kan kun je eisen gaan stellen voor het gebied. Voor TS is het budget bepalend. Als je iets moois kan vinden in bijv. L3V i.p.v. in Superdevoluy dan zou ik het wel weten.

TO gaat lopend naar beneden op een blauwe piste. Eerst zegt ie dat ie langzaam gaat, maar dan heeft ie het over ’ uitbrekende ski’s ’ en ’ ongecontroleerd’.
En in mijn ogen heb je dan wel degelijk nog les nodig. Deze gast kan gewoon nog niet skien. En ja, ervaren skiers kunnen best rekening houden met zo’n kruk op de piste, en er met een boog omheen gaan. Maar als TO moet gaan lopen als het een beetje steil wordt, dan kan dat ook best gevaarlijk zijn.
Je kunt ook best zonder zwemles naar een zwembad gaan en alleen een beetje pootjebaaien in het ondiepe, maar net als in het water , wordt op de piste zijn een stuk leuker en veiliger als iemand wel lessen neemt. In ieder geval tot je blauwe en rode pistes veilig af kunt skien, goed kunt remmen en een noodstop kunt maken.
Zolang je denkt dat naar beneden lopen veiliger is dan skien, ben je daar nog niet. Ook toen ik als arme student op wintersport ging, rekende ik met 3 dagen (groeps)les in mijn budget. Is een investering in jezelf.

@ TO, op een steiler stuk kun je ook zijwaarts rutschen als je geen bocht durft te draaien. Misschien tijdens je les in snowworld daar eens om vragen.

TO gaat lopend naar beneden op een blauwe piste. Eerst zegt ie dat ie langzaam gaat, maar dan heeft ie het over ’ uitbrekende ski’s ’ en ’ ongecontroleerd’.
En in mijn ogen heb je dan wel degelijk nog les nodig. Deze gast kan gewoon nog niet skien. En ja, ervaren skiers kunnen best rekening houden met zo’n kruk op de piste, en er met een boog omheen gaan. Maar als TO moet gaan lopen als het een beetje steil wordt, dan kan dat ook best gevaarlijk zijn.
Je kunt ook best zonder zwemles naar een zwembad gaan en alleen een beetje pootjebaaien in het ondiepe, maar net als in het water , wordt op de piste zijn een stuk leuker en veiliger als iemand wel lessen neemt. In ieder geval tot je blauwe en rode pistes veilig af kunt skien, goed kunt remmen en een noodstop kunt maken.
Zolang je denkt dat naar beneden lopen veiliger is dan skien, ben je daar nog niet. Ook toen ik als arme student op wintersport ging, rekende ik met 3 dagen (groeps)les in mijn budget. Is een investering in jezelf.

@ TO, op een steiler stuk kun je ook zijwaarts rutschen als je geen bocht durft te draaien. Misschien tijdens je les in snowworld daar eens om vragen.

Suuski op 06 dec 2023 10:44

Heeft niet iedereen in het begin wel eens last gehad van “op hol geslagen ski’s?” Tis niet dat dat iedere uur gebeurt, afgelopen vakantie in Oostenrijk misschien 1x per dag. Op gemiddeld z’n 4 a 5 uur per dag skiën. En dan enkele 10tallen meters, niet een gehele piste lang. Daarna weer tempo slak. Is het goed? NEE, maar ik weet zeker dat ik een minder gevaar op de piste ben dan gasten die nergens om geven en met een rotvaart naar beneden komen knallen.

Heb ik nog héél veel lessen nodig wil ik een beetje normaal een wat stijlere blauwe en/of rode piste af komen? Ja! Dat weet ik en ben ik me bewust. Maar als je in de wajong zit, is je budget niet bepaald zo ruim dat je wekelijks op les kan/ je week wintersport iedere dag les kan nemen.

Rutschen lukt op sommige stukken redelijk, maar eindig altijd ergens aan de rand van de piste, want ik ga niet alleen recht naar beneden (zijwaarts) maar ik ga op de een of andere manier ook voor of achteruit. Heeft nog wat oefening en les nodig.

Ik ga volgende week een lesje nemen op de rollerband, en wil voor ik naar de sneeuw ga, wat meer lessen op z’n band nemen en nog een lesje in Snowworld.

Ik snap best dat het voor de ervaren skiërs en boarders een “ergernis” kan zijn om z’n stomme beginner op de piste tegen te komen, maar evengoed is het een ergernis van mij dat juist die ervaren skiërs geen/ weinig rekening houden met het feit dat ze op een blauwe piste skiën en dat een beperkte snelheid en ruim om z’n beginner heen soms al teveel gevraagd is. Knallen doe je vind ik maar lekker op de rode en zwarte pistes.

Deze ts is trouwens een “ze”

*bericht bewerkt door mvdende op 06 dec 2023 11:13

Laat je niet opnaaien. Iedereen heeft evenveel recht op de piste.

Paar korte opmerkingen, niet verkeerd opvatten, echt alleen maar positief en opbouwend bedoeld ;)

“Rutschen lukt op sommige stukken redelijk, maar eindig altijd ergens aan de rand van de piste, want ik ga niet alleen recht naar beneden (zijwaarts) maar ik ga op de een of andere manier ook voor of achteruit. Heeft nog wat oefening en les nodig.” centrale balans nog niet helemaal ok, valt te trainen, maar kost wel veel tijd. Niet alleen een probleem bij beginners zeg maar. Optie waar ik eerder voor zou kiezen is gewoon trage ploegbochten. Rutschen is lastig wanneer je (veronderstelling, kan helemaal mis zitten) hierbij uit angst/voorzichtigheid te veel gewicht op de bergski hebt.

“NEE, maar ik weet zeker dat ik een minder gevaar op de piste ben dan gasten die nergens om geven en met een rotvaart naar beneden komen knallen.” Hoeft niet, wat voor jou een rotvaart lijkt kan voor meer ervaren skiers gewoon een heel lekker relaxed en gecontroleerd tempo zijn. Simpelweg, wat van boven komt is niet “jouw probleem”. Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad om te voorkomen dat je je plekje echt “opeist”. Hoe terecht ook, op een ongeluk zit niemand te wachten en ook iemand anders kan een foutje maken, controle verliezen, een steentje onverwacht pakken en daarvan schrikken of weet ik wat.

Budget is duidelijk een issue (en volkomen begrijpelijk). In dat geval zou ik voor nu even blijven bij de lessen in Snowworld. Rollerbaan is voor de techniek uiteindelijk mi9sschien zelfs beter, maar gaat opnieuw tijd kosten (en dus $$$) om te komen op het punt waar je in de sneeuw nu al bent.

Zou trouwens (ook aan de hand van budget natuurlijk) zeker andere plaatsen overwegen dan WTB. Zondag eens zelf gezien maar skiniveau is daar gewoon echt niet hoog, ook dat vergroot de kans op problemen (samen met best vrij smalle pistes en bottle necks)

*bericht bewerkt door evr66 op 06 dec 2023 11:34

Edwin van Riel

Goed dat je wel van plan bent om wat meer les te nemen.
Volgens mij is zo’n les in snowworld net zo duur als een groepsles op bestemming. Daar zou ik dan eerder voor kiezen, omdat je dan ook leert om om te gaan met verse sneeuw of juist papsneeuw, bulten op de piste en hoe het is om een steile diepte in te kijken.
Ik zou dus zeker als je een reis gaat boeken kijken wat skiles ter plaatse kost.

Als je zo op je geld moet letten, zou ik ook die rollerband overslaan. Dat is heel nuttig als je je techniek wilt verbeteren, maar omdat het zo anders is als echte sneeuw , denk ik dat je uiteindelijk meer hebt aan 3 ochtenden groepsles in de sneeuw.
Toen ik weinig budget had ging ik naar Tjechie, maar ik weet niet of dat nu nog steeds veel goedkoper is dan die budgetreizen naar Frankrijk.

Tip: kijk eens naar Alta Badia. Daar zijn alle blauwe pistes groen. Hét ultieme gebied voor beginners. Hele brede pistes. Low budget zal wel moeilijk worden door de dure skipas.

Ik weet je totaalbudget niet maar misschien is dit wat voor je: https://www.estivant.nl/singlereizen/oostenrijk/niederau-win…

Inbegrepen bij learn-to-ski (9 maart)

  • 5 dagen skiles van 4 uur per dag
  • 7 dagen skimateriaal (ski´s en schoenen)
  • 5-daagse skipas voor skigebied Ski Juwel (maandag t/m vrijdag)

Ik heb me prima vermaakt daar en leuk leren skieen.
Ik zou t geld voor de rollerbaan in mn zak houden en lekker daar gaan lessen.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 06 dec 2023 11:45

Bedankt voor de adviezen!

Dat ene lesje rollerband wil ik wel gaan doen, want dat wordt gecombineerd met een proefdag pension van de hond. Is niet in de buurt van huis (uurtje rijden, maar pension spreekt me erg aan) en anders kan ik echt de gehele dag in de auto wachten-:) maar goede tip dat ik waarschijnlijk meer heb aan les in echte sneeuw.

Mijn grootste punt is nu de sneeuwzekerheid van bepaalde gebieden, Superdevoluy ligt nog geen ene cm op het moment en de weervoorspellingen zijn niet denderend voor de komende 2 weken. Zegt natuurlijk nog niets over hoe de situatie in januari is. Tsjechië heb ik eigenlijk nog weinig geen pakketreizen voor gevonden en alles los regelen doe ik meestal, maar is denk voor Tsjechië wat lastig, aangezien ik niet met de auto kan, (Panda niet geschikt voor winterse omstandigheden volgens vader. Te kleine bandjes, óók met winterbanden geen optie) dus aangewezen ben op het ov en dan is een zo rechtstreeks mogelijke verbinding wel erg fijn, aangezien er toch behoorlijk wat baggage mee moet (eigen ski’s, schoenen, helm enz) en overstappen gewoon niet al te plezierig is met zoveel baggage (grote backpack, grote koffer en tas met ski’s en stokken) maar ik zal er eens naar kijken.

Ik weet je totaalbudget niet maar misschien is dit wat voor je: https://www.estivant.nl/singlereizen/oostenrijk/niederau-win…

Inbegrepen bij learn-to-ski (9 maart)

  • 5 dagen skiles van 4 uur per dag
  • 7 dagen skimateriaal (ski´s en schoenen)
  • 5-daagse skipas voor skigebied Ski Juwel (maandag t/m vrijdag)

Ik heb me prima vermaakt daar en leuk leren skieen.
Ik zou t geld voor de rollerbaan in mn zak houden en lekker daar gaan lessen.

SuzannaE op 06 dec 2023 11:44

De learn to ski in maart is €1590.

Mijn totaal budget is max €650, liefst minder, inclusief vervoer, overnachting en skipas. Dus die week in maart is een beetje behoorlijk buiten budget

Ik weet het: budget is eigenlijk véél te laag. Maar ik wil teveel, want in het voorjaar staat er nog een zon vakantie op het programma. En dan liever 2x low budget (de 2 zon vakanties afgelopen jaar en dit jaar waren ultra low budget €550 all inclusive, inclusief vluchten enz, maar toch eigenlijk een heel luxe resort gehad) dan in één vakantie het gehele vakantie budget van het jaar kwijt zijn.

Wintersport is in vergelijking met een zon vakantie gewoon behoorlijk prijzig. En als ik het op een wat betaalbaarder manier voor elkaar kan krijgen, is dat mooi meegenomen. En het hoeft niet al te fancy, hostel met meerpersoonskamer is prima. Skigebied liefst wél voldoende blauwe pistes, want anders heb ik er zo weinig aan, en sneeuwzekerheid of pas erg last minut boeken, verder maakt het niet veel uit. En liefst niet meer 4 uur per dag in de skibus-:)

*bericht bewerkt door mvdende op 06 dec 2023 12:04

Plaats een reactie