hoeveel skiles heb jij gehad?

@Gigi
Ik doelde op eigenkunnen, ik heb je nooit zien schoolskiën. Er zijn genoeg anwarters die een slechtere korte bocht dan jij skiën.

Kramp in je heup is overigens een mooi voorbeeld van waarom jij het idee hebt dat je bepaalde bewegingen niet kan uitvoeren. Voor (technisch correct) skiën heb je hele goede heupmobilitiet nodig, als je dat niet hebt is goed skiën sowieso al fysiek bijna niet te doen. De potentie is er daarom zeer waarschijnlijk wel, alleen zou je dan leniger en sterker moeten worden, zodat je lichaam efficiënter kan leren bewegen. De vraag is of je dat ervoor over hebt.
@Shane
Top 3 procent bij voetbal houdt in dat er nog steeds 30-40 duizend betere voetballers dan jij zijn… En ik heb het wel over serieus veel sporten, dus 5 keer per week trainen en dat soort onzin.

Ja ook mannen en vrouwen zijn genetisch redelijk gelijk. Mannen hebben alleen een y-chromosoom, dat maakt echter bijna niks uit voor je dna. Daarbij vergelijk ik in sport mannen met mannen en vrouwen met vrouwen. Mannen met vrouwen vergelijken is onzinnig.
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/12/22/man-verschilt-meer-van-…

*bericht bewerkt door Skitechniek op 21 jan 2018 21:28

Ik doelde op eigenkunnen, ik heb je nooit zien schoolskiën. Er zijn genoeg anwarters die een slechtere korte bocht dan jij skiën.

Kramp in je heup is overigens een mooi voorbeeld van waarom jij het idee hebt dat je bepaalde bewegingen niet kan uitvoeren. Voor (technisch correct) skiën heb je hele goede heupmobilitiet nodig, als je dat niet hebt is goed skiën sowieso al fysiek bijna niet te doen. De potentie is er daarom zeer waarschijnlijk wel, alleen zou je dan leniger en sterker moeten worden, zodat je lichaam efficiënter kan leren bewegen. De vraag is of je dat ervoor over hebt.

IkBakErNiksVan op 21 jan 2018 21:05

Die motivatie is inderdaad een dingetje. Hoewel een yoga-klasje wel een interessante optie lijkt. Maar nu dwalen we af (ik althans)… ;)

Ah, daar komt de aap uit de mouw, het gaat jezelf makkelijk af, dus een ander doet zijn best niet.

Shane op 21 jan 2018 18:07

@Shane, “ogenschijnlijk”. Je moest eens weten hoeveel tijd ik erin stop. Met alles waarin ik wil groeien eigenlijk. Het wordt bij mij al snel een obsessie. Wist je dat je van louter beelden van anderen analyseren, zelf ook beter wordt? Niet veel, maar toch. Visualiseren is iets soortgelijks. Waarom denk je dat topsporters dat almaar doen?

Je best doen is een vrij breed begrip. Door schade en schande (op een foute manier je best doen) heb ik geleerd hoe het niet moet. Bijvoorbeeld door te trainen onder grote vermoeidheid, en dat heeft vaak een averechts effect. Je traint dan je slechte houding/techniek en wordt daar dan “goed” in. Een van mijn trainers zei ooit: “rust kán je belangrijkste training zijn”. Die uitspraak zal ik nooit vergeten.

@Martin7182
Practice does not make perfect. Only perfect practice makes perfect. ;)

je kunt er niet om heen dat de een meer aanleg heeft dan de ander.
De een komt dus makkelijker en sneller tot een hoger niveau dan de ander. En dat heet talent.
Of dat nou ook leidt tot de absolute top is een ander verhaal, omdat er onderweg naar die top nog tal van andere factoren spelen. Maar talent maakt die weg wel makkelijker.

Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik zie het verschil tussen mijn beide kinderen: allebei sporten ze graag (skiën, voetbal, hockey). De oudste is motorisch vaardig. Wat je hem ook laat doen qua sport, hij pakt het makkelijk op en is er vrij snel goed in. Heeft balgevoel, is snel, beweegt soepel, heeft spelinzicht. Heeft al jong heel goed leren skiën. Zit op 2 sporten en bij beide in het selectieteam.

De jongste sport met net zoveel plezier en vrijwel net zoveel inzet en doet lekker mee met de rest. Valt niet op in zijn teams, niet positief en niet negatief. Heeft geen talent voor bewegen. Dit is in mijn ogen precies wat Martin 7182 bedoelt in het citaat hierboven.

Of mijn oudste topsporter wordt is natuurlijk zeer de vraag, dat hangt van veel meer dingen af dan alleen zijn talent op sportief gebied. Maar dat mijn jongste sowiso geen topsporter wordt lijkt nu al duidelijk.

*bericht bewerkt door t@sje op 21 jan 2018 21:18

Van de 1,2 miljoen voetballers, zijn er al 200.000 vrouw. Daarnaast doen alleen de mannen tussen circa 20 en 32 jaar mee voor de ranking beste spelers. Dan worden die aantallen al heel erg veel kleiner. De beste 10.000 spelers zijn stuk voor stuk jongens die op hun 6e al de beste op het veld waren.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En carven - als in: ski’s op de kant zetten en de sidecut laten lopen - is niet zo ingewikkeld.

Carven is een volledige gesneden bocht skiën. Dus vóór de vallijn al in gesneden fase zijn. FYI.
En dat kunnen inderdaad niet veel recreatieve skiërs.

It's all about the turns duuuuuude!

De beste 10.000 spelers zijn stuk voor stuk jongens die op hun 6e al de beste op het veld waren.

Shane op 21 jan 2018 21:24

Nah, dat weet ik niet. Ik geloof niet dat dat per definitie waar is. Ik volg nu een jaar of 5 die kleine blagen. Sommigen die in het begin er bovenuit staken doen dat nu niet meer en anderen die wat achter bleven in het begin hebben zich juist beter en meer ontwikkeld en zijn nu de uitblinkers. Allemaal bij min of meer dezelfde trainingsintensiteit en oefenstof. Het ene kind ontwikkeld zich nu eenmaal eerder dan de ander en er zijn teveel variabelen die meespelen. Motoriek na een groeispurt bijvoorbeeld, zelfvertrouwen. Echt lastig te duiden op die leeftijd wie later de betere wordt.

Klopt, is een beetje gechargeerd @Franksplinter. Het gaat mij erom dat de die 10.000 beste spelers in de (vroege) jeugd vrijwel allemaal al bij een Betaald Voetbal Opleiding of de bond hebben gelopen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nog nooit een les gehad. Heb alles zelf geleerd, Ben ik nu een slechterik voor het nooit volgen van een les? Of denk je dat het zo ook goed kan gaan?

Arnie777 op 18 jan 2018 17:14

Nee hoor … IK ook.

Ski en board al jaren . NOOIT les gehad. Wel veel gekeken naar anderen , en op die manier geanalyseerd wat ik eventueel fout deed.
Neem ook iedere wintersport beide uitrustingen mee, maar moet zeggen dat mn voorkeur weer steeds meer naar skieen uit gaat.

Sterker noch … Ik heb vorig seizoen voor de eerste keer een helm gekocht … Ben ik dan een slechterik ??? :-)

Als het gebeurt ...........Dan gebeurt het

Ik heb na een aantal cursussen een tijd zelf geskied, vervolgens meer freeride/tourskieen willen doen. Toen even op de feiten gedrukt dat ik op de piste gewoon weg kwam met mijn techniek en dat er toch heel veel te verbeteren valt. Deze winter al les gehad met video analyse en later deze winter weer een offpiste techniek cursus (tweede keer).

Sterker noch … Ik heb vorig seizoen voor de eerste keer een helm gekocht … Ben ik dan een slechterik ??? :-)

oengabunga op 22 jan 2018 14:45

Tenzij je hem vroeger altijd stal, niet nee.

Ik heb na een aantal cursussen een tijd zelf geskied, vervolgens meer freeride/tourskieen willen doen. Toen even op de feiten gedrukt dat ik op de piste gewoon weg kwam met mijn techniek en dat er toch heel veel te verbeteren valt. Deze winter al les gehad met video analyse en later deze winter weer een offpiste techniek cursus (tweede keer).

PC2K op 22 jan 2018 15:30

klinkt bekend. zoals onze gids wist te melden is er eigenlijk geen verscjil, alleen de ingesleten foutjes worden behoorlijk uitvergroot buiten de piste :)

Edwin van Riel

klinkt bekend. zoals onze gids wist te melden is er eigenlijk geen verscjil, alleen de ingesleten foutjes worden behoorlijk uitvergroot buiten de piste :)

evr66 op 22 jan 2018 15:34

Komend najaar wil ik ook een lang weekend een gletsjer op om aan mijn (poeder)techniek te werken met Sander Kan of de heren van Epique of zo. Ik zal t.z.t. wel een topic openen voor reisgenoten. Als er nu al geïnteresseerden zijn, laat het weten (PB), dan zet ik je op een nog te maken lijstje…

Ik ben pas gaan skiën toen ik eind dertig was. Ik ging toen met een vriendin die al wat ski ervaring had dus het leek me niet gezellig als ik in een klasje ging.
Eigenlijk heb ik een aantal jaren gewoon wat aangeklooid en dat ging matig tot aardig. Maar op lastige stukken kwam ik mezelf toch iedere keer wel tegen.

Toen mijn overige gezinsleden ook gingen skiën hebben we met z’n allen lessen genomen op de rollerbaan. Eerst een stuk of tien en een jaar later gingen we heel de winter. De winter daarop weer en zo heb ik af en toe nog eens wat lessen genomen.
Nu, de laatste paar jaar pakken manlief en ik iedere keer een stuk of drie lessen voordat we weggaan.

Al met al durf ik nu wel te zeggen dat ik tamelijk gevorderd ben. Ik ski technisch behoorlijk goed (mooi parallel) maar heb nog wel mijn moeilijke momenten als de omstandigheden slecht zijn. Iets meer lef zou dan wenselijk zijn, maar ja… 😏

Het lijstje met cijfers voor het niveau heb ik even niet paraat, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Terugkijkend op mijn ski ervaringen tot nu toe zeg ik: Ga aub niet aanklooien, je brengt niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar.
Neem fantsoenlijke lessen! Bij voorkeur op de lopende band, want daar leer je het echt super goed.

klinkt bekend. zoals onze gids wist te melden is er eigenlijk geen verscjil, alleen de ingesleten foutjes worden behoorlijk uitvergroot buiten de piste :)

evr66 op 22 jan 2018 15:34

Komend najaar wil ik ook een lang weekend een gletsjer op om aan mijn (poeder)techniek te werken met Sander Kan of de heren van Epique of zo. Ik zal t.z.t. wel een topic openen voor reisgenoten. Als er nu al geïnteresseerden zijn, laat het weten (PB), dan zet ik je op een nog te maken lijstje…

GiGi op 22 jan 2018 15:38

pm!

Edwin van Riel

Ik heb tot kort geleden altijd geroepen dat ik op mijn 21e heb leren skiën, maar ik zat er toch naast. Ik heb mijn eerste latjes pas onder geklikt op mijn 24e jaar. Toen heb ik meteen een volle week in een klasje gezeten met nog meer newbees. Het jaar erna ben ik met een paar vrienden mee geweest en ik heb daar toen zonder les de boel onveilig gemaakt. Weer een jaar later ging ik met familie mee en toen heb ik de hele week alleen de ochtenden in een klasje gezeten.
Op mijn 28e ging ik voor het eerst samen met (wie nu mijn man is) skiën en hij skiede al vanaf zijn 14e. Hij kwam toen ook al moeiteloos alle pistes op een gecontroleerde en elegante manier af. Dus ik wilde twee dingen: 1. Net zo goed worden als hij (of beter) 2. Hem bij kunnen houden als hij ‘even lekker doorskiet’, zonder dat ik als een malloot overkom en mensen in gevaar breng. Ik heb de eerste tijd vooral veel achter hem aan geskied en alle tips en trucs van hem opgezogen en uitgevoerd. Op elke eerste skidag komen de tips nog standaard voorbij. Inmiddels zijn we aan elkaar gewaagd en hou ik hem alleen niet bij als het op kracht aankomt. Mijn skiniveau nu na 30 weken skien: Op de piste 7-8. Buiten de piste (=poeder): Hmmm, 6-je? Ik vind stylish naar beneden komen en controle erg belangrijk. Die controle zit wel goed, maar dat stylish buiten de piste lukt nog niet zo. Ik heb daar nog wel wat les of tips nodig en vooral oefening.

*bericht bewerkt door Kor@ op 22 jan 2018 17:10

Sneeuwt het al?

Dan zal er eerst een definitie gegeven moeten worden waaraan een goede skier moet voldoen. Dus wanneer ben je een goede skier? Heeft dat met aantal lessen te maken? nu ik denk van niet. Het gaat om het beheersen van vaardigheden en bewegingen op en met de ski’s. Een goede skier zal de regels op de piste moeten en kunnen uitvoeren. Een goede skier moet rekening houden en kunnen houden met de medepiste gebruikers. Een goede skier is als een ruwe diamant, hoe meer je deze slijpt hoe mooier deze wordt. Wat steeds centraal zal moeten staan is plezier in het glijden en controle hebben over het materiaal en de elementen. Uit ervaring weet ik dat de meesten en vooral mannen hun kunnen zeer overschatten. Vaak worden de basisbewegingen niet beheerst. Langzaam kunnen skien is een ultime test.

wat ik wel frappant vind is dat ik, terwijl ik beter ga skien ook steeds meer besef wat er nog allemaal aan ontbreekt :)

*bericht bewerkt door evr66 op 22 jan 2018 19:11

Edwin van Riel

wat ik wel frappant vind is dat ik, terwijl ik beter ga skien ook steeds meer besef wat er nog allemaal asn ontbreekt :)

evr66 op 22 jan 2018 19:06

Juist dat is het polijsten. Verder hoe meer je kunt hoe meer je weet wat je nog niet kunt. Daarom lekker door gaan met je ontdekkingsreis. Hoe verder je de berg op gaat hoe mooier het uitzicht wordt. Maar daar zal je wel oog voor moeten hebben.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van aanleg en veel oefenen. Les maakt het oefenen vast wel intensiver/efficienter waardoor het iedeaal kan zijn voor de meeste turisten die maar 1 a 2 weekjes op echte piste skien/boarden. Je zult waarschijnlijk sneller progres maken of je aanleg hebt of niet in het begin. Ik zeg waarschijnlijk omdat ik zelf nog nooit echte les in snowboarden heb gehad (wel een heeel klein beetje in skien). Maar ben ook opgeroeid in de buurt van skigebieden en was wel heel vaak in de sneeuw swinters. Nu dat ik er overna denk denk ik dat eigenlijk niemand van mijn italiaanse vrienden uberhaubt les ooit heeft gehad. Volgens mij waren dat puur de stadsmensen die maar zelden of nog 0 ervaring hadden.
Denk dus dat les wel nuttig is vooral in het begin (minder pijnlijke start) maar echt noodzakelijk is het niet als je “talent” hebt en vaak in de sneeuw staat.

oo ja, woon nu in noorwegen 15 jaar en ken hier ook niemand die les neemt om aan zn techniek te werken. Echt les krijgen hier vooral kinderen, een niewbeginner of echte pros (clubs).

mwah, voorlopig is er de laatste sessies aardig aan de basis pistetechniek gesleuteld, nog niet echt polijsten gevoelsmatig
maar wel heel gaaf om te doen. over een paar weken weer verder :)

Edwin van Riel

wat ik wel frappant vind is dat ik, terwijl ik beter ga skien ook steeds meer besef wat er nog allemaal asn ontbreekt :)

evr66 op 22 jan 2018 19:06

Daar heb ik nou ook altijd last van. Voor elk nieuw dingetje dat mij lukt bedenk ik 10 nieuwe dingen die ik niet kan. Het leven van een wintersporter kan zo onbevredigend zijn. :(

wat ik wel frappant vind is dat ik, terwijl ik beter ga skien ook steeds meer besef wat er nog allemaal asn ontbreekt :)

evr66 op 22 jan 2018 19:06

Daar heb ik nou ook altijd last van. Voor elk nieuw dingetje dat mij lukt bedenk ik 10 nieuwe dingen die ik niet kan. Het leven van een wintersporter kan zo onbevredigend zijn. :(

IkBakErNiksVan op 22 jan 2018 19:13

als ik jouw nickname ff wil lenen, ben je de eerste die het hoort :)

Edwin van Riel

Volgens mij is het gewoon een kwestie van aanleg en veel oefenen. Les maakt het oefenen vast wel intensiver/efficienter waardoor het iedeaal kan zijn voor de meeste turisten die maar 1 a 2 weekjes op echte piste skien/boarden. Je zult waarschijnlijk sneller progres maken of je aanleg hebt of niet in het begin. Ik zeg waarschijnlijk omdat ik zelf nog nooit echte les in snowboarden heb gehad (wel een heeel klein beetje in skien). Maar ben ook opgeroeid in de buurt van skigebieden en was wel heel vaak in de sneeuw swinters. Nu dat ik er overna denk denk ik dat eigenlijk niemand van mijn italiaanse vrienden uberhaubt les ooit heeft gehad. Volgens mij waren dat puur de stadsmensen die maar zelden of nog 0 ervaring hadden.
Denk dus dat les wel nuttig is vooral in het begin (minder pijnlijke start) maar echt noodzakelijk is het niet als je “talent” hebt en vaak in de sneeuw staat.

oo ja, woon nu in noorwegen 15 jaar en ken hier ook niemand die les neemt om aan zn techniek te werken. Echt les krijgen hier vooral kinderen, een niewbeginner of echte pros (clubs).

nordisksnoe op 22 jan 2018 19:12

Ik geloof je ongetwijfeld! In jou geval zal het ook wel zo, aangezien je in het skiën bent opgegroeid. Maar bij de doorsnee wintersporter die het skiën zichzelf heeft aangeleerd is de kans zeer groot dat hij een verkeerde techniek/ houding aan gaat passen.

Mijn popcorn ligt weer klaar.

IkBakErNiksVan op 18 jan 2018 16:04

Hoeveelste bak popcorn ben je al bezig?:)

Skien is bewegen op en met de ski’s. Dus geen truukjes leren. We zijn geen honden of apen die leer je truukjes. Hoe verder je komt hoe verfijnder wordt het bewegen. Zo worden er niet steeds nieuwe dingen geleerd. Neen wat er is wordt steeds verfijnder. Dat is spelen met een paar planken op een schuinvlak.

Wij zijn in 2012 begonnen met skiën. Zijn beide 50+ en zijn nu 6 seizoenen 1 week wezen skiën en hebben 6x 'n week skiles gehad. Daar zijn we nu wel een beetje klaar mee dus in seizoen 2018 gaan we voor het eerst geen skiles nemen. Wij zijn rustige skiers, gewoon een beetje cruisen op de hellingen. We kunnen ons prima redden op rode pistes maar zwarte pistes zijn voor ons een ‘no-go’.

Jose

Wij zijn in 2012 begonnen met skiën. Zijn beide 50+ en zijn nu 6 seizoenen 1 week wezen skiën en hebben 6x 'n week skiles gehad. Daar zijn we nu wel een beetje klaar mee dus in seizoen 2018 gaan we voor het eerst geen skiles nemen. Wij zijn rustige skiers, gewoon een beetje cruisen op de hellingen. We kunnen ons prima redden op rode pistes maar zwarte pistes zijn voor ons een ‘no-go’.

DamHert op 24 jan 2018 20:13

Dat jullie klaar zijn met lessen is prima. De lessen geven geen aanvulling meer op jullie motivaties. Jullie zijn te vreden met wat jullie beheersen en willen niet verder gaan in de ontdekkingsreis. Of de lessen geven geen uitdaging meer om nog meer te ontdekken. Veel glijplezier

Plaats een reactie