Advies quatre valles verbindingen gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Quatre Vallées

Ben 5 keer in Les Quatre Vallees geweest waaronder 2x in La Tzoumaz. Als ik je beschrijving lees denk ik dat je niet blij gaat worden van dit gebied. Het leuke aan L4V zijn nu juist de skiroutes en off-piste mogelijkheden. De gewone pistes zijn kort, druk, afgekrast en saai. Sommige zijn alleen bereikbaar met een sleeplift of een 2-zitter uit de jaren 60. De verbindingen tussen de deelgebieden zijn ofwel vlak (Tzoumaz-Verbier), lopen via een sleeplift, of via een skiroute. Verbier/Tzoumaz naar Siviez? Enkel mogelijk via ongeprepareerde steile routes (met buckels waar je ‘vous’ tegen zegt ;-) ). Skiend naar Nendaz? Stort u van de ongeprepareerde en steile Plan-du-Fou. Van Siviez verder richting Veysonnaz/Thyon? Hang on in de sleeplift Greppon Blanc. Ik vind L4V een leuk gebied maar precies om de dingen die jij niet zoekt. Zeker als je de grote Franse gebieden gewend bent en denkt in L4V even lekker te komen kilometervreten kom je van een koude kermis thuis. Het enige andere gebied in Zwitserland waar ik ooit ben geweest is Saas-Fee, maar da’s heel lang geleden, kan je dus helaas geen andere geheimtips geven. Succes met je zoektocht ;-)

Of zijn de pistes boven verbier ook niet goed voor snowboarders?

Er ligt gewoonweg niet veel aan pistes boven Verbier. Alleen vanaf de col de gentianes gaat een lekkere rode die iets langer is, alleen bereik je die met zo’n megagondel vanaf la Chaux, en die is vaak ook nog eens erg druk. De rest daar zijn korte (en drukke) pistetjes.

Ben 5 keer in Les Quatre Vallees geweest waaronder 2x in La Tzoumaz. Als ik je beschrijving lees denk ik dat je niet blij gaat worden van dit gebied. Het leuke aan L4V zijn nu juist de skiroutes en off-piste mogelijkheden. De gewone pistes zijn kort, druk, afgekrast en saai. Sommige zijn alleen bereikbaar met een sleeplift of een 2-zitter uit de jaren 60. De verbindingen tussen de deelgebieden zijn ofwel vlak (Tzoumaz-Verbier), lopen via een sleeplift, of via een skiroute. Verbier/Tzoumaz naar Siviez? Enkel mogelijk via ongeprepareerde steile routes (met buckels waar je ‘vous’ tegen zegt ;-) ). Skiend naar Nendaz? Stort u van de ongeprepareerde en steile Plan-du-Fou. Van Siviez verder richting Veysonnaz/Thyon? Hang on in de sleeplift Greppon Blanc. Ik vind L4V een leuk gebied maar precies om de dingen die jij niet zoekt. Zeker als je de grote Franse gebieden gewend bent en denkt in L4V even lekker te komen kilometervreten kom je van een koude kermis thuis. Het enige andere gebied in Zwitserland waar ik ooit ben geweest is Saas-Fee, maar da’s heel lang geleden, kan je dus helaas geen andere geheimtips geven. Succes met je zoektocht ;-)

Gast626 op 27 mrt. 2013 18:44

Heel erg mee eens! Top gebied, maar je moet sleepliften en stoeltjes uit de jaren 60 op de koop toe nemen. Het gebied is juist zo geweldig vanwege de steile skiroutes, buckelpistes en het gevarieerde off-piste terrein. Als boarder die zwart wil vermijden en liever niet in lange sleepliften hangt moet je niet in L4V zijn.

Sander Kan, al 13 jaar werkzaam in L4V als skileraar, off-piste coach en skigids.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

hallo,
ik kom al mijn hele leven in La tzoumas en ski al 14 jaar. Wanneer je je LaTzoumas verblijft zijn de pistes aan deze kant erg goed bereikbaar. Je stapt bij de ene lift uit glijd een stukje of een heleboel naar beneden en neemt de volgende lift.
Je kunt ook heel makkelijk van la tzoumas naar Verbier, je hoeft hier niet perse de bus te nemen, je kunt (wanneer je een duurder kaartje koopt) ook bij een stoeltjes lift in Verbier instappen en zo in de grotere gebieden komen. Wanneer je terug wilt naar La Tzoumas zal je altijd een klein stukje met de bus moeten, maar deze wacht je aan de onderkant van de piste af en zet je bij de savoleyres weer af. Dus dat is niet het alles ergste.

p.s. Die oude sleepliften vallen echt reuze mee! er zijn meer dan genoeg moderne stoeltjes liften en ze zijn hard bezig alle oude liften te vervangen en te optimaliseren.

We gaan het komend jaar meemaken.
Voor het eerst naar 4 vallees, na 2 jaar Flims-Laax-Falera.
Over Laax kan ik alleen maar zeggen: super,super,super. Zowel qua accomodaties, pistes als liftverbindingen.
Zelden zo’n goede verbindingen gehad.
Dus ik ben benieuwd naar welke kant de balans gaat doorslaan voor 4 vallees.
We gaan echt om te skiën, dus après ski hoeft niet zonodig.

Wordt vervolgd.

Plaats een reactie