weinig pistes geopend in Via Lattea

Dit onderwerp gaat over de bestemming Via Lattea

Er is momenteel gewoon 250 km pistes in dit gebied geopend. Aaneengesloten! Dan is een 6-daagse skipas voor €237,50 verhoudingsgewijs gewoon spotgoedkoop!

paolie op 07 jan 2024 14:51

Dat klopt eigenlijk niet.
De prijs voor een zesdaagse skipas in het Italiaanse gedeelte van Via Lattea bedraagt 237,50 euro in het laagseizoen.
De prijs voor een zesdaagse skipas in het grensoverschrijdende gebied van Via Lattea bedraagt 297 euro (zowel laagseizoen als hoogseizoen).

Belangrijke kanttekening daarbij: in Montgenèvre zijn ongeveer alle pistes geopend (momenteel 45 van de 49 pistes geopend). Een berekende schatting maakt dat er ongeveer 87 van de 95 kilometers geopend zijn.
Als je het Franse gedeelte vervolgens weglaat in de berekening van de skipas voor enkel Italië, dan komt het uiteindelijk neer op 134 kilometer geopend op 305 kilometer (ongeveer 44%).

Mathijs! op 07 jan 2024 21:51

Bij een zesdaags pas voor het Italiaanse gedeelte zitten twee dagen Montgenèvre inbegrepen.

Er is momenteel gewoon 250 km pistes in dit gebied geopend. Aaneengesloten! Dan is een 6-daagse skipas voor €237,50 verhoudingsgewijs gewoon spotgoedkoop!

paolie op 07 jan 2024 14:51

Dat klopt eigenlijk niet.
De prijs voor een zesdaagse skipas in het Italiaanse gedeelte van Via Lattea bedraagt 237,50 euro in het laagseizoen.
De prijs voor een zesdaagse skipas in het grensoverschrijdende gebied van Via Lattea bedraagt 297 euro (zowel laagseizoen als hoogseizoen).

Belangrijke kanttekening daarbij: in Montgenèvre zijn ongeveer alle pistes geopend (momenteel 45 van de 49 pistes geopend). Een berekende schatting maakt dat er ongeveer 87 van de 95 kilometers geopend zijn.
Als je het Franse gedeelte vervolgens weglaat in de berekening van de skipas voor enkel Italië, dan komt het uiteindelijk neer op 134 kilometer geopend op 305 kilometer (ongeveer 44%).

Alternatieve oplossing: aankopen van een zesdaagse skipas voor Montgenèvre en Clavière voor 252,50 euro. Daarmee kan je ook twee dagen doorbrengen in het uitgestrekte gebied van Via Lattea, een dag naar keuze in de gebieden van de Grande Galaxie (Serre Chevalier, Puy Saint-Vincent, Alpe d’Huez en/of Les Deux Alpes) en reeds vier uur geldigheid op de dag van aankomst.

Mathijs! op 07 jan 2024 21:51

Zo, dat is al behoorlijk gevarieerd. Je moet dan natuurlijk wel aan de Franse kant zitten.

Ik vraag me wel af hoe het komt dat de Fransen wel open doen, en bovendien hoe het komt dat men zo moeilijk doet voor de verbinding tussen Montiluna en Via Lattea. Ik weet dat het nog voorkomt dat men skipassen voor kleinere gebieden verkoopt zoals bvb in Portes du Soleil maar daar zijn het meerdere kleinere gebieden terwijl het hier een dichotomie is: recht in twee…

De verbinding tussen Sestriere/Sauze en Montgenevre is natuurlijk ook wel heel erg onhandig. Eerst moet je met een gondel naar beneden naar Cesana. Dan overstappen in een kort tweezittertje. Dan overstappen in een vierzitter tot halverwege de berg en dan weer overstappen naar een vierzitter tot de top. Pas dan kan je enigszins richting Montgenevre skien. Denk dat dat hele stuk je gewoon een uur kost zonder een meter te skien.

En terug idem dito. Denk dat er heel veel ruimte is voor verbetering op dat gebied. Maar we gaan het zien komende voorjaarsvakantie. Wat er nu open is, ziet er al prachtig uit!

De verbinding tussen Sestriere/Sauze en Montgenevre is natuurlijk ook wel heel erg onhandig. Eerst moet je met een gondel naar beneden naar Cesana. Dan overstappen in een kort tweezittertje. Dan overstappen in een vierzitter tot halverwege de berg en dan weer overstappen naar een vierzitter tot de top. Pas dan kan je enigszins richting Montgenevre skien. Denk dat dat hele stuk je gewoon een uur kost zonder een meter te skien.

En terug idem dito.

CF230 op 08 jan 2024 10:11

Reken op 40 minuten ongeveer. Maar inderdaad, het is niet de meest handige verbinding. Terug gaat overigens wel wat sneller.

Heb geboekt voor een shortski (4d) en vroeg me dan af welke pas ik moest aanschaffen. Dacht 3d VL en 1d internationaal, maar als ik dit allemaal zo lees denk ik dat gewoon 4d VL het beste zal zijn. Is veel rood maar ook weer niet zo een agressief rood (op Fatmap zie ik veel rode pistes met minder dan 20°).

Onhandige verbindingen waren de doorslag om niet naar Montgenevre te gaan. Maar zoals Paolie zegt: alles is wel aaneengesloten en de skipas valt wel mee van prijs en het is godverdomme Italië, what could go wrong? Lekker eten, mooie taal, vriendelijke mensen.

Wij gaan ook met krokus/carnaval naar Via Lattea - of dat is toch het plan. Maar er zijn inderdaad maar weinig pistes open, en de reviews over de afgelopen kerstvakantie zijn niet zo geweldig. Vond op facebook de groep “Sauze d’Oulx ski club of Great Britain” waar veel info te vinden is, ook over de pistes, liften, sneeuw kwaliteit etc. Misschien handig voor anderen die ook dezelfde info zoeken?
Hoop dat tegen mid februari er meer sneeuw gevallen is zodat er meer pistes open kunnen! Volgens de FB groep is er idd op sommige plaatsen onvoldoende sneeuw.
Aangezien we logeren in Savoulx zouden we ook kunnen skiën in Bardonecchia. Sauze en Bardonecchia zijn elk 15 minuten met de auto. Is wel kleiner gebied maar de kids gaan nog op les dus kunnen we toch niet zo heel ver skiën en de skipassen zijn voor ons gezin bijna 500€ goedkoper. Is Bardonecchia een goed alternatief?

In Maart heb ik nog 1 dag in Via Lattea geskied gestart in Sansicario idd. wel verschillende pistes gesloten maar toch wel een fijne skidag gehad toen.

Het is zeker wel de moeite waard om 1 dag naar Serre Chevalier te gaan dat is een leuke toevoeging aan je vakantie

Bardonecchia is een mooi, ondergewaardeerd gebied. Lange mooie, vnl rode hellingen tussen de larixbossen.

Een vooral, der lift maatschappij is geen centenschraper 😉

Zie dit verslag
http://blog.inmontanis.info/?p=2593

The older I get, the better I was

Iemand update hoe het er momenteel is?

❄️

Ben ook benieuwd, ga er volgende week heen. Webcams hogerop (>2000 m) zien er goed uit. Is ook aardig wat open inmiddels, de liften en pistes die nog dicht zijn, zijn dat het hele seizoen al. Enige jammere is dat je vanuit Sauze naar Sestriere zo te zien met de cabinelift moet omdat de piste dicht is. Maar dat is misschien wel logisch, zuidhelling en relatief weinig sneeuw…

Iemand update hoe het er momenteel is?

Marije77 op 12 feb 2024 21:46

Ik ben zaterdag teruggekomen van een weekje Sauze d’Oulx. Gezien de omstandigheden (extreem warm, weinig sneeuw), eigenlijk best een goede week gehad!. Je kan prima tochten maken. Hogerop zijn de pistes ok. De lagere pistes werden aan t eind van de week uitdagend met ijsplaten hier en daar. Afgelopen vrijdag en zaterdag is er hogerop wat sneeuw gevallen, dat zal de pistes wel goed gedaan hebben.

Plaats een reactie