Skipas delen - ouders met jonge kinderen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ben het niet eens met je opmerking ‘fraude is fraude’. Het is pas fraude als er 2 mensen tegelijk (lees moment) gebruikmaken van de pas, dat is misbruik/fraude. Maar als de een op maandag skiet en de ander op dinsdag dan is het nog steeds maar 1 persoon per skidag en ‘steel’ je theoretisch niet. Dat een skigebied graag ziet dat iedereen voor de hele week een pas aanschaft, tsja dat is leuk voor de omzet daar maar dan ben je als consument niet mee geholpen en maakt je vakantie erg duur en je gebruikt de pas dan helft van de dagen niet.
De 4 in 6 dagen of 5 in 7 dagen kaarten die je dan allebei moet aanschaffen zijn ook nog steeds een stuk duurder alsook de oplossing om met dagkaarten te werken. Eigenlijk best oneerlijk als je om en om op je kind/kinderen wil passen die nog niet op skiles kunnen en deze niet naar de kinderopvang wilt brengen maar gewoon tijd met ze wil doorbrengen op vakantie.

Wij doen het al enkele jaren zo in Sölden. Eén skipas waarbij mijn man en ik om beurt een dag met de oudste kinderen gaan skiën en de andere bij ons jongste kind blijft die nog net te klein is. Nog nooit problemen mee gehad…
Ook in SFL ging dit zonder problemen. Daar wel 1 skipas en 1 wandelpas die afgewisseld werd.

SofieV op 27 feb 2024 15:31

Ik steek al jaren een pak kauwgom in mijn jas zonder te betalen wanneer ik in de supermarkt de kassa passeer, nog nooit problemen mee gehad.

Fraude is fraude. 't is niet omdat je nog nooit gepakt ben dat het correct is. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het niet begrijp maar in de meeste gebieden hebben ze wel een optie voor het scenario waar ouders dezelfde ski pas willen gebruiken.

In de dolomieten in ieder geval, als een pas voor de eerste keer gebruikt wordt (en dat kan dus ook een dagpas zijn), wordt een foto gemaakt. De volgende keer die pas gescant wordt, komt die mooie foto op een scherm voor de pisteurs. Als je betrapt wordt ben je je pas kwijt en eventueel nog een boete als kers op de taart.

Er zijn hier al topics over geweest op dit forum.

Asterino op 27 feb 2024 16:03

Als je een skipas koopt ga je akkoord met de voorwaarden. En als die voorwaarde is dat een skipas persoonsgebonden is, dan is dat dus wel fraude. (Net als je ov-abbonnement in Nederland uitlenen aan je buurman als je zelf op vakantie bent).

Er zijn gebieden die een speciale skipas hebben voor jonge ouders, maar (nog) niet allemaal. Dus een kwestie van goed je huiswerk doen bij de keuze voor een bestemming, of accepteren dat je twee passen moet kopen en als voordeel zien dat ook de oppasser dan lekker met het kind de berg op kan om samen te lunchen met de skier of te wandelen.

*bericht bewerkt door Suuski op 28 feb 2024 12:00

@Sheila misschien toch even goed de voorwaarden lezen.
Hetzelfde kun je ook zeggen van een abonnement op de trein. Als Pietje hem niet gebruikt op een dag, zou Marietje op die dag gebruik mogen maken.

Dubbel met de bovenstaande 2 reacties van anderen…

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 28 feb 2024 12:01

Gelukkig zijn er nog steeds zoveel model en deugburgers. Dat is goed voor de omzet van de grote spelers.

Gelukkig zijn er nog steeds zoveel model en deugburgers. Dat is goed voor de omzet van de grote spelers.

HvdB op 28 feb 2024 12:06

Oh iedereen moet lekker doen wat hij/zij niet kan laten. Maar wees je wel bewust wat de consequenties kunnen zijn. En wellicht heeft de opener van het topic er wel wat aan om te weten dat er skigebieden zijn, die wel aanbieden wat ze willen.

Ben het niet eens met je opmerking ‘fraude is fraude’. Het is pas fraude als er 2 mensen tegelijk (lees moment) gebruikmaken van de pas, dat is misbruik/fraude. Maar als de een op maandag skiet en de ander op dinsdag dan is het nog steeds maar 1 persoon per skidag en ‘steel’ je theoretisch niet. Dat een skigebied graag ziet dat iedereen voor de hele week een pas aanschaft, tsja dat is leuk voor de omzet daar maar dan ben je als consument niet mee geholpen en maakt je vakantie erg duur en je gebruikt de pas dan helft van de dagen niet.
De 4 in 6 dagen of 5 in 7 dagen kaarten die je dan allebei moet aanschaffen zijn ook nog steeds een stuk duurder alsook de oplossing om met dagkaarten te werken. Eigenlijk best oneerlijk als je om en om op je kind/kinderen wil passen die nog niet op skiles kunnen en deze niet naar de kinderopvang wilt brengen maar gewoon tijd met ze wil doorbrengen op vakantie.

Wij doen het al enkele jaren zo in Sölden. Eén skipas waarbij mijn man en ik om beurt een dag met de oudste kinderen gaan skiën en de andere bij ons jongste kind blijft die nog net te klein is. Nog nooit problemen mee gehad…
Ook in SFL ging dit zonder problemen. Daar wel 1 skipas en 1 wandelpas die afgewisseld werd.

SofieV op 27 feb 2024 15:31

Ik steek al jaren een pak kauwgom in mijn jas zonder te betalen wanneer ik in de supermarkt de kassa passeer, nog nooit problemen mee gehad.

Fraude is fraude. 't is niet omdat je nog nooit gepakt ben dat het correct is. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het niet begrijp maar in de meeste gebieden hebben ze wel een optie voor het scenario waar ouders dezelfde ski pas willen gebruiken.

In de dolomieten in ieder geval, als een pas voor de eerste keer gebruikt wordt (en dat kan dus ook een dagpas zijn), wordt een foto gemaakt. De volgende keer die pas gescant wordt, komt die mooie foto op een scherm voor de pisteurs. Als je betrapt wordt ben je je pas kwijt en eventueel nog een boete als kers op de taart.

Er zijn hier al topics over geweest op dit forum.

Asterino op 27 feb 2024 16:03
Sheila op 28 feb 2024 11:47

De prijzen van skipassen zijn er op gebaseerd dat niet iedereen de hele looptijd van zijn pas ook intensief skiet. Hoe langer de looptijd hoe meer kans dat er periodes zijn waarop niet geskied wordt.
In jouw redenering zou een hotel een aantal jaarpassen kunnen kopen en die ter beschikking stellen van de hotelgasten. De gasten van de 1ste week skieën ook niet tegelijk met die van de 2de week. Etc.
Anonieme passen zouden zeker ook een mogelijkheid zijn, maar dan zou de prijs veel hoger liggen.

Gelukkig zijn er nog steeds zoveel model en deugburgers. Dat is goed voor de omzet van de grote spelers.

HvdB op 28 feb 2024 12:06

Duurde toch langer dan verwacht, deze “moraalridder” post.

Punt blijft: er zijn zat opties, maar niet in Solden. Als je dan niet wil of kan betalen, dan had je een andere keus moeten maken of het risico nemen, inclusief de consequenties. Maar ga dan niet hier hypocriet lopen doen over de voorwaarden en waarom jij vindt dat ze niet voor jou gelden. Ga er dan gewoon niet mee akkoord. Afspraak is afspraak is blijkbaar voor een aantal mensen een heel eenzijdig iets.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gelukkig zijn er nog steeds zoveel model en deugburgers. Dat is goed voor de omzet van de grote spelers.

HvdB op 28 feb 2024 12:06

Oh iedereen moet lekker doen wat hij/zij niet kan laten. Maar wees je wel bewust wat de consequenties kunnen zijn. En wellicht heeft de opener van het topic er wel wat aan om te weten dat er skigebieden zijn, die wel aanbieden wat ze willen.

Tiny-M op 28 feb 2024 12:11

En als je gepakt wordt, kan je toch nog altijd uit wraak een boze review schrijven, toch? 🙄

Hallo Robert,
Ik zou mij niet al te veel zorgen maken wij hebben dit namelijk al tweemaal gedaan in Sölden, gewoon een skipas voor volwassenen gekocht en de ene dag wijzelf ( grootouders) en de volgende dag onze kinderen zodat er altijd iemand bij de kleintjes was, zelfs 1 persoon naar beneden skiën met twee pasjes en dan als niet skiër met de Giggijoch naar boven en beneden was geen probleem.

Maar het is toch ook best stom dat het niet mag? Als iemand een skipas voor 6 dagen koopt, gaat die ervan uit om 6 dagen te skiën.
Het is gewoon een verdienmodel voor gebieden dat de passen niet overdraagbaar zijn. Want wat is er eigenlijk op tegen dat maandag de vader en dinsdag de moeder van de pas gebruik maakt? Het is niet dat er door 2 mensen op 1 dag op 1 pas wordt geskied.
Nee, het mag niet, maar sommige regels zijn krom. En dit vind ik er eentje. En zolang elke klant het belang voor de liftmaatschappij voetstoots accepteert, zal er nooit wat veranderen.
Het is ook stom dat in veel gebieden er geen 5 uit 7 pas meer is, of dat je enkel een grote gebiedspas kunt kopen terwijl het gebied allemaal kleine niet aaneengesloten gebiedjes zijn. Ik vind dat soort dingen best onrechtvaardig en niet in het belang voor de gast.
Het is niet dat een weekje skiën een goedkope hobby is waar niks aan verdient wordt in de Alpen.

Wij doen het al enkele jaren zo in Sölden. Eén skipas waarbij mijn man en ik om beurt een dag met de oudste kinderen gaan skiën en de andere bij ons jongste kind blijft die nog net te klein is. Nog nooit problemen mee gehad…
Ook in SFL ging dit zonder problemen. Daar wel 1 skipas en 1 wandelpas die afgewisseld werd.

SofieV op 27 feb 2024 15:31

In de dolomieten in ieder geval, als een pas voor de eerste keer gebruikt wordt (en dat kan dus ook een dagpas zijn), wordt een foto gemaakt. De volgende keer die pas gescant wordt, komt die mooie foto op een scherm voor de pisteurs. Als je betrapt wordt ben je je pas kwijt en eventueel nog een boete als kers op de taart.

Er zijn hier al topics over geweest op dit forum.

Asterino op 27 feb 2024 16:03

Buiten het feit of die foto nu wel of niet genomen wordt (dat verhaal staat in meerdere topics), is het natuurlijk onzinnig om daar bang voor te worden. Want die pisteurs gaan echt niet vragen om het afzetten van helmen e.d. Sterker nog, het is vaak een drukte van belang, dat ze nauwelijks weten wie via welk poortje is binnengekomen.
Verder ben ik het er wel mee eens dat het niet mag, dus altijd fraude is, dus het hoort simpelweg niet. Maar de pakkans is in ieder geval nihil, zeker in de drukke weken.

Tja, er zijn bijna net zoveel verhalen te vinden van mensen die er wel uitgepikt zijn als mensen die wel met dit gedrag wegkomen. Ik denk dat iedereen de camera’s wel ziet bij sommige liften en ik denk ook dat iedereen wel weet dat er software is die dat echt snel en betrouwbaar kan (waarbij de kleur van de jas waarschijnlijk niet echt doorslaggevend is).

Maar dan wordt het toch snel zo’n topic waarin we het hebben over de pakkans, toch? Ergens is dat een vreemd topic, want dat doen we ook niet materiaal huren en niet inleveren, lunchen en weglopen zonder te betalen, vertrekken bij een hotel zonder te betalen, etc…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja precies. Super stom dat je 100% moet betalen voor een hotel/appartement als je overdag buiten bent.

Echt ongekend. Dat er mensen bestaan die echt doen alsof dit een normale en eerlijke gang van zaken is.

Dat het volgens de regels allemaal kan is duidelijk en dat je dit van te voren kan achterhalen ook, maar voor mij is wel helder wie hier de dief is. En dat is niet een ouder die een kneiterdure wintersport boekt en alleen de piste op gaat om ondanks een baby iets te doen wat hij/zij zo graag doet.

*bericht bewerkt door Hannie_ op 28 feb 2024 14:39

Hallo Robert,
Ik zou mij niet al te veel zorgen maken wij hebben dit namelijk al tweemaal gedaan in Sölden, gewoon een skipas voor volwassenen gekocht en de ene dag wijzelf ( grootouders) en de volgende dag onze kinderen zodat er altijd iemand bij de kleintjes was, zelfs 1 persoon naar beneden skiën met twee pasjes en dan als niet skiër met de Giggijoch naar boven en beneden was geen probleem.

Flup2511 op 28 feb 2024 13:20

Je gaat dus op 1 dag met 3 personen op 2 passen naar boven?

Totales Vollidiot

Tsja, een beetje onderzoek van tevoren als je specifieke wensen hebt is niet zo veel gevraagd. Simpel, koop he zo’n pas, dan naak je een afspraak.

Er staat hier nog ergens een mooie (overdraagbare) Dolomieten puntenkaart te koop voor een mooie prijs. Goedkoper, eten en drinken net even beter en/of betaalbaarder, prachtige omgeving, helemaal niks mis mee.

Edwin van Riel

Echt ongekend. Dat er mensen bestaan die echt doen alsof dit een normale en eerlijke gang van zaken is.

Dat het volgens de regels allemaal kan is duidelijk en dat je dit van te voren kan achterhalen ook, maar voor mij is wel helder wie hier de dief is. En dat is niet een ouder die een kneiterdure wintersport boekt en alleen de piste op gaat om ondanks een baby iets te doen wat hij/zij zo graag doet.

MiKeZZa op 28 feb 2024 14:27

Huh? Keuze maken betekent consequentie accepteren.
Te duur? Niet gaan of krom liggen.
Baby? Niet gaan, kind thuis laten bij opa en oma, of geen kinderen nemen.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 28 feb 2024 14:38

@Sheila misschien toch even goed de voorwaarden lezen.
Hetzelfde kun je ook zeggen van een abonnement op de trein. Als Pietje hem niet gebruikt op een dag, zou Marietje op die dag gebruik mogen maken.

Tiny-M op 28 feb 2024 12:00
Hannie_ op 28 feb 2024 14:34

@Sheila misschien toch even goed de voorwaarden lezen.
Hetzelfde kun je ook zeggen van een abonnement op de trein. Als Pietje hem niet gebruikt op een dag, zou Marietje op die dag gebruik mogen maken.

Tiny-M op 28 feb 2024 12:00
Hannie_ op 28 feb 2024 14:34

Het vervelende is dat je meestal geen ochtend/middag skipas kan kopen. Een treinkaartje kan wel gewoon per deel.
Mijn dochter/schoonzoon heeft het pas in Hochgurgl gedaan. Samen 1 pas…Werkte perfect.

Het werkt niet perfect…

Je kunt perfect frauderen. Dat is wat anders.

Ik heb nog geen mening of ik er echt wat van vind. Heb ik er last van? Neuh. Is het onrechtvaardig. Tsja. Zou ik het zelf doen? Nee.

Ik laat er in ieder geval geen traan om als mensen die op deze manier met een pas omgaan gepakt worden en het gebied uitgezet worden. Maar als ze er mee wegkomen. Tsja. Eigenlijk moet ik daar niets van vinden.

Totales Vollidiot

Je kunt in bijna elk gebied halve dag passen kopen ook in Sölden (zo te zien wel bij de kassa, niet online). Misschien moet iedereen die het niet eens is met de beschikbare passen van Sölden het gebied maar gaan boycotten en hun geld ergens anders uitgeven.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 feb 2024 14:54

Het vervelende is dat je meestal geen ochtend/middag skipas kan kopen. Een treinkaartje kan wel gewoon per deel.
Mijn dochter/schoonzoon heeft het pas in Hochgurgl gedaan. Samen 1 pas…Werkte perfect.

Hannie_ op 28 feb 2024 14:38

Ik ken geen gebieden waarbij er niet tenminste een aantal opties zijn voor enkel middag of enkel ochtend kaarten. Het is alleen soms even zoeken en een stuk minder voordelig uiteraard verhoudingsgewijs.

Hierbij de prijslijst van Sölden waarbij je ook 3 opties hebt voor kortere dag/ middag kaarten. Ook 5 uit 7 bestaat hier gewoon.
https://www.soelden.com/de/dam/jcr:e8976e35-152f-4750-a181-1…

Echt ongekend. Dat er mensen bestaan die echt doen alsof dit een normale en eerlijke gang van zaken is.

Dat het volgens de regels allemaal kan is duidelijk en dat je dit van te voren kan achterhalen ook, maar voor mij is wel helder wie hier de dief is. En dat is niet een ouder die een kneiterdure wintersport boekt en alleen de piste op gaat om ondanks een baby iets te doen wat hij/zij zo graag doet.

MiKeZZa op 28 feb 2024 14:27

Huh? Keuze maken betekent consequentie accepteren.
Te duur? Niet gaan of krom liggen.
Baby? Niet gaan, kind thuis laten bij opa en oma, of geen kinderen nemen.

Geraertshoven op 28 feb 2024 14:38

Als je een kind ‘neemt’ moeten ze je levenslang in de gevangenis stoppen…

Ik snap de vraag van de TS-er helemaal.

Blijkt ook wel dat vooraf informatie opzoeken niet altijd de waarheid geeft. Op internet niet te vinden, maar aan de kassa met vragen blijken er wel mogelijkheden te zijn… Het lijkt er hier op dat Solden geen opties heeft voor deze vraag en het is een beetje makkelijk om maar te roepen dat je dan geen kinderen mee moet (mee)nemen. In elk geval wil de ts-er niet met 2 naar boven maar omstebeurt. Even later lijkt er te lezen dat iemand een extra persoon op een reeds gescande skipas mee naar boven wil nemen… dat is dan toch ook wel bijzonder.

Wij namen in Zillertal ook wel eens sochtends de kleinste kinderen mee naar boven. We kochten dan een einzelfahrt voor die dag erbij. 1 persoon, met de einzelfahrt, en vaak nog een opa of oma, bleef dan bij de kleinste. Beetje rommelen in de sneeuw, gebruik maken van de apfelstrudel in het bergrestaurant. De rest gig gewoon skien… Middagslaapje werd dan weer beneden in het appartement gedaan dus de einzelfahrt ging rond 12:00 weer naar beneden.

Het was een hele puzzel met 6 volwassenen welke skipassen we die hele week nodig hadden want elke dag was iemand anders ‘oppas’.

Wat een simpele vraag leek wordt zo toch nog een hot topic. Veel meningen en uitspraken. @Robert12, ik zou zeggen, doe vooral waar jullie je goed bij voelen.
Zonder iemands mening of uitspraak niet te respecteren valt mij op dat het woord moraalridder eigenlijk niet genoemd dient te worden, worden hier wel mensen als fraudeur neergezet. (En dan heb ik het even niet of het wel of niet mag)
Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met dit soort uitspraken, je beticht iemand nogal van een stevig strafbaar feit en geeft de persoon in kwestie daarmee ook een flinke stempel.

*bericht bewerkt door kesman op 28 feb 2024 15:52

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Als je het stempel fraudeur niet wil, moet je niet frauderen.

Even los van de exacte definitie van fraude, al denk ik dat dit er wel onder valt.

*bericht bewerkt door Roy83 op 28 feb 2024 16:35

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@kesman in de meeste voorwaarden staat dat ze wel strafrechtelijke vervolging kunnen instellen. Of ze het ook daadwerkelijk zullen doen is een 2e, maar ze nemen misbruik (daar valt dit onder) dus wel serieus.
Dus besef het risico dat je kunt lopen en bepaal zelf of je het dat waard vindt.

@kesman in de meeste voorwaarden staat dat ze wel strafrechtelijke vervolging kunnen instellen. Of ze het ook daadwerkelijk zullen doen is een 2e, maar ze nemen misbruik (daar valt dit onder) dus wel serieus.
Dus besef het risico dat je kunt lopen en bepaal zelf of je het dat waard vindt.

Tiny-M op 28 feb 2024 16:47

Is voor mijzelf totaal niet aan de orde, maar daar gaat t mij niet om. Het gaat mij om bepaalde uitspraken. Maar kennelijk vinden andere dat zij in de positie zijn om mensen deze stempel te geven. En dit alleen omdat deze mensen reageren op een topic.
“Maar niemand is heiliger dan de paus”

Als je het stempel fraudeur niet wil, moet je niet frauderen.

Even los van de exacte definitie van fraude, al denk ik dat dit er wel onder valt.

Roy83 op 28 feb 2024 16:34

Of men het juiste doet of niet, ik vind het niet aan jou om deze mensen, notabene op een forum, de stempel ‘fraudeurs’ te geven.

*bericht bewerkt door kesman op 28 feb 2024 17:26

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Een nog niet genoemde optie is om 2 passen van 3 dagen te kopen. De ene ouder de eerste 3 dagen, de andere ouder de volgende 3 dagen.
En voor de rest, het is internet, dus trek je niet teveel aan van alle veroordelende reacties en doe waar jij je goed bij voelt.

Plaats een reactie