Voorbereid op lawines?

Ging om heftige sneeuwval in PDS. In Franse gedeelte was het risico al op niveau 4 gezet en aardig wat pistes afgesloten, Zwitserse deel op 3, veel pistes nog open. Links en rechts zag je buiten de pistes om al redelijk wat spontaan schuiven (geen grote platen, maar toch).

Ik nam een bepaalde piste voor een 2e keer. Hoorde boven bij aankomst van de lift een soort alarm (niet over nagedacht toen, dacht dat er iets met de lift was). Ging de piste af die begon als een pad met slechts zicht en ineens kwam ik over een lawine heen die over de piste heen lag. De 1e keer laag hij daar zeker niet een daar waren ook geen mensen off piste. Let wel: piste was nog open, werd pas na onze afdaling gesloten.

Heb ervoor gekozen liften terug te pakken en boven was nog 1 piste open richting Frankrijk. De pistedienst was druk bezig mensen zo snel mogelijk naar beneden te redigeren richting Frankrijk (die piste wilden ze ook dicht hebben. Hoe veilig is het dan nog op het laatste moment? Ik weet dat er aan beide kanten steile wanden zijn). Wij moesten een piste terug pakken naar Zwitserland. Ook daar werden met spoed extra stokken geplaatst zodat mensen meer afstand hielden van een bepaalde helling en constant hoorde ik oproepen over de porto’s. Ik hield het voor gezien die dag en er gingen later steeds meer pistes dicht.
Mijns inziens hadden ze dat sneller moeten doen, net als de Franse kant.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 dec 2022 13:24

Eigenlijk geen twijfel over mogelijk. Naslag uit de wePowder Safety Academy:
"Een skiroute is een afdaling die gemarkeerd is, deels gecontroleerd wordt door de pistedienst, maar niet geprepareerd wordt. Een skiroute wordt gemarkeerd door borden/palen die in het midden van de route staan. Tot 25 meter links en rechts van een dergelijk bord bevind je je op de skiroute. Verder daarbuiten ben je off-piste. Is een skiroute geopend dan kun je er vanuit gaan dat deze veilig is, mits je binnen de 25 meter marge blijft. "

Rene op 29 dec 2022 13:10

Een probleem is dat de begrippen “afstand” en “links” en “rechts” héél slecht gedefinieerd zijn (is het afstand gemeten van de skiër tot de paal, of tot een denkbeeldige lijn die van paal tot loopt, zijn die lijnstukken recht of gebogen, is de afstand tussen skiër en paal/pad gemeten in rechte lijn of over de grond, en in geval van het laatste hoe meet je die afstand over de grond?).
En dan is het nog maar de vraag of de uitzetters van de route daar rekening mee houden, en die 25 meter inschatten als de grootst mogelijke zone waarin de afstand als “25 meter kan geïnterpreteerd worden”, of eerder als de kleinst mogelijke zone.

Dat wil zeggen dat eens je van de lijn tussen twee paaltjes afwijkt, de verantwoordelijkheid bij de skiër wordt gelegd om te bepalen of je nog veilig bent. Ook zijn we doorgaans slecht in het correct inschatten van afstanden, zeker als we ondertussen bezig zijn met andere dingen (zoals skiën). Daar staat tegenover dat we wel al van in de kleuterklas getraind worden om binnen de lijntjes te kleuren, dus (niettegenstaande sommige dure automerken op een parkeerplaats laten geloven 😉) zijn we best goed om binnen twee buitengrenzen te blijven als die duidelijk zijn aangegeven.

Ik begrijp de centrale-paaltjes filosofie, omdat het een tussenstap vorm van het verleggen van de volledige verantwoordelijkheid van de pistiers naar volledige verantwoordelijkheid bij de skiërs buiten de piste, maar dat maakt het voor mij dus een grijze zone: je neemt een deel van de verantwoordelijkheid over van de uitzetters van de piste in het inschatten van de veiligheid en zou je – in mijn visie – daar naar moeten gedragen.

*bericht bewerkt door Morzel op 29 dec 2022 13:37

Mijns inziens hadden ze dat sneller moeten doen, net als de Franse kant.

Tiny-M op 29 dec 2022 13:12

Dat lijkt me de juiste conlusie, en je kan alleen maar hopen dat de mensen van het skigebied dezelfde na-analyse hebben gemaakt.

Mijns inziens hadden ze dat sneller moeten doen, net als de Franse kant.

Tiny-M op 29 dec 2022 13:12

Dat lijkt me de juiste conlusie, en je kan alleen maar hopen dat de mensen van het skigebied dezelfde na-analyse hebben gemaakt.

Morzel op 29 dec 2022 13:44

Hoop het inderdaad ook. En het is ook echt niet dat ik op de piste er constant mee bezig ben, maar met uitzonderlijke weersituaties ben ik daardoor wel zelf meer gaan opletten. Met bijvoorbeeld heftige sneeuwval, maar ook flinke regenbuien. Grote kans dat ik bepaalde pistes dan sowieso zal vermijden als er steile wanden langs lopen.
En verder moeten de piste skiërs gewoon genieten van de geopende pistes 😁

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 dec 2022 13:52

In principe ben ik het helemaal met Morzel eens.
Aan de andere kant, meer kennis is nooit verkeerd.
Bovendien, als je je, om wat voor reden afvraagt wat de actuele lawine situatie van een bepaalde piste is, dan kun het altijd vragen aan een ski-patroller. En dan helpt het wel als je een (basis)kennis hebt van lawine kunde, zodat je het antwoord begrijpt.

Hier zo’n gratis online theorie cursus(in het Engels):
https://www.kbyg.org/learn

*bericht bewerkt door Slim op 30 dec 2022 04:30

Plaats een reactie