In veel Oostenrijkse horeca steeds meer contant dan met pin?

Daarnet nog eens flink geschrokken. Ging in looppas om pistolets gaan en had enkel bankkaart mee. Zal ook de laatste keer zijn. Wel gek dat oostenrijk hier niet aan meedoet. In België is het intussen verplicht om een elektronische mogelijkheid aan te bieden.

null

derjean op 24 mrt 2024 15:22

Wie pint er nu 20 euro? Gewoon ineens 300, komt toch wel op ;)

Daarnet nog eens flink geschrokken. Ging in looppas om pistolets gaan en had enkel bankkaart mee. Zal ook de laatste keer zijn. Wel gek dat oostenrijk hier niet aan meedoet. In België is het intussen verplicht om een elektronische mogelijkheid aan te bieden.

null

derjean op 24 mrt 2024 15:22

Wie pint er nu 20 euro? Gewoon ineens 300, komt toch wel op ;)

paolie op 24 mrt 2024 16:14

Ik moest om 3 croissants en 6 pistolets en had dus geen portefeuille mee aangezien ik aan het lopen was. Die pistolets hebben me slecht 6,50 euro gekost in de bakkerij. 😏 Dan terug naar huis. In België betaal ik zelden iets cash. En een fooi geven op restaurant kan gerust met de kaart. Het enige nuttige is om fiscaal voordeel te behalen. Maar intussen als klant wel heel erg gewoon geworden aan het elektronisch betaalgemak.
Ik sta versteld dat de Oostenrijkse cultuur hier echt nog heel anders is.

Vorig weekend in Oostenrijk geweest en verbaasde me er over dat we overal met pin konden betalen. Zelfs 1 cola aan een buitenbarretje was geen enkel probleem. Waarschijnlijk 1 van de overblijfselen vanuit het Corona tijdperk.

Übung macht den meister!!!

Nou ik had vorige week een totaal andere ervaring… voor het eerst in het Zillertal geweest en grote verbazing dat alles, maar dan ook bijna alles, in contanten moest!!

In Sölden hetzelfde verhaal: overal cash s.v.p.!

In Sölden heb ik in restaurants / hutten op de berg en in het dal overal elektronisch kunnen betalen. Alleen bij de Kuckuck onderaan de Giggijochbahn wilden ze cash.

In Sölden heb ik in restaurants / hutten op de berg en in het dal overal elektronisch kunnen betalen. Alleen bij de Kuckuck onderaan de Giggijochbahn wilden ze cash.

Tjeerd69 op 25 mrt 2024 12:45

Dan ben je niet bij Eugene of de HeideAlm geweest ;)

In Sölden heb ik in restaurants / hutten op de berg en in het dal overal elektronisch kunnen betalen. Alleen bij de Kuckuck onderaan de Giggijochbahn wilden ze cash.

Tjeerd69 op 25 mrt 2024 12:45

Het zal vast lukken als je aandringt hoor, maar de borden staan er overal. Alleen bij de grotere vreetschuren aan de kassa stond de pin automaat al klaar.

Wanneer de netwerken/datanetwerken/mobiel falen in cyber-/magnetische oorlogvoering…… Niets zal werken…
Zorg ervoor dat u altijd wat contant geld bij u heeft… Het zal uw beste vriend zijn…

Cash is King

Arlberg

Oostenrijkers en Duitsers zijn nogal aan gehecht aan cash. Dat zit om allerlei redenen flink ingebakken in hun cultuur. Buitenlanders moeten zich maar aanpassen of anders … ophoepelen 😬😉
In Frankrijk kan je overal met je bankkaart terecht.

De afgelopen winter was ik een week of 8 in Oostenrijk/Hochkonig. Waar ik ook kwam, overal kon ik met mijn mobiel betalen en digitaal een fooi geven. Had mijn portemonnee ook nooit bij me, was ook niet nodig. Zo te lezen is het echt per gebied anders.

Peter Pos

Vorig jaar mocht ik de skilessen van mijn kinderen ook contant afrekenen bij de skileraar. Twee keer langs de betaalautomaat en met een dikke portemonnee naar de skiwei. Het geld ging in een nog veel dikkere portemonnee.

Plaats een reactie