hoeveel skiles heb jij gehad?

@Rogier Zeker, ik heb daar zelf ook wel last van. En ik denk dat dat de goede definitie is. Niet perse bang zijn, maar terughoudendheid is zeker op z’n plaats. Goed punt!
Maar we dwalen wat off-topic ;-) Hoeveel (externe) skiles heb jij gehad Rogier? Dus geen tips van Sandra/vrienden…

It's all about the turns duuuuuude!

Ik heb een week les gehad, inmiddels bijna 20 jaar geleden. En af een toe nog een paar uurtjes op de eerste skidag van de vakantie. Minimaal de laatste 10 jaar niet meer. Ben ik een goeie skiër? Ik denk het niet, technisch zal er het een en ander wel aan mankeren. Heb ik het naar mijn zin? Enorm! De omgeving, de buitenlucht. Heerlijke brede blauwe en rode snelwegen samen met de vrouw, lekker relaxed naar beneden cruisen in de vroege morgen als het nog lekker rustig is. Op het transportbandje bij de kinderwei en met de kids. Maakt allemaal niet uit, vind het allemaal leuk :)

4 weken skiles 2-4 uur per dag + trainingen bij klassieke ESF
8 weken training (minimaal 8 uur per dag) als voorbereiding gidsenopleiding.

Daarna heel wat dagen losse trainingen. Weet niet precies meer… (Veel vriendjes bij skischolen/clubs waar ik wel eens meeloop met de trainingen)

En, ik noem het toch, het kritische oog van mijn vrouw, altijd…

*bericht bewerkt door Rogier op 19 jan 2018 11:14

Click. Click. Peace

Dus dat betekent niet dat je per se bij een skischool een klasje gevolgd moet hebben. Maar dat je wel traint. Dat trainen kan samen met goede vrienden, als die tenminste wel technisch goed onderlegt zijn. Het terug kijken van je eigen videobeelden etc etc.

Dat denk ik ook. Je wordt niet veel beter als je niet serieus traint en analyseert. Maar je kunt wel degelijk beter worden zonder een klasje.

Als je van jezelf vind dat je goed kunt skiën zonder noemenswaardige lessen genomen te hebben, dan weet ik zeker dat er een wereld voor je opengaat als je een paar lessen neemt.

Ik kijk altijd de slalomoefeningen af en doe ze na, telt dat ook :).

Nee hoor, ik ben al tijden van plan eens een paar uur priveles te nemen. In Snowworld lopen een paar opvallend goede leraren/skiers rond, het moet er alleen eens van komen. :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

En, ik noem het toch, het kritische oog van mijn vrouw, altijd…

Rogier op 19 jan 2018 11:14

Dit klinkt meer als iets voor in het topic ‘hoe hou je op de piste je relatie goed’ ;)

Ik heb het even op een rij gezet (voor mezelf, maar is nu ook wel handig):
'88-'89: 6 skidagen, alle 6 les
'93-'94: 6 skidagen, alle 6 les
'10-'11: 16 skidagen, waarvan 6 hele dagen les
'11-'12: 20 skidagen, waarvan 2 dagen (privé)les
'12-'13: 23 skidagen, waarvan 1 dag ski-experience
'13-'14: 19 skidagen, waarvan 6 hele dagen les
'14-'15: 33 skidagen, waarvan 1 hele dag privéles
'15-'16: 39 skidagen, waarvan 6 dagen Landesvoorbereiding (Snowsports Academy)
'16-'17: 32 skidagen, geen echte lesdagen
'17-'18: 20 skidagen (tot nu toe, ga richting de 40 dit seizoen, denk ik), waarvan 2 dagen clinic, niveau Landesvoorbereiding

Hier buiten nog regelmatige sessies (in de Alpen en in Snowworld) met bevriende skileraren, die mij ongevraagd en gevraagd van commentaar voorzien, waarmee we filmpjes maken en analyseren, etc.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 jan 2018 11:26

Nee hoor, ik ben al tijden van plan eens een paar uur priveles te nemen. In Snowworld lopen een paar opvallend goede leraren/skiers rond, het moet er alleen eens van komen. :)

Shane op 19 jan 2018 11:22

Dan moet je diegene gewoon even een PB sturen… Dan kom ik wel kijken en onbetaald meeprofiteren.

Ik zal je een seintje geven @GiGi ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane de Summersessions van Epique zijn leerzaam! (Ik heb geen aandelen) In de zomer lekker de koelkast in, en 2 uurtjes trainen. Dikke tip! Voor as zomer ook weer op het lijstje.
@Rogier alles bij elkaar is dat flink wat natuurlijk! Maarja, jij maakt ook flink wat skidagen, dus bent ook niet vergelijkbaar met een NL’se recreatieve skiër. En Sandra komt uit de racerij toch? Dat is qua techniek een kritisch wereldje natuurlijk ;-) (En waarom was die gidsenopleiding voor jou niks geworden?)
@franksplinter Als je maar plezier hebt met familie/vrienden, dat is nog het meeste waard :-D

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5 Gezakt op het klimonderdeel. En daarna, na een aantal jaar proberen, was ik even helemaal klaar met al die examens… En een beetje de lol ervan verloren. En inderdaad Sandra heeft jarenlang bij de lokale wedstrijdclub gezeten.

Click. Click. Peace

@Rogier ah, ok. Jammer hoor! Terecht natuurlijk dat de selectie streng is. Het is een flinke verantwoording om met (vaak slecht voorbereide en onwetende) mensen deze risicosporten te ondernemen. Maar ach, nu ben je relatief veel vrijer, met je camera onderweg :-)

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5 Ik heb er meer dan vrede mee ;-)

Click. Click. Peace

5 tot 18e levensjaar: een week per jaar, telkens op skiles.
22e levensjaar: monitorenopleiding gevolgd (4 dagen)
26e: anwärter opleiding gevolgd (10 dagen)

Daarnaast weinig les genomen, een aantal privé-lessen, maar wel heel vaak op stap met collega skimonitoren/leraren, en dan altijd vragen naar tips. Ook zelf heel regelmatig oefeningen skiën enz, en voortdurend bezig met techniek.

Echt leren skiën heb ik gedaan door het volgen van de monitorenopleiding. Dat was het kantelmoment van toeristisch naar sportief skiën. Ik ben daar wel heel blij mee. Ik geniet nu veel meer van mijn skivakanties. Ik kan het skiën nu langer volhouden, ik kan sneller gaan, ik heb geen/weinig last van “slechte” condities, enzovoort.

Ik ski pas vanaf mijn 19e jaar, daarom zal ik technisch nooit zo goed worden als iemand die vanaf 4 jaar gaat skiën.

3x6 dagen groepsles
30 volle uren privéles op de rollerbaan
Circa 30 uren privéles in Oostenrijk

Nu 2 jaar geen lessen meer gevolgd. Volgend seizoen ga ik weer een paar uurtjes privéles boeken.

Ik heb level 3 van de ESF een paar jaar terug afgerond. Ieder jaar neem ik nog ongeveer 6 uur privéles verspreid over 2 of 3 dagen. Met de leraar nieuw terrein ontdekken, meestal off piste.
Bijvoorbeeld een dichtbegroeid bos in. Hard ga je niet, maar je korte bochten worden heel veel beter. Daar ook de ‘conversion’ geleerd, heel handig om te kunnen.

Ook al kun je goed skiën, het kan altijd beter!

*bericht bewerkt door Woeke op 19 jan 2018 13:18

Hierboven schrijft ook iemand dat hij haast geen les heeft gehad en overal in een rechte lijn afkomt en hij vraagt dan aan mij wat ik daarvan vind. Ik denk dat je dan geen goede techniek hebt en niet goed kunt inschatten hoe andere skiërs op je snelheid reageren. Bij dat soort skiërs mis ik vaak een beetje terughoudendheid. Zoals Shane zegt dat hij altijd een beetje angst houdt, vind ik wel mooi eigenlijk.

Superskier op 19 jan 2018 09:37

Dat was ik, en toch denk ik dat je mijn post nog een keertje moet lezen voordat je dit schrijft ;) ik kom zeker niet overal in 1 rechte lijn vanaf, alleen dat laatste beetje op een blauwe, rode of groene piste om terug bij de lift te komen na een offpiste run wel. Ik kijk zelf dan bijvoorbeeld weer uit voor mensen die niet kunnen skien… die zijn een stuk gevaarlijker dan mensen die, in controle, met snelheid langs komen jagen. Moet ik dan perse bochtjes maken om er in controle uit te zien? Lijkt mij niet toch… Er zit op een blauwe piste alleen totaal geen uitdaging meer in voor mij… Ik vind piste skien dan ook eigenlijk helemaal niet leuk…

Freeride = Life

4 dagen in 2006, 1 dag in 2008, op de Feldberg. Was een hele opgave het jaar daarop in Montafon met mijn Head Xenon 5.0 skies (geschikt voor beginners volgens Perry sport) op de Golm. De dichte mist hielp ook niet echt.

Maar kan sindsdien aardig meekomen met mijn medeskiers die veel meer lessen en ervaring hebben dan mij.

Arnie777 op 18 jan 2018 22:52

Rogier heeft helemaal gelijk. Als jij lekker door de poeder skiet, wil niet zeggen dat je technisch een goede skiër bent… Wil je allround goed gaan skiën, carven/buckels/terrein/evt palen klappen, zul je moeten trainen met een goede trainer. En ook voor jou een dikke tip: neem eens les. 1 dag. Je zult versteld staan wat je nog kunt leren, ook al denk je zelf dat je heel goed kunt skiën. Ohja: ik wil zeker niks afdoen van jouw kwaliteiten, want die ken ik niet. Maar sinds ik ben begonnen met les nemen na jaren zonder les geskied te hebben: wereld van verschil. En ik ga je season-edit zeker even bekijken.
][/quote]
@arjan5 Gelukkig heb ik ook nergens gezegd dat ik technisch goed onderlegt ben… Ik heb nog nooit een les gehad dus zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat betere skiers dan ik vaak vinden dat ik goed kan skien, of dat nu technisch goed is of dat ze blij zijn dat ik ze bij hou laat ik even in het midden ;) Het carven op de piste doe ik eigenlijk niet, zoals eerder aangegeven rij ik 10% van mijn tijd op de piste… Buckels zal je mij helemaal niet in vinden, niks aan… Terrein heb ik geen idee wat je ermee bedoeld… Palen klappen heb ik nog nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Ik heb er wel eens aan gedacht om een lesje te nemen, waarschijnlijk niet dit jaar maar volgend jaar, als ik terug in Canada ben. Daar is de ski cultuur zoiezo al anders dan hier in Europa, en ligt wat ik zoek in het skien meer in dezelfde lijn met de canadese freeriders dan met de europese.

Freeride = Life

Les: 1 ochtend van een ESF leraar tijdens mijn eerste wintersport voorjaar 2010 en sindsdien nooit meer les gehad…

Verhaaltje vooraf: ik had in 2009 (ik was op dat moment 30) opeens het idee met vrienden te gaan snowboarden (die konden het al). Vervolgens heeft mijn broertje mij een dagje meegenomen naar Bottrop waar hij mij de basis zou proberen te leren. Na 20 minuten klooien kon ik zelfstandig beneden komen, inclusief bochten en remmen. Vervolgens 3x naar Willingen gegaan die winter (ik was meteen verslaafd) en begin maart een week naar Alpe d’Huez. Daar met een deel van de vriendengroep les genomen maar na de eerste ochtend mee gestopt (collectief) want de leraar was wel zo belachelijk slecht dat wij er direct genoeg van hadden. Sindsdien ook geen les meer gehad en die vakantie ook bijna dagelijks de Sarenne gepakt…

Dit zal wellicht wat wenkbrauwen doen fronsen (of niet), maar men zegt (en ik ben niet te bescheiden om dat te bevestigen) dat ik er behoorlijk aanleg voor heb. Ik heb nooit op een skateboard of wakeboard gestaan dus daar kan ik het niet van hebben. Grootste pluspunt is dat ik absoluut geen angst heb, maar wel erg berekenend ben als ik op mijn board sta.
Natuurlijk zal er op mijn techniek wel wat aan te merken zijn, maar ik heb nergens hinder van en ik heb ook nog nooit vernomen dat anderen hinder van mij ondervinden dus zo lang ik geen klachten ontvang voel ik mij ook niet geroepen om iets aan mijn techniek te doen… :p

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Moet kunnen,zal met vallen en opstaan gaan,maar oefening baart kunst.

ruudsan op 18 jan 2018 19:28

Nee, al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Maar nee, daarvoor is het skiën gewoon te technisch voor

Marijnt op 18 jan 2018 19:54

nee, zonder ooit les/training kun je geen goede skiër worden. Skiën is daar te technisch voor en er liggen teveel foutjes op de loer

Rogier op 18 jan 2018 19:59

Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik denk zelf dat het iets genuanceerder ligt… Het pure piste skien (carven met de heup op de sneeuw) en eventueel racen ga je niet redden op hoog niveau zonder lessen en/of coaching. Het freeriden is in essentie een stuk makkelijker aangezien de techniek daarvoor (in mijn opinie) minder belangerijk is. Je kunt gewoon de ski’s overal heen smijten in de diepe sneeuw. Daarvoor heb je natuurlijk wel de juiste ski’s en mentaliteit en kennis voor nodig, maar naar mijn inziens geen lessen van ski instructeurs. Die zijn alleen handig voor als je goed wil worden op de piste. BTW, dit is mijn inkijk op dingen zoals ik ze zelf heb ervaren als geen lesser…

Dit is een leuke discussie. Ik blijf bij mijn punt.

Ik schreef heel duidelijk, zonder lessen/training. Dus dat betekent niet dat je per se bij een skischool een klasje gevolgd moet hebben. Maar dat je wel traint. Dat trainen kan samen met goede vrienden, als die tenminste wel technisch goed onderlegt zijn. Het terug kijken van je eigen videobeelden etc etc. Als ik samen met vrienden (waaronder skileraren) train en we elkaar kritiek geven en op elkaars stijl letten is het dan les of training? Ik vind van wel… Sandra en ik doen hele dagen aan ski-training samen (naar elkaar) op de piste (en off-piste)

Verder is er een verschil tussen zonder kleerscheuren (off)piste naar beneden komen en goed kunnen skiën. Echt technisch goed skiën in alle omstandigheden en zeker off-piste is niet iets dat je zomaar jezelf leert. Verder ben ik van mening dat piste skiën en off-piste skiën niet zo heel verschillend zijn. Een goede skiër kan goed op de piste skiën en kan goed off-piste skiën. Juist off-piste zie ik veel jonge skiërs die weinig technische basis hebben en dat merk je opeens als het terrein erg lastig wordt.

In mijn optiek de beste skiërs ter wereld hebben ook allemaal een piste achtergrond. Thovex, Manu Gaudet, McConkey, Ducroz etc…

Verder ben ik het er absoluut niet mee eens dat freeriden makkelijker is… Maar probeer anders eens het pisteurs of gidsen-ski examen te halen ;-)

Verder maakt het ook niet zoveel heel veel uit zolang je jezelf niet in gevaar brengt en anderen niet en vooral het heel erg naar je zin hebt. En dan kunnen we daarna lang door kletsen over wat een goede skiër is.

Rogier op 19 jan 2018 09:40

Fair enough, Als we het zo bekijken dan geven de betere skiers wel eens tips… dus training dan maar ;)

Thovex is een beest, McConkey was fantastisch (wil nog altijd een keertje GNAR spelen), die andere 2 ken ik niet zo goed. Het is natuurlijk ook een stuk makkelijker om te zeggen dat ze van een piste achtergrond komen als je vanaf je beginjaren (2-6) al op de ski’s staat. Helaas heb ik dat niet gehad. Ik wilde vanaf het begin alleen maar buiten de piste skien, niet erop. En misschien had/heb ik baat bij lessen, zeker toen… maar ik was allang blij dat ik het kon verblijf + skipas kon betalen. En zo is het er nog nooit van gekomen.

Skien als werk zal waarschijnlijk niet gebeuren. Heb wel eens over skileraar na gedacht, maar dat lijkt me toch een verschrikkelijke baan. Als Patrol zijnde zal je wel overal moeten kunnen skien, alleen kan je tijdens je werk nooit eens een keertje lekker naar beneden knallen. Gids lijkt me ook niks, dan mag je wel telkens lekker buiten de piste skien maar nooit echt losgaan op de lijn die je wilt rijden, je bent toch verantwoordelijk. Ik ben zelf 2 seizoenen lifty geweest, totdat ik er achter kwam dat je als je de zomer hard doorwerkt, je best een maandje of 3 los kan gaan in de winter zonder te werken. Volgend seizoen hopelijk weer in Revelstoke… Dit seizoen wel gewoon werken voor Sunweb. En ook in deze baan mag ik skien wat ik wil zonder terug te houden…

Freeride = Life

Er zit op een blauwe piste alleen totaal geen uitdaging meer in voor mij… Ik vind piste skien dan ook eigenlijk helemaal niet leuk…

Arnie777 op 19 jan 2018 13:25

En dat is juist het leuke van aan je techniek werken. Dan is opeens een blauwe piste geweldig. Ik kan uitdaging genoeg vinden in elke piste eerlijk gezegd. Lekker carven op een blauwe piste is gewoon heerlijk, zelfs op groen. Mooie bochten snijden en genoeg snelheid houden op een vlakke piste is iets wat maar weinig skiërs goed kunnen ;-)

Dit alles ondanks dat het geen geheim is dat mijn hart bij off-piste ligt, en ik ook graag hele steile couloirs ski. Het leuke is als je eenmaal de smaak van het ‘op de piste skiën’ te pakken hebt dat je ook heerlijk skiet als de off-piste condities er gewoon niet zijn.

Ook is het goed leren skiën op (ook minder steile) pistes een geweldige training voor off-piste skiën. En dan heb ik het nog helemaal niet over buckels dat is pas goed trainen… En als je het eenmaal leert zo geweldig. En de enige manier om een dagje La Grave lekker te overleven ;-)

Click. Click. Peace

@Arnie777 Over die topskiërs, die hebben allemaal op hoog niveau in verschillende piste-disicplines gedraaid. Dus wat anders dan slechts ‘club’ skiën…

Click. Click. Peace

Het is leuk om te vergelijken met toppers die “nooit” les hebben gehad, maar vergeet niet dat die jongens in de bergen zijn opgegroeid en dus bijna dagelijks een heel seizoen in de sneeuw staan. Dat is wat anders als ooit 2 dagen les hebben gehad en daarna nooit meer terwijl je wel elke jaar 1 weekje gaat skien, dit is 6 dagen waarvan je er ongetwijfeld ook weleens een halve dag van smokkelt omdat je brak bent van de dag ervoor, waarvan je toch 2-3 dagen bezig bent om weer enigszins op je niveau te komen. Dan blijft er van vooruitgang weinig over in mijn optiek. Door simpelweg les te nemen word jouw techniek alleen maar beter van. Hierdoor kun je in steilere pistes als ook lastigere omstandigheden beter uit de voeten. En worden gladdere pistes ineens een verademing waar je met heel veel plezier sierlijk naar beneden komt. Oefening baart kunst, maar techniek is alles. Zonder techniek zul je na 20 jr oefenen nog steeds niet fatsoenlijk onder alle omstandigheden beneden kunnen komen.

Wanneer spreken we af @Marijnt? 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane ik roggel morgen wel effe een Gopro, dan zie ik je 10 mrt op de Hintertux Gletscher ;)

Heerlijke topic! Ik ski pas vanaf mijn 25e (dat is nu bijna 20 jaar). We hebben de eerste jaren altijd les genomen, soms 3 dagen soms 6 dagen. Uiteindelijk in de één na hoogste groep gestopt. Ons uitgangspunt is altijd geweest, we nemen zo lang mogelijk les, als we straks met onze kinderen willen gaan skiën dan willen we dat we in iedere situatie veilig met ze beneden kunnen komen. Al moeten we ze op de rug nemen, wij moeten zorgen dat iedereen veilig beneden komt. We hebben nog een paar keer op de borstelbaan les gehad, maar de laatste 10 jaar verder geen les meer in de sneeuw. Met kleine kinderen verdeeld over 2 klassen is het gewoon niet praktisch. We komen netjes alle pistes af, kennen de piste regels, wijzen onze kinderen hier ook heel actief op en skiën gemiddeld 3 weken per jaar. Ik ben er heel eerlijk in, ik ga niet meer zo naar beneden zoals we in de laatste les zijn gestopt… Het is misschien ook een stukje leeftijd hoor, maar het moeilijke werk hoeft van mij niet meer zo. Beetje relaxed een rode piste af, genieten van de mooie omgeving om je heen en af en toe even stilstaan om van het uitzicht te genieten vind ik belangrijker geworden. Afgelopen kerst heb ik voor het eerst weer een privé les genomen, het wou niet goed lukken, even een dagje techniek trainen heeft me geholpen daarna weer een week lekker te kunnen skiën! Mijn man geeft sinds 2 jaar les op een borstelbaan in Nederland en met de kerst altijd 2 weken in Oostenrijk, pas merk je (hij in dit geval) dat je denkt dat je heel goed skiet, maar dat er nog heel veel ruimte is voor verbetering!! Onze kinderen gaan ook iedere kerst 1 volle week op les, de overige 2 weken skiën we samen. Gelukkig vinden ze de lessen altijd ontzettend leuk, het liefst gaan ze 2 weken… Ze zijn nu 12 en 9 jaar, maar skiën mij er wel uit. Uiteraard zien we ieder jaar weer genoeg mensen die niet vinden dat ze les nodig hebben en iedere keer hoop ik weer dat ze zonder kleerscheuren hun vakantie doorkomen…
Maar zeg nou zelf, hoe veel leuker is het door even wat extra tijd, geld en energie te steken in wat extra skilessen, waardoor het je op vakantie een heel stuk makkelijker af gaat en je, volgens mij, nog veel meer kan genieten van het skiën??!!

Gids lijkt me ook niks, dan mag je wel telkens lekker buiten de piste skiën maar nooit echt losgaan op de lijn die je wilt rijden, je bent toch verantwoordelijk.

Dan moet je deze gids, maar eens checken: https://www.facebook.com/ProVallone-187643554582431…

Die doet in zijn vrije tijd gewoon de lijnen die hij wil skiën :-)

*bericht bewerkt door Alex op 19 jan 2018 14:42

When life gets too complicated.... SKI

Gids lijkt me ook niks, dan mag je wel telkens lekker buiten de piste skiën maar nooit echt losgaan op de lijn die je wilt rijden, je bent toch verantwoordelijk.

Dan moet je deze gids, maar eens checken: https://www.facebook.com/ProVallone-187643554582431…

Die doet in zijn vrije tijd gewoon de lijnen die hij wil skiën :-)

Alex op 19 jan 2018 14:42

IK ken aardig wat gidsen die zelfs tijdens gidsenwerk aardig doorskiën… en hele, hele erge mooie lijnen skiën.

Click. Click. Peace

Gids lijkt me ook niks, dan mag je wel telkens lekker buiten de piste skiën maar nooit echt losgaan op de lijn die je wilt rijden, je bent toch verantwoordelijk.

Dan moet je deze gids, maar eens checken: https://www.facebook.com/ProVallone-187643554582431…

Die doet in zijn vrije tijd gewoon de lijnen die hij wil skiën :-)

Alex op 19 jan 2018 14:42

IK ken aardig wat gidsen die zelfs tijdens gidsenwerk aardig doorskiën… en hele, hele erge mooie lijnen skiën.

Rogier op 19 jan 2018 14:58

Het ging inderdaad in eerste instantie tijdens het gidsen. Ik ken het gidsen beroep blijkbaar niet goed genoeg om hier een juist oordeel over te vellen. Wat ze in hun vrije tijd doen maakt me niet uit, ik hoop dan juist dat ze iets gaafs gaan skien!!

Freeride = Life

Er zit op een blauwe piste alleen totaal geen uitdaging meer in voor mij… Ik vind piste skien dan ook eigenlijk helemaal niet leuk…

Arnie777 op 19 jan 2018 13:25

En dat is juist het leuke van aan je techniek werken. Dan is opeens een blauwe piste geweldig. Ik kan uitdaging genoeg vinden in elke piste eerlijk gezegd. Lekker carven op een blauwe piste is gewoon heerlijk, zelfs op groen. Mooie bochten snijden en genoeg snelheid houden op een vlakke piste is iets wat maar weinig skiërs goed kunnen ;-)

Dit alles ondanks dat het geen geheim is dat mijn hart bij off-piste ligt, en ik ook graag hele steile couloirs ski. Het leuke is als je eenmaal de smaak van het ‘op de piste skiën’ te pakken hebt dat je ook heerlijk skiet als de off-piste condities er gewoon niet zijn.

Ook is het goed leren skiën op (ook minder steile) pistes een geweldige training voor off-piste skiën. En dan heb ik het nog helemaal niet over buckels dat is pas goed trainen… En als je het eenmaal leert zo geweldig. En de enige manier om een dagje La Grave lekker te overleven ;-)

Rogier op 19 jan 2018 13:59

@rogier Misschien wel, misschien niet… In ieder geval ben ik er nog niet klaar voor om op een blauwe of groene piste
korte bochtjes te gaan oefenen. Dat ligt natuurlijk ook compleet aan mezelf ;)

Ik zag laatst inderdaad een foto van La Grave langskomen… Lijkt wel een beetje op Whistler (Canada) op het einde van de dag… Zoveel buckels daarzo, dan moet je wel.

Toch denk ik dat we het niet helemaal eens met mekaar gaan worden. Als ik dan toch een keertje lessen wil nemen dan in ieder geval niet in Europa, en van hoger niveau (franse ESF uitgezonderd. Die zijn volgens mij altijd goed) Als ik zie hoe sommige instructeurs naar beneden gaan dan heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mij wat bij kunnen leren.

*bericht bewerkt door Arnie777 op 19 jan 2018 15:26

Freeride = Life

Ik ben rond mijn 15e begonnen met skiën. Ik was en leergierig en had het begrip om te luisteren naar de leraar (zelfs in de pubertijd) en was niet bang. Ik pikte het redelijk snel op.
Heb daarna nog een jaar of 3 les gehad. Dus 4 jaar ± 5 dagen per jaar.
In de jaren daarna altijd in een groter gezelschap wezen skiën, waarbij er altijd enkele technisch beter waren. We hebben elkaar altijd kritisch voorzien van commentaar. En dat doen we,15 jaar later, eigenlijk nog steeds.
10 jaar geleden ging mijn vrouw, toenmalige vriendin voor het eerst mee. Ik stond erop dat ze les nam. Dit heeft ze 3 jaar gedaan. Daarna is ze met me mee gaan skiën. Ook hier voorzien van tips en (iets minder kritisch) commentaar (maar daarover meer in het topic: hoe houd je jouw relatie heel…).
Sinds dit jaar heeft ze weer enkele lessen genomen op de borstelbaan en je zag dat haar techniek in de sneeuw flink verbeterd was, ten opzichte van het jaar ervoor.
Al jaren roep ik dat ik een dag privéles neem, maar iedere keer schiet dat er toch bij in. Ik vind namelijk dat er altijd wat te verbeteren valt. A.s. zaterdag gaat het er dan toch eens van komen, op de borstelbaan dan wel. Technisch ski ik goed, maar wel de skistijl van eind jaren 90, begin '00. Voldoende techniek van de carveski, die heb ik nog niet (ik geef me dan een 6,5). Hopelijk krijgen ze dat er met de les nog in (en die verouderde stijl eruit). Daarnaast zou ik het offpiste willen leren. Dit ga ik niet met trial and error autodidactisch doen, daarvan vind ik dat ik dit onder goede begeleiding (les) zou moeten doen.

Ja, ik denk dat er genoeg mensen heeeel goed kunnen skiën, met heel weinig tot geen (officiële) les. Maar deze krijgen wel aanwijzingen en evalueren (elkaars) prestaties. Maar om zo nu en dan een les te nemen kan in mijn ogen helemaal geen kwaad.

Zie het als zwemmen, zoals hier boven al genoemd. Maar misschien nog meer als autorijden. Er zijn genoeg mensen die goed kunnen autorijden. De objectieve vraag is vaak of ze ook echt wel zo goed kunnen autorijden (en daarbij maakt het aantal km/ jaar niet altijd uit). En al zou je goed kunnen autorijden, adviseer ik nog steeds eens een slipcursus. Of daarmee heb je jouw racelicentie nog niet en is rijden in offroad terrein ook nog steeds lastig

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Plaats een reactie