Hoe hard rijd jij met skibox?

Ik zeg alleen wat ik op de Duitse tv gezien heb , jij zal het wel beter weten natuurlijk , dom van mij . Het zal wss daarom zijn dat je in Duitsland steeds mee aansprakelijk bent van zodra ze kunnen bewijzen dat het ongeval mee veroorzaakt is door overdreven (+130 ) snelheid …
zeer dom van mij om hier op te reageren …

Ik zeg alleen wat ik op de Duitse tv gezien heb , jij zal het wel beter weten natuurlijk , dom van mij . Het zal wss daarom zijn dat je in Duitsland steeds mee aansprakelijk bent van zodra ze kunnen bewijzen dat het ongeval mee veroorzaakt is door overdreven (+130 ) snelheid …
zeer dom van mij om hier op te reageren …

evert op 6 jan. 2014 20:12

Ik ben niet goed op de hoogte van de Duitse wetgeving, maar:
als je door een fout een ongeval mee veroorzaakt kan/zal je altijd (deels) aansprakelijk worden gesteld. Als jij 130 rijdt terwijl dat in die omstandigheden volledig onverantwoord was en daarom een accident doet, zal jij ook verantwoordelijk gesteld worden… Het is niet omdat je je aan de wet/adviessnelheid houdt dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden.

Ja dan ga je ook aansprakelijk gesteld worden net zoals diegene die te snel gereden heeft

eeh evert, ik reageerde net helemaal niet op jou dus zou ook niet durven beweren dat je dom bent. Zoals ik al zeg moet je natuurlijk anticiperen als je 200 rijdt. Das nogal logisch omdat iemand in zn spiegel niet goed kan inschatten hoe hard je rijdt. Dus we zeggen allebei hetzelfde. Toch? En idd als je heel hard rijdt ben je idd snel aansprakelijk voor een ongeval.

All I am saying is dat degene die langzamer rijdt ook moet anticiperen. Meer niet. en mij is altijd geleerd dat je pas naar links mag op de snelweg als er ruimte is. M.a.w. als iemand in de ABS moet dan heb je toch iets niet goed gedaan.

Overigens heb je voorrang als je links rijdt. rechts moet in zn spiegel kijken en alleen als het kan naar links komen. Dat terzijde. natuurlijk moet je anticiperen als je 200 rijdt. Maar ik kan je vertellen dat nu ik in een auto rijd die niet zo hard kan, ik het verdomd vervelend zou vinden als alle hardrijders zouden afremmen en langzaam mij voorbij rijden, want dan moet ik nog langer wachten om naar links te kunnen!

skiester op 6 jan. 2014 20:04

Die redenatie gaat alleen op als je er van uit gaat dat er een gefixeerd aantal auto’s je willen passeren, helaas gaat dit niet op het is een constante stroom.

En inderdaad zoals RC grootveld zegt het snelle verkeer op links moet meer anticiperen. In duitsland heb je automatisch teilschuld als je boven de advies snelheid rijd (130 km op de autobahn) en in een ongeluk verzeild raakt. Bovendien is een auto die achter op een ander knalt altijd schuldig, kun je een hoop theorien op los laaten maar dat is wat het is.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Overigens heb je voorrang als je links rijdt. rechts moet in zn spiegel kijken en alleen als het kan naar links komen.

Zucht …
Op de snelweg heb je maar op één plek voorrang en dat is t.o.v. invoegend verkeer; verder nergens.
En inderdaad, je moet in je spiegel kijken en alleen als het kan naar links komen en wat dat betreft zijn we het wel eens. En dat kan prima op het moment dat die linker rijstrook over de eerste 250m achter me leeg is. Ook als ik 150 en die ander 250 rijdt…

Rob

@Bartus: Goh, iemand die het wel snapt…

Rob

Teilschuld wil nog altijd niet zeggen volledig schuld …

Je krijgt schuld proportioneel aan het aandeel dat de snelheid heeft bijgedragen aan (de oorzaak van) het ongeval;
Impliciet wil dit ook zeggen dat de persoon die van rijvak verandert een fout begaat en minstens een deel van de verantwoordelijkheid voor (de oorzaak van) het ongeval bij hem ligt.

En dan de praktijk: het verkeer zou ook in DU een stuk aangenamer verlopen als iedereen rekening met elkaar houdt …

Net terug uit St anton met een fiat punto (diesel) en dakkoffer. Ik heb de hele weg tussen de 120-130 gereden en was na zo’n 7.5 uur weer thuis. In plaats van hard te rijden kan je beter zuinig rijden, voor of na de meute wegrijden en weinig stoppen. Tijdens deze trip Pettneu-Muiden heb ik 120 gemiddeld gereden en het verbuikt was 4,7l/100km) de reis heen en terug heeft mij zo’n 125 euro gekost (excl. vignette, afschrijving etc.

Ik vind 120 gemiddeld knap en je stapte waarschijnlijk een stuk ontspannender uit de auto dan degene die zo nodig (omdat het kan ook) 180 moeten rijden (om even later weer in de ankers te moeten).

Rob

…beter zuinig rijden, voor of na de meute wegrijden en weinig stoppen.

Roderick1986 op 7 jan. 2014 08:36

Zuinig rijden hangt ook van de auto af, maar drukte op de weg en de stoptijd halen je gemiddelde flink naar beneden. Dan heeft hard rijden absoluut geen zin.
Kies een rustig moment en stop weinig. Een gemiddelde van 100km/u is netjes, van deur tot deur en inclusief stops. Dan zal je zien dat je vanzelf minder stopt omdat het veel relaxter rijdt.

@R.C wij hebben op de terugweg 1 keer gestopt om te wisselen van bestuurder en plas/tank pauze.
Als je niet harder dan 130 rijdt kan je prima 3/4 uur achter elkaar rijden zonder problemen. Ervan uitgaande dat je wel wat rijervaring hebt. Als ik tegen de begrenzer aan rij, zit ik idd veel minder ontspannen in de auto en merk ik dat ik na 1-2 uur toch echt moet wisselen.

Een gemiddelde van 100km/u is netjes, van deur tot deur en inclusief stops. Dan zal je zien dat je vanzelf minder stopt omdat het veel relaxter rijdt.

Jay op 7 jan. 2014 14:37

Inderdaad …
Haal dat meestal niet eens, maar onze stops duren dan ook langer dan de tijd die je nodig hebt om met een hand te tanken en met de andere hand een broodje naar binnen te proppen terwijl een reisgenoot al bij de kassa staat om af te rekenen. Echt, ik heb het gezien.

Rob

Sommigen hebben hier de kerkklokken horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. En echt, als ik hier zo lees moet bijna half Nederland 200 km/u op de Autobahn rijden… Kennelijk maakt dat ronde getal veel indruk. :P

Bovendien is een auto die achter op een ander knalt altijd schuldig, kun je een hoop theorien op los laaten maar dat is wat het is.

bartus op 6 jan. 2014 21:54

Neen, dat is in Duitsland dus niét altijd het geval, eveneens dat je in Duitsland ook niet per definitie schuldig bent als je een fietser aanrijdt. Elke situatie wordt individueel beoordeeld. Als bewezen is dat de persoon ervoor onnodig hard geremd heeft en/of gevaarlijk naar links is uitgeweken kan de persoon die er achterop geknald is vrijgesproken worden. Sterker nog: Achteropkomend verkeer "Ausbremsen" is een misdrijf en daar staan extreme straffen op.

"Das Ausbremsen stellt sich nach ständiger Rechtsprechung als Gewalteinwirkung dar (BGH, NJW 1995, 3131; OLG Stuttgart, DAR 1995, 261.). Wer einen nachfolgenden Fahrzeugführer durch grundloses Bremsen oder durch einen überraschenden Fahrbahnwechsel zum Bremsen zwingt, bereitet ein physisches Hindernis und handelt damit mit Gewalt."

Als Duitsers zoveel beter rijden dan Nederlanders, wat is dan volgens jou de verklaring van het feit dat er in Duitsland 1.5 zoveel doden per voertuigkilometer vallen dan in Nederland?

R.C.Grootveld op 5 jan. 2014 00:39

De wegen in het onderliggende wegennet zijn in Duitsland veel smaller, bochtiger en heuvelachtiger als in Nederland. Daar komen de hogere ongevallen vandaan. Daar is de Autobahn niet direct schuldig aan. Bovendien hebben meerdere onderzoeken al uigewezen dat op Autobahnen zonder limiet niet meer ongelukken gebeuren als op Autobahnen met een limiet. De Autobahnn is wel wat rommeliger als bijv. de strakke snelwegen in Nederland met de enorm lange in- en uitvoegstroken.

Maar ik kan je vertellen dat nu ik in een auto rijd die niet zo hard kan, ik het verdomd vervelend zou vinden als alle hardrijders zouden afremmen en langzaam mij voorbij rijden, want dan moet ik nog langer wachten om naar links te kunnen!

skiester op 6 jan. 2014 20:04

Dat klopt en veel mensen zijn nog niet tot deze slimme conclussie gekomen. Desalniettemin moet je op hoge snelheden verdomd goed kunnen anticiperen. In Duitsland wordt algemeen geleerd dat de pijngrens zo rond de 180 km/u ligt. Daarboven moet je echt dondersgoed weten wat je doet en dat je een hogere verantwoording draagt. Immers is de adviessnelheid van 130 km/u er inderdaad niet voor niets.

Speciaal voor de gasten die met skibox menen extra snel onderweg te moeten zijn: Bij een ongeluk wordt alles meegenomen in het oordeel hoeveel schuld je van het ongeluk krijgt. Met of zonder skibox boven de adviessnelheid rondrijden kan dan ook nog een wezenlijk verschil uitmaken als er bijv. wind heeft gestaan.

De truc is en blijft altijd weer: Houd rekening met elkaar. Als je dat doet dan rijden beiden partijen met plezier en is er niks aan de hand en is er niemand die zich heeft te ergeren.

@R.C wij hebben op de terugweg 1 keer gestopt om te wisselen van bestuurder en plas/tank pauze. Als je niet harder dan 130 rijdt kan je prima 3/4 uur achter elkaar rijden zonder problemen. Ervan uitgaande dat je wel wat rijervaring hebt. Als ik tegen de begrenzer aan rij, zit ik idd veel minder ontspannen in de auto en merk ik dat ik na 1-2 uur toch echt moet wisselen.

Roderick1986 op 7 jan. 2014 15:52

Inderdaad 130-140 is een ontspannende snelheid waarbij je (zeker in D) redelijk met de stroom mee kunt blijven rijden. Daarbij is mijn rijervaring met 1.6M km een stuk minder dan de meesten hier, dus doe ik het rustig aan.
Verder vind ik tegen de begrenzer aan rijden ook niet prettig; met 225 zou ik veel te vaak in de ankers moeten om me aan te passen aan m’n medeweggebruikers die zich wel aan de (advies) Vmax houden en gewoon met de grote stroom meerijden …

Rob

@Frans: Dat die ongevallen op het onderliggende wegennet gebeuren doet niet ter zake.
Het gaat om de stelling dat Duitsers beter zouden rijden en dat er dus minder ongevallen zouden gebeuren, iets wat door cijfers niet wordt onderbouwd en zelfs wordt tegengesproken.
Ongevalsstatistiek laat zien DAT er meer ongevallen gebeuren, waar is niet relevant.
En ongevallen zijn voor een groot deel toe te schrijven aan het gedrag van de bestuurders.

Rob

@Frans: Dat die ongevallen op het onderliggende wegennet gebeuren doet niet ter zake. Het gaat om de stelling dat Duitsers beter zouden rijden en dat er dus minder ongevallen zouden gebeuren, iets wat door cijfers niet wordt onderbouwd en zelfs wordt tegengesproken.

R.C.Grootveld op 7 jan. 2014 17:11

De toestand van de wegen doet zeker wél ter zake in het kader van die statistieken, anders kan ik van alle cijfers wel maken wat mij goed uitkomt. En de wegen in het onderliggende wegennet van Duitsland zijn nu niet bepaald om van naar huis te schrijven. Rij maar eens een ronde door het Ruhrgebied, Eifel en Saarland en je begrijpt wat ik bedoel met slecht wegdek, smal, bochtig, onoverzichtelijk, smalle dorpsdoorgangen etc. etc.

Overigens heb ik geen speciale mening welk land nu beter kan autorijden. Er zijn alleen landen die qua rijstijl er bijzonder slecht uit springen, maar daar zijn geen Nederlanders nog Duitsers van betroffen.

Bovendien is een auto die achter op een ander knalt altijd schuldig, kun je een hoop theorien op los laaten maar dat is wat het is.

bartus op 6 jan. 2014 21:54

Neen, dat is in Duitsland dus niét altijd het geval, eveneens dat je in Duitsland ook niet per definitie schuldig bent als je een fietser aanrijdt. Elke situatie wordt individueel beoordeeld. Als bewezen is dat de persoon ervoor onnodig hard geremd heeft en/of gevaarlijk naar links is uitgeweken kan de persoon die er achterop geknald is vrijgesproken worden. Sterker nog: Achteropkomend verkeer "Ausbremsen" is een misdrijf en daar staan extreme straffen op.

"Das Ausbremsen stellt sich nach ständiger Rechtsprechung als Gewalteinwirkung dar (BGH, NJW 1995, 3131; OLG Stuttgart, DAR 1995, 261.). Wer einen nachfolgenden Fahrzeugführer durch grundloses Bremsen oder durch einen überraschenden Fahrbahnwechsel zum Bremsen zwingt, bereitet ein physisches Hindernis und handelt damit mit Gewalt."

Frans op 7 jan. 2014 17:03

Ik geloof dat jij ze ook nog niet echt hebt horen luiden. Ja je hebt gelijk bij bepaalde uitzonderingen kan de schuld op de voorganger gelecht worden. Het wordt echter niet van de voorganger verlangt om te anticiperen buiten de adviessnelheid om. Je mag van baan wisselen als er voldoende ruimte is voor je achterligger om daarop te anticiperen, rijd deze boven de advies snelheid is dat zijn verantwoording. Of je achterligger vervolgens de rem moet gebruiken om zijn snelheid aan te passen aan jouw tijdens jouw aanhaal manouvre is een gentlemans agreement, je kunt hem voor laten gaan of niet. Feit is wel dat wat jij zegt dat sneller op de linker baan rijden er voor zorgd dat er meer ruimte voor inhalen is, complete bullcrap is.

Bovendien heb je het hierboven in je gegoogelde wetsartiekeltje over gewelts dilicten, expres de rem in trappen en baanwisselen. Dat heeft helemaal niks met deze discussie te maken.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus: Gaan we hier nu alles beter willen weten? Je hoeft mij echt niet te vertellen dat achteropkomend verkeer moet anticiperen op voorliggend verkeer. Dat lijkt me meer dan vanzelfsprekend voor de mensen die een rijbewijs in een normaal land hebben gehaald… Wonende in Duitsland en rijdende op de Autobahn circa 40.000 km per jaar ken ik de geschreven en ongeschreven regels op m’n duimpje. Oh ja, en ik heb ooit ook nog eens een training gevolgd op de Filmautobahn in Aldenhoven. Even ter info…

En of het onnodig remmen of van rijbaan wisselen nu expres gedaan wordt of niet, in beide gevallen kan je iemand met geweld volledig in de remmen dwingen en dat is Nötigung. Punt uit.

En of dit nu allemaal met de eigenlijke discussie te maken heeft of niet: Ik zie dat hier deels onwaarheden worden geschreven en die corrigeer ik. Niks meer, niks minder.

Feit is wel dat wat jij zegt dat sneller op de linker baan rijden er voor zorgd dat er meer ruimte voor inhalen is, complete bullcrap is.

bartus op 7 jan. 2014 17:25

De kans dat de hele linkerrijstrook dichtzit met mensen boven de 180 km/u is heel erg klein en op 2x2 snelwegen zo goed als uitgesloten. En als een enkele hardrijder gewoon door kan blijven rijden, zorgt dat ervoor dat een langzamere automobilist zich niet vastrijdt achter een vrachtwagen. Dat is een kwestie van praktijkervaring en inzicht. Of je geeft als hardrijder de ruimte, omdat je weet dat de persoon op de rechterrijstrook dadelijk gaat inhalen of je geeft plankgas, zodat hij zich niet achter een vrachtwagen o.i.d. hoeft vast te rijden. Daarvoor ontwikkel je door de tijd steeds meer fingerspitzengefühl. En ja, soms is de inschatting fout en dan moet je als achteropkomend verkeer natuurlijk voorrang verlenen.

@Frans Voor mij klinkt jouw verhaal zeer aannemelijk en goed onderbouwd. Zeker wat betreft de statistieken NL «–» D m.b.t. ongevallen. Laat die anderen lekker lullen.

Mr. Slow

@bartus: Gaan we hier nu alles beter willen weten? Je hoeft mij echt niet te vertellen dat achteropkomend verkeer moet anticiperen op voorliggend verkeer. Dat lijkt me meer dan vanzelfsprekend voor de mensen die een rijbewijs in een normaal land hebben gehaald… Wonende in Duitsland en rijdende op de Autobahn circa 40.000 km per jaar ken ik de geschreven en ongeschreven regels op m’n duimpje. Oh ja, en ik heb ooit ook nog eens een training gevolgd op de Filmautobahn in Aldenhoven. Even ter info…

En of het onnodig remmen of van rijbaan wisselen nu expres gedaan wordt of niet, in beide gevallen kan je iemand met geweld volledig in de remmen dwingen en dat is Nötigung. Punt uit.

En of dit nu allemaal met de eigenlijke discussie te maken heeft of niet: Ik zie dat hier deels onwaarheden worden geschreven en die corrigeer ik. Niks meer, niks minder.

Feit is wel dat wat jij zegt dat sneller op de linker baan rijden er voor zorgd dat er meer ruimte voor inhalen is, complete bullcrap is.

bartus op 7 jan. 2014 17:25

De kans dat de hele linkerrijstrook dichtzit met mensen boven de 180 km/u is heel erg klein en op 2x2 snelwegen zo goed als uitgesloten. En als een enkele hardrijder gewoon door kan blijven rijden, zorgt dat ervoor dat een langzamere automobilist zich niet vastrijdt achter een vrachtwagen. Dat is een kwestie van praktijkervaring en inzicht. Of je geeft als hardrijder de ruimte, omdat je weet dat de persoon op de rechterrijstrook dadelijk gaat inhalen of je geeft plankgas, zodat hij zich niet achter een vrachtwagen o.i.d. hoeft vast te rijden. Daarvoor ontwikkel je door de tijd steeds meer fingerspitzengefühl. En ja, soms is de inschatting fout en dan moet je als achteropkomend verkeer natuurlijk voorrang verlenen.

Frans op 7 jan. 2014 18:00

Jups dat denk ik idd, uitspraken als ik woon in Duitsland, rij zo en zoveel km per jaar en ken de ongeschreven regels zijn geen argumenten.

Ik woon ook in Duitsland, ben aan het promoveren en krijg betaald om op academisch niveau discussies met professoren en dergelijke te voeren, in het Engels dan wel Duits. Maar dat zijn ook geen argumenten. Wat ik hiermee wel kan beargumenteren is dat ik goed tussen de regels kan lezen.

Je gebruikt wetstukken en interessante Duitse kreten die volledig uit verband gerukt worden om dat vervolgens verder te onderbouwen met een mooi pakketje aan drogredenen.

Verder zit ik niet zo te wachten op deze discussie dus ik trek me verder terug, veel plezier.

Ps Frans laat helemaal geen statestieken zien maar roept alleen wat over statestieken zonder daadwerkelijke cijfers of bron.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Veel moraalridders… Willen al die mensen die 120-130 rijden wel erg goed spiegelen en in de gaten houden wat eraan komt? Let even op 2 blauwe xenon kijkers, die zijn er sneller dan je denkt.

Heerlijk om in 6.15 uur naar de sneeuw te knallen om ook te knallen op de pistes en off piste… heeeeerlijk :)!

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

@robbert probeer er maar eens wat kilos af te knallen…

Oeps verlaag mijzelf tot een wel erg laag niveau. Beetje onder de gordel

Volgende keer hang ik de skibak naast de wagen , dan kan er niemand meer voorbij … leuk

Ps Frans laat helemaal geen statestieken zien maar roept alleen wat over statestieken zonder daadwerkelijke cijfers of bron.

bartus op 7 jan. 2014 19:18

Voilà…
http://www.adac.de/_mmm/pdf/tempolimit_flyer_0807_30472_1743…
http://www.ace-online.de/der-club/presse/bilder-logos/grafik…

Vooruit: Nederland heeft veiligere snelwegen als Duitsland. Maar heeft dat met een snelheidslimiet te maken? Eerder ondenkbaar, aangezien vele andere landen met snelheidslimiet slechter afsnijden als Duitsland. Kijk maar eens hoe voorbeeldig de snelwegen er in Nederland bij liggen in vergelijking met sommige snelwegen in Duitsland. Idemdito voor Frankrijk. De tolwegen liggen er ook een stuk mooier bij dan de gemiddelde Autobahn. Je kunt dit drogredenen noemen, maar dat zou je andersom ook net zo goed kunnen zeggen. Ik ben in ieder geval tegen een snelheidslimiet op snelwegen, net zoals de ruime Duitse meerderheid en vele verkeersexperten. Duitsland moet aan andere zaken werken om meer ongevallen te voorkomen. Deels ook strengere controles op verkeerd beladen vrachtwagens en oververmoeide vrachtwagenchauffeurs. Op de Autobahn zijn namelijk bij de meeste zware ongevallen vrachtwagens betrokken. Zo is bijv. de A2 de gevaarlijkste snelweg van Duitsland.

http://www.rp-online.de/leben/auto/news/das-sind-europas-sic…

Je gebruikt wetstukken en interessante Duitse kreten die volledig uit verband gerukt worden om dat vervolgens verder te onderbouwen met een mooi pakketje aan drogredenen.

bartus op 7 jan. 2014 19:18

Wat is er uit het verband gerukt? Overigens schijn je er kennelijk niet alles ervan te begrijpen, aangezien m’n aangehaalde zaken geen wetstukken zijn, maar gerechtelijke uitspraken over zaken die in het verkeer zijn voorgekomen waar juist de wet onduidelijk over is. En in Duitsland heb je nogal een dozijn aan uitspraken waar je je als automobilist steeds op hebt te oriënteren. En heb jij zelf al eens Nötigung meegemaakt? Als dat zo is zou je me dondersgoed m’n verschil begrijpen tussen onhandig rijgedrag en gewelddadig hinderen van achteropkomend verkeer. En dus zou je ook weten wat ik bedoel met de discussie rondom voorrang etc.

Ik kan de zaak ook omdraaien: Je gebruikt mooi een paar termen als ‘drogredenen’ en ‘uit verband rukken’, maar dat is een erg goedkope manier om m’n argumenten onderuit proberen te halen. Kom dus maar eens met gefundeerde argumenten. Waarom is het allemaal lariekoek? Bronnen aan jou kant?

Gelukkig zijn Nederlanders zo kwaad op de Autobahn nog niet. Vaak alleen onhandig. Persoonlijk deel ik dus ook zeker niet de mening dat Nederlanders allemaal slecht rijden… Integendeel.

Ik woon ook in Duitsland, ben aan het promoveren en krijg betaald om op academisch niveau discussies met professoren en dergelijke te voeren, in het Engels dan wel Duits. Maar dat zijn ook geen argumenten.

bartus op 7 jan. 2014 19:18

Dat heeft nu even niks met verkeer te maken. Rijervaring en trainingen wel. Maar goed, training en ervaring is ook geen argument dat je bepaalde zaken beter begrijpt… Kom op zeg, dan valt toch in alles en overal alle argumentatie in duigen?

Maar aangezien je ook in Duitsland woont en je waarschijnlijk ook een Autobahncursus hebt gevolgd, of wellicht zelfs gewoon les in een Duitse rijschool, en natuurlijk ook de nodige kilometers rijdt ben ik benieuwd hoe je aan het verkeer deelneemt.

Ik geef meteen maar eerlijk toe dat ik in het verkeer zeker geen heilig boontje ben, heb een redelijk sportieve rijstijl, maar probeer wel steeds veilig en volledig bewust aan het verkeer deel te nemen en ik zorg dat ik steeds op de hoogte ben van de actuele regels/uitspraken.

Wat ik hiermee wel kan beargumenteren is dat ik goed tussen de regels kan lezen.

bartus op 7 jan. 2014 19:18

Ik zou zeggen: Leer dan meteen nog even m’n hersenen op afstand te lezen. Wellicht dat je dan wat meer van me begrijpt.

Volgende keer hang ik de skibak naast de wagen , dan kan er niemand meer voorbij … leuk

evert op 7 jan. 2014 19:43

Dan hebben we nog de vluchtstrook en als die er niet is de rangeerbanen bij knooppunten. ;)

haha @Frans jij hebt het door. Uiteindelijk gaat het om leven en laten leven. En wat ik zo grappig vind is dat sommige mensen heel hard oordelen over de harde linksrijders, dat die maar moeten anticiperen en dat zij dat niet hoeven. Datzelfde geldt overigens voor een aantal linksrijders die maar vinden dat iedereen moet oprotten naar de rechterbaan. Maar dat zijn er een stuk minder merk ik hier.

Hou je als gast gewoon aan de (ongeschreven) regels van de autobahn en je zult een stuk minder stress hebben. Natuurlijk zal er altijd wel iemand zijn die wel het gat probeert dicht te rijden, maar de meeste hardrijders zijn vaak toch ook ervaren rijders, en zullen anticiperen op jouw gedrag, mits je dat bijtijds aangeeft. En dat van dat ervaren is heel simpel: de onervaren mensen houden het nl niet lang vol om zo hard te rijden.

Datzelfde geldt overigens voor een aantal linksrijders die maar vinden dat iedereen moet oprotten naar de rechterbaan.

skiester op 8 jan. 2014 00:19

Ah, dat komt me toch ergens bekend van voor… :D

null

Natuurlijk zal er altijd wel iemand zijn die wel het gat probeert dicht te rijden, maar de meeste hardrijders zijn vaak toch ook ervaren rijders, en zullen anticiperen op jouw gedrag, mits je dat bijtijds aangeeft. En dat van dat ervaren is heel simpel: de onervaren mensen houden het nl niet lang vol om zo hard te rijden.

skiester op 8 jan. 2014 00:19

Jop, dat kan ik alleen maar beamen. ;)

@Frans: Dat die ongevallen op het onderliggende wegennet gebeuren doet niet ter zake. Het gaat om de stelling dat Duitsers beter zouden rijden en dat er dus minder ongevallen zouden gebeuren, iets wat door cijfers niet wordt onderbouwd en zelfs wordt tegengesproken.

R.C.Grootveld op 7 jan. 2014 17:11

De toestand van de wegen doet zeker wél ter zake in het kader van die statistieken, anders kan ik van alle cijfers wel maken wat mij goed uitkomt. En de wegen in het onderliggende wegennet van Duitsland zijn nu niet bepaald om van naar huis te schrijven. Rij maar eens een ronde door het Ruhrgebied, Eifel en Saarland en je begrijpt wat ik bedoel met slecht wegdek, smal, bochtig, onoverzichtelijk, smalle dorpsdoorgangen etc. etc. Overigens heb ik geen speciale mening welk land nu beter kan autorijden. Er zijn alleen landen die qua rijstijl er bijzonder slecht uit springen, maar daar zijn geen Nederlanders nog Duitsers van betroffen.

Frans op 7 jan. 2014 17:19

Als de wegen zo slecht zijn, zou je verwachten dat bestuurders zich daarop aanpassen en dat zou je vervolgens terug moeten kunnen zien in de ongevalsstatistieken.
Kennelijk gebeurt dat dus niet en dat zegt dus wat over de rijvaardigheid van die bestuurders.

En wat die gebieden als Eifel etc. betreft:
Daar rij ik 10x liever dan op de Duitse autobahn, als is het alleen al omdat je daar minder gestresste gele kentekenplaten tegenkomt. Maar ik hoef met dan ook niet in de kroeg of waar dan ook te profileren met "ik ben in 7 uur naar het Zillertal gereden".

Overigens is er wel degelijk correlatie tussen aantal verkeersslachtoffers en in de praktijk gereden snelheden. Sla de internationale statistieken van onafhankelijke instanties er maar eens op na.
En de ADAC valt daar voor mij niet onder …

Rob

Overigens is er wel degelijk correlatie tussen aantal verkeersslachtoffers en in de praktijk gereden snelheden.

Snelheid is niet het probleem, onaangepaste snelheid wel:

160-180 (boven de 180 is zoals iemand een aantal posts terug al zei niet meer zo relax) met een deftige auto op een droge snelweg met weinig verkeer is geen onaangepaste snelheid!
130 (jouw Vmax waar je zo gek op bent) op een besneeuwde weg met veel verkeer is dat duidelijk wel…

dus gooi je internationale statistieken van onafhankelijke instanties maar in de vuilbak want die cijfertjes houden geen rekening met de omstandigheden op het tijdstip van het ongeval zoals weer, verkeersdrukte, staat van het wegdek, type van wagen en ga zo maar door…

…en zo laat ik mij weer trollen ;)

Plaats een reactie