Te verkrampt skiën

Hahaha, ok, pech voor je, zou niet verkeerd zijn toch om lekker in de sneeuw te spelen. Ik hield het al op toeval. Waarschijnlijk heb jij geen partner die even bepaalt wat er geoefend moet worden en hoe je het er dagelijks vanaf brengt dan hahaha.

evr66 op 22 mrt 2023 10:12

Gelukkig niet nee :)

SpaceMees020 op 22 mrt 2023 10:20

😀 Maar Jools bedoeld het vast goed en wil alleen maar helpen, dat is ook wel weer lief.
Maar ik zou niet niet zo blij zijn als ik haar man was.

@yoguid0 01:15 “and you’re rolling your ankles”

Edwin van Riel

The carving movements originate out of the feet and the lower leg. If we want greater edge angle that inside leg becomes shorter.

Voeten, enkels, knie, heup. Dat is de volgorde. Anders ben je alleen maar aan t heupdumpen.

The carving movements originate out of the feet and the lower leg. If we want greater edge angle that inside leg becomes shorter.

Voeten, enkels, knie, heup. Dat is de volgorde. Anders ben je alleen maar aan t heupdumpen.

toetersenbellen op 22 mrt 2023 11:14

Het is logisch dat de beweging bij goede skiërs van onder naar boven wordt ingezet gelet op de krachten die een rol spelen, dus helemaal eens

Maar de man van TS heeft daar allemaal niet zo veel aan

The carving movements originate out of the feet and the lower leg. If we want greater edge angle that inside leg becomes shorter.

Voeten, enkels, knie, heup. Dat is de volgorde. Anders ben je alleen maar aan t heupdumpen.

toetersenbellen op 22 mrt 2023 11:14

Het is logisch dat de beweging bij goede skiërs van onder naar boven wordt ingezet gelet op de krachten die een rol spelen, dus helemaal eens

Maar de man van TS heeft daar allemaal niet zo veel aan

yoguido op 22 mrt 2023 11:34

Das waar. We dwalen af. Ben benieuwd hoe de les gegaan is 😁

Zo’n bemoeial ben ik niet hoor, mijn man kwam er zelf mee en wilde zelf graag hulp, maar bedankt dat jullie je zorgen maken om mijn man ;) en dingen gaan invullen terwijl jullie ons niet kennen.

Hij heeft er toch ervoor gekozen om nu geen les te nemen maar als we volgend jaar gaan om dan voor de tijd een paar rollerbanklessen te nemen om aan zijn techniek te werken. Vooral omdat de sneeuwkwaliteit door de warmte wat te wensen overliet vandaag, dat zal morgen niet anders worden en vrijdag wordt het hier slecht weer dus kans dat we helemaal niet gaan skiën die dag. Maar voor de volgende wintersport gaat hij hier zeker aan werken.
Het ging gelukkig al wel veel beter vandaag, maar het was aardig papperig en dan is het sowieso weer wat zwaarder. We hebben na de lunch ook niet meer geskied want er was maar een window van 300 meter wat goed was hier… Bovenin was het slecht, dan 300 meter goed en dan weer slecht, dus dan is de lol er snel vanaf. :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Wat is “slecht weer”? Op de berg valt morgen 4 cm verse sneeuw🤣 Ik zou het er nog even van nemen. “Slechte” pistes bestaan niet, wel pistes waar je meer op leert en ze worden daarom vanzelf leuker. Technieklessen op de rollerbaan of indoor zijn vast nuttig, maar ik zou vooral ook zoveel mogelijk meters buiten proberen te maken (met les). Juist als het probleem met “slechte” omstandigheden te maken heeft.

Echt slecht weer is regen wmb, maar ook als je van paaltje naar paaltje moet skiën ivm superslecht zicht. Juist bij die tweede is een hele goede basis (bijv geleerd op de rolbaan) echt een dikke pre, want je ziet niets dus moet het van je techniek hebben.

Papsneeuw is meer een slechte omstandigheid dan slecht weer imho.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zicht kan wel een ding zijn qua veiligheid. Gs training dit seizoen er om af moeten breken. Je zag letterlijk de volgende paal niet staan. Grootste punt is dat er nog wel eens iemand toch de (afgezette) piste oversteekt. Bij echt heel weinig zicht krijg je dan toch brokken gezien de snelheden.

Edwin van Riel

Ik heb mezelf voorgenomen nooit meer over slecht weer te praten. Behalve als de liften sluiten ivm storm.

Voor de rest (slecht zicht, papsneeuw etc) betekent het aanpassen van je snelheid en het aantal afdalingen op een dag.

Totales Vollidiot

Ik heb mezelf voorgenomen nooit meer over slecht weer te praten. Behalve als de liften sluiten ivm storm.

Voor de rest (slecht zicht, papsneeuw etc) betekent het aanpassen van je snelheid en het aantal afdalingen op een dag.

Kdtl op 23 mrt 2023 07:45

Correct, alhoewel regen wel irritant is. Dan verder omhoog, gaan altijd naar gebieden waar dit mogelijk is, desnoods op Max een uurtje rijden.

Edwin van Riel

null

Ik vind dit toch wel een uitdaging afgelopen zondag (zoek het paaltje). Uiteindelijk nog best wat pistes gedaan omdat ik allerlei afslagen heb gemist ivm niets zien (ik wilde eigenlijk terug). Ik kom wel beneden, maar leuk? Met die desoriëntatie word ik soms ook wel een beetje draaierig. Zeker als je dan een piste hebt die ineens weer wat naar benenden gaat en dan weer wat vlakker. Wat mij betreft gewoon lekker stoppen dan.
Maar met goede techniek zal je hier wel makkelijker doorheen komen. Dus inderdaad lessen.

null

Ik vind dit toch wel een uitdaging afgelopen zondag (zoek het paaltje). Uiteindelijk nog best wat pistes gedaan omdat ik allerlei afslagen heb gemist ivm niets zien (ik wilde eigenlijk terug). Ik kom wel beneden, maar leuk? Met die desoriëntatie word ik soms ook wel een beetje draaierig. Zeker als je dan een piste hebt die ineens weer wat naar benenden gaat en dan weer wat vlakker. Wat mij betreft gewoon lekker stoppen dan.
Maar met goede techniek zal je hier wel makkelijker doorheen komen. Dus inderdaad lessen.

Tiny-M op 23 mrt 2023 08:12

Het soort zicht waardoor je als je stopt bijna omvalt omdat je je hoek tov de piste bij het stoppen niet kan corrigeren en soms schuiner staat/stopt dan je denkt… lachen!

Beste optie op zo’n momenten is (als het gebied het toelaat natuurlijk) de pistes tussen de bomen op te zoeken, ga je direct terug meer zien door het contrast ;-)

Ja slecht weer, dan heb ik het over slecht zicht waar ze de locals het hier over hadden. Mijn man wordt daar duizelig van, ik misselijk :P Dus dat is niet zo’n goede combi haha. @Martin7182 is ook zo hoor, daarom zal hij ook wel een les of wat nemen op de piste. Want uiteindelijk is dat natuurlijk leren om in verschillende omstandigheden te skiën.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Als je echt niets ziet: stok aan de grond houden kan wel iets helpen. Idd, als het kan, zoek iets tussen de bomen.

Edwin van Riel

Helaas weinig tussen de bomen te vinden in valtho. Normaal doe ik dat wel als het even kan. Verder als boarder heb ik helaas geen stok bij me, maar snap wel dat het kan werken. Opzich kom ik prima beneden, maar lol beleef ik er niet aan.

Met zulk zicht wordt het tijd je doppler radar oid aan te zetten…

Dat betekent veel koffie/chocomelk, lange lunch en vroeg een apres ski biertje.

Totales Vollidiot

Helaas weinig tussen de bomen te vinden in valtho. Normaal doe ik dat wel als het even kan. Verder als boarder heb ik helaas geen stok bij me, maar snap wel dat het kan werken. Opzich kom ik prima beneden, maar lol beleef ik er niet aan.

Tiny-M op 23 mrt 2023 08:45

Flink stijgen, zit jij gewoon boven die wolken, nog een mooiere oplossing natuurlijk ;)

Edwin van Riel

null

Ik vind dit toch wel een uitdaging afgelopen zondag (zoek het paaltje). Uiteindelijk nog best wat pistes gedaan omdat ik allerlei afslagen heb gemist ivm niets zien (ik wilde eigenlijk terug). Ik kom wel beneden, maar leuk? Met die desoriëntatie word ik soms ook wel een beetje draaierig. Zeker als je dan een piste hebt die ineens weer wat naar benenden gaat en dan weer wat vlakker. Wat mij betreft gewoon lekker stoppen dan.
Maar met goede techniek zal je hier wel makkelijker doorheen komen. Dus inderdaad lessen.

Tiny-M op 23 mrt 2023 08:12

Leuke foto voor in het weerfoto topic 😁

Echt slecht weer is regen wmb, maar ook als je van paaltje naar paaltje moet skiën ivm superslecht zicht. Juist bij die tweede is een hele goede basis (bijv geleerd op de rolbaan) echt een dikke pre, want je ziet niets dus moet het van je techniek hebben.

Papsneeuw is meer een slechte omstandigheid dan slecht weer imho.

Roy83 op 23 mrt 2023 07:30

Eens, een goede basis is eigenlijk essentieel. Toch gaat er wat mij betreft niets boven het echte werk in de sneeuw; de piste is in barre omstandigheden vaak wisselend, zeker met verse sneeuw. Als je weinig of niets ziet, dan leer je opeens ook andere dingen. B.v. opvangen van oneffenheden die je niet ziet, het gebruik van je stokken als “blindenstok”, navigeren op pistepaaltjes en op omgevingsgeluid. Als je het vaker doet, wordt je er ook steeds beter in. Het scheelt ook enorm als je de piste goed kent. Misschien ben ik de enige, maar bij “slecht weer” waarschuwingen (zoals ze wel doen bij de GP gondel in Flaine) ga ik er juist op uit om dat eens aan der lijve te ondervinden😆

Dat vinden wij niet gek @Martin7182 , dat vinden wij alleen heel bijzonder :P

Nou de kwaliteit liet vandaag ook te wensen over. Eerst aan de Valmeinier kant, dat was echt een verschrikking. Het voelde daar ook warm en klam en de sneeuw was super plakkerig. Toen schoot de ski van mijn man meermaals uit. Toen hij hem weer in klikte zag ik dat zijn schoen kon bewegen in de binding. Dus aan een pistemedewerker bij de lift gevraagd of hij ons kon helpen, bleken de ski’s afgesteld te zijn op 50 kilo. Mijn man weegt 95 kilo 😆 (gespierd vooral). Dus die man keek ons wel raar aan maar zei ook ‘het ging zeker niet zo goed he?’ Eh nee. Dus hij heeft de binding versteld, maar zei ook dat de binding niet meer goed was, gewoon wat versleten. Maar na het verstellen had mijn man wel het idee dat hij zijn ski beter kon plaatsen.
Maar goed, de sneeuw maakte het bijna onmogelijk om fatsoenlijk te skiën, mensen gingen bij bosjes om dus terug gegaan naar de Valloire kant. Dat was een stuk beter maar nog steeds heel stroeve sneeuw. Maar mijn man had wel het gevoel dat het wat beter ging, ondanks de omstandigheden.
Dus of het daar nou aan lag, het zal meegeholpen hebben maar niet het enige probleem zijn natuurlijk.

Overigens wel slecht van sport2000, toen ik nog een kritische blik op het materiaal wierp zag ik dat de ski’s echt afgetrapt waren.

*bericht bewerkt door Jools op 23 mrt 2023 15:59

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Oei, dat is niet best. Maar een binding wordt niet alleen op gewicht afgesteld; ook op je niveau, lichaamslengte en zoollengte.
https://www.dincalculator.com/

Bottom-line: als de schoen goed is ingeklikt (geen sneeuw eronder) dan hoort een binding bij normaal skien nooit te lossen.

Ik heb de foto’s gezien van Valloire vandaag. Niet zo best qua sneeuw, maar nog altijd veel beter dan een dag thuis of op kantoor🤣

Ja hij kon goed wiebelen in zn bindingen, dat was niet goed haha. Maar de rest van de afstellingen waren ook niet goed. Gaan we bij het terug brengen van het materiaal nog wel even wat van zeggen.
Vandaag skippen we ook, het heeft geregend, op de top ligt wel een mooi laagje sneeuw maar iets lager regen, dus de condities zijn niet optimaal. Zo jammer :(

*bericht bewerkt door Jools op 24 mrt 2023 09:39

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ja hij kon goed wiebelen in zn bindingen, dat was niet goed haha. Maar de rest van de afstellingen waren ook niet goed. Gaan we bij het terug brengen van het materiaal nog wel even wat van zeggen.
Vandaag skippen we ook, het heeft geregend, op de top ligt wel een mooi laagje sneeuw maar iets lager regen, dus de condities zijn niet optimaal. Zo jammer :(

Jools op 24 mrt 2023 09:37

Zonde zeg zo’n mooie skidag laten lopen!
Als ik hier kijk ziet het er heel goed uit: https://nl.bergfex.com/valloire/webcams/c6265/

@Jools wel even laten checken die bindingen/skis. Ook dat de DIN settings nu niet te hoog gezet zijn. Maak me wat zorgen wanneer je zegt dat de pisteur zei dat ze op “50kg” stonden. De DIN waarde is niet hetzelfde als je gewicht x 10. Maw een DIN waarde van 5 wilt niet zeggen 50kg er komt wel wat meer bij kijken.

Niet goed dat de ski’s uitschieten (te lage din), maar nog veel erger dat de ski’s niet uitgaan in slush/papperige sneeuw, want daar gaan je knieen. Tenzij je races doet kan je beter iets te laag zitten qua waarde dan iets te hoog.

@jools @asterino heeft zeker een punt. op welke waarde heeft de pisteur de bindingen nu gesteld? Dat heeft trouwens in principe weinig te maken met “kunnen wiebelen”. Daar spelen meer dingen als fatsoenlijk ingestelde “forward pressure”. Gewoon even goed laten controleren. Zowel voortijdig lossen als (vervelender) te lang vast blijven zitten zijn gewoon niet goed en onnodig.

je kunt hier eenvoudig een indicatie krijgen van de juiste instelling: https://www.dinsetting.com/ (ik zou met een paar weken ervaring kiezen voor skier type 1)

Globaal lijkt een instelling van 5 of 6 mij prima. Duidelijk lager of hoger zou ik niet gaan. Maar ik ken natuurlijk zijn gegevens niet, dus vul ze evt gewoon even in op de genoemde site.

Edwin van Riel

Geen idee wat hij heeft gedaan, maar ze zaten in ieder geval wel beter daarna.
Is wel iets om in de gaten te houden voor de volgende keer bij het huren.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Edit: zag dat je al vertrokken bent, dus laat maar

*bericht bewerkt door evr66 op 24 mrt 2023 17:05

Edwin van Riel

Plaats een reactie