is snowboarden minder populair aan het worden?

Ik geloof wel dat boarden moeilijker is om te leren. Je ziet toch veel boarders op de piste waarvan je dan denkt wat heeft die hier nu aan… bordje zijwaarts en maar schrapen tot de helling een kale ijsplaat is geworden. Dan is het voor jezelf en de anderen beter dat je gewoon gaat skiën. Maar een boarder die het echt kan dat is wel wat anders. Dat ziet er geweldig uit.

skivr op 20 feb 2024 09:55

Ik denk dat het veel meer te maken heeft met dat je zelden ziet dat een boarder les krijgt. Ik ken ook echt alleen maar boarders die autodidact zijn. Terwijl de meeste skiërs wel les hebben gehad (zij het vaak te weinig, maar toch).

Aangenaam @DSvier , hier een boarder dit les heeft gehad 👋

Ik geloof wel dat boarden moeilijker is om te leren. Je ziet toch veel boarders op de piste waarvan je dan denkt wat heeft die hier nu aan… bordje zijwaarts en maar schrapen tot de helling een kale ijsplaat is geworden. Dan is het voor jezelf en de anderen beter dat je gewoon gaat skiën. Maar een boarder die het echt kan dat is wel wat anders. Dat ziet er geweldig uit.

skivr op 20 feb 2024 09:55

Ik denk dat het veel meer te maken heeft met dat je zelden ziet dat een boarder les krijgt. Ik ken ook echt alleen maar boarders die autodidact zijn. Terwijl de meeste skiërs wel les hebben gehad (zij het vaak te weinig, maar toch).

DSvier op 20 feb 2024 11:07

Ken alleen maar boarders die les hebben gehad en dat zijn er heel wat…

Ik zie er ieder weekend in Zoetermeer (veel te) veel die les hebben 😉

Edwin van Riel

Denk dat de piek in snowboardmerken rond 2010 wel was bereikt. Daarna zijn ze met bosjes omgevallen/gestopt. Hoeveel kleding/accessoire merken er wel niet van pro’s waren. Ongekend.
Is bijna niks meer van over.

Daarentegen erger Ik me kapot aan skiërs die dwars over m’n board gaan in de rij voor de lift

Tonyturbulentie_ op 20 feb 2024 09:51

Maar niet als een boarder dat doet?

DSvier op 20 feb 2024 11:04

De kans dat een boarder met vers geslepen kanten op de berg staan is natuurlijk wel veel kleiner dan bij iemand op slalom-gear.
Ze bestaan wel, maar de kans is heel klein dat je ze “in het wild” tegenkomt (en na een aantal railslides zijn ze waarschijnlijk toch terug bot).

Glide on!

Denk dat de piek in snowboardmerken rond 2010 wel was bereikt. Daarna zijn ze met bosjes omgevallen/gestopt. Hoeveel kleding/accessoire merken er wel niet van pro’s waren. Ongekend.
Is bijna niks meer van over.

Patrick076 op 20 feb 2024 11:29

Of opgekocht door de grote merken, om ze daarna na een paar te laten verdwijnen

Aangenaam @DSvier , hier een boarder dit les heeft gehad 👋

Tiny-M op 20 feb 2024 11:24

Ik schreef dan ook zelden.

(toevallig dit jaar een groepje gezien, maar als ik het zie is het eigenlijk altijd gewoon privéles)

Ken alleen maar boarders die les hebben gehad en dat zijn er heel wat…

Patrick076 op 20 feb 2024 11:25

Maar zijn ze gestopt bij “hoe zo onopvallend mogelijk midden op de piste zitten”?

Ik zie er ieder weekend in Zoetermeer (veel te) veel die les hebben 😉

evr66 op 20 feb 2024 11:26

In het weekend naar Snowworld. Masochist.

Maar hoe weet je dan dat ze in het verleden geen les hebben gehad?

Aantal groepjes van snowboard lessen zijn inderdaad niet heel groot. Maar na de basis zijn er vaak nog maar weinig opties die worden aangeboden. Dan moet je inderdaad of privéles nemen, of je hebt soms freestyle klasjes. Maar ik denk dat de meesten na de basis verder zelf aan de gang gaan inderdaad.

Wordt het alweer een beetje rustig in snowworld trouwens? Kan ik weer eens heen.

Maar hoe weet je dan dat ze in het verleden geen les hebben gehad?

Tiny-M op 20 feb 2024 12:55

Ik vertrouw erop dat ze mij eerlijk antwoord geven op de vraag, maar strikt genomen weet ik het inderdaad niet.

Wordt het alweer een beetje rustig in snowworld trouwens? Kan ik weer eens heen.

Tiny-M op 20 feb 2024 12:57

Afgelopen weekend wel. komend weekend zal het ook wel rustig zijn ivm vakantie. daarna weer wat drukker en dan aflopend richting voorjaar vermoedelijk.

Edwin van Riel

Ik zie er ieder weekend in Zoetermeer (veel te) veel die les hebben 😉

evr66 op 20 feb 2024 11:26

In het weekend naar Snowworld. Masochist.

DSvier op 20 feb 2024 12:54

8 uur naar binnen, uiterlijk 0930 weer wegwezen. ging prima afgelopen za&zo.

null
null

Edwin van Riel

Misschien zaterdag of zondag nog eens een rondje doen. En daarna nog even klooien op m’n spliboard (ik weiger het ski’s te noemen 😉 ) om even te kijken of m’n schoenen nu lekker gefit zijn.

Denk dat de piek in snowboardmerken rond 2010 wel was bereikt. Daarna zijn ze met bosjes omgevallen/gestopt. Hoeveel kleding/accessoire merken er wel niet van pro’s waren. Ongekend.
Is bijna niks meer van over.

Patrick076 op 20 feb 2024 11:29

Of opgekocht door de grote merken, om ze daarna na een paar te laten verdwijnen

KKJB op 20 feb 2024 12:08

Inderdaad ja

Ken alleen maar boarders die les hebben gehad en dat zijn er heel wat…

Patrick076 op 20 feb 2024 11:25

Maar zijn ze gestopt bij “hoe zo onopvallend mogelijk midden op de piste zitten”?

DSvier op 20 feb 2024 12:53

Staan sowieso meer skiërs midden op de piste stil dan dat er snowboarders zitten hoor. Van mij krijgen ze altijd een uitbrander. (Ongeacht wat ze onder hun voeten hebben.)

Staan sowieso meer skiërs midden op de piste stil dan dat er snowboarders zitten hoor.

Patrick076 op 20 feb 2024 15:07

Dat valt lastig te ontkennen. Of nog erger, gewoon met een groep voor de ingang van de lift onder het mom ‘moet er nog iemand anders bij de lift zijn dan?’.

Ik vind het persoonlijk geweldig om een hoog niveau snow boarder aan 't werk te zien. Pas nog in Alpe Lusia 2 snowboarders ongelooflijk vette lijnen zien trekken op de zwarte diretissima. Echt korte bochten niet met handjes tegen de sneeuw (da’s voor amateurs) maar letterlijk met de heupen tegen de sneeuw, samen in ritme. Ik was te laat om te video-en want ze waren al voorbij (zat in de lift die er voorbij komt).

Dat vind ik dan toch specialer dan hetzelfde hoog niveau skieer te zien, misschien omdat ik die meer zie?!

Kan ik me mateloos ergeren aan sommige snowboarders zonder ervaring maar met veel ego. YUP…maar 't zelfde met skiers (typisch de dikke ego veel te snel maar met gelockte schouders stijf naar voren skiers).

Tot vorig jaar organiseerde onze ski club ook een snowboard cursus (en een paar jaar terug zelfs meerdere) maar sinds dit jaar niet meer, want te weinig kandidaten. Jeugd switchen ski’s… gaan van race ski’s naar park of free ride ski’s… maar niet snowboard.

Misschien zaterdag of zondag nog eens een rondje doen. En daarna nog even klooien op m’n spliboard (ik weiger het ski’s te noemen 😉 ) om even te kijken of m’n schoenen nu lekker gefit zijn.

Tiny-M op 20 feb 2024 13:21

mag je dan ook echte stokken? zie je mss van het weekend wel dan ;)

Edwin van Riel

Ik ben ook snowboarder vanaf dat ik met het wintersport virus in aanraking ben gekomen, en vind het nog steeds zalig.
Maar toch zit ik er ook aan te denken om eens met skiles te beginnen. Ook omdat het leuk is om dat ook eens te proberen, en ook omdat ik mijn 2 kleine kinderen ook op skiles zet als ze daar oud genoeg voor zijn. Snowboarden mogen ze van mij altijd later gaan doen, maar ik denk dat het voor mij fijner is wanneer ik met ze op pad kan dat we dan allemaal kunnen skien.
Kan ik wanneer ze op les zijn weer met mijn board lekker op pad!

Daarentegen erger Ik me kapot aan skiërs die dwars over m’n board gaan in de rij voor de lift

Tonyturbulentie_ op 20 feb 2024 09:51

Maar niet als een boarder dat doet?

DSvier op 20 feb 2024 11:04

De kans dat een boarder met vers geslepen kanten op de berg staan is natuurlijk wel veel kleiner dan bij iemand op slalom-gear.
Ze bestaan wel, maar de kans is heel klein dat je ze “in het wild” tegenkomt (en na een aantal railslides zijn ze waarschijnlijk toch terug bot).

Vivace op 20 feb 2024 12:02

Aangenaam @DSvier , hier een boarder dit les heeft gehad 👋

Tiny-M op 20 feb 2024 11:24

3x 1,5 uur les gehad in 2000. En daarna verder zelf wat aangerommeld. 🤭

Übung macht den meister!!!

Daarentegen erger Ik me kapot aan skiërs die dwars over m’n board gaan in de rij voor de lift

Tonyturbulentie_ op 20 feb 2024 09:51

Maar niet als een boarder dat doet?

DSvier op 20 feb 2024 11:04

De kans dat een boarder met vers geslepen kanten op de berg staan is natuurlijk wel veel kleiner dan bij iemand op slalom-gear.
Ze bestaan wel, maar de kans is heel klein dat je ze “in het wild” tegenkomt (en na een aantal railslides zijn ze waarschijnlijk toch terug bot).

Vivace op 20 feb 2024 12:02

Waar val ik dan onder?
Snowboarder check!
Geslepen kanten check!
Slalom gear check!
Railslides euh…

Übung macht den meister!!!

Ik heb het wel eens vaker gezegd maar als ze in 2000 het materiaal hadden wat er de afgelopen 5 jaar te koop is was ik misschien nooit gaan snowboarden. Maar achteraf heb ik er nooit spijt van gehad.
Wat denk ik wel meespeelt met dat het skiën populairder is dan het snowboarden is toch het gemak van de carveski en de doorontwikkeling daarvan. Als je vroeger iets geks wilde doen moest je op een snowboard staan. Nu kun je alle tricks ook op ski’s doen en sommige zelfs beter dan op een snowboard. Ja dan is de keus misschien makkelijker om voor het skiën te kiezen.
Al vind ik tricks op ski’s er toch wel erg ongemakkelijk uitzien.

Übung macht den meister!!!

Al vind ik tricks op ski’s er toch wel erg ongemakkelijk uitzien.

RFKANGOO op 20 feb 2024 16:10

Behalve bij zo iemand als Candide. Die is er echt mee vergroeide geloof ik.
@evr66 ik grijp gewoon wat stokken uit de ton dan. Welke dag ben je er?

Staan sowieso meer skiërs midden op de piste stil dan dat er snowboarders zitten hoor.

Patrick076 op 20 feb 2024 15:07

Dat valt lastig te ontkennen. Of nog erger, gewoon met een groep voor de ingang van de lift onder het mom ‘moet er nog iemand anders bij de lift zijn dan?’.

DSvier op 20 feb 2024 15:16

Dat is ook zo’n dingetje ja.
Ik kan er allemaal slecht tegen.( wellicht heb ik wel gewoon lange tenen,🤣) Ik duik indien nodig (bij drukte) gewoon zonder bekende de lift in. Ik zie ze boven wel weer. 5min. zonder je familie of vrienden is voor sommige het einde vd wereld. (Vooral voor Italianen)

Al vind ik tricks op ski’s er toch wel erg ongemakkelijk uitzien.

RFKANGOO op 20 feb 2024 16:10

Behalve bij zo iemand als Candide. Die is er echt mee vergroeide geloof ik.
@evr66 ik grijp gewoon wat stokken uit de ton dan. Welke dag ben je er?

Tiny-M op 20 feb 2024 16:16

Nog geen idee welke dag het wordt, hangt een beetje met werk samen oom 😉

Edwin van Riel

Ik ben helaas veroordeeld tot het snowboarden door een afwijkende linkervoet waardoor ik geen ski schoenen aan kan. Dus leren boarden als tiener. Maar heb nu 2 kleine kindjes, oudste is deze week begonnen met lessen, maar zou zo graag de overstap maken naar ski’s vanwege het gemak en comfort.

Al vind ik tricks op ski’s er toch wel erg ongemakkelijk uitzien.

RFKANGOO op 20 feb 2024 16:10

Behalve bij zo iemand als Candide. Die is er echt mee vergroeide geloof ik.
@evr66 ik grijp gewoon wat stokken uit de ton dan. Welke dag ben je er?

Tiny-M op 20 feb 2024 16:16

Candide! 😍
(komend van een snowboarder met lange tenen ;))

Plaats een reactie