Het broken body parts topic

Zijn jullie nu ook voorzichtiger gaan skiën of snowboarden om toekomstige botbreuken of blessures te vermijden? Ik in eerste instantie wel, maar mijn laatste skidagen waren toch weer onbezorgd zoals vanouds.

Ik niet… maar goed ik heb ook niet echt de zwaarste blessures van iedereen hier opgelopen… en heb met mountainbiken ook wel harde klappen gemaakt… zonder dat ik daar banger van werd. Ik houdt wel misschien iets meer rekening dat mensen je misschien niet zien terwijl je zelf denkt dat ze je niet kunnen missen.

Zijn jullie nu ook voorzichtiger gaan skiën of snowboarden om toekomstige botbreuken of blessures te vermijden? Ik in eerste instantie wel, maar mijn laatste skidagen waren toch weer onbezorgd zoals vanouds.

Paul E op 14 jan. 2013 12:44

Dat kwam door het bier Paul :D

En Bob V, lekkere foto’s…

haha door de drank vervaagd alle angst ;)

ja ik dacht zal maar wat beeldmateriaal toevoegen om het extra kracht bij te zetten. Jammer alleen dat ze geen foto gemaakt hadden toen hij verder stond… nu ging t alweer de "goede" kant op

Nee niet echt: doe alleen geen grote kickers meer. Maar verder is het enige dat ik met een relatief lage DIN ski vanwege die knie…

Een paar jaar geleden heb ik door een harde val op een ijsplaat een rugwervel verpest. Daar zit nu geen kraakbeen meer aan en doet zo nu en dan behoorlijk zeer.

Vorige winter een typische skiduim. Bij de plaatselijke apotheek een brace gekocht en na de wintersport rust gegeven.

Ik ski nog net zo als voor bovenstaande ongelukjes. Echter wel met helm, back protector en Leki skistokken!;)

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Ik ski in principe niet voorzichtiger maar dingen zoals sprongetjes zijn helaas niet meer voor mij weg gelegd.

Ondertussen nog mensen die de mindere kant van wintersport heeft leren kennen…?
Hoe minder hoe beter uiteraard, maar uit een ander fout kan men leren uiteraard!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Sven, hoe is het eigenlijk met je broer? Ik las zojuist je reisverslag van vorig jaar nog eens door, ik hoop dat ik er nu een jaar later wel om mag lachen? Alles genezen bij hem?

https://www.wintersport.nl/forum/topic/58346

Deze zomer zware discushernia in de onderrug die is doorgeschoten tijdens het snowboarden. Met als gevolg 2 dagen verlamd aan de benen, en operatie.

Nog steeds aan het herstellen, maar vanaf vrijdag toch terug de eerste keer m’n board bovenhalen in Oostenrijk. Hopen dat ie 't volhoudt!

Hooguit een testlidmaatschap (niet verlengd):

  • neusbeen gebroken: met te hoge snelheid diepsneeuw in gegaan (niet gezien). Bindingen los, lichaam naar voor, skies naar boven … bril total loss, goggle total loss, neus total loss
  • compressiefractuur op linker heup: zelfde val als hierboven
  • 3 ribben gebroken: aangeskied door alcoholskiër
  • kruisband ingescheurd: persoon boven me was skies verloren, stoppers hebben niet gewerkt, ski in m’n knie teruggevonden
  • zijdelingse whiplash links (ligamenten nek gescheurd) en gebarsten sleutelbeen: off-piste skier kwam de piste terug opgeknald, ik kon kiezen tussen (1) een kind aanskiën of (2) de ravijn inskiën. Het werd de ravijn.
  • zijdelingse whiplash rechts (ligamenten nek gescheurd): snowboarder verloor controle voor de lift, knalde in wachtende groep (handen eerst).

Goddank niets blijvends … op af en toe nekpijn en heuppijn na ;-).

Lars,

Ben je magnetisch? Je trekt wel heel veel ellende naar je toe:
3 paar ski’s(met of zonder de eigenaar van de ski’s) en 1 snowboarder

;)

Als ik jou was zou ik een doorlopend lidmaatschap nemen en alle soorten beschermingsmiddelen die verkrijgbaar zijn aantrekken.

Statistisch gezien ben’k beter dan gemiddeld :). Dit is het lijstje van 30 jaar skiën (3 - 33j :p). Het laatste ongevalletje was 3 (of is het al 4) jaar geleden gebeurd… En geloof me vrij, ik heb al veel erger gezien waardoor’k dit nog als heel “mild” bekijk.

Overigens, je vroeg of ik/we voorzichtiger zijn gaan skiën/boarden? Niet echt, of toch op z’n geen bijkomende angst. … drie keer nadenken in plaats van twee keer nadenken, dat wel.

@Paul E en Martijnski… Dat waren idd goeie lessen!! ;-)

Als we die leraar een snowboard aandoen, kan die ons vast ook nog wat bijschaven!! hoeveel flessen drank kost dat per uur voor een prive les :-)

maar ook ik wil lidmaatschap van de club.

pink gebroken op Airbag (en een enorme deuk in mijn ego ;-) ). eerst langs huisarts durfde niets…doorverwezen naar ziekenhuis… 3 lokaties gehad voordat we bij de juiste waren (leve de fusies)

null

null

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

maar vergeleken bij mijn schoonzusje ben ik een pussy!

Die is afgelopen kerst in Les2Alpes gevallen… elleboog uit de kom. door een italiaanse dokter (volgens eigen zeggen) weer rechtgetrokken op de piste. toch maar met banaan en helicopter naar ziekenhuis. 4 weken mitella.
Maarrrrr een week later gingen we weer (al geboekt), maar dan naar Les portes du Soleil. Ze is meegegaan en heeft gewoon geboard (tuurlijk wel voorzichtig maar toch)

dit was een paar dagen na het rechttrekken en 2 dagen voor vertrek voor de nieuwe vakantie.

null

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen, je kijkt wel een beetje moeilijk ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus klopt… dat was een huisarts en 3 ziekenhuizen verder… op de 2e foto is het al weer wat stoerder ;-)

vandaar de verwijzing dat ik een pussy ben.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Gelukkig nog niks gehad, sinds het ongeluk van mijn zus doe ik er veel aan om het te voorkomen.

Draag nu zelf een rugbeschermer, handschoenen met polsbeschermer en een helm.

Iemand skiede haar omver vervolgens slagader, zenuwen en pezen door gesneden door een ski bij haar pols. De ski snee langs haar jas en handschoen. Gelukkig zat er een arts in de lift die alles goed heeft af kunnen binden en vervolgens is ze per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Nu wel blijvende schade; geen/amper gevoel in haar vingers.

@Jeroen, och trek het je niet aan. Ik heb zelf nog nooit iets gebroken, dus wie weet hoe ik zou kijken :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Sven, hoe is het eigenlijk met je broer? Ik las zojuist je reisverslag van vorig jaar nog eens door, ik hoop dat ik er nu een jaar later wel om mag lachen? Alles genezen bij hem?

https://www.wintersport.nl/forum/topic/58346

Martijnski op 30 jan. 2013 12:41

Daar heeft hij geen last meer van.
Echter blijft dat hand voor zen hele leven super broos… of hij moet zich laten opereren…
En ja het kan grappig klinken achteraf, ik blijf het jammer vinden dat het zo gelopen is, haha :D
Heb ik gelijk alle kanten van wintersport gezien… positief en negatief… :p

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

2 weken geleden heb ik ook voor het eerst iets gebroken met snowboarden. De hele week al gekke dingen gedaan en soms keihard gecrashed zonder dat er iets gebeurd.
Dan op de 3e dag een keer lullig uitgegleden op een ijsplaat, wilde me opvangen met mijn rechterhand en meteen weer doorgaan. Dit lukte, maar had opeens wel erg veel pijn in mijn hand. Gewoon de dag afgemaakt met wat pijn en ik dacht dat het de volgende dag wel over zou gaan.

De hand was erg dik en blauw/groen aan beide kanten en na wat bewegen en voelen was het vrij duidelijk dat het middenhandsbeentje van mijn ringvinger de boosdoener was. Ik wist in mijn achterhoofd eigenlijk wel dat het gebroken. Maar mijn gedachten was dat ze er gips om zouden doen en dan zou ik niet meer kunnen snowboarden. Dus ik heb nog 3 dagen verder gesnowboard met mijn hand. Wel iets rustiger en zo min mogelijk mijn hand gebruiken, want bewegen deed toch wel pijn.

Uiteindelijk op de laatste dag toch maar naar de dokter gegaan, foto’s gemaakt en ja hoor. Middenhandsbeentje gebroken en kreeg er een of andere Franse spalk omheen. In Nederland toch nog naar het ziekenhuis gegaan en hier kreeg ik wel mijn hand+pols+vingers in het gips.

In 2011 mijn pols gebroken in het funpark. Laatste dag, mooi weer en het feit dat het lekker gaat is een slechte combinatie. Overmoedig en dan gebeuren dat soort dingen. Dit jaar ook handschoenen met polsbeschermers gekocht.

In 2011 mijn pols gebroken in het funpark. Laatste dag, mooi weer en het feit dat het lekker gaat is een slechte combinatie. Overmoedig en dan gebeuren dat soort dingen. Dit jaar ook handschoenen met polsbeschermers gekocht.

Rens van den Boorn op 31 jan. 2013 11:10

En daarmee verleg je de breuk alleen maar hogerop ;)

Tja, maar hoger op zit geen gewricht

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Chirurgen raden polsbeschermers aan bij sporten zoals schaatsen, skeeleren en snowboarden. Ik neem aan dat chirurgen een goede reden hebben voor dit advies.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Nooit bang geweest om te vallen… maar als ik dit allemaal lees… haha

Chirurgen raden polsbeschermers aan bij sporten zoals schaatsen, skeeleren en snowboarden. Ik neem aan dat chirurgen een goede reden hebben voor dit advies.

Constant op 31 jan. 2013 14:32

http://aje.oxfordjournals.org/content/162/2/149.full.pdf… is een wetenschappelijk artikel hierover ;)

Tja, maar hoger op zit geen gewricht

bartus op 31 jan. 2013 12:33

Wat is een schouder dan? :p

1995 - gebroken elleboog / gekneuzde ribben - indoorbaan rucphen
2005 - rechter schouder uit de kom - Avoriaz

Al met al valt het best mee (even afkloppen :) )

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Euh joris, als je het leest staat er dat er significant aangetoond is dat het polsblessures verminderd en dat het mogelijk de kans op elleboog, bovenarm en schouder blessures verhoogd. Maar dit laatste kon niet significant aangetoond worden… Quote ‘However, a disturbing finding was the over twofold (albeit nonstatistically-significant) risk of an elbow, upper arm, or shoulder injury’

Je schouder is idd ook een gewricht net als je elleboog, point taken!! Ik wist niet dat je het zo ver hoger op ging zoeken ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Deze valt eigenlijk onder broken bo(ar)dy parts. Gelukkig kon de verhuurder er om lachen:

null

Plaats een reactie