Echt met het vliegtuig op wintersport: realistische scenario's???

Ik weet niet of de eindbestemming vaststaat, maar vliegen vanaf Rotterdam naar Grenoble wellicht een optie? (Bleek voor ons veel goedkoper dan vliegen op Turijn). En vanaf daar per huurauto naar het uiteindelijke skigebied (huurauto €300/wk, inclusief winterbanden).

Vlieger naar Innsbruck en vanuit daar kun je met huurwagen meteen de skigebieden in .Met trein of Flixbus richting Dolomieten kun je ook voor ca.20,- enkele reis.

Of vanuit de luchthaven een camper huren.Heb je gelijk je overnachtingsplaats EN vervoermiddel bij de hand.Maar dat moet je zelf ook wel aangenaam vinden.Maar komt veel uitgeruster aan in de Alpen.

Rotterdam --> Salzburg en dan naar 1 van de gebieden daar gaat echt heel snel kan ik je vertellen. Zeker als je zoals ik in de buurt van Rotterdam woont en weet dat je echt geen 2 uur van tevoren op de luchthaven hoeft te zijn. Om een beeld te geven, ik kan op de terugweg de hele dag skiën tot het laatste liftje, biertje drinken, hapje eten, inpakken en de taxi in om de vlucht van 21.15 uur te pakken en om 23.30 alweer mijn eigen voordeur in te stappen.

Shane op 19 jan 2024 10:17

Hoe lang van te voren moet je op Rotterdam zijn inclusief afleveren skibagage?

Realistisch scenario vanuit mijn kant:

Binnen 20 minuten op Eindhoven Airport, ik zorg er voor dat ik een 45 min voor vertrek aanwezig ben. Douane door, koffietje pakken. Vlucht naar Salzburg 1 uur en 10 min en op het vliegveld onze auto pakken die op de langdauerparkplatz staat. Dan in een uur naar Kleinarl rijden en daar staan alle spullen klaar. * Ik heb enkel handbagage bij, dus wachten op koffers etc. gaat mij gelukkig voorbij.

's ochtends om 08.30 uur vertrekken vanuit huis, 's middags om 13.00 uur op de piste.

Hup Willem II

45 min voor boarden ipv vertrek hoop ik toch?

Mag ik vragen hoe je dat regelt met je materiaal? Of heb je een buitenverblijf waar alles staat? @Nicky?

45 min voor boarden ipv vertrek hoop ik toch?

Mag ik vragen hoe je dat regelt met je materiaal? Of heb je een buitenverblijf waar alles staat? @Nicky?

Domie op 24 jan 2024 11:38

Uiteraard, we doen 30 jaar winterkamperen en hebben al onze skipakken in de caravan hangen. Het skimateriaal staat allemaal in het skihok.

Hup Willem II

Rotterdam --> Salzburg en dan naar 1 van de gebieden daar gaat echt heel snel kan ik je vertellen. Zeker als je zoals ik in de buurt van Rotterdam woont en weet dat je echt geen 2 uur van tevoren op de luchthaven hoeft te zijn. Om een beeld te geven, ik kan op de terugweg de hele dag skiën tot het laatste liftje, biertje drinken, hapje eten, inpakken en de taxi in om de vlucht van 21.15 uur te pakken en om 23.30 alweer mijn eigen voordeur in te stappen.

Shane op 19 jan 2024 10:17

Hoe lang van te voren moet je op Rotterdam zijn inclusief afleveren skibagage?

Robvanwinsen op 24 jan 2024 09:58

Afleveren skibagage kost je maar een paar minuten. Wel even mee langs de incheckbalie. Een anderhalf uur van te voren aanwezig voldoet is mijn ervaring. Boarden is een half uurtje van de voren.

Aftellen maar!

aantal jaren geleden meerdere malen met het vliegtuig naar Innsbruck - Taxi naar het Zillertal. geen enkel probleem en kosten waren iets meer dan € 200,-- prima te doen omdat ik al jaren alleen op wintersport ga. Zillertal heeft een prima bus en trein verbinding op de je skipas dus gratis vervoer daar. met eigen vervoer ook ongeveer € 200,-- aan diesel, maar de reistijd met de Transavia is incl alle tijden meegerekend ongeveer 5 uur. scheelt dus de helft aan tijd. Voor dat bedrag red ik dat niet meer met het vliegtuig, dus nu weer lekker met de auto op de wintersport. de kosten van de tickets, toeslagen bagage en de taxi kosten zijn zo duur geworden, dat eigen vervoer met de auto goedkoper is nu.
voorwaarde voor met het vliegtuig is wel dat je een goed toegankelijk gebied moet hebben met of gratis vervoer ter plaatse dan wel een compact gebied met alles direct bereikbaar. ik hou van de wat grotere gebieden met veel variatie, en ja dan is of eigen vervoer of gratis vervoer op locatie een voorwaarde.

w.b.t. de opmerkingen over dat gesjouw is onzin. alleen bij de vertrek ingang loop ik met de skicase, koffer, tas met schoenen en de rugtas naar binnen, vrijwel direct al de inname van alle koffers en dan loop ik alleen nog met de rugtas naar binnen. valt heel er mee.
nu heb ik een hard-case met 2 paar skis bij. 1 maal de fout gemaakt bij binnenkomst Schiphol, op de vraag van de blauwe garde wat daar er IN zat… ik nog heel grappig “een Bazooka” hij vond het minder leuk en kon ter plekke alles openmaken! Humor loze gasten…
het is nu vooral een prijsafweging om weer met eigen vervoer te gaan, maar anders ging ik lekker vliegen! veel korter in tijd en veel minder vermoeiend.

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Niet helemaal representatief, maar wij hebben er gister vanuit het Zillertal met een vlucht vanaf München bijna net zo lang over gedaan als met de auto. Vanwege de treinstaking in Duitsland reed onze trein niet, en ivm voorspelde drukte in de trein, krappe overstappen (5 minuten in Jenbach naar een ander perron op een verbinding die eens in de 45-60 minuten gaat) en gesleep met bagage (in de trein is onze grote skitas niet handig, dus nu losse skihoezen, schoenentassen en backpacks mee) wilden we zeker weten dat we op tijd op München zouden zijn. Daarom om 14u vertrokken vanuit Zell am Ziller en we waren om 23.45 thuis (vlakbij Schiphol). Dan is die nachttrein die we eigenlijk hadden geboekt een stuk relaxter en goedkoper, maar ja, die reed dus niet.

Eerder heb ik ook wel gevlogen op Innsbruck met een transfer naar Axamer Lizum, dan kun je echt binnen een uur na aankomst op de piste staan. Maar betaalbare tickets naar Innsbruck zijn bijna niet te vinden als je de weekenddagen wilt benutten. En als je je eigen spullen meeneemt komt er zo nog eens een klap bij.

Andere vliegervaringen gaven ook wel wat tijdwinst, maar zoals eerder aangegeven bouw je toch speling in waardoor die tijdwinst deels omslaat naar rondhangen.
Heb bv gevlogen op Genève en met een huurauto naar Les Menuires en Val Thorens, dat kostte al met al zo’n 6 uur, behalve die keer dat m’n broer al klaar stond met de huurauto. Toen vlogen we rond 8.00 en stonden we rond lunchtijd op de piste.

Flaine was dan sneller qua transfertijd, maar dat weekend sneeuwde het heel hard en heb ik de auto in Les Carroz achtergelaten omdat één van de huursneeuwkettingen brak (!) en we dus niet verder konden. Op de terugweg dus weer extra speling omdat we eerst naar Les Carroz moesten met de taxi en die kettingen er nog af moesten… dus de laatste skidag laten schieten om de vlucht niet te missen. Maar dat was gewoon pech.

Zillertal vanaf München was met een huurauto in theorie ook prima te doen, maar ook toen Heel Veel Sneeuw onderweg (al bij München), waardoor we er 2x zo lang over hebben gedaan.

Eigenlijk bevalt de nachttrein me dan beter. Je bent geen reisdag kwijt en hebt op zowel de aankomst- als de vertrekdag een hele skidag. Vorig jaar een weekend Axamer Lizum gedaan met een taxi vanaf het station, afgelopen weekend vanaf Jenbach met de Zillertalbahn verder naar Zell am Ziller (met acco op 100m van het station). Vooral die laatste beviel super, alleen een beetje jammer dus dat de trein terug niet reed🙃

Qua klimaatoverwegingen wil ik sowieso niemand veroordelen; bij mij speelt het wel enigszins mee in de keuze voor de trein, maar dat geldt ook voor de prijs en het feit dat je geen reisdag kwijt bent. Als de nachttrein gewoon had gereden, waren we voor 240€ met z’n tweeën heen en weer geweest in een couchette (coupé met stapelbed). Daar kunnen we niet voor rijden en ook niet voor vliegen met eigen skimateriaal en een huurauto. Daarnaast vind ik het veel meer ontspannen reizen dan vliegen, en dat zit dus vooral in de transfer. Op een rit van 2 uur kan het weer of een file flink roet in het eten gooien, en die huurauto moet dan toch terug… dan voelt een ritje met een boemeltje waarvoor je eventueel last minute ook een taxi kunt regelen zonder exorbitante kosten toch relaxter. Maar goed, ik ben een beetje een stresskip met dat soort dingen en dat is natuurlijk voor iedereen anders😆

Rotterdam --> Salzburg en dan naar 1 van de gebieden daar gaat echt heel snel kan ik je vertellen. Zeker als je zoals ik in de buurt van Rotterdam woont en weet dat je echt geen 2 uur van tevoren op de luchthaven hoeft te zijn. Om een beeld te geven, ik kan op de terugweg de hele dag skiën tot het laatste liftje, biertje drinken, hapje eten, inpakken en de taxi in om de vlucht van 21.15 uur te pakken en om 23.30 alweer mijn eigen voordeur in te stappen.

Shane op 19 jan 2024 10:17

Hoe lang van te voren moet je op Rotterdam zijn inclusief afleveren skibagage?

Robvanwinsen op 24 jan 2024 09:58

Het is natuurlijk altijd een beetje afhankelijk van aantal vluchten dat vroeg vertrekt, maar ik heb de laatste 4 keer nooit langer dan 20 minuten over check-in en bagage gedaan en 10-15 minuten douane. Met een ruim uurtje van tevoren dus altijd nog moeten wachten haha.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is inderdaad een geweldig voordeel dat je het traject slapend doorbrengt, bv met de trein of bus wat betreft tijd. Voor mijn geplande shortski heb ik het zo gedaan: 3 volle dagen skiën, 2 nachten in hotel, 2 nachten op slaapbus, zo eentje met bedden.

Of het ook in de praktijk zo is, zal ik je binnen 2 maand weten te zeggen, want alles staat of valt met hoe goed je daarin effectief kan slapen. Ik denk dan aan snurkende passagiers etc. Het is alleszins een fantastisch idee. Want ook vliegen is een heel gedoe.

Een paar keer naar volle tevredenheid gevlogen. Keus voor vliegtuig was toen vooral omdat we allebei te moe waren om te rijden (toe aan vakantie), slapen in een bus lukt me niet, nachttreinen waren er toen nog niet zoveel. Maar na 1 vakantie een heel gedoe met Al Italië op de heenweg, een gemiste bus en 5 uur vertraging van 't vliegtuig op de terugweg, hoeft vliegen van mij niet meer.

aantal jaren geleden meerdere malen met het vliegtuig naar Innsbruck - Taxi naar het Zillertal. geen enkel probleem en kosten waren iets meer dan € 200,-- prima te doen omdat ik al jaren alleen op wintersport ga. Zillertal heeft een prima bus en trein verbinding op de je skipas dus gratis vervoer daar. met eigen vervoer ook ongeveer € 200,-- aan diesel, maar de reistijd met de Transavia is incl alle tijden meegerekend ongeveer 5 uur. scheelt dus de helft aan tijd. Voor dat bedrag red ik dat niet meer met het vliegtuig, dus nu weer lekker met de auto op de wintersport. de kosten van de tickets, toeslagen bagage en de taxi kosten zijn zo duur geworden, dat eigen vervoer met de auto goedkoper is nu.

HV180 op 24 jan 2024 13:45

Veel hangt natuurlijk af van de periode. Basisprijs Transavia Brussel-Innsbrück vind ik 46€, in de krokusvakantie wordt dat opeens €185 en de terugvlucht dan zelfs €239, zonder bagage.

Mensen met kinderen hebben sowieso al meer kosten en dan worden ze nog eens gedwongen in de duurste periodes te gaan

Mensen met kinderen in tussen de 6 en de 18, bedoel je denk ik.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Klopt. Nu, onze kinderen worden ouder en ouder en de oma-weduwe is erg gretig om te komen thuiswachten, dus het grootste obstakel is het werk van mijn echtgenote, klagen mag ik eigenlijk niet doen. Maar het is eigenlijk absurd, zeker nu mijn zaak echt goed van de grond is na 15 jaar keihard werken, hebben we financieel meer armslag en door mijn ma kunnen we al eens meer weg om dan te merken dat alles in die periodes veel goedkoper is, terwijl we daar 15 jaar geleden véél meer nood aan hadden.

Mensen zouden hun leven omgekeerd moeten kunnen leven: veel geld hebben als je jong bent en weinig als je oud bent: voor mooie reizen waar je nog lekker fit voor bent, voor de kinderopvang, huis te kopen,… Maar we dwalen af…

Plaats een reactie