Zo het is al weer enige tijd geleden, te veel (kan dat?) mooi weer gehad en 2 weken lang verschillende vrienden langs gehad, weinig tijd voor verslagjes dus.
Op verzoek zal ik nog wat verslagen inhalen, bij deze de eerste 2: Schladming en Krippenstein- Obertraun.

Schladming
De 3e week februari (12-19) zat ik ski- in ski out in Haus im Ennstal (Gerhart, tip!), in totaal heb ik hier 6 dagen geskied met erg wisselende weersomstandigheden. De eerste 2 dagen zonnig en koud, daarna 2 dagen veel verse sneeuw en vervolgens de laatste 2 dagen veel te warm. Dit waren zelfs de warmste dagen die ik tot nu toe sinds begin januari gehad heb met 12-14 graden op dorpsniveau met zelfs in de nacht + op de berg geen vorst en een paar keer zelfs regen. Meer maart omstandigheden dus.
Om maar gelijk op dat laatste terug te komen; gelukkig heeft Schladming meer dan zijn fair share aan noord- pistes, de condities waren dus nog vrij goed, met uitzondering van het Rohrmoos plateau wat erg zonnig gelegen is.

Zoals de meesten weten bestaat het gebied uit 4 bergen, die onderling verbonden zijn. Deze verbindingen voelen niet geknutseld aan maar lopen mooi in elkaar over, met als enige uitzondering de aansluiting tussen planai en het Rohrmoos plateau waar de zwarte afdaling enkel tot het midden station loopt. Het laatste stuk naar beneden moet je helaas met de lift afleggen. Jammer, zeker aangezien dit wel een lekkere piste is.
Verder kan je vrij snel alle gebieden doorkruisen, een voordeel als je die dag een ander deelgebied wilt aandoen.

Mijn eerste indruk van het gebied is erg goed: goede afwisseling in pistes, veel afdalingen top tot dal mogelijk, genoeg uitdaging te vinden en prima horeca die strategisch goed over het gebied verspreid liggen.

Let erop qua vakanties dat er in Schladming veel Tsjechen en mensen uit Oberƶsterreich en Wenen komen, onze week bleek een redelijke piek week te zijn voor dit gebied.

Brede pistes en een mooi uitzicht op het Dachstein massief

null

Goede piste preparatie

null

Voldoende diversiteit in de pistes

null

Zo ver als het oog reikt, challenge accepted?

null

2 nadelen in ƩƩn foto samengevat; de overstap in Haus van gondel naar stoeltjeslift om bij de top te komen en de drukte tijdens de vakanties van regio Oberƶsterreich, Wenen en Tsjechiƫ.

null

Wat beviel:

  • goede sneeuw doordat de pistes veelal op het noorden liggen, met name met de paar warme dagen was dit een groot voordeel.
  • weinig korte afdalingen, veel afdalingen tot dal niveau mogelijk
  • leuke mogelijkheden tot het skiĆ«n van tochten
  • veel afwisseling mogelijk, elk deelgebied heeft zijn eigen karakter
  • In dit gebied kan bij goede omstandigheden echt de hele familie goed uit de voeten; een aantal heerlijk lange makkelijke blauwe pistes (de 3a/b in haus) of zelfs ā€˜ā€™glij-glijā€™ā€™ blauw op het Rohrmoos plateau, maar ook echt lekkere rode en zwarte pistes om je benen te voelen branden.

Wat vond ik minder:

  • wellicht hadden wij het wat minder getroffen maar het was opmerkelijk drukker dan de maand ervoor op alle andere plekken. Dit i.c.m. de vele wisselende weersomstandigheden zorgde regelmatig voor de nodige uitdagingen voor de minder ervaren skiĆ«rs die aanhaakten.
  • de gondel in Haus im Ennstal gaat niet naar de top. Hierdoor moet je op drukke dagen 2x achter elkaar in een rij staan wat veel tijd kost. Doordat haus goed is aan te rijden ontstonden er ook een aantal bottlenecks. In de andere deelgebieden leek dit beter te zijn omdat de liften iets efficiĆ«nter geplaatst waren.

Pistetip:
De piste 1 van bovenin de planai, deze start rood om onderin over te gaan in een zwarte FIS piste waar elk jaar wereldbeker wedstrijden gehouden worden. Aan het einde hiervan ski je het stadion bij de finish in, geeft wel een coole sfeer.

Krippenstein- Obertraun
Wat een fantastisch gebied qua beleving en specifiek voor freeriders! In het geval je geen ervaren freerider bent zoals ik is dit echt zoā€™n bestemming die je goed kunt doen in een halve dag om te combineren met wat rondslenteren door Hallstatt. Wij hebben deze optie gedaan en tenzij je puur voor het freeriden komt heb je hier ook voldoende aan.

Het gebied bestaat eigenlijk enkel uit de diverse freeride varianten, een zeer lange en schitterende dalafdaling van 11 km en daarnaast een extra piste tegenover het top station van de gondel. Deze laatste is echt 2 keer met je ogen knipperen en je bent beneden. Voor wat minder ervaren freeriders is dit overigens wel een prima punt om te oefenen aangezien de overige echte freeride afdalingen bestaan uit een 4-tal lange varianten die op het oog toch echt wel de nodige ervaring vereisen, al is het alleen al omdat je zo ver van alles verwijderd bent.
Zeker variant 4 zag er behoorlijk pittig uit en ik durfde er mijn handen niet aan te branden zonder een gids. Ik ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn die deze afdaling(en) hebben gedaan en mij hier meer over kunnen vertellen, ik hoor het graag!

De start is gevoelsmatig in echt ā€˜ā€˜hoogā€™ā€™ gebergte

null

Bovenin ski je door een paar fraaie rots formaties

null

Startpunt van Ć©Ć©n van de vele off- piste opties

null

De 11 km lange afdaling naar het dal met uitzicht op de Hallstatter See

null

Ik raad het iedereen aan om dit te combineren met een dagje Hallstatt. Waar dit dorp in de zomer overlopen wordt is het in de winter heerlijk rustig en zeker niet minder fotogeniek.

null

Wat beviel:

  • waanzinnige uitzichten rondom en op de Hallstatter See
  • de dalafdaling, 11 km puur ski genot vol met afwisseling. Een hoogteverschil van 1500m heb je niet vaak in de oost alpen, wat ben ik daar een ontzettend groot fan van!
  • het ritje met de grote gondel(s) geeft toch wel een hooggebergte gevoel terwijl de feitelijke hoogte niet eens zo bijzonder hoog is (2109m)
  • freeriders hebben erg veel mogelijkheden in dit gebied.

Wat vond ik minder:

  • Krippenstein heeft weinig te bieden qua piste kmā€™s voor piste skiĆ«rs. Je doet het echt voor de ervaring en de schitterende dal afdaling tenzij je gebruik maakt van de freeride opties.

Pistetip:
Uhh, heb ik een keuze? Los van dat er maar 2 echte afdalingen zijn is uiteraard de dalafdaling waar je het hier als piste skiƫr voor doet. Maar eerlijk is eerlijk, (ervaren) freeriders hebben een stuk meer mogelijkheden hier.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 14 mrt 2022 11:32

Na enige hulp van het beheer staan de verslagjes er (weer) op. Bij deze de eerste 2 aangevraagde gebieden šŸ˜Ž. Laat gerust jullie eigen ervaringen met deze gebieden achter, altijd leuk om te lezen!

Leuk om te lezen, thx. Voor mij zijn die ultrabrede pistes een gruwel, omdat ik van korte bocht hou. En dat schiet gewoon niet op op zā€™n ultra brede piste, voor je gevoel. Dan ben ik heel snel geneigd om toch maar grote bochten te gaan skiĆ«n.

Dat het drukker was is denk ik niet zo gek ivm ook de Oostenrijkse vakantie. Ik was er ooit in de zomer (Schladming) en toen merkte je ook al dat het een heel geliefde plek voor Oostenrijkers zelf is.

Als de weergoden ons een beetje gunstig gezind zijn zie ik het volgende week ook eens in de winter :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat vond ik minder:

  • wellicht hadden wij het wat minder getroffen maar het was opmerkelijk drukker dan de maand ervoor op alle andere plekken. Dit i.c.m. de vele wisselende weersomstandigheden zorgde regelmatig voor de nodige uitdagingen voor de minder ervaren skiĆ«rs die aanhaakten.
  • de gondel in Haus im Ennstal gaat niet naar de top. Hierdoor moet je op drukke dagen 2x achter elkaar in een rij staan wat veel tijd kost. Doordat haus goed is aan te rijden ontstonden er ook een aantal bottlenecks. In de andere deelgebieden leek dit beter te zijn omdat de liften iets efficiĆ«nter geplaatst waren.
Amelm op 12 mrt 2022 20:46

Wij waren er tijdens de krokusvakantie regio noord, en het was qua drukte heel goed te doen.
Volgend jaar worden als het goed is zowel de gondel vanuit Haus als de Quattralpina vernieuwd (gondel krijgt nieuwe 10-persoons cabines, Quattralpina wordt volledig vervangen door een 8-persoons stoeltjeslift: https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showtoā€¦ )

Van Haus naar de Reiteralm en weer terug is overigens een aardige uitdaging. Gelukkig rijdt er een rechtstreekse skibus, waardoor je vanuit Haus gemakkelijk kan eindigen op de Reiteralm, of er 's ochtends juist kan beginnen. Absoluut de moeite waard, want de Reiteralm is een prachtig deelgebied met geheel eigen karakter.

*bericht bewerkt door paolie op 14 mrt 2022 13:42

@DrPhil Grappig om te lezen, zelf ben ik juist enorm fan van hele lange carve bochten dus die brede pistes omarm ik. Al schuw ik smalle pistes ook niet, afwisseling is voor mij het key woord. Overigens, met een voorkeur voor korte bochten zit je altijd goed, met lange ben je afhankelijkšŸ˜‰

@Roy83 Zeker niet overslaan deze keer. Met een beetje mazzel valt er woensdag boven de 1400m nog 10cm verse sneeuw en zit je daarna met hernieuwde kou en zon uit het oosten erg goed!

@Paolie Bedankt voor je ervaringen. Goed om te weten dat de drukte vooral betrekking op die week lijkt te hebben, in dat geval ga ik er graag heen terug want het is zeker een interessant gebied. Wij waren ook erg verwend qua rust op de pistes overigens omdat we uiteraard uit 4 weken januari ā€˜ā€˜rustā€™ā€™ kwamen.

Wij zijn meermaals op een dag heen- en weer gegaan van haus naar Hochwurzen en daar blijven hangen alvorens terug te skiƫn. Met Reiteralm erbij is aanpoten maar nog net te doen op ƩƩn dag, al kies ik liever ƩƩn of twee deelgebieden per dag. Overigens was dat met het gezelschap waar ik mee was niet te doen (afstand i.c.m. de buckelvorming op de terugweg dan). Volgende keer een goede tip om gewoon met de bus terug te gaan inderdaad, dan ben je ook niet zo op de tijd aan het letten. Desnoods kan de helft van het gezelschap ook met de bus terug en de andere helft op skies.

*bericht bewerkt door Amelm op 14 mrt 2022 18:21

@Amelm, heel leuk weer. En wat een mooie foto van dat kerkje naast het meer.

@Amelm, heel leuk weer. En wat een mooie foto van dat kerkje naast het meer.

Slim op 15 mrt 2022 17:57

Het Frozen dorpje bezocht in Corona tijd in de Zomer. Was toen ook heerlijk rustig.

May the ski force be with you !!

We zijn een keer een dag in Schladming geweest. Vanuit de reiteralm naar haus en terug, echt een mooie afwisselende toch!
@Amelm ik ben nog benieuwd naar Krippenstein obertraun, zat er ook een leuke berghut? (Die eventueel tevoet te bereiken is vanaf de gondel?)
En heeft het ook een skischool/kinderland?

Schladming, een heerlijk gebied. Twee nadelen voor mij zijn soms de verbindingen (trage liften en niet altijd even leuke pistes), met name tussen Hochwurzen en Reiteralm. En de oriƫntering is wel erg noord (goede sneeuw, maar zeker in januari veel schaduw). Verder eigenlijk top. Kan wel druk zijn maar buiten het seizoen valt het erg mee!

Mr. Slow

We zijn een keer een dag in Schladming geweest. Vanuit de reiteralm naar haus en terug, echt een mooie afwisselende toch!
@Amelm ik ben nog benieuwd naar Krippenstein obertraun, zat er ook een leuke berghut? (Die eventueel tevoet te bereiken is vanaf de gondel?)
En heeft het ook een skischool/kinderland?

Alex0 op 16 mrt 2022 10:29

@Alex0 er zitten in totaal 4 berghutten in Krippenstein: 1 bij het topstation. Dat zag er niet erg inspirerend uit en leek ook dicht. Dan op 5 min lopen een ā€œlodgeā€ waar ook restaurant bij was, zag er qua uitzicht heel mooi uit: heel grote glazen wanden en richting het hoge/ sneeuwrijke sneeuw plateau.
Dan nog 2 andere hutten: 1 halverwege de dalafdaling en 1 (gjaldalm) aan het einde van de blauwe piste. Hiervoor moest je als skiƫr vrij ver prikken en was juist meer geschikt voor wandelaars (die ik ook zag). Gok minuutje of 45 lopen met denk 200m (?) hoogteverschil. Erg mooi landschap tussen de top gondel en die alm maar weet niet of dat eerste stuk langs de piste loopt of er een speciaal wandel pad is, ik gok van wel.

Voor kinderen die echt moeten leren zijn de mogelijkheden erg beperkt. Die korte blauwe piste bovenin is heel erg makkelijk dus goed leer terrein, daar is ook nog een extra sleeplift die zelfs voor de aller kleinste nog te doen is. Ook de blauwe (eerste stuk dalafdaling) is tot de extra gondel/ Gjalmalm behoorlijk gemakkelijk, met een iets steiler stukje op het eind (nog steeds blauw overigens). De rest van de dalafdaling zullen kinderen wel echt een beetje ervaring voor moeten hebben, m.n. in het midden stuk zitten wat steilere secties.
Onderin leek wel nog iets (sleper) te zijn maar ligt m.i. echt veel te laag (600m) voor enige kwaliteit sneeuw, dan zijn die opties bovenin beter en dan met de gondel terug.

@quick bedankt voor je ervaring. Strookt ook wel met mijn ervaringen al was de periode dat ik er was erg warm waardoor ik enkel voordeel ervaarde aan de noord ligging. Zeker de meeste horeca ligt goed op de zon, met skiĆ«n zelf hoef ik nooit zo nodig zon šŸ™ˆ Doe mij maar lekker -20 met terrasjes in de zon, heerlijkšŸ˜

*bericht bewerkt door Amelm op 16 mrt 2022 12:04

Zo, mijn reis zit er inmiddels bijna op. Ik moet nog een paar verslagen schrijven (obertauern, Gasteinertal, Hochkƶnig), dit zal ik in de komende week of wanneer ik thuis ben nog doen. Hierbij een korte opsomming wat mijn grootste toppers waren:

Het leukste kleine skigebied:

Zonder enige twijfel de Steinplatte. Wat een fantastisch divers gebied is dit zeg. Vergeleken met andere gebieden met hetzelfde aantal (of meer) piste kmā€™s heeft Steinplatte enorm veel te bieden, hier ga ik zeker terugkomen!

null

Leukste grote skigebied:

Deze is een stuk lastiger te kiezen. Sowieso vond ik de meeste grote oostelijk gelegen gebieden (Gasteinertal, Obertauern, Schladming, Hochkƶnig) allemaal erg leuk. Als ik er toch 1 moet kiezen dan kies ik Schladming. Ondanks dat het aantal opgegeven piste kmā€™s tussen Hochƶnig en Schladming nauwelijks verschilt (beide +/-120km), voelt Schladming aan als een soort Hochkƶnig in het groot. Waar je bij Hochkƶnig het nadeel hebt dat je veelal in 1 route skiet, heb je bij Schladming ook deze mogelijkheid om over alle 4 de deelgebieden te skiĆ«n, met als bijkomend voordeel dat je in elk deelgebied ook genoeg pistes vindt om het er een dag uit te houden. De leukste deelgebieden vond ik overigens Hauser Kaibling en de Reiteralm (foto).

null

Meest sfeervolle en sneeuwzekere dorp:

Zonder twijfel Filzmoos! Zeer veel leuke restaurants, wit dorp, veel wandelmogelijkheden, pistes die in het dorp uitkomen. Heb ik al gezegd dat er vaak veeeeel sneeuw ligt; hoezo sneeuw arme winter?

null

null

null

Grootste verrassing:

Eigenlijk ben ik erg veel verrast, een gebied waarvan ik echter niet snap dat het zo weinig populariteit geniet is Dachstein- West. Werkelijk schitterend gebied die toen ik het bezocht middenin de voorjaarsvakantie NL relatief erg rustig was. Verder mooie uitzichten, goede sneeuw, veel horeca en niet te vergeten; mooie pistes!

null

null

Leukste bij activiteiten:

Ik heb veel dingen voor het eerst gedaan, rodelen en langlaufen hebben me zeer positief verrast. Geheel op zijn eigen manier, rodelen meer voor de thrill en langlaufen voor de natuur en sport maar ik kan niet kiezen. Vast staat dat ik beide vaker ga doen (al is mijn knie niet zoā€™n fan van rodelen, ik kan mezelf namelijk niet zo goed in de hand houdenšŸ¤ž)

null

null

Beste sneeuw:

Dit is een zo mogelijk nog subjectievere keuze dan alle anderen maar wat een fantastische sneeuw hadden we in St Johann in Tirol zeg, als een veertje zweven over de sneeuw. Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de maand januari en verse sneeuwval, in ieder geval staat januari met stip op Ć©Ć©n als mijn favoriete wintersport maand. Veel verse sneeuw, kou en de sneeuw blijft met volle zon nog gewoon uitstekend van kwaliteit.

null

Meest sneeuwzekere skigebied:

Obertauern; do I need to say more? De koelkast van Oostenrijk wordt het ook wel genoemd en dat is te merken aan de hoeveelheid sneeuw. Daarnaast vangen ze tijdens een dump vaak een aanzienlijke hoeveelheid sneeuw zoals ook de keer voordat ik er was. Wellicht belangrijker; vanwege de hoogte smelt er zeer weinig weg gedurende het seizoen dus zelfs in dit magere seizoen ligt er nog meer dan zat naast de piste. Maarja, dan moet je als freerider op dit moment wel een beetje van Sahara zand houdenšŸ˜‰

null

*bericht bewerkt door Amelm op 22 mrt 2022 19:47

Wat een mooie foto, die 2e bij Dachstein!
Obertauern vind ik juist overschat. Heel erg windgevoelig, daardoor zijn sommige pistes net ijsvlaktes. Terwijl de sneeuw een stukje verderop weer erg goed is. Jammer dat je reis erop zit?

Wat een mooie foto, die 2e bij Dachstein!
Obertauern vind ik juist overschat. Heel erg windgevoelig, daardoor zijn sommige pistes net ijsvlaktes. Terwijl de sneeuw een stukje verderop weer erg goed is. Jammer dat je reis erop zit?

DrPhil op 22 mrt 2022 20:45

@DrPhil Thanks, Dachstein- West heeft ook echt prachtige uitzichten omdat je zo dicht op het Dachstein massief zit.

Wat betreft Obertauern ken ik je mening van je leuk geschreven verslagje over Obertauern # de wolf met de boze wind en de Monte Griep baanšŸ˜‰

Ik erken dat Obertauern winderig kan zijn maar ik kwam er na genoeg verse sneeuwval op een mooie windluwe dag: perfecte sneeuw met goede grip, leuke afwisseling doordat je rond het dorp kunt skiƫn en prachtige ski omstandigheden. Verder niet mega rustig maar doordat alle (20?) liften in/rondom het dorp en parkeerplaatsen uitkomen heb je weinig knelpunten en stroomt alles goed door.

Twee nadelen waardoor ik er geen week zou gaan zitten (al hou ik teveel van afwisseling om dat Ć¼berhaupt ergens te doen):
1.) De pistes zijn relatief erg kort, ik ben juist een groot fan van lange afdalingen met meer dan 1000m hoogteverschil. In Obertauern kom je niet verder dan 600-700m
2.) Bij minder weer heb je hier echt niets te zoeken en krijg je een volledige white- out.
Deze nadelen kun je overigens oplossen door ook eens als combinatie bij de zuiderburen in Karintiƫ te kijken, Grosseck- Speiereck ligt bijvoorbeeld op een kwartiertje rijden en Katschberg (vanuit Sankt Margarethen) net iets daarachter.

De Tauernrunde vond ik leuk om te doen, toch het idee dat je een ā€˜ā€˜klein tochtjeā€™ā€™ doet wat altijd wel lekker skiet om een doel te hebben. Ze hadden hem alleen m.i. in meerdere versies kunnen doen en dan ook wat langere versies. De opgegeven hoogtemeters zijn in werkelijkheid een stuk minder en we waren er helaas met 2 uurtjes al mee klaar. Gelukkig is Obertauern een compact skigebied met goede verbindingen dus het kost niet al teveel tijd om weer terug te skiĆ«n naar de delen die je het leukst vond.

Al met al een uitstekende bestemming voor een dagtrip of last minute short stay als het wat warmer/ helder weer blijkt te zijn. Als je er een hele week zit dan zou ik het combineren met de eerder genoemde gebieden in Karintiƫ, maar ook Radstadt of de Reiteralm liggen binnen korte rij afstand.

Nu ik er toch zoveel over heb geschreven beschouw ik dit maar meteen als mijn verslagje van Obertauern en plomp ik de fotoā€™s er achteraanšŸ˜

Kijk DrPhil, zo slecht is de sneeuw nog nietšŸ˜‰

null

De langste pistes van het gebied bevinden zich aan de Zehnerkarbahn. Je skiet hier ook leuk tussen de rotsen door. Door de schaduwrijke/winderige ligging hebben deze pistes wel de neiging om wat ijziger te zijn dan de rest. Lekker vroeg doen als ze nog niet kaal geskied zijn dus.

null

Tijdens het skiƫn heb je bijna altijd een mooi uitzicht op het dorp.

null

Op de Ć©Ć©n of andere manier zie ik fotoā€™s op ditzelfde punt vaak terugkomen op internet, kennelijk trekt er hier toch iets aan om een foto te nemenšŸ¤”

null

De Tauernrunde waar we de dag mee begonnen bleek helaas toch iets korter dan gedacht. Tip; zorg dat je tussentijds al flink wat extra pistes aandoet zodat je niet weer ā€˜ā€˜terugā€™ā€™ hoeft te skiĆ«n naar de andere kant.

null

Onze auto stond op bovenstaande foto trouwens links onderaan naast hotel das Tauernherz. De eerste parkeerplaats vanaf de Radstadt kant en een erg goede opstapplek. Bijkomend voordeel dat er bij terugkomst bij de auto gelijk een leuk terras is om nog een drankje of hapje te doen in de zon šŸ˜Ž

*bericht bewerkt door Amelm op 23 mrt 2022 18:35

Mooie summary Amelm. Volgens mij een heel mooi seizoen geweest voor je in Oostenrijk. Vooral verrast door je lovende woorden over Dachstein-West. Lijkt mij best een mooi gebied, maar jammer dat het niet in een skipasverbond zit (behalve jaarkaart) en de verbindingen tussen de deelgebieden leken me tijdrovend. Maar die foto is inderdaad erg fraai!

Mr. Slow

Mooie summary Amelm. Volgens mij een heel mooi seizoen geweest voor je in Oostenrijk. Vooral verrast door je lovende woorden over Dachstein-West. Lijkt mij best een mooi gebied, maar jammer dat het niet in een skipasverbond zit (behalve jaarkaart) en de verbindingen tussen de deelgebieden leken me tijdrovend. Maar die foto is inderdaad erg fraai!

Quick op 23 mrt 2022 18:39

@Quick Ik denk dat wat de meeste mensen afschrikt aan Dachstein- West is dat ze adverteren met slechts 51km piste. Ik denk dat zij netjes het werkelijke aantal opgeven maar dat een hoop andere gebieden hun piste kmā€™s toch schromelijk overschatten door parallelle piste kmā€™s etc. Met als toppunt het gebied Wildkogel arena (kuch 75km piste, nou dat voelde nog niet half zo groot als Dachstein- West terwijl ik toch echt alle pistes had gedaan)
Daarnaast, doordat het vrij uitgestrekt is voelt het flink groter aan.

Maar mocht je de kans krijgen zeker doen. Voor een week zonder dat je een jong gezin hebt wel iets te klein, als combinatie/ dagtrip echter een erg goede keuze. Laat je niet teveel afschrikken door een paar wat oudere liften en slepers. Mijn vrouw en ik zijn totaal geen fan van (veel) slepers maar dit waren er maar een paar en die waren ook nog eens vrij kort qua lengte. Niet van die kwartier lange slepers.

*bericht bewerkt door Amelm op 23 mrt 2022 19:01

Maak nou niet te veel reclame voor dachstein west: straks wordt het nog druk. Maar inderdaad ik vind het altijd een fijn gebied om te skien en hoop volgend jaar voor het eerst met kids daarheen te gaan: russbach hete we come

Dat Dachstein West hou ik in gedachten, voor op de terugreis of zo. En mooi dat de kms reƫel zijn. Soms voelen dat soort gebieden veel groter aan dan ze zijn. Turracher Hƶhe vond ik daar ook een mooi voorbeeld van. Overigens een echte aanrader, die gebieden aan de Zuidkant (Heiligenblut! Maar ook de Molltaler gletsjer). Obergurgl vond ik ook een gebied dat veel kleiner aanvoelde.
Obertauern heeft vaak fotogenieke plaatjes!

@Amelm Dank voor alle mooie fotoā€™s en verslagen!

Tot enkele jaren geleden deed Dachstein-West nog voorkomen dat het ruim 80km aan pistes had. Dat was dan met Obertraun en Abtenau erbij volgens mij, maar werd niet duidelijk gecommuniceerd. @Amelm Wildkogel kan me ook niet vreselijk bekoren. Voelt erg beperkt en nogal onhandig.

Dat moet een geweldige winter geweest zijn @amelm. Denk dat dit voor velen (waaronder ikzelf) een droom is :)

Bedankt allemaal, leuk dat er zoveel reacties op zijn gekomen!

Het was een onwijs mooie trip. Van tevoren vroegen veel mensen: denk je dat het skiƫn/ de sneeuw niet gaat vervelen. Nou ik kan je vertellen, werkelijk waar geen moment en ik vond het moeilijk om afscheid te nemen.
Uiteindelijk heb ik van de 11 weken tijd ongeveer 8 Ć” 9 dagen niet op skies gestaan (mijn vrouw iets vaker, niet zoā€™n fan van bakken verse sneeuwšŸ¤·ā€ā™‚ļø) . Wel zijn we vaak halve dagen gegaan en hebben het andere dagdeel iets anders gedaan zoals winterwandelen, een stadje bezoeken, rodelen, langlaufen etc.

Nu inmiddels weer thuis sinds afgelopen zaterdag en sinds gisteren ook weer aan het werk, dat is wel even wennenšŸ¤£

Ik zal in aanloop naar het nieuwe jaar (aug-nov) nog wat extra verslagen plaatsen. Ik heb nog een behoorlijke hoeveelheid fotoā€™s, enkel soms wat zoekwerk wat nou waar was. Ik post het tegen die tijd omdat het dan wel leuk is als inspiratie voor het nieuwe seizoen, daarnaast voor mijzelf ook om herinneringen op te halenšŸ‘Œ

*bericht bewerkt door Amelm op 29 mrt 2022 10:31

Top report! Weer wat inspiratie voor komend seizoen šŸ‘šŸ»

Plaats een reactie