Pijn aan enkel ?

Die pijn gaat deze dagen niet weg, ook als de oorzaak weg is, de huid of de broze plek moet eerst helen. Wel een pracht excuus voor nieuwe spullen zeker omdat nieuwe schoenen nu éénmaal nooit op oudere ski’s passen.

Nee, nooit doen, levensgevaarlijk 😉

Edwin van Riel

Ik zal het hele spul moeten vernieuwen dus. Wat heb ik weer een pech… 😉

Wel heel gek: het plekje is totaal niet gevoelig. Ik kan er gewoon hard op duwen en het doet helemaal geen pijn. Misschien dat het iets gevoeliger is, maar echt niet heel erg. Maar skiën… dat deed dus echt heel veel pijn. Begrijp er nog niks van.

Ps: ik open hier binnenkort wel eens een keer een topic voor tips qua skies. Ik heb daar dus niet echt veel verstand van :(

*bericht bewerkt door stan1 op 16 mrt 2024 22:05

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat er gebeurt als ke nu in een paar redelijk goed passende andere skischoenen stapt. Zou dat mss even proberen in een shop nu de enkel nog gevoelig is. Gaat dat (veel) beter, kun je gerust ervan uitgasn dat een pasr nieuwe schoenen dit kimend seizoen afdoende oplost .

Edwin van Riel

Jouw ervaring is dat er, op de plek onder de enkel, nu nog nauwelijks pijn merkbaar is als je de skischoen niet aan hebt. Dat is fijn om te horen, want dan heb je gelukkig niet te lang door geskied en is er geen blessure ontstaan.

Dat je alleen maar pijn ervaart tijdens het skien kan.
Je zou dit kunnnen vergelijken met dat iemand in jouw arm knijpt. Dat is alleen maar pijnlijk tijdens het knijpen. In principe doet jouw skischoen tijdens het skien dus eigenlijk hetzelfde; het knijpen gebeurt dan tijdens een flexbeweging van de skischoen.

Waarom deze pijn tijdens het skien onlangs ineens optrad, kan verschillende oorzaken hebben. Een voor de hand liggende oorzaak is dat jouw, inmiddels 11 jaar oude, skischoenen verhard zijn en dat de flexbeweging, na een bepaalde impact, ineens niet meer soepel verloopt. Daarnaast kan de polstering van de even oude binnenschoenen ook een belangrijke oorzaak zijn. Zeker als deze polstering na een paar dagen skien niet helemaal meer droog is en je dan ook nog eens de schnallen extra strak zet.

Op zich is het interssant om na te gaan wat de daadwerkelijke oorzaken zijn, maar nieuwe skispullen aanschaffen, is denk ik een veel beter plan. Binnenkort hierna op zoek gaan, is inderdaad een goed plan. Je kan dan namelijk ook gaan uitsluiten dat jouw nieuwe skispullen niet hetzelfde pijnpunt genereren.

Mocht je echt willen uitsluiten dat niet dezelfde pijn optreedt, dan zul met jouw nieuwe skispullen binnenkort ook moeten gaan skien want dat is de enige manier om echt te kunnen ervaren of deze skispullen goed en pijnloos functioneren.

Veel succes en plezier gewenst.

@evr66 en @Jansg helemaal eens met jullie reacties.

Ik ben ook best benieuwd eigenlijk of ik op nieuwe schoenen dezelfde pijn zou voelen. Maar ik heb geen wintersportzaak om de hoek liggen en om daar alleen maar naartoe te gaan om die hypothese te testen is ook al zowat.

Ik heb in ieder geval besloten nieuw materiaal te gaan kopen voor volgend seizoen. Stond al ff op de planning, maar steeds uitgesteld. Wat is nu de beste periode om te investeren? Nu, want einde seizoen dus aanbiedingen? Of juist volgend jaar?

Ik heb de vorige keer de schoenen op locatie gekocht. Als er dan iets aan was, konden ze me gelijk helpen. Als ik nu schoenen koop, is dat lastiger. Ski’s zou ik ook zeker graag eerst uittesten voor ik ze koop.

Hoe zouden jullie, of anderen, dat aanpakken?

Ben zelf voorstander van schoenen op lokatie. De ervaring dat er toch (iig bij mij) wel een aantal keer wat aan moet gebeuren voor het 100% goed is. Bovendien zijn de kosten voor aanpassingen in het buitenland vaak lager. Heb bv mijn laatste set race-schoenen in italie laten doen (bij een bf waar ik niet de schoenen gekocht had). Moest echt heel veel aan gebeuren, hij is er 4 x in de avonden aan bezig geweest, totale kosten 30 eur, kleine aanpassing ander paar schoenen, nou, doe maar 10 eur. Bizar. En echt een vakman die alle skiclubs in de vallei bediende, dus wat rondvragen naar een adres, geen tourist trap inlopen naast de cabine in een groot/bekend skigebied dus meestal

Anderzijds, hier kan het ook goed gaan hoor. Staan aantal goede namen hier op het forum.

Qua skis: mooiste is een testevent in de Alpen meepakken. Alternatief is bv dijuvestein/snowworld: voor een paar tientjes kun je op een dag verschillende skis testen, maar de keuze us wat beperkter dan in een testweek of weekend.

Verder een beetje goed voorbereiden door te kijken wat je zoekt, bv hier rondvragen naar wat suggesties of evt een (betaald) advies vragen bij Gijs (gigiski.com)

Edwin van Riel

@evr66
Dankjewel voor je reactie. 30 euro is bizar weinig voor wat jij beschrijft…
Ik zal eens even kijken of ik hier op het forum al wat kan vinden. Maar mijn voorkeur is ook op locatie. Vooral omdat ze je dan veelal gelijk en gratis helpen mochten er toch nog wat aanpassingen nodig zijn.

Qua ski’s: landgraaf zou kunnen, maar aanbod is redelijk beperkt. Daarnaast is het pisteaanbod in landgraaf natuurlijk niet geweldig, zodat uitgebreid testen lastig is.
Een testevent zou ideaal zijn. Maar daar ga ik niet speciaal een skitrip voor plannen. Dus dat moet dan al net goed matchen met een van de trip(s) die ik op de planning heb staan. Volgend jaar maar even in de gaten houden. Volgens mij zijn die planningen nog niet bekend.

En anders van tevoren al wat opties opschrijven en een wintersport zaak zoeken die die merken aanbiedt en/of verhuurt.

Gijs/gigiski ken ik inderdaad. En ook hier zijn best wel wat mensen met kennis te vinden.

Ik ben best een fanatieke wintersporter. Ik kan denk ik ook best goed skiën voor een “vakantieskiër”. En ik wil me ook constant verbeteren en nieuwe dingen leren. Maar ik ben absoluut verre van een pro en wil me ook zeker niet vergelijken met een local die van jongs af aan is opgegroeid in de bergen. Wat ik wil zeggen is: materiaal is best belangrijk. Maar ik denk dat je op relatief simpele latjes al heel leuke dingen kan doen. De grootste winst zit in skitechniek en minder in materiaal, zo lang je nog (verre van) pro bent. Althans, dat denk ik dan.

Desalniettemin ga je natuurlijk wel veel verschil merken tussen bv een race ski en een slalom lat. Om maar wat te noemen. Dus het type ski is wel heel belangrijk.

Andere optie qua testen: afspraak maken met een lokale shop, dat je in principe een setje wilt kopen, maar dan wel wat verschillende types wilt kunnen uitproberen. Bedluit je niet te kopen, betaal je bv het huurtarief over die dagen aan ze.

Je hebt zeker een punt, techniek doet meer dan materiaal, maar het is wel lekker om een setje te hebben dat bij jouw stijl aansluit, voldoende uitdaging geeft, maar niet zo veel dat je je energie kwijt bent om de ski te “temmen”.

Edwin van Riel

Mooi om te lezen dat je inmiddels een goed passend advies hebt gekregen.
Derhalve hierbij hooguit nog een kleine aanvulling hierop.

Aangezien jij skitechniek erg belangrijk vind, is het wellicht toch goed
om de komende tijd een paar keer naar Snowworld te gaan.
Vooral in Zoetermeer en Landgraaf zijn de pistes namelijk zodanig goed
dat beter leren skien hier wel degelijk mogelijk is. Zeker als je hierbij
dan aansluit bij een van de clubs/teams die daar trainen.

Al doende zou je zo dan zelfs ook alvast kunnen ontdekken wat
voor jou de juiste nieuwe ski’s en skischoenen kunnen gaan worden.

Dankjewel voor jullie reacties. Afspraak met locale shop is denk ik de meest handige optie.
@Jansg ik heb wel eens gekeken naar skicursussen. Ik geloof dat je in landgraaf ook zoiets kunt doen, dus dat is nog wel een goeie optie. Heb ook wel eens gedacht om een week skicursus in de alpen te doen. Maar komend jaar staan er waarschijnlijk alweer 2 skitrips gepland en dan houdt het kostentechnisch en vakantiedagen-technisch ook wel een beetje op, helaas.

Ik denk dat de pistes in snowworld trouwens echt wel prima zijn om e.e.a. uit te testen. En ook om techniek te verbeteren. Het is meer dat in de alpen de condities zelden ideaal zijn. 1 week vakantie is al sowieso in het hoogseizoen, dus dan is het helemaal verre van ideaal. Ik vind het heerlijk op snelheid te skiën, lekker te carven. Liefste niet al te grote bochten. Maar ik zoek ook regelmatig buckelpistes op of ben wat aan t kloten met trucjes. Ik zoek vrij regelmatig wel uitdaging in pistecondities. Zeker als de condities al niet ideaal zijn. Zijn de pistes wel ideaal, dan vind ik het dus heerlijk om de piste omlaag te knallen.

Ik maak me ook geen illusies: 1 type ski presteert niet zowel optimaal op de piste als naast de piste, of in het funpark. Het zal dus sowieso een afweging worden tussen wat ik het belangrijkste vind. Of op den duur een 2e setje all mountain latten ernaast kopen ;)

Zijn skischoenen nog erg belangrijk? Ze moeten lekker zitten en wel enigszins aansluiten bij hoe fel je skiet lijkt me. Is toch de overbrugging van jouw lichaam naar de ski. Maar ik denk dat je met een beetje gemiddelde schoen qua stijfheid al best ver komt, niet?

Hangt er vanaf wat je doelstellingen zijn. Je hebt in botten ook meer supercruisers en iets meer performance botten in dezelfde flex range.
Ik had atomic hawx magna 110 dit waren / zijn van die supervriendelijk botten die ongelooflijk comfortabel zitten maar iets tekort komen qua sportiviteit naar mijn mening. Nu heb ik de technica mach 1 120hv flex iets hoger, qua comfort iets lager maar naar mijn mening een pak sportiever in stand vind ik.
Hoor best in de winkel wat je wensen zijn wat je doel is en als je bepaalde botten hebt gepast ga je zelf meestal wel al direct een verschil voelen wat je zelf fijn vind en waar je naartoe wil gaan.

Plaats een reactie