Leerplicht

De regel is bekend en daar heb je je in het geval van luxe verzuim gewoon aan te houden.

Fabian op 26 okt. 2012 18:59

Dus in andere gevallen hoef ik me er niet aan te houden?
Ik wil niet over je woorden vallen, maar met het woord ‘regels’ pak je wel de kern van de zaak.

Nu wil ik heus niet zeggen ‘die regel geldt niet voor mij’. Wat ik wel bedoel is dat de regels het vertrekpunt zijn. Daar zijn geoorloofde uitzonderingen op, maar wie bepaalt wat geoorloofd is en wat niet?
Akkoord, de school krijgt richtlijnen en heeft zich daar ook aan te houden.
Ik ben het ook wel eens dat het slimmer is netjes verlof te vragen met de echte reden.

De regel is bekend en daar heb je je in het geval van luxe verzuim gewoon aan te houden.

Fabian op 26 okt. 2012 18:59

Dus in andere gevallen hoef ik me er niet aan te houden?
Ik wil niet over je woorden vallen, maar met het woord ‘regels’ pak je wel de kern van de zaak.
Nu wil ik heus niet zeggen ‘die regel geldt niet voor mij’. Wat ik wel bedoel is dat de regels het vertrekpunt zijn. Daar zijn geoorloofde uitzonderingen op, maar wie bepaalt wat geoorloofd is en wat niet?
Akkoord, de school krijgt richtlijnen en heeft zich daar ook aan te houden.
Ik ben het ook wel eens dat het slimmer is netjes verlof te vragen met de echte reden.

Jay op 26 okt. 2012 19:25

Je begrijpt wat ik bedoel ;) Nu haalde ik het luxe verzuim aan, omdat het daar in dit topic over gaat. Maar in mijn ogen is verzuim buiten de geldende regels gewoon niet goed. Zoals al gezegd, de uitzonderingen zijn er, maar ook daar zijn weer duidelijke regels voor. (en zijn het dus geen uitzonderingen, maar aparte gevallen in een heel andere situatie)

Ik ben in ieder geval blij dat je aangeeft dat áls je het dan probeert op school, je het wel op de eerlijke manier moet doen. Als de school de kinderen daar dan verlof voor geeft dan zul je mij over die regels niet meer horen tegen jou :) In mijn ogen is het dan de school die de fout ingaat. Dan is het hooguit nog een normen en waarden verhaal waarvoor jij je kind van school gaat houden en of je het nu zelf écht een nette reden vind.

Snow!

Ik begrijp ook wel wat je bedoelt hoor Jay. Vind echter de weg van een smoes verzinnen niet de juiste en kan me helemaal vinden in Fabian’s laatste alinea.

mama on a mission in the snow

Ik ben het ook wel eens dat het slimmer is netjes verlof te vragen met de echte reden.

Jay op 26 okt. 2012 19:25

Ja inderdaad. Kinderen verklappen toch altijd zo heerlijk de waarheid op allerlei manieren.
"Ja ik was niet echt ziek, maar ziek omdat we op vakantie gingen, want mijn papa zei …"

(en bijgevolg ook wel het Nederlands onderwijs, dat beduidend lager licht dan het Belgisch onderwijs).

Mathijs op 26 okt. 2012 18:09

Ben het met je overige verhaal eens Mathijs, ook over het verschil in niveau tussen onze beide landen. Maar iets liGt beduidend hoger of lager :)

Er zijn trouwens ook gevallen bekend van van seizoensgebonden ondernemers en/of werkers (regeling geldt ook voor werknemers!) die aan alle eisen voldeden, maar geen extra vakantieverlof konden krijgen omdat hun kind niet goed presteerde op school. De onderwijzer vreesde dat na een week de achterstand te groot zou worden.

Nogmaals, het is geen regeling voor ondernemers, maar voor alle ouders die door overmacht langdurig niet met hun gezin op vakantie zijn geweest. Beetje triest dat iemand die voor de zoveelste keer in het jaar op vakantie gaat, hierop probeert mee te liften voor een extra vakantiedagje…

Ookal krijgen de kindertjes huiswerk mee, de onderwijzer zal toch extra werk moeten doen om een deel van de achterstand te repareren. Kinderen leren meer in een week dan je denkt…

Stel dat we alle ouders een dag extra schoolverlof zouden geven, dan gaan dezelfde klagers zeuren over nog een extra dag…

De dag voor de krokusvakantie geven de meeste scholen trouwens geen spelletjesdag…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Laat me even een vergelijking opzetten:

Bij ons in de buurt is er het pretpark Bobbejaanland, een groot en vaak druk pretpark. Nu is er daar de regel dat fysiek gehandicapten meteen de attractie in mogen, ongeacht de lengte van de rij. Zij mogen dus eigenlijk gewoon ‘voorsteken’. Toch zijn er geen mensen die dit oneerlijk vinden en klagen dat die fysiek gehandicapten gewoon moeten aanschuiven zoals iedereen, erg logisch lijkt me.

Sommige zelfstandigen die hebben ook een soort van ‘handicap’ in deze discussie: zij kunnen niet in de schoolvakanties op reis gaan. Daarom is er voor hen een regeling uitgewerkt zodat zij mits zij aan bepaalde regels voldoen toch tijdens de school op vakantie mogen met hun kinderen. Mits eerlijke beoordeling of het kind geen te grote achterstand heeft of gaat krijgen, moet dit kunnen. Daarom snap ik mensen niet die wel gewoon in de vakanties kunnen en die deze (zeker vervelende) ‘handicap’ niet hebben dat ze toch buiten de lijntjes kleuren zonder ernstige reden en deze uitzonderingen conform de regels gebruiken om hun gelijk te halen.

Korte samenvatting:
-Mensen die hun kinderen gewoon die laatste dag op school laten zitten tot het gedaan is en dan op vakantie vertrekken zijn legaal.
-Mensen die door de onmogelijkheid (bijvoorbeeld zelfstandigen) om in de schoolvakanties gaan, buiten de schoolvakanties gaan en zich aan die regels daarvoor houden zijn legaal.
-Mensen die hun kinderen niet naar school laten gaan om op vakantie te gaan (=luxeverzuim) zijn illegaal.

(en bijgevolg ook wel het Nederlands onderwijs, dat beduidend lager licht dan het Belgisch onderwijs).

Mathijs op 26 okt. 2012 18:09

Ben het met je overige verhaal eens Mathijs, ook over het verschil in niveau tussen onze beide landen. Maar iets liGt beduidend hoger of lager :)

Martijnski op 26 okt. 2012 20:31

Oei, das wel een zware, mijn oprechte excuses :p

Ik snap de vergelijking wel, maar door voor te steken schaad je andere in zekere zin. Door school te skippen doe je dit veel minder. Ik vind het gewoon een gebrek aan respect tav de leerkracht en een slecht signaal naar je kinderen toe. Als de reistijd zou halveren zou ik het nog begrijpen, maar nu is het disproportioneel.

Ik snap de vergelijking wel, maar door voor te steken schaad je andere in zekere zin. Door school te skippen doe je dit veel minder. Ik vind het gewoon een gebrek aan respect tav de leerkracht en een slecht signaal naar je kinderen toe. Als de reistijd zou halveren zou ik het nog begrijpen, maar nu is het disproportioneel.

dr dre op 26 okt. 2012 21:21

Dat is misschien een klein foutje in de vergelijking, maar als je maar verstaat wat ik er mee bedoel. Voor de rest heb je ook gelijk, behalve dat ook al zijn er grote voordelen aan (bijvoorbeeld: de reis naar Turkije wordt 300 euro goedkoper als we één dag vroeger vertrekken) je toch naar school moet gaan.

De dag voor de krokusvakantie geven de meeste scholen trouwens geen spelletjesdag…

Constant op 26 okt. 2012 20:46

Elk lesuur een andere klas en maar weer spelletjes doen, dit 8 lessen achter elkaar? Meer dan 200 gasten op bezoek dan gehad in het lokaal.
Moet er niet aan denken. Kun je mij op de laatste vakantiedag nog bewusteloos in de gondel vinden en dan heb ik geen meter afgelegd op de ski/snowboard ;-)

Inderdaad niks spelletjes, gewoon werken, opdrachten maken.
Je kunt wel een "leukere" opdracht bedenken, zodat de motivatie toch nog iets opgekrikt wordt.

Ook een leuke, vraag eens aan een ski-juf welke kindertjes de grootste problemen geven tijdens de skiles… Natuurlijk de kindertjes van de mondige yuppen… Luisteren slecht en vinden regels overbodig…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ahhh da’s vreemd… Aan de ene kant wordt er hier gezegd “Je kiest zelf voor kinderen, dus moet je de regels van een school wel respecteren”

En aan de andere kant wordt er gezegd: " Mijn baas ik bakker en maakt ook wel eens gebruik van zijn zelfstandig ondernemersschap om buiten de vakanties om vrij te nemen voor zn kind, omdat het gewoon niet anders kan "

Waar mis ik the point ?! In mijn opinie had deze man zelfs 2 keuzes om zich aan de regels te kunnen houden… Of hij had geen bakker moeten worden, Of hij had geen kinderen moeten nemen !!!

Het punt wat je daar mist is dat er uiteindelijk wel regels zijn zijn voor ondernemers en mensen die door omstandigheden niet in de vakanties weg kunnen. Als je dat weet dan kun je ook gewoon kinderen nemen en van deze regeling gebruik maken, mits goedgekeurd.

Maar om bij het belangrijkste punt te blijven: ik heb nog weinig tot geen sterke argumenten gelezen waarvan ik denk, oke daar zit wat in. Als het dan gaat om de vraag van de TS, of je je kinderen een dagje eerder van school kunt halen.

Het gaat nu alleen maar over wat de scholen niet goed doen, leraren die niet goed les geven, nutteloze uren, vakanties van ondernemers kinderen enz. enz.

Zolang een file, oma of wat dan ook het sterkste argument blijft moet je eens voor jezelf na gaan denken of je wel echt goed bezig bent.

Noem mij een of meerdere argumenten zonder andere te verwijten en buiten het bovenstaande om waarom je je kinderen een dagje eerder van school zou halen en we kunnen weer verder in discussie. Nu wordt het een beetje een welles, nietes verhaal en wordt er van alles bij gesleept wat uiteindelijk weinig met de basis vraag te maken heeft.

Fabian

Ik had gistere Nederlands en het ging over filosofische vragen. De eerste stelling was: je moet altijd de waarheid spreken, die we moesten verbeteren als die niet correct was. We verbeterde de stelling tot: Je moet altijd de waarheid spreken, tenzij het voor het algemeen nut beter is. Iedereen van de klas kon hier mee leven.

Dus ik denk dat je dit in je gedachten moet houden en dan zelf moet weten of je dat terecht of niet terecht toepast.

P.S. De dag voor de krokusvakantie heb je wel degelijk heel de tijd les en gaan sommige leerkrachten zelfs nog over op nieuwe deeltjes, nieuwe theoriën. (in Belgie toch)

Als ik het zo lees zitter er ook een hoop moraalridders bij. Iedereen zou het heerlijk vinden om op een prettige manier richting de wintersport te rijden en de kinderen hierbij zoveel mogelijk te ontlasten. Daarbij denk ik dat bij de meesten deze gedachte ook weleens heeft gespeeld(wat niet zegt dat je het dan ook doet)

Zoals door anderen aangegeven is het een luxevakantie(lees dure) en wil je hiervan zoveel mogelijk genieten. Ik kan de mensen die deze beslissing maken best begrijpen al zou ziekmelden niet mijn voorkeur hebben.

Eerder gaf ik aan moraalridders. Waarom? Regelmatig zie je ouders welke te snel rijden in de auto, in het bijzijn van kinderen roken/drinken, vloeken en zo kunnen nog wel even doorgaan. Niemand is voor 100% perfect.

sorry dubbele post.

Ik wil alleen iets eerder weg, gewoon omdat we dat relaxter vinden en dus een beter begin van de toch al zo korte week.

Misschien een volgende keer met Kerst, dan heb je 2 weken. Daar zit zeker een minder gevoelige reisdag bij.

Onder bijzondere omstandigheden is de school inderdaad niet zo moeilijk, maar ik zou graag lezen wat ervaringen zijn van anderen die hun kinderen ‘zomaar’ van school hielden - met of zonder toestemming.

Jay op 16 sep. 2012 17:07

Familielid (met eigen bedrijf!) kreeg geen toestemming van school. Nam de kinderen toch mee zonder toestemming, kreeg vervolgens te maken met de leerplichtambtenaar. Of er nog boete komt, dat weet ik (nog) niet
Wintergast

Ja die boetes zijn niet mals.

Ik blijf maar lezen dat het een ondernemersregeling zou zijn. De overmachtssituatie komt het meeste voor bij ondernemers, maar daarom is de verlofregeling nog geen ondernemersregeling.

Er zijn trouwens één miljoen ondernemers in NL, het onderwijs loopt in de soep als die allemaal dit soort rechten zouden hebben. En dat is dus niet het geval.

Werknemers hebben vaak rechten in de CAO waardoor zij minimaal 3 weken aaneengesloten vakantie kunnen opnemen in de zomervakantieperiode, dan wordt de werkgever geacht om personeelstekorten zelf op te lossen, bijvoorbeeld door tijdelijke krachten in te huren. Met andere woorden, werknemers kunnen moeilijker onderbouwen dat er sprake was van een overmachtssituatie, tenzij ze kunnen aantonen dat ze moeilijk tot niet vervangbaar waren en hun aanwezigheid op het bedrijf echt noodzakelijk was.

Ik merk dat een aantal reageerders denkt dat het een simpele invuloefening is om aan te regeling te voldoen, maar met overmacht wordt bedoeld dat er echt geen enkele mogelijkheid was om vakantie te nemen in de zomerperiode. Met andere woorden, dat het geen eigen keuze was, maar gedwongen door de situatie… .

Vandaar dat deze algemeen geldende regeling vooral benut wordt door ondernemers. Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat ze de regeling kunnen omdraaien, dat ondernemers zomaar hun kinderen van school zouden kunnen houden…maar blijkbaar heiligt het doel de gekozen middelen… kansloos voor hun eigen doel, het enige wat ze er mogelijk mee bereiken is dat de regeling wordt teruggedraaid voor mensen die echt een goede reden hebben voor een uitzondering.

Volgens mij kan de regeling ook gebruikt worden als men om zeer persoonlijke redenen langdurig niet op (zomer)vakantie kon, zoals een ernstige zieke in het gezin. Ik hoop niet dat een bijdehante yup nu denkt dat ik het heb over een griepje, ook hier geldt dat het een echte overmachtsituatie moet zijn.

Verder blijf ik maar horen hoe belangrijk het is om de files voor te blijven. Maar deze redenatie klopt niet, want als alle gezinnen een dag eerder op reis mogen, dan zal ook de file een dag eerder plaatsvinden (en dat bleek ook in de jaren 70, toen klassen overal halfleeg waren op de vrijdag voor een vakantie).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als ik het zo lees zitter er ook een hoop moraalridders bij. Iedereen zou het heerlijk vinden om op een prettige manier richting de wintersport te rijden en de kinderen hierbij zoveel mogelijk te ontlasten. Daarbij denk ik dat bij de meesten deze gedachte ook weleens heeft gespeeld(wat niet zegt dat je het dan ook doet)
Zoals door anderen aangegeven is het een luxevakantie(lees dure) en wil je hiervan zoveel mogelijk genieten. Ik kan de mensen die deze beslissing maken best begrijpen al zou ziekmelden niet mijn voorkeur hebben.
Eerder gaf ik aan moraalridders. Waarom? Regelmatig zie je ouders welke te snel rijden in de auto, in het bijzijn van kinderen roken/drinken, vloeken en zo kunnen nog wel even doorgaan. Niemand is voor 100% perfect.

RonaldTD op 27 okt. 2012 11:43

Ja, maar wat als je bovenop je kinderen niet naar school laten gaan, om vroeger op vakantie te kunnen vertrekken ook nog eens drinkt en rookt in de buurt van je kinderen, zoals een van de personen die hier met belachelijke argumenten verdedigt dat ze haar kinderen toch van school mag halen?

Nog een belangrijke nuance, de verlofregel is niet bedoeld voor de ouders, maar voor het belang van het kind. Waarbij het voor de ontwikkeling van het kind belangrijk wordt geacht dat het kind tesamen met het gezin op vakantie kan.

Van de lieden die oneigenlijk op deze regeling wensen mee te liften, hoor ik nergens iets zeggen over het belang van het kind.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Bron: http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/Deelname+en+uit…
Bestuurlijke boete
[cite]
In bovenstaande gevallen kan de Inspectie van het Onderwijs een boete opleggen aan het hoofd van de school of instelling van 1.000 euro per overtreding, met een maximum van 100.000 euro.
[/cite]

max 100.000 euro … per overtreding…pfft
Dat geld kun je dan niet meer voor onderwijszaken gebruiken. Dat gaat dus ten koste van alle kinderen

Wintergast

Ik ben docent en helemaal verzot op wintersport. Ook ik zit vast aan de schoolvakantie en als het tegenzit sta ik in een flinke file. Wat zou er gebeuren als ik mij ziek zou melden om stiekem eerder weg te kunnen?. Ik zou mijzelf doodschamen voor het slechte voorbeeld wat ik geef aan mijn leerlingen en de ouders zouden op hun achterste benen staan!..of misschien ook wel niet want volgens vele ouders voeren we toch geen moer uit zo’n dag voor de vakantie.

Gast 488… Dat zijn jouw eigen woorden dat leerkrachten volgens ouders geen moer uitvoeren.

Hoe wil jij films kijken op de laatste dag voor een vakantie dan noemen ?
En dan bedoel ik geen film bij geschiedenis over de 2e Wereldoorlog oid.

Ik zeg niet dat dat op alle scholen zo gebeurd, maar als je die ervaring als ouder hebt dat dat op de school van jouw kind wel gebeurd, wat is er dan mis om hem dat filmpje op de achterbank in de auto te laten kijken op weg naar je vakantiebestemming… ( Oh en ik rook niet in de auto)

Ik denk dat ik weinig toe kan voegen naast wat er allemaal al geschreven en benoemd is. De file maakt me niet zo uit (er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden…) Denk creatief rijd eens anders… Laat de TMC op je navigatie z’n werk doen. De rit duurt dan wel langer maar vaak zie ik mooie landschappen op de b-wegen duurt wel langer maar ik rijd wel!

Ziek melden zou ik bij m’n zoon niet snel doen. Wat ik mijn kan herinneren werd er op de basisschool niet veel gedaan maar dat kan inmiddels helemaal anders zijn. We keken video’s en waren bezig met opruimen. Maar dat neemt niet weg dat je je dan niet ziek kan melden imho.

Waar ik me het meest aan stoor (en dat maakt me echt kwaad) is dat met name in de zomer die belachelijk hoge prijzen omdat het vakantie is. De drukte neem ik voor lief en file ook! maar die prijzen dat vind ik schandalig!. Dat zou ik moeten doen… ik verkoop motorfietsen; ja meneer de zon schijnt het is 20 graden en windstil, ja helaas nu is hij 2000 euro duurder! Ja meneer u wilt genieten van een weekend met vrienden rondom pasen ja nu is de motorhuur duurder want het is hoogseizoen. Klanten zien me aankomen…

Maargoed andere discussie om bovenstaande zou ik het fijn vinden als men in het basis onderwijs 5 snipperdagen zou geven die naar eigen inzicht te besteden zijn. IK weet het wellicht een utopie want kwa planning en kosten niet te doen… Maar zou er wel blij mee zijn!

Seriously snow addicted family!

Ik denk dat ik weinig toe kan voegen naast wat er allemaal al geschreven en benoemd is. De file maakt me niet zo uit (er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden…) Denk creatief rijd eens anders… Laat de TMC op je navigatie z’n werk doen. De rit duurt dan wel langer maar vaak zie ik mooie landschappen op de b-wegen duurt wel langer maar ik rijd wel!
Ziek melden zou ik bij m’n zoon niet snel doen. Wat ik mijn kan herinneren werd er op de basisschool niet veel gedaan maar dat kan inmiddels helemaal anders zijn. We keken video’s en waren bezig met opruimen. Maar dat neemt niet weg dat je je dan niet ziek kan melden imho.
Waar ik me het meest aan stoor (en dat maakt me echt kwaad) is dat met name in de zomer die belachelijk hoge prijzen omdat het vakantie is. De drukte neem ik voor lief en file ook! maar die prijzen dat vind ik schandalig!. Dat zou ik moeten doen… ik verkoop motorfietsen; ja meneer de zon schijnt het is 20 graden en windstil, ja helaas nu is hij 2000 euro duurder! Ja meneer u wilt genieten van een weekend met vrienden rondom pasen ja nu is de motorhuur duurder want het is hoogseizoen. Klanten zien me aankomen…
Maargoed andere discussie om bovenstaande zou ik het fijn vinden als men in het basis onderwijs 5 snipperdagen zou geven die naar eigen inzicht te besteden zijn. IK weet het wellicht een utopie want kwa planning en kosten niet te doen… Maar zou er wel blij mee zijn!

Jeffrey op 28 okt. 2012 20:35

Ja Jeffrey, ik weet niet waar jij op vakantie gaat in de zomer, maar onze zomervakanties zijn toch meestal in een betere accomodatie dan in de winter en we betalen maar de helft! Ga maar eens zoeken wat een viersterrenhotel in Oostenrijk kost in de zomer voor 5 personen. Maar ja de meeste mensen betalen liever 2000-3000 euro meer voor een strand 5-10 graden warmer en wat langer zon. Daar erger ik me dan weer aan.

Gast 488… Dat zijn jouw eigen woorden dat leerkrachten volgens ouders geen moer uitvoeren.
Hoe wil jij films kijken op de laatste dag voor een vakantie dan noemen ?
En dan bedoel ik geen film bij geschiedenis over de 2e Wereldoorlog oid.

Jacquelien op 28 okt. 2012 20:31

Klacht indienen bij de Onderwijs Inspectie als er werkelijk een dag geen les wordt gegeven…

Vanwege het vele gezeur en om de argumenten voor te zijn van de luxe-verlof-gangers, wordt er bij de meeste scholen gewoon lesgeven op de dag voor een vakantie, behalve op de dag voor de zomervakantie …

Sterker zelfs, de dag voor een korte vakantie is eigenlijk nooit een spelletjesdag geweest… Weer zo’n verdraaiing van de luxe-verlof-gangers…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Op de basisscholen die ik ken (2stuks) wordt niets gedaan een dag voor iedere vakantie. filmpje kijken en spelletjes doen. niets mis mee natuurlijk maar wel de werkelijkheid. In mijn eigen tijd op de basisschool was dit niet anders.(30jr geleden)

Hoi Mathijs, Klopt! wij gaan naar een basic camping met wat staan caravans aan het Gardameer. Biziar hoe de prijs kan dalen/stijgen in een paar weken tijd (ruim 1000EU.)

Seriously snow addicted family!

Plaats een reactie